گفت‌وگو|

آتش یافا در قلب تل‌آویو؛ تغییر معادله جنگ با شاهکار عملیاتی یمن

8:00 - 31 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۹۰۸
آتش یافا در قلب تل‌آویو؛ تغییر معادله جنگ با شاهکار عملیاتی یمن
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمله اخیر ارتش یمن با پهپاد یافا علیه تل‌آویو، گفت: ادامه جنایت‌ها و ماجراجویی رژیم صهیونیستی می‌تواند با پاسخ سخت محور مقاومت در منطقه مواجه شود.

به‌تازگی حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو، مرکز اراضی اشغالی، به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر منجر شد.

حمله اخیر ارتش یمن به تل‌آویو منحصربه‌فرد است؛ این نخستین بار است که ارتش یمن تل‌آویو را هدف قرار می‌دهد.

پهپاد شلیک‌شده از سوی ارتش یمن در ساعات اولیه صبح جمعه، ۲۹ تیر، در تل‌آویو منفجر شد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که انفجار در تل‌آویو ناشی از سقوط یک هدف هوایی بوده و هیچ آژیری فعال نشده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ناتوانی خود را در شناسایی پهپاد اعلام کرد‌.

به گفته یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، این پهپاد نوع جدیدی از هواپیما‌های بدون سرنشین به نام یافا بود که قادر است بدون شناسایی از طریق سامانه‌های پدافند هوایی پرواز کند.

حمله پهپادی؛ پیام ارتش یمن به رژیم صهیونیستی

در همین رابطه حسن هانی‌زاده، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اهمیت عملیات اخیر ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی، گفت: حمله پهپادی اخیر ارتش یمن به تل‌آویو پیامی ازسوی محور مقاومت و ملت یمن به رژیم صهیونیستی و جامعه جهانی بود.

هانی‌زاده با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه طی چند ماه اخیر، اظهار کرد: باتوجه به گذشت بیش از ۹ ماه از عملیات طوفان الاقصی و کشتار فجیعی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به‌راه انداخته است، این وضعیت نشان می‌دهد که قانون جنگل جایگزین روابط احترام‌آمیز بین‌‎المللی شده و در فضای سکوت جامعه بین‌المللی، رژیم صهیونیستی همچنان به نسل‌کشی علیه مردم غزه ادامه می‌دهد.

 

توانایی ارتش یمن برای تغییر معادلات منطقه به نفع محور مقاومت؛ حمله به تل‌آویو پیام هشداری برای رژیم صهیونیستی

 

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه پیش از این نیز ارتش یمن به عنوان بخشی از پیکره محور مقاومت عملیاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است، تاکید کرد: اما این رژیم همچنان به جنایت‌های خود علیه مردم غزه ادامه داده است.

ظرفیت بالای ارتش یمن در هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی

هانی‌زاده همچنین عملیات اخیر ارتش یمن را در چارچوب پیامی هشدارآمیز به رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفت: اگر رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال ماجراجویی و گسترش جنگ به جنوب لبنان و ادامه نسل‌کشی در نوار غزه باشد، ارتش یمن از توان بالایی برای هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی و مراکز حساس این رژیم برخوردار است.

عبور پهپاد‌ها و موشک‌ها از ۶ لایه امنیتی رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا عملیات پهپادی ارتش یمن را به تل‌آویو، برای رژیم صهیونیستی غافلگیرکننده توصیف کرد و گفت: پهپاد‌ها و موشک‌های بالستیک از ۶ لایه بازدارنده و گنبد آهنین عبور کرده و توانسته تل‌آویو را هدف قرار دهد و این یک هشدار جدی برای رژیم صهیونیستی است که در چنین فضایی و باتوجه به اینکه ارتش یمن اقدام به تولید انبوه پهپاد و موشک بالستیک کرده، روی می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار‌ها جنوب لبنان را به حمله گسترده تهدید کرده است، بیان کرد: رژیم صهیونیستی باید درک کند که اگر بخواهد دست به ماجراجویی بزند دستکم ۵ جبهه علیه این رژیم در منطقه گشوده خواهد شد.

وی افزود: ارتش یمن با توجه به توانمندی پهپادی و تولید انواع سلاح‌های پیشرفته می‌تواند معادله جنگ را در آینده به نفع محور مقاومت تغییر دهد. حتی به‌تازگی تعدادی از مقام‌های ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شدند که این پهپاد‌ها ساخت ایران است در حالی که ازسوی متخصصان یمنی تولید می‌شوند و بومی‌سازی هستند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ارتش یمن در حال حاضر توانایی دارد که این سلاح‌ها را تولید کند، تصریح کرد: بنابراین ارتش یمن می‌تواند معادلات جنگ غزه را تغییر دهد.

رژیم صهیونیستی باید به شدت تنبیه شود

هانی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون ۱۲ دور گفت‌وگو میان رژیم صهیونیستی و کشور‌هایی مانند غزه و مصر صورت گرفته، اضافه کرد: اما طرح‌های آتش‌بس مورد قبول رژیم صهیونیستی قرار نگرفته و این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی باید به شدت تنبیه شود و انصارالله یمن هم به این نتیجه رسیده که باید ورود جدی‌تری به بحران یمن داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی نیز بخشی از عملیات بازدارندگی است، تاکید کرد: از آنجایی که انصارالله یمن بخشی از محور مقاومت است توانسته است تا از ادامه حملات رژیم صهیونیستی تا اندازه‌ای جلوگیری کند و در آینده هم طبیعتا اتفاق‌های بیشتری رخ خواهد داد و این امر موجب می‌شود تا رژیم صهیونیستی در سیاست‌های خود در قبال غزه تجدید نظر کند.

توانایی ارتش یمن برای تغییر معادلات منطقه به نفع محور مقاومت؛ حمله به تل‌آویو پیام هشداری برای رژیم صهیونیستی

شکست ادعای نفوذناپذیری سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی

هانی‌زاده با اشاره به عبور پهپاد‌های محور مقاومت از سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی بدون شناسایی شدن آنها، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته ثابت‌شده که ارتش رژیم صهیونیستی از درون شکننده است و گنبد آهنین که نماد اقتدار ادعایی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی است در برابر پهپاد‌های رادارگریز حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بسیار ضعیف است و این نشان می‌دهد که گنبد آهنین برخلاف آنچه که تبلیغ شده، نمی‌تواند امنیت پایدار را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه امکانات و توانمندی محور مقاومت بسیار بالاست، عنوان کرد: این توانمندی که وجود دارد، بخشی از قدرت بازدارندگی محور مقاومت است و در آینده نیز حزب‌الله لبنان و ارتش یمن و حتی حشدالشعبی عراق امکانات بالاتری را در برابر رژیم صهیونیستی به کار خواهند گرفت که این رژیم را پشیمان خواهد کرد.

بحران داخلی عامل ماجراجویی رژیم صهیونیستی

تحلیل‌گر مسائل فلسطین همچنین به ماجراجویی و تهدید‌های رژیم صهیونیستی درباره توسعه جنگ به جبهه شمال اشاره کرد و افزود: طی ماه‌های آینده ممکن است اتفاق‌هایی رخ دهد و تجربه هم ثابت کرده که هرگاه رژیم صهیونیستی در داخل با بحران مواجه می‌شود تلاش می‌کند تا این بحران را به خارج از مرز‌های خود منتقل کند.

به گفته هانی‌زاده، ممکن است رژیم صهیونیستی در آینده دست به ماجراجویی علیه حزب‌الله لبنان بزند، اما محور مقاومت این آمادگی را دارد که درس بزرگی به رژیم صهیونیستی بدهد چنان که در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ درس بزرگی به این رژیم داد و ثابت کرد که رژیم صهیونیستی همواره در برابر محور مقاومت بسیار شکننده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان گفت: اگر بنیامین نتانیاهو بخواهد با هدف حفظ قدرت خود به لبنان حمله کند محور مقاومت با توانمندی‌هایی که در اختیار دارد، این رژیم را وارد یک چرخه فروپاشی داخلی می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *