گزارش|

چه عواملی در سبزپوشی شاخص بورس تاثیرگذار است؟

8:05 - 16 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۷۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
چه عواملی در سبزپوشی شاخص بورس تاثیرگذار است؟
کاهش نرخ بهره، اصلاح دستورالعمل اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی و اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ از جمله عواملی است که تاثیر مثبتی برروی شاخص کل بورس داشته‌ اما برخی عوامل همچون اتفاقات سیاسی اخیر باعث کم‌رمقی بازار می‌شوند.

خبرگزاری میزان - ترسیم چشم‌انداز درست از آینده دارایی‌های بورس از موضوعات مهم برای تقویت بازار سرمایه است، از طرفی پیش‌بینی پذیری اقتصاد نیز در جذب سرمایه‌گذار و کمک به بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اعتماد بالاترین دارایی در بازار سرمایه است و سلب اعتماد باعث می‌شود مردم برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های دیگری را انتخاب کنند، لذا لازم است اقدامات مهمی در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن انجام شود.

عوامل متعددی در روند شاخص بورس تاثیرگذار است که از جمله آن می‌توان به اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» اشاره کرد که نگرانی‌های زیادی را برای فعالان و اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده بود و با اصلاح آن باعث شد معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی ادامه داشته باشد.

آثار و تبعات اقتصادی زیاد این بند بر بازار سرمایه منجر شد در این رابطه مذاکرات متعددی با دولت و مجلس انجام شود و نهایتاً هیئت‌دولت با تصویب مفاد این طرح، با ارسال نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان، اعلام کرد بار مالی این اصلاحیه را می‌پذیرد.

تاثیر کاهش نرخ بهره بر بازار سرمایه

افزایش نرخ بهره در شبکه بانکی نیز همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس، بوده که حواشی زیادی در پی داشته است.

به‌دنبال افزایش شدید نرخ بهره بعد از انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد در بهمن ۱۴۰۲ از طرف بانک مرکزی، نرخ اوراق خزانه اسلامی به ۳۸ درصد رسید.

در این بین حرکت نگران‌کننده نرخ بهره، باعث شد مذاکراتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی انجام شود و با دستور رئیس بانک مرکزی، جلوی روند افزایشی نرخ بهره گرفته شود که این موضوع تاثیر به‌سزایی در روند بازار سرمایه داشته است.

همچنین دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ ابلاغ شد و نوسانات بازارسهام را چندبرابر کرده بود، با ابلاغ تصویب نامه هیئت‌دولت مبنی بر اصلاح دستورالعمل اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی، چالش صنعت پالایشی را پایان داد.

مطالبات ارزی بانک‌ها و تاثیر آن بر شاخص بورس

تعیین تکلیف مطالبات ارزی بانک‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در روند بازار سرمایه اثرگذار بوده است.

اخیراً بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی تسویه شد که باعث ایجاد روند مثبت در وضعیت مالی بانک‌های بورسی شد.

فرصت یک‌ساله به ۲ خودروساز برای اخذ مجوز افزایش دارایی

صنعت خودرو در سنوات گذشته تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و ناکارآمدی‌های مدیریتی، در مسیر افزایش روز افزون زیان انباشته قرار گرفت و مشمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت شد. 

در این میان با پیشنهاد شرکت بورس تهران و موافقت سازمان بورس، به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا تیر سال ۱۴۰۴ فرصت داده شد تا از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شده و دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند.

در همین راستا الیاس کُردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان در توضیح روند بازار سرمایه و عوامل تاثیرگذار بر بازار، گفت: به‌طورکلی بازار سرمایه از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از ریزش سنگینی که داشت روی خوشی به سهامداران و سرمایه‌گذاران خود نشان نداد و روند ریزشی شاخص همچنان ادامه‌دار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اتفاقات سیاسی اخیر نیز بر بازار سرمایه تاثیرگذار بوده و باعث شد اصلاح شاخص، روند بلندمدت‌تری پیدا کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اتفاقات اخیر سازمان بورس به‌جهت کاهش هیجانات بازار محدودیت دامنه نوسان معاملات را تعیین کرد و ادامه این موضوع نیز تاثیر منفی بر بازار داشت. 

کُردی با اشاره به فرصت یک‌ساله به ۲ خودروساز برای اخذ مجوز افزایش دارایی‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: باتوجه به سابقه لیدر بودن خودرویی‌ها، فرصت به ۲ خودروساز مطرح، برای بازار سرمایه بسیار با اهمیت بود، چراکه اگر برای آن‌ها مهلت درنظرگرفته نمی‌شد و به بازار پایه منتقل می‌شدند قطعا تاثیر منفی بر روند کلی بازار داشت.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بازار مدت‌ها درگیر «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» بوده است، اظهار کرد: عدد‌های مالیاتی و صحبت‌ها در این مورد بازار و سرمایه‌گذار را به عقب هدایت می‌کرد که اصلاح این بند نیز تاثیر مثبت به‌سزایی در بازار داشته است.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ بازار سرمایه همواره نرخ بهره تاثیر مستقیمی داشته است، گفت: هربار نرخ بهره بالا رفته شاهد اُفت شاخص بودیم و با کاهش نرخ بهره بازار سرمایه رشد پیدا کرده و در همین راستا کاهش نرخ بهره از عوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر مثبت اصلاح دستورالعمل اخیر نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی‌ها، اظهار کرد: اصلاح نرخ خوراک به پروند رشد سهام پتروشیمی‌ها بسیار کمک می‌کند که همین موضوع تاثیر مستقیمی بر شاخص بورس دارد. 

کُردی ادامه داد: باتوجه به اینکه شرکت‌های بورسی با دلار نیمایی فعالیت می‌کنند، کم شدن اختلاف دلار آزاد و دلار نیمایی باعث شد قیمت‌ها در بازار سهام افزایش یابد چراکه محصولات شرکت‌ها به دلار فروخته می‌شود و قیمت دلار بر درآمد شرکت‌ها تاثیر مستقیم دارد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در مدت اخیر اتفاقات زیادی باعث شد که بازار وزن نگیرد؛ چراکه بازار سهام نسبت به وقایع حساس است و از طرفی موضوع انتخابات نیز باعث شد تا سرمایه‌گذاران تا حدودی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعلا دست نگه دارند.

کُردی با اشاره به اینکه بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: زمانی که حال اقتصاد خوب نباشد اوضاع بازار سرمایه هم خوب نخواهد بود و هر رئیس‌جمهوری که برنده میدان باشد باید مسئله اول را موضوع اقتصاد بداند و با راهکار‌های عمیق‌تر و دقیق‌تری برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *