همه‌گیری جنایت‌ با چاقو در انگلیس؛ نوجوانان گرفتار در واقعیت «بکش یا کشته شو»

15:37 - 24 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۲۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
همه‌گیری جنایت‌ با چاقو در انگلیس؛ نوجوانان گرفتار در واقعیت «بکش یا کشته شو»
رشد جنایت با چاقو به دست نوجوانان انگلیسی، نه فقط خطری جدی در حال حاضر است بلکه می‌تواند به خشونت بیشتر در آینده نیز منجر شد.

خبرگزاری میزان – رشد جنایت در میان کودکان و نوجوانان در انگلیس، سبب شده از این کشور به‌عنوان پایتخت قتل نوجوانان در اروپا یاد شود.

افزایش جنایت‌های با چاقو از سوی کودکان و نوجوانان انگلیسی نشان‌دهنده رشد روندی مرگ‌بار در میان این افراد است؛ روندی که با شعار «بکش یا کشته شو» پیش می‌رود و قربانی می‌گیرد.

نگاهی به اخبار و رسانه‌های انگلیس نشان می‌دهند که جنایت‌های با چاقو در میان کودکان و نوجوانان انگلیسی یا چیزی که دادستان‌ها از آن به‌عنوان اقدام‌های وحشیانه و تصادفی یاد می‌کنند، به شدت همه‌گیر شده است.

جوان‌ترین قاتل‌های چاقو به دست در انگلیس اکنون ۱۲ سال دارند؛ موضوعی که در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش تلگراف، سازمان‌های خیریه و کارشناسان هشدار می‌دهند که تکرار جنایت‌های با چاقو به دست کودکان و نوجوانان نشانه‌ای از یک روند مرگ‌بار میان این دسته از افراد و هشداری جدی درباره خشونت بیشتر در آینده است.

چاقو‌هایی که کودکان و نوجوانان انگلیسی از آن‌ها در ارتکاب جنایت استفاده می‌کنند، به راحتی در بازار‌های آنلاین وجود دارند و رسانه‌های اجتماعی ضمن تبلیغ، آن‌ها را بسیار کارآمد توصیف می‌کنند.

مسئولان یکی از سازمان‌های خیریه در لندن، پایتخت انگلیس که از سال ۲۰۱۱ کار خود را برای مقابله با بحران یاد شده آغاز کرد، می‌گویند: زمانی که فعالیت این موسسه آغاز شد، مشکل حمل چاقو از سوی نوجوانان ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساله بود، اما این سن طی سال‌های اخیر کاهش یافت و کودکان کودکان ۱۲ ساله نیز با خود چاقو حمل می‌کنند.

در عین حال، تصور عمومی بر این است که کودکان و نوجوانان به دلیل ترس از ناامنی در خیابان‌ها یا تلاش برای ارتقا اعتماد به نفس خود، چاقو حمل می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهند که شمار قابل توجهی از نوجوانان و کودکان انگلیسی که چاقو حمل می‌کنند بخشی از باند‌های مواد مخدر هستند و مستقیما با جرم و جنایت ارتباط دارند.

بررسی دفتر آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد که به موازات کاهش شمار مرگ بر اثر جنایت با چاقو در میان کودکان و نوجوانان، ضربات مرگ‌بار با چاقو در میان کودکان و نوجوانان این کشور نسبت به یک دهه پیش ۲ برابر شده است.

در مجموع، ۸۲ درصد از قتل‌ها در میان قربانیان نوجوان شامل استفاده از چاقو یا ابزار تیز است؛ در میان قربانیان در تمام سنین، این رقم به ۴۱ درصد می‌رسد.

یک محقق دانشگاه شفیلد هالم که روی روانشناسی جنایت با چاقو تحقیق می‌کند، می‌گوید که چاقو‌ها اغلب در ابتدا به‌عنوان سلاح‌های دفاعی تلقی می‌شوند، اما در نهایت تمایل کودکان و نوجوانان به خشونت را افزایش می‌دهند.

بررسی‌های این پژوهشگر نشان داد که چاقو برای پسران نوجوان انگلیسی به یک شاخص وضعیت تبدیل شده و به آن‌ها احساس قدرت می‌دهد.

برخی از کارشناسان نیز می‌گویند که سبک دریل رپ (خوانندگان این سبک بخاطر متن آهنگ‌هایشان و ارتباطشان با جرم و جنایت در محدوده شیکاگو آمریکا شناخته شده‌اند) در موسیقی نیز که از سوی برخی از باند‌ها برای تهدید رقبا و تحریک به خشونت مورد استفاده قرار می‌گیرد، حمل چاقو را برای نوجوانان جذاب کرده و آن‌ها را به سمت پوشش خاصی سوق می‌دهد.

این بدان معنا است که نوجوانان غیرمسلحی که هیچ ارتباطی با جنایت ندارند، لباس‌هایی مانند اعضای باند‌ها اغلب به رنگ مشکی می‌پوشند و چاقو حمل می‌کنند؛ این شبیه‌سازی از منظر کارشناسان بسیار خطرناک است، زیرا باند‌های جنایت‌کار در جست‌وجوی اعضای نوجوان، این دسته از افراد را هدف قرار داده و با پول و هدایای گران‌قیمت به سمت کار در تجارت مواد مخدر سوق می‌دهند.

بی‌دلیل نیست که افزایش خرید و فروش مواد مخدر در انگلیس طی هفت سال گذشته با افزایش جنایت با چاقو در این کشور به دلیل جنگ‌های خیابانی بین باند‌ها و افزایش حمل چاقو از سوی نوجوانان استثمار شده دنبال شده است.

دسترسی نامحدود به اینترنت به کودکان و نوجوانان نه فقط در انگلیس بلکه در سراسر جهان، این امکان را می‌دهد که نه تنها موسیقی‌های رپ خشونت‌آمیز و چاقو‌های پر زرق و برق را در رسانه‌های اجتماعی ببینند، بلکه فیلم‌هایی از چاقوکشی‌های واقعی و حتی جنایت‌های تروریستی را ببینند که حساسیت آن‌ها را نسبت به خشونت کاهش می‌دهد.

در حالی که پیش از این باند‌های جنایت کار در مناطق محروم و به حاشیه رانده‌شده دنبال عضوگیری از میان کودکان و نوجوانان بودند، اکنون خشونت باندی به مناطق ثروتمند در انگلیس نیز گسترش یافته است.

به باور کارشناسان، شکاف‌های خطرناکی بین پلیس، آژانس‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و بازو‌های دولت که عوامل مرتبط با جرایم با چاقو را کنترل می‌کنند، ایجاد شده است؛ در حالی که آژانس‌های زیادی وجود دارند، اما هیچ‌کس مسئولیت کار را برعهده نمی‌گیرد.

دولت انگلیس تلاش کرده است تا جنایت‌های با چاقو را با استفاده از روش‌هایی از جمله افزایش توقف و بازرسی، وضع قوانین برای مجازات‌های شدیدتر زندان و ممنوعیت به‌اصطلاح چاقو‌های زامبی متوقف کند؛ در عین حال، نیرو‌های پلیس در سراسر انگلیس امواجی از عملیات را علیه باند‌های جنایت‌کار، برنامه‌های توقیف چاقو و تلاش‌هایی برای از بین بردن آهنگ‌های دریل رپ مرتبط با شیوع خشونت آغاز کرده‌اند.

با وجود این، ارقام رسمی نشان می‌دهند که جرایم با چاقو در انگلیس افزایش یافته که بخشی از آن ناشی از رشد تجارت مواد مخدر است.

روسای پلیس انگلیس ماه گذشته فاش کردند که فروشندگان غیرقانونی آگاهانه از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک، اسنپ چت و اینستاگرام به افراد زیر ۱۸ سال چاقو می‌فروشند؛ در عین حال، وب‌سایت‌هایی که آشکارا کالا‌های خود را در اینترنت تبلیغ می‌کنند، به فروش چاقو‌های بزرگی که از طریق پست برای خریداران ارسال می‌شوند، با فرآیند‌های تایید سن که به راحتی قابل دور زدن است، ادامه می‌دهند.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *