محدودیت دامنه نوسان چه اثراتی بر بازار سرمایه دارد؟

8:03 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
محدودیت دامنه نوسان چه اثراتی بر بازار سرمایه دارد؟
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نکات منفی تعیین دامنه نوسان برای معاملات بازار بورس گفت: ایجاد محدودیت در دامنه نوسان، باعث می‌شود شاخص بورس دیرتر به نقطه تعادل برسد.

سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان در توضیح تاثیر دامنه نوسان بر بازار سرمایه، گفت: تغییر دامنه نوسان به ۲ درصد در مدت اخیر به واسطه اتفاقات سیاسی باعث شد تا هیجانات بازار سرمایه در مدت طولانی از بازار تخلیه شود و بازار روز‌های زیادی را با روند نزولی سپری کند. 

وی با اشاره به اینکه دامنه نوسان اثر منفی بر بازار سرمایه دارد، عنوان کرد: هر اقدامی که با ایجاد محدودیت در بازار سرمایه، آزادی معاملات را سلب کند به ضرر شاخص بورس تمام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با ایجاد محدودیت در دامنه نوسان، شاخص بورس دیرتر به نقطه تعادل می‌رسد و روز‌های بیشتری شاخص منفی می‌ماند.

کرداری ادامه داد: وقتی اخبار منفی شرکت‌ها باعث ریزش سهام شرکت می‌شود در صورتی که دامنه نوسان محدود باشد سهام آن شرکت برای مدت زیادی با روند منفی پیش می‌رود و دیرتر به نقطه تعادل نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برداشتن محدودیت دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است، اظهار کرد: در بیشتر بازار‌های سهام دنیا دامنه نوسان بیش از عددی است که در ایران درنظر گرفته شده یا محدودیت چندانی ندارند از این روز هیجانات بازار در مدت کوتاهی تخلیه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان و یا برداشت آن به ضرر سهامدار تمام نمی‌شود، گفت: باتوجه به اینکه افرادی که وارد بازار سهام می‌شوند با ریسک‌های این بازار آشنا هستند و بدون شناخت به این بازار وارد نمی‌شود، از این رو برداشت دامنه نوسان، تهدیدی برای بازار بورس محسوب نمی‌شود. 

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از ۹ تیر دامنه نوسان روزانه قیمت سهام در بازار‌های اول، دوم و نوآفرین فرابورس به مثبت و منفی ۶ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی و مختلط به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر کرد.

دامنه نوسان روزانه سهام در تابلو زرد بازار پایه مثبت و منفی ۳ درصد، تابلو نارنجی بازار پایه مثبت و منفی ۲ درصد و تابلو قرمز بازار پایه مثبت و منفی ۱ درصد است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *