قضات استان فارس به مشکلات زندانیان رسیدگی کردند

20:07 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۴۸۹
دسته بندی: قضایی ، دادگستری
قضات استان فارس به مشکلات زندانیان رسیدگی کردند
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه زندان جای افرادی است که مرتکب جرایم مهم، نافی امنیت و آسایش جامعه شده باشند نه افرادی که به واسطه جرائم خرد و یا غیر عمد وارد زندان شده اند، گفت: با تهمیدات پیش بینی شده، زندانیان واجد شرایط برخورداری از تاسیسات حقوقی و ارفاقات قضائی، برابر قانون از تسهیلات مورد تقاضا برخوردار شده اند.

خبرگزاری میزان - همزمان با هفتمین روز از هفته قوه قضائیه رئیس کل دادگستری استان فارس، دادستان مرکز استان، مسئولان قضایی و ۴۰ تن از قضات محاکم و دادسرا‌های شیراز با حضور در زندان مرکزی شیراز یک روز کامل کاری خود را به دیدار چهره به چهره با زندانیان و رسیدگی به امور مددجویان زندان‌ها اختصاص دادند.

در این بازدید فراگیر که به صورت همزمان در ۲۰ زندان استان فارس انجام شد رئیس کل دادگستری استان فارس با حضور در عادل آباد شیراز از بخش‌های مختلف این مؤسسه کیفری بازدید کرد و با حضور در اندرزگاه‌ها به درخواست‌های زندانیان رسیدگی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در حاشیه این بازدید گفت: اداره کل زندان‌های فارس به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان عملکرد بسیار خوبی در همه زمینه‌ها داشته است و اقدامات این مجموعه منطبق با برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه، تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در حال انجام است.

وی موضوع زندان را برای دستگاه قضائی استان دارای اهمیت بالایی دانست و خاطر نشان کرد: توجه به موضوع حقوق شهروندی زندانیان و رسیدگی‌های قضایی در این حوزه از اولویت‌ها اصلی ما در مجموعه قضایی و زندان‌ها به شمار می‌آید.

رئیس کل دادگستری استان فارس زندان‌های استان را به تبع حوزه‌های قضائی استان فارس گسترده‌ترین مجموعه تأمینی و تربیتی از حیث تعداد زندان‌ها خواند و تصریح کرد: با تلاش مدیر کل زندان‌های استان و همکاران در مجموعه زندان‌های استان عملکرد این اداره کل در زمینه‌های مختلف، جزء برترین‌ها در کشور است و زندان‌های ما از حیث بهداشت، خدمات اصلاحی-آموزشی و تربیتی، تفکیک و طبقه بندی و دیگر شاخص‌های مهم خدمت، در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و زندان شیراز نیز یکی از مؤسسات کیفری ویژه و شایسته و مصداق زندان در عصر تحول و تعالی قوه قضائیه است که می‌تواند مورد ارزیابی و بازدید صاحبنظران قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه برنامه بازدید فراگیر از زندان‌ها علاوه بر ایام هفته قوه قضائیه، امروز و در هفتمین روز از این مناسبت در تمام حوزه‌های قضائی استان بصورت فراگیر و همزمان انجام شده است گفت: با تهمیدات پیش بینی شده، زندانیان واجد شرایط برخورداری از تاسیسات حقوقی و ارفاقات قضائی، برابر قانون از تسهیلات مورد تقاضا برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه بازدید‌ها دو. ره‌ای و مستمر در حقیقت دیدار با زندانیان متقاضی تسهیلات قانونی و بررسی درخواست‌های آنان است؛ بیان داشت: درخواست‌های متقاضیان مطابق با آخرین تغییرات در پروند‌های قضایی مورد بررسی می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه پیرامون اتخاذ تصمیم به بازداشت و اِعمال مجازات حبس به عنوان آخرین گزینه در فرایند رسیدگی‌ها تصریح کرد: توصیه و تاکید ما به رؤسا و مسوولین حوزه‌های قضائی و قضات این است که حضور در زندانها، بازدید از مؤسسات کیفری و دیدار چهره به چهره با زندانیان و بررسی مؤثر درخواست‌های آنان را در مستمر در دستور کار قرار دهند در همین راستای مدیریت ارشد قضایی استان نیز این روند را منسجم و هم سو با حوزه‌های قضایی در راستای سیاست‌های عالیه ترسیمی و تاکیدات ریاست قوه قضاییه در دستور کار قرار داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی از مسئولان قضایی، روسا و دادستان‌های استان خواست بازداشت‌ها را در کمترین میزان و با کمترین ماندگاری در دستور کار قرار دهند و در صورت صدور قرار ضمن پذیرش به موقع قرار، تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار را از اولویت‌های روزانه خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: زندان جای افرادی است که مرتکب جرایم مهم، نافی امنیت و آسایش جامعه شده باشند نه افرادی که به واسطه جرائم خرد و یا غیر عمد وارد زندان شده اند بنابراین لازم است علاوه بر نظارت‌های مدیریتی خود نظارتی قضات صدور دستور بازداشت و یا اعمال مجازات زندان بیشتر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *