سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) چه کاربردی دارد؟

10:32 - 25 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۲۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) چه کاربردی دارد؟
تسهیل، شفافیت و دقت در ثبت اطلاعات از جمله مزایای سامانه سیات است که چندروز پیش فاز اول آن راه‌اندازی شد و در مبارزه با قاچاق کالا نقش ویژه‌ای دارد.

خبرگزاری میزان - سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) یکی از تکالیف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌شمار می‌رود که باید از سال ۹۵ با تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی تکمیل و راه‌اندازی می‌شد.

براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا به‌منظور مستندسازی الکترونیک اطلاعات اموال ناشی از قاچاق، سازمان اموال تملیکی مکلف بود با همکاری وزارت صمت، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک و دستگاه‌های کاشف از مرحله کشف کالای قاچاق تا بازگشت مجدد آن به اقتصاد رسمی کشور سامانه سیات را تکمیل کند.

بازدید رئیس‌جمهور شهید از انبار‌های اموال تملیکی و ورود قوه‌قضاییه به موضوع، تسریع در تعیین‌تکلیف کالا‌ها را به همراه داشت و در همین راستا فاز نخست سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) با هدف شفافیت و پیگیری آرا و احکام قضایی چندی پیش رونمایی شد.

مزایای راه‌اندازی سامانه سیات

با اجرای سامانه سیات، اتصال همه انبار‌های سازمان اموال تملیکی به شبکه هوشمند، ثبت دقیق صورت‌جلسه کشف و تعیین ارزش قیمت کالا‌ها فراهم شد.

همچنین برچسب‌ها و بارکد شناسه کالا‌ها و انبار بر روی کالا‌ها ثبت می‌شود و همه کالا‌ها کد شناسایی خواهند داشت و در هرجای کشور با بارکدخوان می‌توان وضعیت کالا و نوع احکام صادره و اینکه در کدام انبار قرار دارد را مشاهده کرد.

تسهیل، شفافیت و دقت در ثبت اطلاعات، کاهش زمان اجرای فرآیندها، طراحی ابزار کنترلی جلوگیری از فساد، تطبیق فرآیند‌ها با قوانین جدید، کاهش دخالت عوامل انسانی در فرآیند‌ها و ارتباطات وب‌سرویسی برون سازمانی از دیگر مزایای استفاده از سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) است.

در همین راستا عبدالمجید اجتهادی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به بهره‌برداری از فاز اول سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) اظهار کرد که همکاری قوه‌قضاییه در تعیین‌تکلیف کالا‌های اموال تملیکی انکارناپذیر است و از آنجایی که راه‌اندازی سامانه سیات در قانون آمده، این موضوع همواره از جمله مطالبات شخص رئیس دستگاه قضا بوده است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد راه‌اندازی این سامانه گامی موثر برای هوشمندسازی است و در این زمینه همه بخش‌های قوه‌قضاییه از جمله سازمان بازرسی کل کشور همکاری لازم را با سازمان اموال تملیکی داشتند و پیگیر موضوع بودند.

اجتهادی می‌گوید سامانه سیات ارتباط بین سازمان‌های مربوطه را در جهت سرعت‌بخشی تعیین‌تکلیف کالا‌ها و شفاف‌سازی دنبال می‌کند و در فاز دوم اتصال این سامانه با بخش‌های مختلف قوه‌قضاییه خصوصا دادسرا‌ها و دادگاه‌های انقلاب در دستورکار قرار می‌گیرد.

همکاری کاشفین در اجرای درست سامانه سیات، یکی از موارد مهمی است که مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به آن تاکید کرد و گفت که سازمان‌های کاشف طبق آنچه که در قانون مبارزه با قاچاق آمده باید کد یکتا را در ابتدا به سازمان اموال تملیکی ارائه دهند.

اجتهادی تاکید کرد که از قوه قضاییه به‌‎خصوص سازمان بازرسی کل و دادستانی کل کشور درخواست می‌شود در جهت همکاری دستگاه‌های کاشف با سازمان اموال تملیکی، پیگیر این موضوع باشند تا این دستگاه‌ها به‌طور جدی موضوع را مدیریت کنند.

رویت جزئیات کالا‌های موجود در انبار‌ها با سامانه سیات

 امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری نیز درمورد سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) گفته است که با راه‌اندازی این سامانه، ساماندهی و جزئیات کالا‌های موجود در انبار‌ها قابل رویت و پیگیری می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های مربوطه باید به سامانه واحد متصل شوند، گفت که رونمایی از سامانه سیات تکلیف قانونی بوده و اقدام بسیار مناسبی است و فاز اول این سامانه در سازمان تعزیرات اجرایی شده که کمک می‌کند اموال تملیکی به‌سرعت تعیین‌تکلیف شود.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در این‌باره گفته است که ساماندهی انبار‌های اموال تملیکی مهر ١۴٠٠ با حضورشهید جمهور در انبار اموال تملیکی بوشهر آغاز و پس از آن با همت رئیس قوه قضاییه تعیین‌تکلیف کالا‌ها تسریع شد و در نتیجه آن سامانه سیات نماد تبلور اقداماتی است که سازمان اموال تملیکی را به نقطه غیربازگشت رسانده است.

وزیر اقتصاد معتقد است که پیش از راه‌اندازی سامانه سیات وقتی اطلاعاتی از کالایی درخواست می‌شد باید جستجو در تمام انبار‌ها صورت می‌گرفت و همواره این امکان وجود داشت که چیزی از کالا کم یا فساد شده باشد، اما درحال حاضر از ورود کالا به سازمان اموال تملیکی در هر نقطه‌ای از کشور به‌صورت برخط مطلع می‌شویم.

انتهای پیام/


برچسب ها: سامانه سیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *