اعتراضات لیدز؛ پس‌لرزه‌های جداسازی اجباری کودکان در انگلیس

13:42 - 30 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۸۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراضات لیدز؛ پس‌لرزه‌های جداسازی اجباری کودکان در انگلیس
گزارش‌ها نشان می‌دهد که سیاست جداسازی کودکان از خانواده‌ها در کشور‌های اروپایی همچنان ادامه داشته و تازه‌ترین قربانی این سیاست، یک خانواده اهل رومانی در انگلیس هستند.

خبرگزاری میزان - شهر لیدز در انگلیس به‌تازگی صحنه اعتراض گسترده به جدایی اجباری ۴ کودک از خانواده خود، بود.

پدری که فرزندانش از سوی پلیس برده شدند، در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی برای بازگشت فرزندانش التماس کرد. 

پدر و مادری که همه فرزندان زیر ۱۴ سال آن‌ها از سوی مقام‌ها از خانواده به اجبار جدا شدند، درخواست بازگشت فرزندان خود را دارند.

پدر این خانواده، گفت: آن‌ها فرزندانمان را به زور از ما گرفتند. می‌خواهم فرزندانم بازگردند.

در این مورد، کودکانی که از سوی پلیس به اجبار از خانواده خود جدا شدند اهل کشور رومانی بودند.

براساس گزارش‌ها، ویدیویی منتشر شده که جداسازی این کودکان از خانواده خود را نشان می‌دهد. در این ویدیو دیده می‌شود که کودکان مضطرب از سوی پلیس از خانه‌شان بیرون کشیده شده و داخل یک ون پلیس هل داده می‌شوند.

این ویدیو پسر بچه دبستانی را نشان می‌دهد که پیراهن فوتبال پوشیده و در تلاش است تا خود را از چنگ افسران پلیس رها کند. اما پلیس او را به زور از خانه بیرون می‌کشد. خارج از خانه، مردم را می‌توان دید که به شدت اعتراض می‌کنند و سعی دارند از جداسازی اجباری آن‌ها جلوگیری کنند.

کودک به‌طور آشکار ناراحت به نظر می‌رسد و در حال فریاد زدن دیده می‌شود. پلیس لحظاتی قبل یک دختر نوجوان را نیز از خانه به ون پلیس منتقل می‌کنند. 

 

 

اینساید هاوسینگ در گزارشی درباره جداسازی اجباری کودکان در انگلیس، نوشت که خانواده‌ها در انگلیس هنوز از هم جداسازی می‌شوند. 

در مجموع، دست‌کم ۵۰ کودک در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به این طریق از والدین خود جدا شدند. 

پایگاه مذکور می‌گوید که از شورا‌های انگلیس درخواست کرده تا تعداد کودکانی را که از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند، ارائه کنند. ۱۱ شورا از ۸۳ شورایی که پاسخ دادند (۱۳.۳ درصد)، گفته‎اند که دست‌کم یک بار در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ یک کودک را تحت آنچه مراقبت می‌خوانند، قرار داده بودند. آن‌ها مدعی شدند که دلیل اصلی جداسازی کودکان از خانواده‌ها بی‌خانمانی بوده است. 

براساس این گزارش، تعداد واقعی کودکان جدا شده احتمالا است، زیرا بسیاری از شورا‌ها به این بهانه که یافتن اطلاعات بسیار پرهزینه یا وقت‌گیر است، از پاسخگویی به درخواست خودداری کردند. 

آمار‌های دولتی، می‎گویند که در سال ۲۰۲۳، شایع‌ترین بهانه‌ای که براساس آن کودکان از خانواده‌هایشان جدا شدند، سوءاستفاده یا بی‌توجهی (۶۵ درصد موارد)، پس از آن اختلال در عملکرد خانواده (۱۳ درصد) و غیبت والدین (۹ درصد) بود. 

کودکان در سیستم کشور‌های اروپایی همواره قربانی سیاست‌های دولت‌ها می‌شوند. 

با مروری بر گزارش‌های منتشر شده می‌توان متوجه شد که جداسازی اجباری کودکان از خانواده‌هایشان موضوعی متداول در کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر است. 

جداسازی اجباری کودکان در دانمارک

سیستم حمایت از کودکان در کشور‌های غربی مملو از صدای فریاد کودکانی است که نمی‌خواهند از خانواده‌هایشان جدا شوند؛ بررسی موضوع جداسازی اجباری کودکان از خانواده‌ها در دانمارک، رویداد‌های تکان‌دهنده‌ای را پیش چشم می‌آورد.

دولت دانمارک با رصد و شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر مالی، مادران تنها، خانواده‌های مهاجر، زنان قربانی خشونت، خانواده‌های مسلمان و مانند این‌ها، از این آسیب‌پذیری‌ها برای دستیابی به اهداف خاص خود سوءاستفاده می‌کند.

اهداف دولت دانمارک از اجرای گسترده سیاست غیرانسانی و مشمئزکننده جداسازی اجباری کودکان از خانواده‌ها، طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها را در برمی‌گیرند؛ انگیزه‌های مالی به اذعان حقوق‌دانان و وکلا از اصلی‌ترین دلایل این روند و البته تشدید آن در سال‌های اخیر هستند.

شهرداری‌ها و دولت دانمارک از جداسازی کودکان از خانواده‌ها سود می‌برند؛ به این نحو که دولت بابت هر کودکی که از خانواده‌ها جدا می‌شوند (به اسم حمایت از حقوق کودکان) مبلغی را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد و شهرداری‌ها بخش کوچکی را خرج کودکان می‌کنند و بخش بزرگی را در صندوق خود نگه می‌دارند.

جداسازی کودکان از خانواده‏‎ در سوئد

سوئد با نقض حقوق بشری کودکان به‌ویژه کودکان خانواده‌های مهاجر شناخته شده است؛ استکهلم در سال‌های اخیر با دلایل پشت پرده متفاوتی مانند ارعاب مهاجران با هدف اجتناب از ورود به این کشور یا تضمین تداوم آنچه استکهلم از آن با عنوان فرهنگ و ارزش‌های سوئدی یاد می‌کند، کارزار جداسازی کودکان از خانواده‌ها را تشدید کرده است.

به گزارش «medium»، خانواده‌های مهاجر مسلمان در سوئد بیش از دیگر خانواده‌ها در معرض خطر جداسازی اجباری کودکان قرار دارند؛ در برخی از موارد، کودکان این خانواده‌ها در بیمارستان، ساعاتی پس از تولد از خانواده‌ها گرفته شدند.

دلایل جداسازی کودکان مهاجر مسلمان از خانواده‌هایشان تا حد زیادی مضحک به‌نظر می‌رسند؛ عقب ماندن در دروس مدرسه، حرف زدن از باور‌های دینی، تنبیه بدنی در خانه و موارد دیگر.

به گزارش «change»، سالانه بیش از ۲۰ هزار کودک از سوی سازمان حمایت از کودکان سوئد از خانواده‌هایشان جدا می‌شوند.

جداسازی اجباری کودکان در آلمان

بر اساس گزارش‌ها، اداره رفاه جوانان آلمان سال گذشته با کمک پلیس این کشور، یک کودک مسلمان را به اجبار از خانواده‌اش جدا کرد. دلیل ادعایی این اقدام، تفاوت آموزش مسائل اجتماعی اعلام شد. 

اداره رفاه جوانان آلمان نهادی مشابه اداره خدمات اجتماعی در سوئد است که در میانه اتهام‌های گسترده فساد همچنان رسیدگی به امور کودکان را در اختیار دارد.

جداسازی اجباری کودکان از خانواده‌هایشان در سال‌های اخیر در کشور‌های غربی به روندی معمول تبدیل شده و محدود به دو کشور آلمان و سوئد نمی‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *