درسی ۲ واحدی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال به رشته‌های فنی اضافه می‌شود/ دانشجویان همه رشته‌ها ۵ تا ۱۵ واحد مهارت‌آموزی خواهند داشت

13:44 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۱۱۱
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
درسی ۲ واحدی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال به رشته‌های فنی اضافه می‌شود/ دانشجویان همه رشته‌ها ۵ تا ۱۵ واحد مهارت‌آموزی خواهند داشت
معاون آموزشی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حوزه به‌کارگیری هوش مصنوعی در کشور هنوز جای کار داریم گفت: یک درس ۲ واحدی برای رشته‌های فنی و درسی با ۲ واحد اختیاری برای دانشجویان غیر از رشته فنی مهندسی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری میزان _ روح‌الله رازینی، معاون آموزشی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با موضوع هوش مصنوعی ضمن اشاره به تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر بازار‌های مختلف گفت: در این حوزه سالانه حداقل ۱۲۰ درصد رشد را شاهد هستیم و روند توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف شتاب‌زا و فزاینده است. گزارش‌ها برآورد می‌کند ۱۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ در این حوزه کار ‌می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه در حوزه به‌کارگیری هوش مصنوعی در کشور هنوز جای کار داریم و شاید رتبه قابل قبولی نداشته باشیم، ادامه داد: درآموزش عالی تاثیر هوش مصنوعی در سه جنبه تحلیل می‌شود؛ نخست نظام یادگیری و یاددهی است که اساتید ما با توجه به ظرفیت‌های جدید باید نقش متفاوتی را ایفا کنند و لازم است وزارت علوم به سمت رویکرد مشارکت‌دهی حرکت کرده و ضوابط آموزشی و توانمندی دانشجویان و اساتید تغییر کند.

معاون آموزشی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه محور دوم در حوزه محتوای آموزشی است، افزود: آنچه امروز به عنوان برنامه درس رشته‌های تحصیلی داریم نیازمند متناسب‌سازی با هوش مصنوعی است.

رازینی با اشاره به اینکه حوزه سوم اداره و مدیریت آموزش عالی است، بیان کرد: می‌توانیم با ابزارهای هوش مصنوعی شیوه جدیدی راهبری آموزش عالی را داشته باشیم. 

وی توضیح داد: برای اینکه هوش مصنوعی به دانشجویان منتقل شود یک درس ۲ واحدی را با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در رشته‌های فنی از مهر ۱۴۰۳ خواهیم داشت و همچنين درس ۲ واحدی اختیاری برای دانشجویان غیر از رشته فنی مهندسی هم در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اینکه در همین ۲ تا ۳ سال اخیر نزدیک به ۳۰ رشته با غرابت به حوزه هوش مصنوعی برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: ۲۰ شرکت منتخب محصولاتشان را در حوزه هوشمندسازی و نظارت در نمایشگاه عرضه کردند.

رازینی ضمن اشاره به اینکه محتوای همه رشته‌ها باید براساس هوش مصنوعی و تحولات دیجیتال متحول شود عنوان کرد: برای آموزش عمومی هوش مصنوعی واحدهای درسی در نظر گرفتیم اما برای تاثیر هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف باید واحد درسی ایجاد کنیم تا رشته‌ها تخصصی رنگ و بوی هوش مصنوعی بگیرند.

وی همچنین در ادامه این نشست درباره دستاورد‌های تحول آموزش عالی گفت: این دستاورد‌ها را در قالب ۴ هدف مطرح می‌کنم. هدف اول پژوهش و فناوری است. اگر قرار است به سمت فناوری حرکت کنیم باید به تحولات دیجیتال و دانشگاه‌های نسل چهارم توجه کنیم و نباید از تقویت پایه‌های آموزش عالی غافل شویم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جایگاه آموزش را  ارتقا دادیم، ادامه داد: طی ۲ سال اخیر به صورت جدی به تقویت جایگاه معلمی پرداختیم و علاوه بر تجلیل از سرآمدان پژوهشی از سرامدان آموزشی نیز تجلیل شده است، در ۲ سال اخیر در جشنواره سرآمدان آموزشی از اساتید برجسته در سطح ملی و دانشگاه تجلیل و اساتیدی نیز که در حوزه تولید محتوا و آموزش تلاش می‌کنند، مورد حمایت قرار گرفتند.

رازینی با اشاره به اینکه دومین هدف اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه است، افزود: در این رابطه ظرفیت مهارت افزایی رشته‌ها افزایش پیدا کرد و بسته مهارت آموزی اشتغال و کارورزی ایجاد شد که بین همه رشته‌ها مشترک است. در سال تحصیلی ۱۴۰۳ دانشجویان همه رشته‌ها ۵ تا ۱۵ واحد مهارت‌آموزی دارند.

وی ضمن بیان اینکه متناسب سازی ظرفیت رشته‌ها محل‌ها دیگر اقدام ما در این مورد بود، توضیح داد: زیرساختار‌های مهارتی تغییر کرد و تقویت شد و دانشگاه فنی به نام مهارتی تغییر کرد، بورس صنعت و اشتغال اقدام دیگری بود که شرکت‌ها می‌توانند در دفترچه‌ها رشته محل دانشجویان را بورس کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه سومین هدف حمایت از نخبگان و استعداد‌های درخشان است، گفت: چهارمین هدف نیاز محوری آموزش عالی است، در این رابطه براساس نیاز‌های اعلام شده دانشجو پذیرفته می‌شوند و موضوعات پایان نامه‌ها نیز براساس نیاز‌های جامعه انتخاب می‌شود.

اضافه کردن ۲ واحد هوش مصنوعی به واحد‌های درسی دانشگاهی اقدامی با ارزش است

شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: هوش مصنوعی در بین فناوری نوظهور همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبک زندگی روزمره را تغییر داده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ویژگی موج‌های فناوری این است که زمین بازی کسب‌وکار‌ها را تغییر می‌دهد، ادامه داد: اگر همه مشاغل تخصصی آمادگی مواجهه با هوش مصنوعی را نداشته باشند آسیب خواهند دید.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی در سال‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای داشته که ایجاد ستاد توسعه فناوری و تدوین سند ملی هوش مصنوعی از جمله آن‌ها است، افزود: اضافه کردن ۲ واحد هوش مصنوعی به واحد‌های درسی دانشگاهی، یکی از اقدامات هوشمندانه، کلیدی و با ارزش وزارت علوم است.

حق جوی جوانمرد توضیح داد: برای افرادی که بخواهند کاربرد هوش مصنوعی را در رشته خودشان داشته باشند، ۳ واحد را در نظر گرفتیم تا کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف را از طریق یک کار بین رشته‌ای بدانند.

انتهای پیام/

 



احمد علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
0
0
سلام لطفا به سازمان سنجش بگوييد تا رشته الهيات و معارف اسلامي و فقه و مباني حقوق اسلامي بشود (رشته جامعه شناسي و حقوق اماميه) براي دانشجويان در دانشگاه هاي دولتي و پيام نور در تمام كشور باشد باتشكر از شما
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *