گفت‌وگو:

عادل تبریزی: بسته فیلم‌های «سیمرغ» جایگاه ویژه‌ای برای مخاطبان دارند/ کالبدشکافی جامعه از طریق فیلم کوتاه

14:33 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۴۵۶
عادل تبریزی: بسته فیلم‌های «سیمرغ» جایگاه ویژه‌ای برای مخاطبان دارند/ کالبدشکافی جامعه از طریق فیلم کوتاه
عادل تبریزی با بیان اینکه فکر می‌کند جریان فیلم کوتاه و آثاری که تولید می‌شود به نگاه مردم و جامعه نزدیک است، گفت: فیلم‌های کوتاه بسته سیمرغ که دارنده جایزه «سیمرغ فجر» هستند، جایگاه ویژه‌ای نه تنها در میان سینماگران بلکه مردم دارند که مساله مهمی است.

عادل تبریزی نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با مثبت ارزیابی کردن اکران فیلم کوتاه در سینماها، اکران فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» را اتفاقی خوب دانست و ابراز امیدواری کرد که این فیلم‌ها که جایزه سیمرغ فجر را دارند، حتما از طرف مخاطبان نیز مورد استقبال قرار می‌گیرند، چراکه این فیلم‌ها که دارنده «سیمرغ فجر» هستند، جایگاه ویژه‌ای نه تنها در میان سینماگران بلکه مردم دارند که مساله مهمی است.

وی با بیان اینکه فیلم کوتاه خودش یک جریان است که باید نسبت به آن نگاه حرفه‌ای داشت، عنوان کرد: به نظر من تقسیم‌بندی فیلم کوتاه و فیلم بلند برای سینما نگاه درستی نیست بلکه مهم آن است که هیجان فیلمسازی در یک فیلم جاری باشد. 

تبریزی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری‌ برای اکران موفق فیلم کوتاه قابل اجرا است، گفت: البته اکران فیلم کوتاه به صورت گسترده صورت نمی‌گیرد، چراکه فیلم کوتاه ویژگی‌های خودش را دارد و در شرایطی که فیلم بلند در اکران مشکلات زیادی دارد، نباید انتظار زیادی برای موفقیت اکران و نمایش فیلم کوتاه داشته باشیم. هرچند برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم، لازمه دیده شدن آثار تولید شده فیلم کوتاه است. 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مردم به صورت گسترده فیلم کوتاه را در سینماها ببینند حتما باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی در این زمینه صورت گیرد که به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سیاست‌گذاری داشته باشد تا بتواند فیلم کوتاه را به روش درستی ارائه دهد و البته فیلمساز کوتاه و عوامل تولید در این زمینه نقش زیادی نخواهند داشت.

تبریزی با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه ظرفیت زیادی دارد، گفت: خوشبختانه در جریان تولیدات فیلم کوتاه، هرساله آثار درجه یکی تولید می‌شوند که باید در سینماها اکران و دیده شوند. 

این کارگردان سینما در پایان تاکید کرد: من شخصا فکر می‌کنم جریان فیلم کوتاه و آثاری که تولید می‌شود به نگاه مردم و جامعه نزدیک است و به نظرم می‌توان کالبدشکافی جامعه را از طریق فیلم کوتاه انجام داد و من شخصا تا جایی که بتوانم آثار کوتاه را دنبال می‌کنم.

بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *