گفت‌وگو|

افشاردوست: بازیکنان پائز را به عنوان سرمربی نپذیرفته بودند/ دریافت، پاشنه آشیل والیبال ایران شده

3:01 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۵۱
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
افشاردوست: بازیکنان پائز را به عنوان سرمربی نپذیرفته بودند/ دریافت، پاشنه آشیل والیبال ایران شده
کارشناس والیبال گفت: در هفته اول بازیکنان استرس و فشار سنگین روحی را به خاطر زنده نگه‌داشتن امید‌های تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک، متحمل شدند.

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته سوم لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، اظهار داشت: پیش از ارزیابی هفته سوم باید اشاره کنم نوع و سبک بازی که تیم ملی در هفته‌های اول و دوم ارائه کرد کاملاً متفاوت با آن چیزی بود که در هفته سوم دیدیم. در هفته سوم همه چیز از ذهنیت برنده تا همدلی و جنگندگی داخل زمین کاملاً مشهود بود و قطعاً این تفاوت در نوع بازی دلایل متنوعی دارد. بازیکنانِ هفته سوم همان بازیکنان دو هفته ابتدایی در لیگ ملت‌ها بودند و اینگونه نبوده که در دو هفته اول از نظر بدنسازی و فاکتور‌های دیگر فردی ضعف داشته باشند، بلکه توانستند در هفته سوم قابلیت‌هایشان را در سرویس، دریافت، آبشار، توپ‌گیری و ... به خوبی به نمایش بگذارند.

این کارشناس والیبال افزود: این تغییرات در سبک بازی هم دلایلی دارد. برای نمونه در هفته اول بازیکنان استرس و فشار سنگین روحی را به خاطر زنده نگه‌داشتن امید‌های تیم ملی برای کسب سهمیه المپیک، متحمل شدند که جدا از ضعف‌های فنی تأثیرات منفی روی عملکرد انفرادی بازیکنان هم گذاشته بود که به نظرم انتظار المپیکی شدن در این برهه همانگونه که قبلاً هم گفته بودم، انتظار واقعاً دور از ذهنی بود و همواره در مصاحبه‌هایم به راه دشوار صعود به المپیک اشاره می‌کردم تا از فشار روانی روی بازیکنان کم شود.

وی تصریح کرد: قبول ۴ باخت متوالی در هفته اول متأسفانه تأثیرات منفی خودش را گذاشته بود و کاملاً می‌دیدیم که ناامیدی به اردوی تیم ملی رخنه کرده است. واقعاً باید به آن بازیکنان هم حق داد که پس از ۲ سال ضعیف، از دست دادن المپیک و ۴ باخت نتوانند از نهایت توان بدنی خود بهره ببرند. 

پائز اسم بزرگی در والیبال دنیا نبوده و نیست

افشاردوست با تأکید بر ضعف فنی پائز در هدایت تیم ملی والیبال، گفت: در کنار این مسائل روحی و روانی، قطعاً عدم شناخت کافی پائز از بازیکنان در کسب آن نتایج ضعیف بی‌تأثیر نبود و شناخت این مربی خارجی در حد توضیحاتی بود که دستیاران ایرانی‌اش داده بودند و بیشتر از این هم نمی‌توانست اطلاعاتی داشته باشد. همچنین ارتباط بین کادرفنی با بازیکنان در چنین سطح بالایی در والیبال، خیلی تأثیرگذار است؛ از همین رو سرمربی تیم ملی باید جدا از صمیمیت و رابطه پدرانه با بازیکنان، از نظر بار فنی، رزومه و مدیریت باید در سطحی باشد که بازیکنان تیم ملی او را بپذیرند. قصد بی‌احترامی ندارم، اما پائز اسم بزرگی در والیبال دنیا نبوده و پیش از هدایت ایران در هیچ تیم ملی دیگری نیز سرمربیگری نکرده بود.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال در مورد دلایل تغییرات مثبت در هفته سوم لیگ ملت‌ها، خاطرنشان کرد: در هفته سوم باتوجه به برکناری پائز و سپردن هدایت تیم ملی والیبال به پیمان اکبری کاملاً همه چیز تغییر کرد. اکبری به واسطه تجربیاتش در دوران بازیگری و همچنین سال‌ها مربیگری در سطح اول والیبال کشورمان، شناخت بسیار خوبی از ظرفیت تمام بازیکنان دارد و به خاطر همین شناخت به خوبی بلد بود که از توانایی تک تک بازیکنان در لحظات مختلف بهره ببرد.

شناخت اکبری از توانایی بازیکنان مشکل دریافت را ترمیم کرد

افشاردوست با تأکید بر زخم کهنه والیبال ایران یعنی دریافت اول، گفت: نباید از یاد ببریم که مشکل والیبال ایران در سال‌های اخیر تاکنون چه در تیم ملی و چه در لیگ، ضعف در دریافت است که همه به آن واقف هستند و این مشکلی نیست که یکی، ۲ ماهه حل شود. از همین رو اکبری برای پوشش این ضعف در بازی‌های پایانی لیگ ملت‌ها تغییرات دیگری اعمال کرد که موثر هم بود. برای نمونه از حضرت‌پور که یک لیبروی صِرف بود به عنوان دریافت‌کننده استفاده کرد تا در چرخش‌های مختلف در داخل زمین از حضورش بهره ببرد. این تغییر پست حضرت‌پور باعث شد تا فرصت بازی به حسین خانزاده برسد و با حضور این دریافت کننده جوان قدرت حمله تیم ملی در منطقه چهار و همچنین ساید اوت‌ها بالا رفت. 

وی در پایان گفت: به نظرم مهم‌ترین تأثیری که اکبری در تیم ملی گذاشت، نزدیک کردن دل‌های بازیکنان به همدیگر برای از خودگذشتگی و جبران اشتباهات یکدیگر در زمین بود. همدلی بین بازیکنان باعث شد تا شاهد یک والیبال تیمی در هفته سوم باشیم و مشخص بود که با تغییر نگرش همه برای یک هدف و پیروزی تلاش می‌کنند. البته در هفته سوم فشار روانی هفته‌های ابتدایی نبود و بازیکنان بی‌استرس‌تر بازی می‌کردند، اما باز هم تأکید می‌کنم جنگندگی و هم قسم شدن بازیکنان برای آنکه شرایط تیم ملی بدتر نشود، باعث شد تا شاهد پایان تلخی در هفته سوم نباشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *