«چهارگاه» به اشعار آیینی و سیر تحول در آوا‌های عاشورایی می‌پردازد

11:30 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۶۱۸
«چهارگاه» به اشعار آیینی و سیر تحول در آوا‌های عاشورایی می‌پردازد
برنامه «چهارگاه» که سری نخست آن در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز امسال به روی آنتن شبکه چهار رفت، هم اکنون ویژه برنامه خود را با شروع ماه محرم آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان - برنامه ویژه «چهارگاه» که پخش آن از شنبه ۱۶ تیرماه همزمان با شب اول محرم آغاز شده در ۱۴ قسمت، برای عاشقان و شیفتگان اباعبدالله حسین (ع) تهیه و تدارک دیده شده است که با اجرای امیرحسین مدرس راهی آنتن شبکه چهار سیما می‌شود.


کامران سیف الله تهیه کننده «چهارگاه» گفت: در فصل نخست «چهارگاه» که در ۳۰ قسمت تقدیم نگاه مخاطبان شد نغمات، آیین‌های سحرگاهی و مناجات خوانی رمضانی را با حضور کارشناسان بررسی کردیم و هم اکنون در «چهارگاه» محرم، آواها، اشعار و نغمات عاشورایی را با حضور صاحبنظران و کارشناسان مورد کاووش قرار می‌دهیم.


سیف الله خاطرنشان کرد: موسیقی از دیرباز نقش وی‍ژه‌ای در اجرای آئین‌های اعتقادی داشته است و تلفیق آن با روایت‌ها و آوا‌های عاشورایی را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ موسیقی مذهبی و آغازی بر خدمات متقابل مذهب و هنر دانست. ما سعی داریم در «چهارگاه» به موسیقی آیینی و مذهبی عاشورایی و جایگاه و خاستگاه آن در جای جای کشورمان بپردازیم.


تهیه کننده این ویژه برنامه محرمی شبکه چهار در ادامه گفت: هوشنگ جاوید جامعه‌شناس و پژوهشگر موسیقی اقوام و سیدمحسن حسینی ردیف‌دان و خواننده آواز ایرانی میزبانان ثابت «چهارگاه» هستند و در هر برنامه با مهمانان این برنامه که از خوانندگان مختلف نواحی و افرادی که در حوزه نغمه‌خوانی‌های عاشورایی فعالیت داشته‌اند، به گفتگو می‌نشینیم.


سیف الله افزود: «چهارگاه» هر شب میزبان یک تا دو مهمان و کارشناس است. به عنوان مثال در هر قسمت یک قطعه ملی و شعر عاشورایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مثلا اشعار معروفی همچون «باز این چه شورش است» یا «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است» و ... اشعاری هستند که درباره آن صحبت می‌شود.


این که اشعار در چه سالی سروده شده است، مردم چه میزان با این اشعار ارتباط برقرار کردند، فلسفه ماندگاری این شعر‌ها چیست، چه کسانی این اشعار را در قالب‌های مختلف مداحی، آواز، مناجات، موسیقی و ... خوانش کردند، در چه دستگاه‌های آوایی تاکنون اجرا شده است و چقدر امکان خوانش در دستگاه‌های مختلف دارد.


تهیه کننده برنامه محرمی شبکه چهار گفت: در بخش دوم برنامه، به سراغ بررسی آوا‌ها و نغمات اقوام استان‌های مختلف کشورمان خواهیم رفت و با حضور مهمانانی از اقوام و قومیت‌های کشورمان، نغمه و آوای عاشورایی آن منطقه، بررسی می‌شود.


وی ادامه داد: جهانبخش کردی‌زاده مشهور به «بخشو» نوحه‌خوان و مداح استان بوشهر در جنوب ایران بود. او صاحب سبکی خاص و صدای استثنایی در عزاداری و سینه‌زنی سنتی بوشهر بوده است که موجب معرفی این نوع و شیوه عزاداری، در سطح کشور و جهان شد و ما در یکی از قسمت‌های برنامه سبک «بخشو» را که نوع خاصی از آوا‌های عاشورایی است، بررسی می‌کنیم.

سیف اللهی با اشاره به این که ادبیات، آیین‌ها و آواز‌های عزاداری در هر منطقه‌ای از کشورمان سبک و سیاق خود را دارد گفت: در «چهارگاه» به سراغ آوا‌ها و اشعار عاشورایی استان‌های بوشهر، یزد، خراسان، مازندران و ... رفته ایم و با دعوت از کارشناسانی از همین استان‌ها که آشنایی و اشراف کامل به فرهنگ عاشورایی منطقه خود دارند درباره این اشعار صحبت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این اشتراکات بین قطعات ملی و محلی و نقطه تلاقی آن ها، فرهنگ عاشورایی را تشکیل می‌دهند که همگی به سهم خود، حماسه عاشورا را روایت می‌کنند.

سیف اللهی در خصوص نامگذاری این برنامه هم اظهار داشت: «چهارگاه» یکی از دستگاه‌های موسیقیایی ایران است که بیش‌تر آوا‌های مذهبی و آیینی کشورمان در این دستگاه خوانده شده و خوانش شعر «مکن‌ای شب طلوع» هم یکی از مصادیق این دستگاه است. علاوه بر این موضوع، گاه چهارم شبکه هم مورد نظر بوده است و این برنامه در شبانگاهان محرم در شبکه چهار میزبان عاشقان حسینی است و حتی نشان‌های دکور هم از عدد چهار تاسی گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی این فصل از «چهارگاه» تفاوت دکور با فصل گذشته است که با تغییراتی خاص، نمایی از گنبد حرم امام حسین (ع) را به نمایش می‌گذارد که خانم رها علی نژاد طراحی دکور را انجام داده است.

سایر عوامل «چهارگاه» می‌توان از حسن محسنی کارگردان، علی روزبهانی مدیرتصویربرداری، حسن خاکبازان مدیر صدابرداری، امیر محمدی نورپرداز و زهرا قائدی سردبیر برنامه نام برد.
«چهارگاه» به مدت ۷۸ دقیقه در دهه اول محرم هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار و ساعت ۲۰ از شبکه یک به روی آنتن می‌رود.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *