نشست بی‎نتیجه ناتو درباره عضویت اوکراین

12:22 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۰۱۱
نشست بی‎نتیجه ناتو درباره عضویت اوکراین
نشست ناتو در واشنگتن اگرچه حمایت‌هایی را برای کی‌یف به همراه داشت، اما درباره عضویت اوکراین در این پیمان نظامی هیچ دستاوردی ارائه نکرد.

خبرگزاری میزان - در اجلاس ناتو در واشنگتن، سران کشور‌ها و دولت‌های ۳۲ متحد این پیمان نظامی متعهد شدند که از اوکراین در «مسیری برگشت‌ناپذیر برای یکپارچگی کامل یورو-آتلانتیک، از جمله عضویت اوکراین در ناتو» حمایت کنند.

 با این حال، متحدان ناتو این موضوع را که دقیقا چه زمانی این عضویت آغاز می‌شود، باز گذاشتند، در عوض به سادگی اشاره کردند که «زمانی که متحدان توافق کردند و شرایط برآورده شد، در موقعیتی خواهند بود که دعوت‌نامه را به اوکراین ارائه کنند.

پیشرفت برای اوکراین؛ نه تعیین‌کننده و نه کافی

به گزارش شورای آتلانتیک، نشست امسال ناتو نه به‌عنوان یک رویداد مهم و نه به‌عنوان یک شکست در خاطره خواهد ماند.

این یازدهمین اجلاس سران ناتو از زمان آغاز تنش اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۴ و سومین اجلاس سالانه از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.

در بیانیه این نشست به صراحت آمده که «روسیه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت متحدان ناتو باقی می‌ماند.»

 اما سوال این است که ناتو در این هفته چه اقدام‌هایی را برای مقابله با این تهدید انجام داد؟ پاسخ از دو جهت قابل بررسی است؛ اولین مورد در برخورد با روابط ناتو و اوکراین است.

اقدام‌های صورت گرفته از سوی ناتو برای عضویت اوکراین مراحل ساده و در تضاد با مزایای موقت قوی‌تری هستند که سوئد و فنلاند پیش از عضویت از آن برخوردار بودند.

به عنوان مثال، چرا سفیر اوکراین در ناتو نمی‌تواند در شورای آتلانتیک شمالی (هیئت تصمیم‌گیری ناتو) شرکت کند؟ چرا مقام‌های اوکراینی نمی‌توانند در دستگاه ناتو شرکت کنند؟

پیشنهاد‌های ناکافی ناتو به اوکراین در ازای نیاز‌های بیشمار

نشست سران ناتو در واشنگتن، اجلاس سران بایدن بود نه نشست اوکراین؛ حتی بیانیه‌ای در مورد «مسیر برگشت‌ناپذیر» اوکراین به سمت ناتو - که به وضوح یک گام به جلو در مقایسه با نشست ویلنیوس در سال گذشته بود- ارائه نشد.

به اوکراین پلی برای عضویت در ناتو داده شده در زمانی که به بزرگراه نیاز دارد؛ دعوت یا تصمیم برای شروع مذاکرات الحاق اوکراین بدون دعوت رسمی، پیشنهاد شد.

زبان عضویت در ناتو برای کی یف ناامید کننده است

تعداد کمی در اوکراین انتظار داشتند که نشست این هفته ناتو دستاورد‌های مهمی در مورد موضوع کلیدی آرزو‌ی عضویت این کشور ایجاد کند.

 در مقابل این نشست ناتو به توجه قاطعانه بر تامین حمایت عملی معنادار برای مبارزه با روسیه متمرکز شد؛ از این نظر، اجلاس موفقیت‌آمیز بود و اعضای ناتو قول دادند که سیستم‌های دفاع هوایی بسیار مورد نیاز را تحویل دهند و ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی را برای سال آینده متعهد شدند، اوکراین همچنین از این نشست برای برگزاری مجموعه جلسات دوجانبه استفاده کرد که تعهدات بیشتری را به همراه داشت.

با وجود این، شعار بیانیه اجلاس واشنگتن در مورد مسیر «بازگشت ناپذیر» اوکراین به سمت عضویت در ناتو نتوانست هیجان زیادی را در کی‌یف ایجاد کند، جایی که بدبینی گسترده‌ای نسبت به اعلامیه‌های بزرگ ناتو با پیشرفت معنادار وجود دارد.

اکثریت اوکراینی‌ها از ۱۰ سال پیش خواستار یک نقشه راه روشن برای عضویت در ناتو بوده‎‌اند و یک دهه بعد، آن‌ها هنوز منتظرند.

این حالت ناامیدی در مصاحبه اخیر وزیر خارجه اوکراین مشهود بود؛ وی اظهار داشت: ما پیام‌های اطمینان‌بخشی را شنیده‌ایم که اوکراین در ناتو خواهد بود، اما ما نمی‌توانیم ۷۵ سال دیگر برای جشن الحاق اوکراین صبر کنیم، باید زودتر اتفاق بیفتد.

طعم تلخ شکست برای اوکراین

با وجود برخی بردها، این هفته با طعم تلخی برای اوکراینی‌ها به پایان می‌رسد؛ نشست سران ناتو در واشنگتن در مورد کالا‌های قابل تحویل برای اوکراین بسیار متفاوت بود، در حالی که اجلاس هفتاد‎وپنجمین سالگرد، لحن جشنی برای بسیاری از اعضای این پیمان داشت، با طعم تلخی برای اوکراینی‌ها به پایان رسید.

اوکراین همچنان به موارد بیشتری نیاز دارد؛ تعدادی از متحدان ناتو مایلند نشست سران در مورد عضویت اوکراین در ناتو و حمایت فوری نظامی بیشتر شود.

سخنان قوی و توافق‌های غیر الزام‎آور مهم هستند، اما اعضای ناتو جدول زمانی برای اوکراین ارائه نمی‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو جنگ اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *