وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار

11:53 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۱۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار
گزارش‌های متعددی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه منتشر شده که نشان می‌دهد اشغالگران انواع جنایت‌های جنگی را در این باریکه مرتکب شده‌اند.

خبرگزاری میزان - دیده‌بان رسانه‌ای سازمان همکاری اسلامی (OIC) درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها هشدار داد. این نهاد گفت که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه از اواسط ژوئن ۲۰۲۴ وارد مرحله حساسی شده است. این دوره در مقایسه با ماه‌های گذشته بدترین دوره محسوب می‌شود.

کارشناسان ۳ عامل اصلی را به‌عنوان دلیل تشدید بحران عنوان می‌کنند.

اولین مورد، تداوم تجاوز‌های نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه از طریق کنترل کامل آن، هدف قرار دادن تمام مناطق آن و خودداری از توقف عملیات نظامی است.

عامل دوم تخریب تقریبا ۷۰ درصد از زیرساخت‌های شهری غزه، به‌ویژه شبکه‌های آب، فاضلاب، و جاده‌ها، و همچنین تخریب بیشتر بخش بهداشتی است که بیشتر مناطق غزه را غیرقابل سکونت می‌کند.

وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار

عامل سوم نیز ورود مقادیر محدودی از کمک‌های بشردوستانه، سوخت و آب است. این موضوع باعث شده که از هرگونه بهبود قابل توجهی جلوگیری شود و در نتیجه بحران‌های انسانی تشدید و اثر‌های مخرب آن را بیش از هر زمان دیگری افزایش می‌دهد.

آمار روزانه تلفات و مناطق مورد هدف نشان می‌دهد که هدف رژیم صهیونیستی به دنبال عادی‌سازی این وضعیت وخیم در غزه است. براساس گزارش هفتگی دیده‌بان رسانه‌ای سازمان همکاری اسلامی در مورد جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در فاصله ۱۸ تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۹ خرداد تا ۴ تیر)، کشتار مستقیم مستمر بخشی از یک استراتژی مجازات جمعی خشن است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که ۶۷ درصد از تاسیسات آب و فاضلاب غزه پس از حدود ۹ ماه جنگ مداوم تخریب شده است. این تخریب منجر به شیوع بیماری‌های عفونی شده است. همچنین با رسیدن تابستان و دمای بالای هوا، آب آشامیدنی بیش از پیش آلوده شده است.

وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار

به‌عنوان مثال، شهرداری خان‌یونس تایید کرد که بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر شبکه آب این شهر بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی تخریب شده است.

بحران آب آشامیدنی در غزه همزمان با گرسنگی جمعیت آن به دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود کالا‌ها و کمک‌های بشردوستانه است. 

جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل گفت که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به‌طور مداوم در استفاده از روش‌های جنگی که از آسیب غیرنظامیان در بمباران غزه جلوگیری کند یا به حداقل برساند، کوتاهی کرده است.

ترک در بیانیه‌ای گفت: به نظر می‌رسد الزام به انتخاب ابزار و روش‌های جنگی که از آسیب غیرنظامیان جلوگیری کرده یا دست‌کم آن را تا حدی به حداقل می‌رساند، در کمپین بمباران اسرائیل به‌طور مداوم نقض شده است.

آژانس حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت که ارتش رژیم صهیونیستی ممکن است به‌طور مکرر اصول اساسی قوانین جنگ را نقض کرده است. این آژانس همچنین گفت که اشغالگران ممکن است مرتکب جنایت علیه بشریت به دلیل حمله به اهداف غیرقانونی به‌عنوان بخشی از حمله گسترده یا سیستماتیک علیه جمعیت غیرنظامی شده باشند. 

وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار

ترک گفت: گزینه‌ها و ابزار‌های اسرائیل برای انجام خصومت‌ها در غزه از ۷ اکتبر، از جمله از طریق استفاده گسترده از سلاح‌های انفجاری با تاثیر‌های منطقه‌ای وسیع در مناطق پرجمعیت، نتوانسته اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان محتفظت می‌شوند.

هشدار درباره تاثیر جنگ بر کودکان

آژانس‌های سازمان ملل زنگ خطر را درباره غزه جنگ‌زده به صدا درآورده و گفتند که روزانه ۱۰ کودک یک یا هر ۲ پای خود را از دست می‌دهند و نیم میلیون فلسطینی از گرسنگی فاجعه‌بار رنج می‌برند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، در نشستی در ژنو نسبت به تاثیر‌های وخیم جنگ بر کودکان غزه هشدار داد. 

لازارینی گفت: اساسا ما هر روز ۱۰ کودک داریم که به‌طور متوسط یک یا ۲ پای خود را از دست می‌دهند.

او با استناد به ارقام آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف)، گفت که این رقم حتی شامل قطع دست‌ها نمی‌شود و تعداد بیشتری از این موارد وجود دارد.

لازارینی گفت: قطع پا‌های ۱۰ کودک در روز یعنی حدود ۲ هزار کودک پس حدود ۹ ماه جنگ وحشیانه پا‌های خود را از دست داده‌اند. 

او گفت که قطع عضو اغلب در شرایط بسیار وحشتناک و گاهی بدون بیهوشی انجام می‌شود. 

گرسنگی در غزه

در همین حال، برنامه جهانی غذا گفت که گزارش جدید تصویر روشنی از گرسنگی مداوم را ترسیم می‌کند. 

در این گزارش آمده است که وضعیت غزه فاجعه‌بار بوده و خطر قحطی بالا و پایدار در سراسر نوار غزه وجود دارد.

وضعیت انسانی غزه؛ قحطی و گرسنگی در مرز هشدار

براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۴۹۵ هزار نفر (حدود ۲۲ درصد از جمعیت منطقه) هنوز با سطوح فاجعه‌بار ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

۷۴۵ هزار نفر دیگر نیز در شرایط اضطراری امنیت غذایی طبقه‌بندی شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *