گزارش|

از محرومیت در لالیگا تا افتخارآفرینی با زیزو در رئال/ سرمربی تراکتور از قلب اروپا می‌آید؟

9:45 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۶۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
از محرومیت در لالیگا تا افتخارآفرینی با زیزو در رئال/ سرمربی تراکتور از قلب اروپا می‌آید؟
دیوید بتونی دوران پر فراز و نشیبی را در مربی‌گری گذرانده است؛ از دستیاری زیدان در کاستیا تا محرومیت در لالیگا به خاطر نداشتن مدرک مربیگری.

خبرگزاری میزان - طی روز‌های اخیر خبری بسیار داغ، جذاب و عجیب در فضای فوتبالی ایران دست به دست می‌شود. حضور دستیار اول زین‌الدین زیدان افسانه‌ای در باشگاه تراکتور تبریز!

دیوید بتونی ۵۲ ساله که دوران بازیگری مطرحی در فوتبال نداشته و در امر مربی‌گری در فوتبال مطرح شده است هم‌اکنون نقل‌قول محافل فوتبالی خاورمیانه است.

بتونی در ابتدا طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ هدایت تیم جوانان باشگاه کن، تیم سابق دوران جوانی‌اش را برعهده گرفت. وی که از صمیمی‌ترین و مورد اطمینان‌ترین دوستان زیدان است در مرحله بعدی زندگی‌اش وارد تیم کاستیا شد.

تیم کاستیا که تیم آکادمی باشگاه فوتبال رئال مادرید است و در سطوح پایین‌تر فوتبال اسپانیا حضور دارد و تاکنون بازیکنان اسپانیایی سرشناسی اعم از موراتا، کارواخال، ناچو و تنی چند از بازیکنان مطرح لالیگا از محصولات این آکادمی بوده در سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ تحت هدایت زیدان موفق به ثبت عملکردی ویژه شد و در تمام این مدت دیوید بتونی دستیار اول زیدان بود.

طولی نکشید که با حمایت ویژه و ریسک‌پذیری طلایی فلورنتینو پرز گرگ ماتادور، پس از مشاهده عملکرد درخشان زیدان در کاستیا و تماشای دوران فاجعه‌بار رافائل بنیتز در رئال مادرید، زین‌الدین زیدان را جایگزین این سرمربی کهنه‌کار کرد و زیزو در اولین تجربه جدی مربی‌گری‌اش در پرافتخارترین باشگاه فوتبال اروپا مجدداً به دوست صمیمی خود اطمینان کرد و وی را دستیار اول خود کرد.

در سال ۲۰۱۶ دادگاه عالی ورزش در خصوص شکایت رئال مادرید بابت حکم فدراسیون در خصوص دیوید بتونی تصمیم‌گیری می‌کند! دیوید بتونی دستیار زیزوی افسانه‌ای مدرک مربی‌گری ندارد و به همین خاطر فدراسیون فوتبال اسپانیا اجازه نمی‌دهد وی روی نیمکت بنشیند. البته رئال مادرید برای دور زدن قانون نام او را به عنوان مدیر تدارکات تیم رد کرده بود و با این حال فدراسیون باز هم اجازه حضور بتونی روی نیمکت را صادر نکرد.

در نهایت مشکل بتونی حل شد و وی مدرک مربی‌گری‌اش را گرفت و حتی در دوره دوم حضور زیدان در رئال مادرید او را تنها نگذاشت و به همراه زیدان موفق به ثبت و خلق طلایی‌ترین، باورنکردنی‌ترین و خوفناک‌ترین نسل باشگاه رئال مادرید شدند که لرزه به تن تمام رقبای اروپاییشان وارد می‌کرد.

کسب چمپیونزلیگ‌های پیاپی با لوسبلانکوس و حضور مداوم دستیار اول زیدان روی خط مستطیل سبز در کنار زیدان و اظهار نظر در رابطه با تعویض‌های طلایی باعث شد بتونی ره صدساله را یک شبه طی کند و به یکی از چهره‌های اصلی و مورد بحث رسانه‌های فوتبالی اسپانیا تبدیل شود و او را تئوریسین زیزو بنامند.

دیوید بتونی حتی در مدتی رابطه سردی با برخی بازیکنان داشته و بسیاری او را مسئول جدایی خامس رودریگز و گرت بیل از رئال مادرید می‌دانند. گفته می‌شد بتونی در حدی بر افکار زیدان تأثیر داشته که در آن مدت وی را تحت تأثیر قرار داده است تا درمورد خامس و بیل سخت‌گیرانه‌تر عمل کند و در نهایت این دو بازیکن در تابستان رئال مادرید را به ترتیب به مقصد اورتون و تاتنهام ترک کردند و باعث اعتراض برخی از بازیکنان شد. اما این پایان کار بتونی نبود و وی به دلیل حمایت از مارسلو و ایسکو در برخی مقاطع از سوی مخالفانش در باشگاه رئال مادرید در بازه‌های زمانی مختلف مقصر شناخته می‌شد.

پس از خروج زیدان از رئال مادرید و عدم تمایل وی به حضور تیمی جز تیم ملی فرانسه در سال‌های اخیر، دیوید بتونی نیز هدایت و دستیاری هیچ تیمی را در فراغ دوست قدیمی‌اش قبول نکرد، اما هم‌اکنون در یک قدمی باشگاه تراکتورسازی قرار دارد و اگر تمامی اخبار محاوره شده، عیناً واقعی باشد و پای دلال‌ها وسط نباشد قطعاً شاهد حضور یکی از فنی‌ترین و آندرریتدترین مربیان تاریخ فوتبال اروپا در لیگ برتر ایران و در قلب خاورمیانه و آسیا خواهیم بود و این مربی تجربه‌ای ویژه به همراه هواداران پرشور تراکتور کسب خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *