گفت‌وگو|

ادامه مسیر شفاف‌سازی سیستم مالیاتی با تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ از سوی مودیان

9:02 - 26 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ادامه مسیر شفاف‌سازی سیستم مالیاتی با تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ از سوی مودیان
یک نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مصوبه جدید سازمان امور مالیاتی برای تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها پرداخت و گفت: تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها توسط مودیان، ادامه مسیر شفاف‌سازی سیستم مالیاتی است.

خبرگزاری میزان - یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به جامعه‌پذیر کردن امر مالیات ستانی و تمکین مؤدیان در پرداخت مالیات کمک کند، ایجاد شفافیت و آگاهی مؤدیان نسبت به محل مصرف مالیات پرداختی آنهاست که باعث می‌شود مردم از مالیات پرداختی خود احساس رضایت کرده و خود را شریک اجتماعی دولت در امر توسعه بدانند. 

به همین منظور چندی پیش آیین‌نامه هشت ماده‌ای اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن، مؤدیان می‌توانند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم، محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.

در همین زمینه علی‌اکبر علیزاده برمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به ایجاد شفافیت در نحوه هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی با این مصوبه، گفت: دولت سیزدهم به دنبال روشنگری در این موضوع بود و تلاش‌کرد که نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها را شفاف کند؛ دولت مصوبه‌ای داشته تا به این وسیله مودیان مالیاتی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات خود را پرداخت می‌کنند بتواند تعیین کنند که این مالیات در چه اموری هزینه شود که در واقع در راستای ادامه مسیر شفافیت در نحوه هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی است.

وی ادامه داد: اقدام دیگر سازمان امورمالیاتی در راستای شفاف‌سازی سیستم مالیاتی این بود که مالیات‌های جمع‌آوری شده از محل مالیات بر ارزش افزوده را شفاف به نمایندگان اعلام می‌کنند که به عنوان مثال هر شهر چقدر از این مالیات بر ارزش افزوده را در اختیار گرفته‌اند، البته نقص این موضوع این است که هنوز مشخص نیست این شورا‌های شهر به هر استان و شهرستان که از این مالیات بر ارزش افزوده منتفع شده‌اند این مالیات را صرف چه اموری کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلی که ما هم اکنون داریم این است که از شورا‌های شهر نمی‌توان هیچ‌گونه حسابرسی کرد و این مسئله هم باید روشن شود تا شفافیت مالیاتی کاملاً محقق شود.

علیزاده برمی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم باید در جریان نحوه هزینه‌کرد این مالیات‌ها قرار گیرند، افزود: دادن اختیار به مودیان برای تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌های دریافتی در واقع نوعی حکمرانی مردم بر نظام مالیاتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه بامصوبه جدید سازمان امور مالیاتی از اختیارات دولت کاسته می‌شود و این اختیارات به مردم منتقل می‌شود، گفت: مالیات درآمدی است که به حساب دولت واریز می‌شود و دولت با استفاده از آن در حوزه‌های مختلف پروژه‌های مختلف را پیش می‌برد.

وی تاکید کرد: مردم که پرداخت‌کننده این مالیات‌ها هستند حق دارند که بدانند این مالیات کجا هزینه می‌شود و همچنین حق دارند که تعیین کنند این مالیات‌ها در چه حوزه‌ای هزینه شود تا به این وسیله علاقه بیشتری به پرداخت مالیات‌پیدا کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پرداخت مالیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *