چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی

8:51 - 21 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۸۷
چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی
کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر به سمت کنار گذاشتن غرب از سیاست‌های خود حرکت کرده‌اند.

خبرگزاری میزان – مقام‌های نظامی نیجر، مالی و بورکینافاسو پیمان جدیدی را امضا کردند و ایکواس (جامعه اقتصادی کشورهار غرب آفریقا) را رد کردند.

این حرکت جدیدترین نشانه دور شدن کشور‌ها از متحدان سنتی منطقه‌ای و غربی در پی موج کودتا در این کشورهاست.

چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی

دور شدن آفریقا از غرب

مقام‌های نظامی بورکینافاسو، مالی و نیجر از توافق تازه امضا شده به‌عنوان گامی «به سوی یکپارچگی بیشتر» بین ۳ کشور، در آخرین نشان از دور شدن آن‌ها از متحدان سنتی منطقه‌ای و غربی استقبال کردند.

در جریان نشست سران در نیامی، پایتخت نیجریه، مقام‌های ۳ کشور یک معاهده کنفدراسیون را امضا کردند که هدف آن تقویت پیمان دفاعی متقابل اعلام شده در سال گذشته است.

این امضا اولین نشست مشترک مقام‌های نیجر، مالی و بورکینافاسو (عبدالرحمن تیچیانی از نیجر، ابراهیم ترائوره ​​از بورکینافاسو و آسیمی گویتا از مالی) از زمان به قدرت رسیدن آن‌ها در کودتا‌های متوالی در کشور‌های هم مرز خود در غرب آفریقا بود.

تیچیانی در سخنرانی خود در این نشست، پیمان ایکواس  ۵۰ ساله را «تهدیدی برای کشور‌های ما» خواند.

چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی

بلوک اقتصادی غرب آفریقا عضویت این ۳ کشور را پس از کودتای نظامی در آن‌ها که در جولای ۲۰۲۳ در نیجر، سپتامبر ۲۰۲۲ در بورکینافاسو و آگوست ۲۰۲۱ در مالی رخ داد، به حالت تعلیق درآورده بود.

تیچیانی گفت: ما به جای یک ایکواس که دستور‌ها و دستورالعمل‌های آن از سوی قدرت‌هایی که با آفریقا بیگانه هستند، دیکته می‌شود، یک اتحاد از مردم ایجاد می‌کنیم.

ترائوره ​​از بورکینافاسو نیز تاکید کرد که کشور‌های غربی به دنبال استثمار این کشور‌ها هستند.

وی گفت: غربی‌ها فکر می‌کنند که ما متعلق به آن‌ها هستیم و ثروت ما نیز متعلق به آنهاست، آن‌ها فکر می‌کنند که باید همچنان به ما بگویند که چه چیزی برای کشور‌های ما خوب است؛ این دوران برای همیشه تمام شده و منابع ما برای ما و مردم ما باقی خواهد ماند.

چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی

گویتا از مالی گفت که تقویت روابط به معنای این خواهد بود که «حمله به یکی از ما حمله به همه اعضای دیگر خواهد بود.»

احمد ادریس، کارشناس شبکه الجزیره، در گزارشی از ابوجا اشاره کرد که این ۳ مقام تنها یک روز پیش از نشست ایکواس در پایتخت نیجریه با یکدیگر دیدار کردند.

این کارشناس بیان کرد: بسیاری از مردم بر این باورند که نشست در نیجر برای مقابله با آنچه از سوی ایکواس می‌آید و همچنین برای تشریح موضع آن‌ها بود؛ اینکه آن‌ها به جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا باز نمی‌گردند.

چشم‌انداز سیاسی آفریقا و کنار گذاشتن استعمارگران غربی

نشست سران نیامی همچنین یک روز پیش از خروج آمریکا از یک پایگاه کلیدی در نیجر برگزار شد و تاکید کرد که چگونه سران نظامی جدید روابط امنیتی را که در سال‌های اخیر منطقه را تعریف کرده بود، از نو ترسیم کرده‌اند.

نیرو‌های فرانسوی خروج خود از مالی را در سال ۲۰۲۲ تکمیل و سال گذشته نیز نیجر و بورکینافاسو را ترک کردند.

در همین حال، ژنرال اکمن، فرذمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا، به‎تازگی گفت که حدود هزار پرسنل نظامی خروج خود از پایگاه هوایی ۱۰۱ نیجر تکمیل خواهند کرد.

مقام‌های نظامی در بورکینافاسو، نیجر و مالی در حالی که متحدان غربی سابق را بیرون می‌رانند، به‌طور فزاینده‌ای روابط امنیتی و اقتصادی با روسیه را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آفریقا اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *