رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: اپراتور‌های مخابراتی باید با پیشگیری از جرایم سایبری از اموال مردم صیانت کنند

16:27 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۹۱۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: اپراتور‌های مخابراتی باید با پیشگیری از جرایم سایبری از اموال مردم صیانت کنند
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به نقش اپراتور‌های مخابراتی در پیشگیری از جرم گفت: پیامک‌های حاوی لینک یکی از روش‌های کلاهبرداری است که اپراتور‌ها باید تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع جرم را اتخاذ کنند.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان که با حضور اعضای آن و حضور ویدئو کنفرانسی روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی برگزار می‌شد، گفت:شیوه‌های ارتکاب جرایم علیه اموال متنوع شده و اکثرا در فضای سایبری و مجازی و تحت اینترنت اتفاق می‌افتد که باید با کار کارشناسی و آموزش صحیح به شهروندان از ارتکاب این جرایم جلوگیری به عمل آید. 

وی افزود:کلاهبرداری و جعل در فضای حقیقی و مجازی امروز از معضلات و جرابم علیه اموال است که امروز اموال مردم را تهدید می‌کند و این روند افزایشی جرایم علیه اموال و مالکیت از دغدغه‌ی مهم دستگاه قضا است.

عتباتی ادامه داد: پیامک‌های حاوی لینک یکی از روش‌های کلاهبرداری است که اموال مردم را تهدید می‌کند لذا باید اپراتور‌های داخل کشور در این خصوص با دقت و مسئولانه ورود کنند و تدابیر لازم را برای پیشگیری معمول کنند.

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل و پیشگیری از ارسال پیامک‌های حاوی لینک مجرمانه یکی از روش‌هایی بود که عتباتی پیشنهاد داد و تاکید کرد اپراتور‌های مخابراتی و دیگر متولیان امر باید به تکالیف قانونی خود در پیشگیری از جرایم سایبری عمل کنند و از تحمیل کار اضافی به پلیس و مرجع قضایی پرهیز کنند.

وی افزود:بی توجهی باعث شده است که گاهی برخی افراد ثمره و زحمت و دارایی یک عمر خود را از دست می‌دهند و این بسیار دردناک است و ما در مقابل این افراد احساس مسئولیت داریم.

عتباتی به مقوله‌ی جمع‌آوری معتادان و کاهش چشمگیر جرم سرقت اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل قبولی در این حوزه انجام گرفته، ولی نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

وی بر آموزش و روش‌های پیشگیرانه برای برخورد جدی با جرایم مزبور تاکید و گفت: باید با اقدامات پیشگیرانه سرمنشأ این جرایم را از بین برد. 

عتباتی در پایان تاکید کرد باید بستر‌هایی وقوع جرایم سایبری شناسایی و پیشگیری‌ها به آن سمت سوق پیدا کند. 

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه به مرحله‌ کشف و دستگیری جرم سرقت بویژه در شهر‌های بزرگ و رسیدگی پرونده‌های بلا اقدام سرقت توسط پلیس آگاهی تاکید کرد.

مجیدی با اشاره به پیشگیری از جرایم علیه اموال و مالکیت گفت: برخی مشاوران املاک متخلف بستر جرایمی هستند که نیاز به ورود جدی پلیس نظارت بر اماکن دارد.

در ابتدای جلسه بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به بیان آمار و فراوانی جرایم استان پرداخت و سپس به طرح دستورات جلسه پرداخت سپس حاضران به بیان نظرات خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *