گفت‌وگو|

خطر ترور بیخ گوش ترامپ؛ در اردوگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گذرد؟

7:45 - 27 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۲۲۵
خطر ترور بیخ گوش ترامپ؛ در اردوگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گذرد؟
آمریکا در حالی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری می‌رود که رویدادهایی مانند ترور نافرجام نامزد حزب جمهوری‌خواه و آشفتگی در اردوگاه حزب دموکرات می‌توانند در روند انتخابات تاثیر بسزایی داشته باشند.

آمریکا در حالی به سمت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش می‌رود که اردوگاه‌های دموکرات و جمهوری‌خواه چالش‌های کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.

حزب دموکرات پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی و عملکرد ضعیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در این مناظره با اختلاف و دودستگی درباره کناره‌گیری بایدن مواجه شده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، در جریان کارزار انتخاباتی خود در پنسیلوانیا، هدف سوءقصد قرار گرفت.

این رویداد‌ها حدود ۴ ماه تا موعد برگزاری انتخابات می‌تواند چشم‌انداز سیاسی آمریکا را دچار دگرگونی کند.

بهره‌برداری ترامپ از ترور نافرجام

در همین رابطه امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به آخرین تحولات در عرصه سیاسی آمریکا، معتقد است که پیش‌بینی شرایط در حالی که ۴ ماه تا موعد انتخابات آمریکا باقی‌مانده، کار دشواری است.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه باتوجه به اتفاق‌هایی که در حال رخ دادن است، شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بیشتر از قبل شده است، اظهار کرد: ترامپ از ترور نافرجام بهره‌برداری می‌کند و می‌خواهد خود را به عنوان قهرمان ملی معرفی کند، تصاویر و عکس‌هایی هم که از ترامپ منتشر شده، به‌گونه‌ای است که از خود ضعف نشان نداده، دست خود را بالا برده و تصویر یک مبارز را از او ارائه می‌دهند؛ در نتیجه این امر بر رای‌دهندگان مردد تاثیرگذار است.

آشفتگی در اردوگاه دموکرات‌ها

ابوالفتح با اشاره به وضعیت کارزار انتخاباتی حزب دموکرات‌، می‌گوید: در کمپین دموکرات‌ها آشفتگی به‌راه افتاده و در وضعیت فعلی برخی درصدد هستند نامزد پیشتاز را که رئیس‌جمهور آمریکا نیز است، وادار به کناره‌گیری از رقابت‌ها کنند؛ در‌ این صورت مشخص نیست چه کسی جانشین بایدن خواهد شد و آیا وی می‌تواند ترامپ را شکست دهد یا خیر.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه ترور نافرجام ترامپ را شوکی به حزب جمهوری‌خواه توصیف کرد و گفت: این شوک، فرصت را در اختیار دونالد ترامپ قرار می‌دهد؛ از سوی دیگر اوضاع در اردوگاه دموکرات‌ها وخیم است و سردرگمی و تنش‌های جدی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به مجموع این رویداد‌ها، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات خیلی بیشتر است، اما هرلحظه ممکن است اتفاقی بیفتد که ورق برگردد.

اتکا به نظرسنجی‌ها کمک‌کننده نیست

ابوالفتح با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها درباره وضعیت رای‌دهندگان قبل و بعد از مناظره میان بایدن و ترامپ، می‌گوید: مناظره بی‌اثر نیست، اما تعیین‌کننده است؛ در سال ۲۰۱۶ عمده نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، پیروز انتخابات است و ترامپ شکست می‌خورد، اما اینگونه نشد، بنابراین اتکا به نظرسنجی‌ها کمک‌کننده نیست، البته باید پیگیری شود، اما تصویر واقعی را ارائه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه سیر تحولات به سمتی است که شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات در حال کاهش است، اضافه کرد: البته مشخص نیست که بایدن در رقابت انتخابات بماند یا خیر و ممکن است به عنوان مثال در هفته‌های آینده این خبر منتشر شود که بایدن از رقابت کناره‌گیری کرده است.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه نظرسنجی‌ها قطعی نیستند، عنوان کرد: از این دست اتفاق‌ها ممکن است برای بایدن و یا ترامپ روی دهد، ممکن است اتفاق و شگفتی دیگری روی دهد که همه معادلات را به هم بریزد.

سناریو‌های مخاطره‌آمیز برای دموکرات‌ها

ابوالفتح با بیان اینکه هر دو گزینه ماندن بایدن و یا کناره‌گیری او از رقابت انتخاباتی مخاطره آمیز است، معتقد است که کنار رفتن بایدن مخاطرات بیشتری دارد چراکه اولا پیداکردن جانشین برای بایدن خود یک مشکل است؛ اگر بایدن پیش از انتخابات مقدماتی کنار رفته بود این فرصت ایجاد می‌شد تا دیگر نامزد‌ها خود را محک بزنند و رای‌دهندگان یک نامزد را انتخاب می‌کردند تا نامزد نهایی شود، اما در حال حاضر بایدن آرای کنوانسیون ملی حزب دموکرات را دارد و اینکه در صورت کنار رفتن وی، درباره چه کسی اجماع صورت بگیرد، دشوار است.

به گفته وی، علاوه بر این خود کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به‌عنوان یک گزینه احتمالی برای جانشینی بایدن، جایگاه مطلوبی ندارد و محبوب نیست و اینکه رئیس‌جمهور کنار برود، معاون رئیس‌جمهور هم کنار برود و فرماندار یک ایالت جانشین آن‌ها شود درباره این موضوع درگیری و اختلاف پیش می‌آید.

اجماع‌سازی پیش از انتخابات دشوار است

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه اجماع‌سازی در حزب دموکرات آن هم حدود ۴ ماه پیش از انتخابات دشوار است، اظهار کرد: آن هم نه هر انتخاباتی در سال‌های گذشته بلکه یک انتخابات که تا این اندازه حساس است؛ یکی از نامزد‌ها مورد سوءقصد قرار گرفته و کناره‌گیری بایدن بسیار مخاطره‌آمیز است.

ابوالفتح، اصافه کرد: شاید یکی از دلایلی که بایدن اصرار بر ماندن دارد، این است که کنار رفتن او اوضاع را از این هم برای حزب دموکرات بدتر خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ببا بیان اینکه اکنون بحث در میان دموکرات‌ها درباره این است که کدام گزینه مخاطره آمیزتر است؛، گفت: برخی می‌گویند ماندن بایدن کم خطرتر است و برخی رفتن وی را کم خطرتر عنوان می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *