ظریف: فرآیند معرفی و انتخاب وزیران شفاف است/ لیست وزیران هنوز نهایی نشده/ دنبال تشکیل دولت ائتلافی نیستیم

23:30 - 27 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۶۵۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
ظریف: فرآیند معرفی و انتخاب وزیران شفاف است/ لیست وزیران هنوز نهایی نشده/ دنبال تشکیل دولت ائتلافی نیستیم
رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم با بیان اینکه کابینه این دولت وحدت ملی خواهد بود و ائتلافی نیست، گفت: فهرست وزیران هنوز نهایی نشده و همه اسامی منتشرشده، گمانه‌زنی و بی‌اعتبار است.

خبرگزاری میزان - محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه، ۲۷ تیر، در تشریح روند انتخاب اعضای کابینه، گفت: خیلی خوشحالم که برای اولین‌بار روند جدیدی در کشور شروع شده تا مردم در شکل‌گیری هیئت دولت مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در ایران شرایط ما شرایط ویژه‌ای است چراکه در کشور‌های دیگر عموما این احزاب هستند که این کار را انجام می‌دهند، ولی ما در جمهوری اسلامی چنین شرایطی را نداشتیم لذا معمولا بعد از انتخاب رئیس جمهور یک روندی شروع می‌شد که خیلی هم روند شفافی برای مشورت دادن به رئیس جمهور جهت انتخاب اعضای هیئت دولت نبود، اظهار کرد: این بار سعی کردیم این روند را شفاف‌تر کنیم، ولی با توجه به اینکه این اولین تجربه ما است حتما روند بی‌نقصی نخواهد بود و ممکن است قدری پرفراز و نشیب باشد؛ البته تلاش کردیم از روش‌های علمی و مدیریتی برای انتخاب بهترین گزینه‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب وزیران حق رئیس جمهور است و ما صرفا یک بازوی مشورتی هستیم و چند گزینه‌ها را به ایشان پیشنهاد می‌دهیم.

ظریف، بیان کرد: یک شورای راهبری تشکیل دادیم که فعالیت این شورا هنوز تمام نشده و یک روند است. پنج کارگروه تشکیل دادیم که تشکیل این کارگروه‌ها هم سلیقه‌ای بود و می‌توانست به شکل دیگری باشد؛ یک کارگروه سیاسی، امنیتی و دفاعی است که مسئولیت این کارگروه با بنده است که شامل وزارتخانه‌های کشور، دفاع، اطلاعات، دادگستری، امورخارجه و سازمان انرژی اتمی می‌شود.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، تصریح کرد: معاونت‌های ستادی رئیس جمهور به غیر از معاونت زنان فعلا در دستور کار ما نیست و تمرکزمان بیشتر روی معاونت‌های سازمانی است.

وی بیان کرد: کارگروه دیگر که آقای طیب‌نیا زحمت تشکیل آن را کشیدند کارگروه اقتصادی است که شامل چهارکمیته وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه‌و‌بودجه و وزارت صمت می‌شود.

ظریف ادامه داد: کارگروه دیگر کارگروه فرهنگی با مسئولیت آقای صالحی امیری است که شامل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان است.

وی افزود: کارگروه دیگر کارگروه اجتماعی به ریاست دکتر ربیعی است که شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان ریاست جمهوری، سازمان حفاظت از محیط زیست می‌شود. عبدالعلی‌زاده نیز ریاست کارگروه زیربنایی را برعهده دارد که شامل وزارت نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: هر کمیته ترکیبی از اقوام، بانوان، نماینده بخش خصوصی و نماینده سازمان‌های غیر دولتی است. بعضی از کمیته‌ها کار خود را شروع کردند و سنجه‌های ویژه خود را در نظر گرفتند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، گفت: ما در کارگروه یکسری سنجه‌های عمومی را تصویب کردیم که بعضی از این ها، سنجه‌های وتویی هستند به معنی اینکه اگر کسی آن سنجه‌ها را نداشته باشد ما دیگر سایر سنجه‌ها را در رابطه با وی بررسی نمی‌کنیم مانند پایبندی به مبانی جمهوری اسلامی و اسناد بالا دستی یا پایبندی به گفتمان رئیس جمهور جدید که گفتمان عدالت محور است. از دیگر سنجه‌های وتویی ما پاکدستی و صداقت و نگرش ملی است. 

ظریف، گفت: مجموعا حدود ۴۵۰ نفر اعضای کمیته‌ها هستند. به منظور جلوگیری از تعارض منافع اگر فردی از اعضای کمیته نامزد وزارتخانه و یا سازمانی شد، آن فرد از آن کمیته کنار گذاشته خواهد شد و فرد مشابه دیگری جای او را خواهد گرفت.

فهرست وزرا نهایی نشده و همه گمانه زنی‌ها بی اعتبار است

وی بیان کرد: هنوز لیست وزرا نهایی نشده و همه گمانه‌زنی‌ها و اسامی که منتشر شده بی‌اعتبار است. هیچ یک از این‌ها هنوز قطعی نشده است و در مرحله بعد همچنان داریم لیست وزرای پیشنهادی را دریافت می‌کنیم.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، اظهار کرد: یک بحث این بود که فراخوان عمومی بدهیم، اما دیدیم که این شدنی نیست و ممکن است تعداد زیادی بیش از حد توان ما برای ما شرح حال و پیشنهاد بیاید و ما نتوانیم به آن رسیدگی کنیم و خود این موضوع سبب شود که مردم احساس کنند که خیلی جدی گرفته نشده‌اند از این رو گفتیم این درخواست را از دو گروه داشته باشیم؛ یکی از شخصیت‌های ملی همچون آقایان خاتمی، روحانی، حدادعادل، قالیباف، جلیلی و رقبای دکتر پزشکیان در انتخابات بودند که درخواست کردیم نامزد‌های خود را معرفی کنند. گروه دوم؛ نهاد‌های جامعه مدنی بودند یعنی از همه احزاب از مؤتلفه تا جبهه اصلاحات و همچنین از انجمن‌های صنفی و علمی فعال و گروه‌های صنفی و اتاق بازرگانی دعوت کردیم تا وزرای پیشنهادی خود را معرفی کنند.

ظریف، بیان کرد: ضرب‌الاجل دریافت لیست نامزد‌ها ۲۵ تیر بود، اما چون این روند دیر آغاز و اطلاع‌رسانی شد، فرصت را بیشتر کردیم و تا فردا نامزد‌ها را بررسی خواهیم کرد و اسامی را به کمیته‌ها ارسال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این روند شفاف است، فیلتر ندارد و فیلتر آن خرد جمعی داخل کمیته‌هاست ضمن آنکه تعارض منافع پیدا نخواهد شد. 

هیچ لابی گری پشت صحنه نداریم

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، تاکید کرد: ما هیچ لابی‌گری پشت صحنه نداریم و همه پیشنهادات باید در کمیته بررسی شود لذا امروز به کمیته‌ها ابلاغ کردیم که هر یک از اعضای کمیته که با نامزدی بیرون کمیته جلسه بگذارد هر دو فوری حذف خواهند شد تا بتوانیم با یک همکاری گروهی یک روند شفافی را آغاز کنیم.

ظریف با بیان اینکه به نتیجه کار امیدوار هستیم، گفت: امیدواریم این یک تجربه خوبی از مشارکت و مردم‌سالاری باشد. مردم با شکیبایی روند را پیگیری و قضاوت زودهنگام نکنند، هنوز تا روز مراسم تحلیف رئیس جمهور که اولین فرصت است و ما امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای معرفی کابینه استفاده کنیم زمان داریم اگرچه رئیس جمهور بعد از تحلیف حدود دو هفته برای معرفی کابینه خود فرصت دارد.

وی تاکید کرد: ما یک بازوی مشورتی هستیم تا به رئیس جمهور منتخب کمک کنیم تا بتواند از این خرد جمعی استفاده کند ضمن آنکه گزینه‌های پیشنهادی باید رای اعتماد مجلس را اخذ کنند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، گفت: هیچ‌کس حق ندارد هیچ پیشنهادی را حذف کند و همه پیشنهاد‌ها باید به اطلاع همه اعضای کمیته برسد و در نهایت این پیشنهادات به رای اعضای کابینه گذاشته خواهد شد.

دنبال تشکیل کابینه ائتلافی نیستیم

ظریف با بیان اینکه کابینه دولت ائتلافی نخواهد بود؛ این کابینه وحدت ملی خواهد بود، ولی نه ائتلافی، گفت: به دوستانی که نامزد معرفی می‌کنند گفتیم نامزد‌هایی معرفی کنند که در چارچوب این گفتمان کار کنند. این یک کابینه ائتلافی نیست، مردم به یک نفر رای دادند و این یک نفر هم افراد مختلفی را از دیدگاه‌های مختلف که حاضر باشند با آن گفتمان همراهی کنند را جمع خواهد کرد.

ظریف افزود: فرم ما اتوماتیک است؛ اگر کسی در شاخصی امتیاز نگیرد نمره او صفر می‌شود و به ته جدول می‌رود. پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، پایبندی به گفتمان رئیس جمهور، پاک دستی، صداقت و شجاعت و در نهایت داشتند نگرش ملی به دور از گرایش‌های قومی و منطقه‌ای از شاخصه‌های وتویی است.

وی گفت: از مهمترین شاخصه‌های غیروتویی، توانمندی‌های رفتاری است یعنی اینکه گزینه پیشنهادی باید توانایی مدیریت و کار جمعی داشته باشد و به کار کارشناسی احترام بگذارد. گزینه‌های پیشنهادی باید جوان باشد هرچه جوانتر باشد امتیاز بالاتری می‌گیرد اگر بالای ۵۰ سال باشد هیچ امتیازی نمی‌گیرد و زیر ۵۰ هرچه جوان‌تر باشد امتیاز بالاتری می‌گیرد.

ظریف ادامه داد: اگر وزیر پیشنهادی مرد باشد هیچ امتیازی نمی‌گیرد و نامزد‌های خانم ۱۰ امتیاز می‌گیرند. اگر مسلمان شیعه باشد امتیاز ندارد، ولی اگر از مذاهب و ادیان رسمی باشد امتیاز دارد، چون می‌خواهیم از سایر اقوام و گروه‌هایی که تا کنون حضور کمتری داشتند و زنان و جوانان استفاده کنیم.

تلاش می‌کنیم ۶۰ درصد اعضای کابینه برای بار اول عضو دولت باشند

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که ۶۰ درصد اعضای کابینه برای بار اول در دولت عضو باشند یعنی اگر کسی سابقه وزارت داشته باشد نمره منفی دارد؛ به تجربه امتیاز می‌دهیم، اما سابقه عضویت در دولت نمره منفی دارد چرا که می‌خواهیم اعضای جدیدی وارد دولت شوند و از وزرای سابق به عنوان مشاور استفاده کنیم. زمانی که در وزیر خارجه بودم، سازوکاری به اسم شورای راهبری ایجاد کردیم که این شورا متشکل از وزرای سابق بود. در زمان وزارت شهید امیرعبدالهیان هم این شورا تشکیل شد و در چند جلسه حاضر شدیم.

وی افزود: قصد داریم این سازوکار را در همه وزارتخانه‌ها ایجاد کنیم تا از تجربه انباشته مدیران سابق استفاده شود، اما یک خون و نگرش جدیدی به دولت تزریق شود. امیدوارم با معرفی نامزد‌هایی که به ما می‌شود از این دایره بسته‌ای که همواره در سیکل مدیریتی کشور گشته اند، خارج شویم و بتوانیم از جوانان و نیرو‌های تازه نفس استفاده کنیم.

ظریف تصریح کرد: بنده به هیچ حزب و جناحی وابسته نیستم، اما آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بودند. رنگین کمانی از گروه‌های سیاسی حضور دارند، اما واقعیت این است که ما یک سهم در هر کمیته برای جبهه اصلاحات به عنوان کسانی که زحمت زیادی در این روند کشیدند و مشارکت داشتند در نظر گرفته ایم. این سهم خواهی نیست بلکه انتقال ملاحظات و نگرانی‌های مردمی است که با نمایندگان ستاد آقای پزشکیان در تماس بودند.

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم اظهار داشت: آقای خاتمی هیچ فشاری برای انتخاب اعضای کابینه نگذاشته اند. ایشان ورودی از این جهت نکرده اند؛ راهنمایی داشتند، اما دخالت نکردند و دیگر دوستان و بزرگان جبهه اصلاحات هم به همین شکل بوده اند.

وی در رابطه با ملاک انتخاب وزرا در کارگروه‌ها نیز بیان کرد: به تک تک وزرا رای مخفی داده می‌شود که بنده فرم آن را بر روی فضای مجازی بارگذاری کردم و مردم می‌توانند آن را مشاهده کنند. برای هر نامزدی باید یکی از این فرم‌ها پر شود، در نهایت امتیاز‌ها تجمیع و معدل گیری خواهد شد و نتیجه نهایی به دست رئیس کارگروه خواهد رسید.

ظریف افزود: مدل‌های مدیریتی مختلفی را مطالعه کردیم و شاخصه‌هایی را در نظر گرفتیم که شاخصه‌های کیفی است به این معنا که یک شخص تا چه اندازه توان کارگروهی دارد و یا به کارکارشناسی اهمیت می‌دهد. این اولین تجربه ما است و حتما خطا خواهیم داشت، اما در حال تلاش هستیم تا یک روندی شروع شود که در آینده هم بهبود پیدا کند و اصلاح شود.

تا ۳ مرداد نتیجه نهایی بررسی شورای راهبری مشخص می‌شود

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در پایان اظهار داشت: هرکارگروه حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر را برای ی وزارتخانه به شورای راهبری معرفی می‌کنند و شورای راهبری یک دور دیگر با حضور متخصصین، همه گزینه‌های پیشنهادی را بررسی کرده و سپس ۳ نامزد را به رئیس‌جمهور معرفی می‌کند. اگر کارگروهی نامزد پوششی به ما داده باشد هر ۵ نامزد رد خواهند شد. امیدوار بودیم تا ۳۰ تیر کارمان به اتمام برسد، اما اکنون تا ۳ مرداد به خودمان فرصت دادیم تا لیست نهایی را در اختیار رئیس جمهور قرار دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *