سامانه مردمی ثبت تخلفات انتخاباتی چیست؟

17:42 - 15 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۸۰۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۵ دیدگاه
سامانه مردمی ثبت تخلفات انتخاباتی چیست؟
سامانه مردم ناظر، سامانه‌ای برای ثبت مردمی تخلفات انتخاباتی در سایت شورای نگهبان قانون اساسی است.

خبرگزاری میزان - نظارت بر فرآیند انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات را ندارد.

براساس اصل ۹۹ قانون اساسی مأموریت نظارت بر انتخابات‌ها از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. از این رو شورای نگهبان با استفاده از ظرفیت ناظران بر روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شعب اخذ رأی نظارت می‌کند.

باتوجه به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۵ تیرماه، ناظران شورای نگهبان در تمام شعب اخذ در کنار عوامل اجرایی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.

فرآیند رای‌گیری با حضور عوامل اجرایی و ناظران انجام می‌شود و چنانچه عوامل نظارتی حضور نداشته باشند، رأی‌گیری انجام نمی‌شود.

سامانه مردم ناظر چیست؟

شورای نگهبان صیانت از آرای مردم را به عنوان حق‌الناس وظیفه خود می‌داند. در همین راستا افراد حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش‌های تخلفات انتخاباتی که از طرف مردم دریافت می‌کنند را به دقت پیگیری می‌کنند.

برای سهولت در ارائه گزارش‌های مردمی و ثبت تخلفات انتخاباتی  از نقاط مختلف کشور، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه مردم ناظر ایجاد شده است.

مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی، گزارش آن را از طریق سامانه مردم ناظر به آدرس mardomnazer.shora-gc.ir برای شورای نگهبان ارسال کنند.

این سامانه در بستر اینترنت در دسترس است و مردم می‌توانند گزارش و شکایات خود را به صورت مستند و مستدل در این سامانه ثبت کنند تا بلافاصله به آن‌ها رسیدگی شود.

این گزارش‌ها از طریق سامانه مردم ناظر به شواری نگهبان ارسال می‌شود و اعضای ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات تا حصول نتیجه این گزارشات را پیگیری می‌کنند.

سامانه مردم ناظر تنها سامانه معتبر اعلام شده از سوی شورای نگهبان برای پیگیری تخلفات انتخاباتی ثبت شده توسط مردم است.

انتهای پیام/



سید حسن خادمیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
0
0
با سلام در خصوص درخواست صندوق سیار رای متاسفانه از هیچ طریقی نتوانستم ارتباط برقرار کنم و شماره تلفن 45500 فقط بوق اشغال می‌زد
زهره رنجبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
0
0
با سلام این جانب زهره رنجبر وقتی برای رای گیری اقدام کردم گفتند شماره ملی شما جای دیگر ثبت شده است و شما قبلا رای دادید در صورتی که من رای ندادم و هیچ کس هم به مدارک شناسایی بنده دسترسی نداشته است . لطفا پیگیری کنید
مریم قیصوری
|
United States of America
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
0
0
طبقه همکف بیمارستان شهریار تهران روی برگه بزرگ نوشتن به پزشکیان رای بدید
آیا این تخلف نیست؟!
علی مظفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
0
0
سلام عزیزم خوبی خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری فقط تشکر خواستم داشته باشم و سپاس از شما
ترکمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
0
0
باسلام و احترام
بنده به همراه ۱۰ نفر راس ساعت ۲۳:۲۶ به شعبه اخذ رای واقع در روستای الفاوت (همدان ، شهرستان ملایر ،بخش جوکار ،روستای الفاوت)
مراجعه کردیم اما مسئولان اخذ رای اعلام نمودند تایم انتخابات به پایان رسیده است.
با این تبعیض قائل شدن بین روستا و شهرها فقط باعث کاهش آمار رای دهندگان و باز شدن مسیر برای دشمنان یاوه گو که چشم به کاهش مشارکت ملت شریف ایران بسته اند ، باز می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *