بنگاه‌های املاک ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند

11:03 - 13 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۴۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بنگاه‌های املاک ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند
دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از انجام ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک خبر داد و گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از متخلفان این بخش جریمه اخذ شده است.

خبرگزاری میزان - یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری، گفت: براساس قوانین مصوب در دولت سیزدهم بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک صورت گرفت که در پی آن بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه اخذ شد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده از ۱۸۰ هزار واحد بنگاه معاملات املاک در کشور، حدود ۱۸ هزار و۵۰۰ بنگاه املاک غیر‌مجاز شناسایی شد که با برخورد و الزام به اخذ مجوز، تعداد این واحد‌های غیرمجاز به ۱۴ هزار واحد رسید.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مشاوران املاک مکلف‌اند با بارگذاری مدارک خود در درگاه ملی مجوزها، طی ۱۰ روز پروانه کسب دریافت کنند.

دستمالچیان با اشاره بنگاه‌های املاک دیگر نمی‌توانند قرارداد تنظیم شده را در سامانه املاک و مستغلات ثبت نکنند، گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در دولت سیزدهم عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن خرید امتیاز طرح‌های حمایتی مسکن، گفت: تمام اقدامات توسط شهید رییسی در شورای عالی مسکن پیگیری می‌شد.

در ادامه مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس اظهار کرد: سامانه خودنویس سامانه‌ای است که بر اساس قانون توسط وزارت راه و شهرسازی توسعه‌یافته و سامانه جدیدی نیست.

وی افزود: سامانه خودنویس در واقع همان سامانه ثبت معاملات املاک است که از وزارت صمت تحویل گرفته شده، تا دسترسی ثبت انواع معاملات املاک را روی آن مستقر کند.

مدیر سامانه خودنویس با بیان اینکه در سوم خرداد ۱۴۰۲ بخش اجاره سامانه خودنویس رونمایی و آموزش‌ها و سپس دسترسی به فعالان این حوزه داده شد، گفت: از ۱۴۰۳ تمام قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس ثبت می‌شود.

ساسانی با اشاره به اینکه امروز ۵۹۴ هزار قرارداد توسط مردم و مشاوران املاک در سامانه خودنویس ثبت شده است، گفت: در هر بازه زمانی که مقایسه کردیم حدود ۴۰ درصد رشد داشته‌ایم و نشان‌دهنده این است که مردم به ثبت رسمی معاملات تمایل دارند و از مزایای رسمی به خوبی استفاده کنند.

ساسانی اظهار کرد: انواع قرارداد مثل خرید و فروش و پیش فروش روی سامانه خودنویس تعریف شده است و قرار بود در مرداد بخش معاملات خرید و فروش املاک رونمایی شود که با شهادت رئیس جمهور به تعویق افتاد، اما به زودی رونمایی از بخش خرید و فروش انجام می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازار املاک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *