قاچاق و استثمار؛ سرنوشت کودکان مهاجر تحت نظارت دولت انگلیس

9:00 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۴۰۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قاچاق و استثمار؛ سرنوشت کودکان مهاجر تحت نظارت دولت انگلیس
مطالعه‌ای به تازگی انجام شده که جرقه درخواست‌های جدید برای تحقیق عمومی درباره رسوایی کودکان مهاجر گم‌شده در انگلیس را برانگیخته است.

خبرگزاری میزان - گزارش‌ها نشان می‌دهد که شمار زیادی از کودکان پناهجو که در مراکز اسکان مهاجران وزارت کشور انگلیس ساکن شده بودند، مفقود هستند. در همین حال، گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها احتمالا قاچاق شده‌اند.

آمار و ارقام تازه نشان می‌دهد که ۱۱۸ کودک بی‌سرپرست مفقود هستند که برخی از آن‌ها ۱۲ سال سن دارند. این مطالعه که به تازگی منتشر شده، نخستین موردی است که به این نتیجه می‌رسد که کودکانی که در این مراکز اسکان داده می‌شوند در معرض افزایش خطر قاچاق قرار دارند. این وضعیت در تضاد با ادعا‌های وزارت کشور انگلیس مبنی بر استثمار نشدن این کودکان است.

کارشناسان گفتند که این یافته‌ها تقاضا‌ها برای تحقیق رسمی را درباره رسوایی ملی تقویت کرده است.

کودکان مهاجر در دام تبهکارها

این گزارش از سوی دانشگاه کالج لندن و اسپات یوکی، پس از آن تهیه شد که سال گذشته مشخص شد ده‌ها کودک پناهجو از سوی گروه‌های تبهکار از مراکز اسکانی که از سوی وزارت کشور انگلیس اداره می‌شوند، ربوده شده‌اند. 

در جریان این تحقیق که یکی از شرم‌آورترین رسوایی‌های دولت گذشته انگلیس را افشا می‌کند، مشخص شده که بررسی‌های اساسی برای ایمن نگه داشتن کودکان انجام نشده بود.

گزارش تازه جزئیات مصاحبه با متخصصان درگیر در مراقبت از کودکان، از جمله یک کارگر سابق یکی از این مراکز را که از ۳ حادثه قاچاق در مرکزی که در آن کار می‌کرد اطلاع داشت، شرح می‌دهد.

براساس گفته‌های این افراد، قاچاقچیان از طریق حساب‌های کاربری جعلی در رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک با کودکان تماس می‌گرفتند. این‌گونه نیست که کودکان ساده لوح هستند، اما وقتی در چنین موقعیت بدی قرار می‌گیرند، فکر می‌کنند «این خطرناک است، اما این مکان (مراکز اسکان) نیز بد است».

محققان دریافتند که تلاش‌های وزارت کشور انگلیس برای محافظت از کودکان در واقع آن‌ها را به دست مجرمان سوق داده است. به کارکنان این مراکز دستور داده شده بود که در طول شب هر یک ساعت در اتاقی که کودکان در آن اسکان داده شده‌اند را بزنند، به ویژه برای ملیت‌هایی که احتمال گم شدن آن‌ها زیاد است؛ مانند آلبانیایی‌ها.

کارگر سابق یکی از این مراکز گفت: از قضا، این دلیلی بود که بیشتر بچه‌ها مفقود شدند. 

مراکز اسکان کودکان مهاجر در انگلیس

۷ مرکز از سوی وزارت کشور انگلیس اداره می‌شد تا کودکان خردسالی را که پس از عبور از کانال مانش با قایق‌های کوچک وارد انگلیس شده بودند، تحت کنترل داشته باشند. بسیاری از این کودکان از آفریقا، از جمله اریتره و سودان وارد انگلیس شدند.

این مراکز از سال ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۴، پس از حکم دادگاه عالی انگلیس که این مراکز را غیرقانونی تشخیص داد، فعال بودند.

در مجموع، ۴۴۰ کودک که در این مراکز اسکان داده شده بودند، مفقود شدند. براساس تازه‌ترین به‌روزرسانی، ۱۴۴ کودک تا نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۲) پیدا نشدند و ۱۱۸ کودک تا ماه مارس (اسفند) هنوز مفقود بودند. 

سونجا آیب-کارلسون، نویسنده اصلی گزارش و محقق اصلی، گفت: این یک رسوایی ملی است که نباید تکرار شود. هنوز مشخص نیست که چه تلاش‌هایی برای یافتن مفقودان و اطمینان از سلامت آن‌ها انجام شده است.

کمپین هدفمند علیه کودکان مهاجر

یک مددکار اجتماعی به محققان گفت که پسران اهل آلبانی به دلیل یک کمپین هدفمند علیه آن‌ها و نگرانی از اخراجشان به کشور مبدا بسیار آسیب‌پذیر هستند.

اگرچه مراکز اسکان کودکان مهاجر در حال حاضر بسته شده‌اند، اما محققان همچنین متوجه نگرانی‌های قابل توجهی شدند. به‌گفته آن‌ها، این نگرانی وجود دارد که نوجوانان متقاضی پناهندگی به اشتباه بالای ۱۸ سال ارزیابی شده و در مراکز اسکان بزرگسالان قرار بگیرند، جایی که آن‌ها در معرض سوءاستفاده جنسی و استثمار قرار می‌گیرند.

یک کارشناس گفت: ادعا‌های این گزارش بسیار جدی است. کودکان بدون همراه در سیستم پناهندگی می‌توانند بسیار آسیب‌پذیر باشند و رفاه و ایمنی آن‌ها باید یک نگرانی اصلی باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *