گفت‌وگو|

نجفی: آمریکا و ۲ کشور اروپایی اجازه طرح شکایت را درباره جنایت‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی نداده‌اند

8:00 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نجفی:  آمریکا و ۲ کشور اروپایی اجازه طرح شکایت را درباره جنایت‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی نداده‌اند
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، می‌گوید که آمریکا، آلمان و فرانسه اجازه طرح شکایت علیه شرکت‌ها و افراد دخیل در جنایت‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی را نداده‌اند.

جنگنده‌های ارتش رژیم بعث عراق روز هفتم تیر ۱۳۶۶ چهار نقطه پر ازدحام شهر مرزی سردشت و سه نقطه در روستا‌های اطراف این شهر را با ۷ بمب شیمیایی خردل و تاول‌زا بمباران کردند.

براساس آمار رسمی از شهر ۱۲ هزار نفری سردشت در تیر ۱۳۶۶، بیش از ۸ هزار نفر بر اثر حمله شیمیایی مجروح شدند؛ از این تعداد ۱۱۳ نفر به شهادت رسیدند و هزار و ۳۲۴ نفر همچنان از پیامد‌های شدید ریوی و زخم‌های ناشی از تسلیحات شیمیایی رنج می‌برند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت ایران، یکی از فجیع‌ترین تهاجم‌های شیمیایی در تاریخ جنگ‌ها بود که رنج‌های زیادی را بر مردم این شهر تحمیل کرد؛ این شهر نخستین شهر قربانی جنگ‌افزار‌های شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما است.

در همین رابطه رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با میزان می‌گوید که بمباران سردشت پرده‌ای دیگر از حقوق بشر آمریکایی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مصداق‌های حقوق بشر آمریکایی، بمباران شهر سردشت در جریان جنگ تحمیلی است، اظهار کرد: بر اثر این جنایت، مردم مظلوم و بی‌گناه سردشت و غیرنظامیانی از زنان و کودکان و سالمند به شهادت رسیده یا بر اثر جراحت‌های ناشی از بمباران شیمیایی سال‌ها است که رنج می‌برند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه براساس اسناد آمریکایی‌ها و گزارش‌های سازمان ملل، شرکت‌های آمریکایی در تامین مواد شیمیایی و پیش‌ساز‌ها برای تولید سلاح شیمیایی توسط صدام نقش ویژه‌ای داشتند، عنوان کرد: این یکی از مصداق‌های حقوق بشر آمریکایی است که آمریکایی‌ها نه‌تنها هیچ‌گاه مسئولیت خود را قبول نکردند، بلکه شرکت‌ها و افراد دخیل را مورد پیگرد قانونی قرار نداده و محاکمه نکردند.

مقام وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان شیمیایی بمباران سردشت در حال حاضر نیز به خاطر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به دستشان نمی‌رسد و این پرده دوم حقوق بشر آمریکایی است، اضافه کرد: جانبازان شیمیایی ما اکنون نه فقط از عوارض بمباران شیمیایی صدام با استفاده از تسلیحات شیمیایی کشور‌های غربی از جمله آمریکا رنج می‌برند، بلکه به خاطر تحریم‌هایی که سبب نرسیدن مواد دارویی و تجهیزاتی که می‌تواند از رنج آن‌ها بکاهد، به دستشان در عذاب هستند.

به گفته وی، براساس آمار رسمی در حال حاضر در کشور بیش از ۶۰ هزار جانباز شیمیایی داریم که به دلایل یادشده در رنج هستند.

نجفی درباره پیگیری حقوقی موضوع مشارکت و همکاری کشورهای غربی با رژیم صدام در بمباران شیمیایی شهرهای ایران در جریان جنگ تحمیلی، تصریح کرد: در حال حاضر شکایتی برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی در هلند در جریان است و شکایتی هم قبلا در این کشور انجام شده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه کشور‌های دیگر از جمله آلمان و فرانسه اجازه طرح شکایت علیه شرکت‌ها و افراد دخیل در جنایت‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی را نداده‌اند، گفت: آمریکا نیز اجازه نداد که جانبازان شیمیایی ایرانی با طرح شکایت در این کشور علیه شرکت‌ها و افراد دخیل در جنایت‌های شیمیایی، به حقوق خود دست یابند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *