برگزاری همایش دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاورد‌های عملی وزیر شهید حسین امیرعبداللهیان|

باقری: ایران توانسته جایگاه واقعی خود را در روابط بین‌الملل پیدا کند

9:26 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۰۶
باقری: ایران توانسته جایگاه واقعی خود را در روابط بین‌الملل پیدا کند
سرپرست وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه هنر دیپلماسی، تبدیل هوشمندانه مولفه‌های قدرت به اقتدار است که ایران توانسته آن را انجام دهد و چندجانبه‌گرایی را در مقابل یک‌جانبه‌گرایی موجود گسترش دهد، گفت که ایران توانسته جایگاه واقعی خود را در روابط بین‌الملل پیدا کند.

خبرگزاری میزان - همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاورد‌های عملی وزیر شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان» با حضور علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، محمدحسن شیخ الاسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، تنی چند از وزیران و معاون‌های سابق وزارت امور خارجه، سفیران خارجی مقیم تهران، اساتید دانشگاه و نمایندگان محور مقاومت در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه به‌عنوان نخستین سخنران این همایش، ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، یاد و خاطره شهدای خدمت را گرامی داشته و از حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه مردم‌سالاری در ایران یک حقیقت انکارناپذیر است، تصریح کرد: این حقیقت در هر شرایطی مسیر بالنده خود را طی می‌کند؛ حضور میلیونی مردم را چه در آیین بزرگداشت شهدای پرواز اردیبهشت و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری قدر می‌دانیم و این مایه مباهات همه ما است؛ با قطعیت می‌توان گفت که حتی شدیدترین حادثه‌ها نمی‌تواند به پایه‌های مردم‌سالاری ایران ضربه بزند، بلکه سبب تحکیم آن می‌شود.

به گفته باقری، شهید امیرعبداللهیان در میدان عمل  و دیپلماسی ایران نقش‌آفرینی موثر و مفیدی داشت که سبب شد وی به یک گنجینه و سرمایه در دستگاه دیپلماسی تبدیل شود و امیدواریم این تدابیر و سیاست‌ورزی‌های شهید امیرعبداللهیان به الگوی سیاست خارجی و دیپلماسی ایران تبدیل شود؛ دست‌کم سه رکن اساسی در دولت شهید رئیسی و وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان مشاهده می‌شود؛ رکن اول سیاست همسایگی است که تعامل با همسایگان و باز کردن باب گفت‌وگو با همسایگان شرط گام برداشتن در عرصه پر فراز و نشیب سیاست خارجی است.

وی در ادامه ضمن تشریح دستاوردهای این رویکرد در دوران وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان، گفت: هنر سیاست همسایگی این بود و است که اجازه ندهد تفاوت‌ها با همسایگان به اختلاف تبدیل شود، بلکه این تفاوت‌ها را از دریچه گفت‌وگو به همکاری تبدیل کند؛ ما در آغاز دوران وزارت امیرعبداللهیان شاهد مناسبات نامطلوب و قطع‌شده با برخی از کشورهای همسایه بودیم، اما امروز مناسبات ما مبتنی بر تعامل مشترک است و این انتخاب مشترک ما و دیگر کشورهای همسایه و منطقه است.

باقری، تصریح کرد که اکنون مشکلات با همسایگان اکنون قابل حل هستند؛ نقطه شروع سیاست همسایگی اعتماد متقابل است که اکنون وجود دارد؛ تحکیم روابط با همسایگان باید با درهم تنیدگی و افزایش روابط اقتصادی رشد یابد؛ هرگونه واگذاری در منطقه حفره‌ای برای رخنه بازیگران فرامنطقه‌ای است.

به گفته سرپرست وزارت امور خارجه، نکته دوم در سیره امیرعبداللهیان در سیاست خارجی افزایش روابط با قدرت‌های نوظهور است؛ ما به‌واسطه هوشمندی امیرعبداللهیان به شریک تصمیم‌گیری آن‌ها تبدیل شدیم؛ ایران با عضویت در بریکس تبدیل به بازیگری شده که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های اعضای آن باشد؛ هنر دیپلماسی تبدیل هوشمندانه مولفه‌های قدرت به اقتدار است که ایران توانسته است آن را انجام دهد و چندجانبه‌گرایی را در مقابل یک‌جانبه‌گرایی موجود گسترش دهد؛ ایران توانسته جایگاه واقعی خود را در روابط بین‌الملل پیدا کند.

باقری با ذکر این مسئله که بازدارندگی رکن سوم سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده است، گفت: با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که امروز در نتیجه سیاست‌ورزی سه سال گذشته ایران به بازدارندگی دست یافته است؛ امروز توانمندی بازدارندگی ایران به منصه ظهور رسیده و کشورهای مختلف، قدرت جمهوری اسلامی ایران را لمس کرده‌اند.

سرپرست وزارت امور خارجه، تصریح کرد: سیاست همسایگی ما در دوردست‌ها نیز با اقبال مواجه شده و آثار آن در رفتار و گفتار نه‌تنها کشورهای منطقه بلکه دیگر کشورها دیده می‌شود؛ این چندجانبه‌گرایی در برابر یک‌جانبه‌گرایی شکست خورده آمریکا مطرح شده و ایران می‌تواند هوشمندانه نقش‌آفرینی کند و این یک واقعیت تردیدناپذیر است.

باقری در پایان تصریح کرد که سیاست‌ورزی نمایان شده در سیاست خارجی دولت سیزدهم نویدبخش امنیت و ثبات منطقه‌ای است، آن‌هم در شرایطی که صهیونیست‌ها برای به خطر انداختن امنیت و ثبات منطقه تلاش می‌کردند؛ ایران به تنش‌آفرینان منطقه فهماند که هرگونه اقدام خارج از چارچوب با هزینه سنگین مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *