تارقلی‌زاده: کسی برای VAR جیبی ندوخته و دنبال درآمدزایی با آن نیستیم/ برخی دنبال منصرف کردن شرکت‌های خارجی بودند

14:18 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۶۹۶
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تارقلی‌زاده: کسی برای VAR جیبی ندوخته و دنبال درآمدزایی با آن نیستیم/ برخی دنبال منصرف کردن شرکت‌های خارجی بودند
رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: باید برای تمام بازی‌ها VAR باشد نه فقط چند بازی و به دنبال پیگیری برای همه باشگاه‌ها هستیم.

خبرگزاری میزان - علی تارقلی‌زاده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در نشست خبری خود اظهار داشت: از سال گذشته مشغول به کار شدم و فکر می‌کنم اتفاقات مثبتی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم. در ابتدا ظرف یک هفته توانستیم قراردادی را با فدراسیون فوتبال عربستان داشته باشیم. بزرگترین اتفاقی که افتاد رونالدو را به ایران آوردیم. در آن وضعیت روحیه‌ای به جامعه تزریق شد.

وی ادامه داد: اتفاقی خوب و البته شوک آور برای AFC ورود سیستم کمک داور ویدیوئی به فوتبال کشورمان بود، چون باید سعی می‌کردند VAR‌ را برای بازی لیگ قهرمانان بیاورند. کمیته اجرایی تصویب کرده تمام مسابقات لیگ قهرمانان ما با VAR برگزار شود. به اجبار ناچار شدند VAR‌ را به ایران بیاورند. مردم مشتاقانه آمدند بازیکنان بزرگ دیگری مثل نیمار را ببینند.

رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: جزو ۴ کشور اول آسیا هستیم. یکی از بهترین کشور‌ها در اجرا و تعداد مسابقات هستیم. ۱۸-۱۷ تیم ملی داریم. ممکن است در بعضی از زمان‌ها، یکی دوسال وقفه بیفتد، ولی بالاترین تعداد تیم‌های ملی را داریم. ارتباط باید مستمر باشد. رسانه وظیفه مهم و حیاتی دارد. مهمترین بخش کار خودمان می‌دانیم که از نظر ارتباطی کار را گسترش بدهیم. افراد تحصیلکرده و مسلط به زبان‌های خارجی را اعزام و صادر کنیم. از من سوال می‌شود در کشور شما مسابقات اینچنینی هست یا نه؟ باید سعی کنیم روی سایت‌های انگلیسی و بین المللی خودمان کار کنیم تا نشان بدهیم بانوان ما مسابقات بسیار گسترده‌ای دارند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۳ مسئول داوری بانوان یک خانم استرالیایی به نام جنیفر بود. از من سوال کرد و شروع صحبتش این بود که این یک دروغ بزرگ است. گفت گزارشی از ایران آمده و می‌گویند شما ۱۲۰۰ داور خانم دارید، این امکان ندارد، ما در کشورمان این تعداد نداریم. گفتم شاید شما در کشورتان این تعداد را نداشته باشید. مستنداتی داشتم که خود من دوره‌ای را برای بانوان برگزار کرده بودم. گفتم این عکس، در یک کلاس ما ۴۰ خانم شرکت کردند. چطور می‌گویید دروغ بزرگ است؟ گفت ما هیچ کجا این رکورد را نداریم.

رئیس کمیته روابط بین الملل ادامه داد: باید روی این مساله بیشتر کار کنیم و خودمان را در این تشکیلات کوچک نکنیم. باید بتوانیم همانطور که بازیکنان در داخل زمین موفق هستند، بیرون از زمین هم موفق باشیم. ما باید سعی کنیم روی سایت‌های انگلیسی و ارتباطات خارجی خود عمیق‌تر از گذشته کار کنیم. رکورد‌های بسیاری در حوزه داوران و مربیان خانم در سطح جهانی داریم و باید تلاش کنیم بیش از همیشه در راستای نشر و اشاعه اخبار مثبت تلاش کنیم.

رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: سیستم کمک داوری ویدیویی در کشور‌هایی که اجرا شده خروجی‌های مختلفی داشته است؛ وقتی بازی‌ها با VAR برگزار شود رضایت‌خاطر تماشاگران بالاتر می‌رود و در زمانی که برای استقلال و پرسپولیس آن را برقرار کردیم هیچ خونی از دماغ هواداران استقلال و پرسپولیس بیرون نیامد! در گذشته شاهد بودیم به خاطر اتفاقات داوری و فوتبال چه رخداد‌های تلخی رخ می‌داد و اکنون شاهد آن نیستیم، چون رضایت بالاتر رفته است.

تارقلی‌زاده تصریح کرد: لازم است VAR به سرعت وارد کار شود و این پروسه سریع‌تر پیگیری شود. کیومرث هاشمی، وزیر ورزش بسیار نگران این موضوع است و همه در تلاش هستند تا لیگ برتر جدید با VAR شروع شود. رئیس فدراسیون فوتبال هیچگونه کوتاهی در این زمینه نکرده است و همه در تلاش هستند تا تجهیزات لازم برای سیستم کمک داور ویدیویی برای تمام بازی‌های لیگ برتر فراهم شود.

وی افزود: با توجه به کمک‌هایی که از سمت وزارت ورزش و صداوسیما به فدراسیون شده می‌توانیم VAR را در لیگ برتر فصل جدید داشته باشیم. نظر شخصی من این است که مطمئن باشید لیگ برتر با VAR آغاز خواهد شد و از اول که موضوع مطرح نبود گفتم و الان هم می‌گویم. باید برای تمام بازی‌ها VAR باشد نه فقط چند بازی و به دنبال پیگیری برای همه باشگاه‌ها هستیم.

رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: تکنولوژی Goal Line از VAR گران‌تر است، اما VAR از Goal Line بسیار مهم‌تر است. تاکنون ۱۳ بازی با VAR بدون هیچ مشکلی در ایران برگزار شد! اتاق VAR دستگاهش متعلق به فیفاست و فقط در اختیار داوران و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال قرار دارد و هیچ امکان خطایی در آن وجود ندارد. فیفا نسبت به این موضوع تضمین داده است و هواداران فوتبال هیچ شکی نسبت به این موضوع و شایعات مطرح شده نداشته باشند.

تارقلی‌زاده اظهار داشت: یک سیستم VAR بالای ۲ تن وزن دارد و جزئیات و تجهیزات فراوانی دارد و با ساده انگاری آن داریم مردم را فریب می‌دهیم! تقاضای آن زیاد است و سفارش آن از شرکت‌ها ۷ ماه طول می‌کشد. افرادی که در صداوسیما می‌گویند این وسیله آوردنش راحت است بروند بیاورند! هزار تومان نمی‌توانیم به بانک‌های خارجی بفرستیم و از فرودگاه خودمان نمی‌توانیم ۱۰ هزار دلار این طرف و آن طرف ببریم.

وی متذکر شد: این اراده از سمت وزارت ورزش و آقای پسندیده برای ورود VAR با وجود تمام مشکلات با سازمان تجهیزات وجود داشت، اما اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد می‌توانستیم ۲ ماه گذشته آن را بیاوریم. اکثر وسایل الکترونیکی در هند و شرق آسیا تولید می‌شود و قرار نیست هی اشکال بگذارند که این وسیله چینی است. تمام دنیا می‌دانند وسایل الکترونیکی در آسیای شرقی تولید می‌شود.

رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: کسی برای VAR جیبی ندوخته است و دنبال درآمدزایی با آن نیستیم و صرفاً یک وسیله است که برای فوتبال لازم و اجباری است. متأسفم که یک‌سری افراد به دنبال منصرف کردن شرکت‌های خارجی جهت ارائه VAR به ایران بودند به خاطر منافع خودشان که قطعاً یک ایرانی اصیل نیستند!

وی ادامه‌ داد: فیفا و‌ ای اف سی بانک نیستند و فدراسیون فوتبال هم نمی‌تواند به هیأت‌هایش پول بفرستد. فیفا هم به بانک می‌رود و مستقل نمی‌تواند مبالغ ایران را ارسال کند. پول‌های ایران بلوکه شده نیست و خود فیفا هم هیچ تقصیری ندارد و می‌گوید هر بانکی که می‌تواند به شما مبالغ را ارسال کند به ما بگویید تا آن را بدهیم. قاطعانه می‌گویم پول بلوکه‌شده نیست، اما فیفا راهی برای ارسال آن ندارد و البته مشکلی هم برای پرداخت پول‌های ما ندارد البته این موضوع واقعاً ظالمانه است و حق ما را نداده‌اند.

تارقلی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا شرکت توسعه و تجهیز تعهداتش را عملی کرده، خاطرنشان کرد: بعد از بیش از ۵۰ جلسه، دیروز جلسه خوبی داشتیم. توافق خیلی خوبی اتفاق افتاد. در بحث واریز پول رئیس شرکت توسعه واقعا همکاری کرد. با مدیریت تاج این اتفاق افتاد. شرکت توسعه هم محدودیت‌های قانونی دارد، ولی مهمترین مساله این بود که لیگ ۲۵ مرداد شروع می‌شود. VAR وسیله‌ای نیست که به برق بزنیم راه بیفتد! در آخرین دربی، بچه‌های VAR، هفتاد و دو ساعت نخوابیده بودند و می‌گفتند کار‌های مختلفی مانده است. این وسیله پیچیده‌ای است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *