دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده است

11:10 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۸۷
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده است
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده است گفت: در حال حاضر بیش از ۸ هزار مرکز درمانی اعتیاد در حال فعالیت هستند.

خبرگزاری میزان - اسکندر مومنی، صبح امروز دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ در همایش روز جهانی مبارزه با موادمخدر، پدیده موادمخدر و روان‌گردان‌ها را یکی از مهم ترین چالش‌های بشریت عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتیاد را اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی دانست و با رویکرد راهبردی و تحول‌گرا ضمن اولویت‌ها و انتخاب برنامه‌های روزآمد، هدفمند و موثر با تلاش و اهتمام جدی و با بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی نسبت به پیشگیری از آن مبادرت کرده است.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر ادامه داد: ۳ بند از ۱۱ بند سیاست‌های کلان جمهور اسلامی که توسط رهبر انقلاب تدوین شده مربوط به حوزه پیشگیری است و جمهوری اسلامی ايران ایران با استفاده از همه ظرفیت‌ها، پیشگیری را در قالب‌های هدف از جمله خانواده‌ها، محیط‌های آموزشی، فرهنگی و محله‌ها گسترش داده که دستاوردهای خوبی هم در این زمینه داشته است. در این مسیر سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، گروه‌های مرجع، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران و... اهتمام جدی داشتند و هم اکنون حدود ۳ هزار سازمان مردم نهاد در این زمینه فعالیت می‌کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آهنگ رشد شیوع اعتیاد در کشور متوقف شده و این حاصل زحمات و تلاش گسترده ایران در این زمینه‌ است و این در حالیست که در دنیا شاهد افزایش شیوع مصرف هستیم.

مومنی بیان کرد: در حوزه درمان اعتیاد تدوین سیاست‌های کلان و سند جامع درمان و استفاده از شیوه‌های جدید درمان در اولویت قرار گرفت و همه افرادی که دچار اعتیاد شدند به داروها و خدمات پزشکی لازم دسترسی دارند، در حال حاضر بیش از ۸ هزار مرکز درمانی اعتیاد در حال فعالیت هستند که براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و آخرین یافته‌های داخلی و بین‌المللی، به تمام شیوه‌های نوین درمانی و انواع داروها دسترسی دارند.

وی توضیح داد: با اهتمام جدی و همکاری خوب دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضاییه، وزارت‌ کشور، استانداران، فرماندهی انتظامی و وزارت اطلاعات تمرکز را بر کاهش عرضه و ترانزیت قرار داده و سال گذشته بیش از ۲ هزار تن مواد مخدر که مقصدش جامعه جهانی از جمله اورپا بود، کشف شد. این نتیجه با تقدیم ده‌ها شهید و جانباز محقق شد. برای جمهوری اسلامی فرقی ندارد مواد مخدر داخل یا خارج کشور توزیع شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه انتظار ما این است که جامعه جهانی در جهت کنترل تولید مواد مخدر در کشور مبداء و همسایگی شرقی ایران تلاش بیشتری داشته باشد، گفت: با وجود اینکه گفته شده که تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده اما مستندات نشان می‌دهد، کاهش پیدا نکرده چرا که در ورود و کشفیات ما تغییر محسوسی ایجاد نشده و قاچاق مواد‌مخدر صنعتی و شیشه نیز افزایش پیدا کرده و اگر برای کنترل و پیشگیری این امر اقدام نکنیم همه دنیا را درگیر می‌کند.

مومنی بیان کرد: پایه اصلی تولید مواد مخدر صنعتی پیش‌سازهایی هستند که ممنوع و غیرقانونی نیستند اما پایه اصلی تولید شیشه‌اند و از کشورهای اروپایی وارد افغانستان می‌شوند و در آنجا به مواد مخدر صنعتی تبدیل می‌شود، پیشنهاد ما به سازمان ملل و جامعه جهانی این است که پیش‌سازها نیز باید از مبداء تا مقصد تحت کنترل قرار گیرند و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند این پدیده را به سامان کند.

وی عنوان کرد: جمهوری‌ اسلامی ایران با تمام توان و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود همچنان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر ایفای وظیفه می‌کند و شعار امسال تاکید بر پیشگیری است و برنامه اصلی ما نیز پیشگیری از این امر است.

ایران با تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور نیز در همایش ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر و شهدای بالگرد رئیس جمهور شهید گفت: انتخاب روزی به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نشان دهنده این است که دنیا با این موضوع درگیر شده است، وجود میلیون‌ها معتاد در جهان و آسیب اثرات مواد مخدر نشان می‌دهد که مشکلات کشور‌ها در بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به حوزه مواد مخدر است و یکی از کارهای اصلی باید مبارزه با مواد مخدر در همه حوزه‌ها باشد.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم که ایران اسلامی با تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است که ماحصلش کشف چند هزار تن مواد مخدر و تقدیم بخشی از آرامش و آسایش به مردم جهان است.

فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: اگر مبارزه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت خانواده‌های شهدا، همسران و مادران و فرزندان و پدران و برادران شهدا نبود، قطعا کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی، درگیر شدیدتری با موادمخدر داشتند.

رادان با بیان اینکه در امر مبارزه با مواد مخدر یکه تاز هستیم، افزود: یکی از دلایل افزایش کشت در کشور همسایه ما که بیشترین درگیری‌ها را در بحث مبارزه با مواد مخدر را با آن داریم، آثار ناشی از حضور آمریکایی‌ها در آن کشور بوده است، در مدت حضور حضور آمریکایی‌ها در کشور همسایه افزایش کشت را داشتیم و حضور آمریکا در کشور افعانستان سرآغازی برای نابودی جوان‌های کشورهای دنیا در حوزه موادمخدر بود.

تحریم ایران در راه مبارزه با موادمخدر به ضرر صاحبان تحریم است

سردار رادان با اشاره به اینکه هیچ وقت اسیر عملیات روانی آمریکایی‌ها نمی‌شویم، بیان کرد: امروز در ایران همه اقشار اعم از هنرمندان، اهل کار و عمل و ورزشکاران همه دست به دست هم دادند تا گوشه‌ای از امر مبارزه با مواد مخدر را در اختیار بگیرند.

فرمانده کل انتظامی کشور عنوان کرد در راه مبارزه با موادمخدر تحت فشار تحریم ظالمانه هستیم، عنوان کرد: در حقیقت صاحبان تحریم با تحریم ما در امر مبارزه مواد مخدر، خود را تحریم کردند، شاید در گوشه‌هایی امر مبارزه با مواد مخدر با کاستی‌هایی روبه‌رو شود و اگر این تحریم‌ها برداشته شود در امر مبارزه با مواد مخدر توفیقات بیشتری خواهیم داشت، برداشتن تحریم کمکی به خود و کشور خودشان است که باید این مهم انجام شود.

وی افزود: جوانان عزیزی را در اقصی نقاط کشور در امر مبارزه با مواد مخدر تقدیم اسلام کردیم تا شعار  رهبر انقلاب را که فرمودند امر مبارزه با مواد مخدر خدمت به بشریت است را ثابت کنیم. در این ماموریت در خدمت به کل بشریت هستیم و به این امر افتخار می‌کنیم.

فرمانده فراجا توضیح داد: در سال ۱۴۰۳ بالای ۱۳۰ تن کشفیات مواد مخدر بوده و نشان می‌دهد که همچنان کشت رو به افزایش است. انتظار داریم دبیر کل سازمان ملل بتواند این واقعیت را به جایی برساند که در مبارزه جهانی با مواد مخدر پیوستگی و همبستگی باشد تا مواد مخدر دامن جوانان غربی را نگیرد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *