رئیس سازمان نظام پزشکی: توجه به نیروی انسانی حوزه سلامت باید در دستورکار دولت آینده قرار بگیرد/ کمبود هزار رزیدنت در کشور

11:12 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۵۸۱
رئیس سازمان نظام پزشکی: توجه به نیروی انسانی حوزه سلامت باید در دستورکار دولت آینده قرار بگیرد/ کمبود هزار رزیدنت در کشور
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید به همان میزان که برای تامین تخت، دارو و تجهیزات حساسیت وجود دارد برای منابع انسانی نیز حساسیت داشته باشیم گفت: توجه به نیروی انسانی در حوزه سلامت باید در دستورکار دولت آینده قرار بگیرد.

خبرگزاری میزان - محمد رئیس‌زاده، امروز یک‌شنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با موضوع اولویت‌های سلامت نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که با حضور نمايندگان شش نامزد ریاست جمهوری برگزار شد؛ ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تقدیر از روسای ستاد سلامت نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش ما در سازمان نظام پزشکی این است که حوزه سلامت به ویژه در زمینه منابع انسانی اولویت دولت باشد.

وی ضمن اشاره به عدم توازن بین توجه به نیروی انسانی و تجهیزات حوزه سلامت ادامه داد: باید به همان میزان که برای تامین تخت، دارو و تجیزات حساسیت وجود دارد برای منابع انسانی نیز حساسیت داشته باشیم. توجه به منابع غیر انسانی پر رنگ است و درباره نیروی انسانی نگاه‌ها همراه با محدودیت است و در این مورد عدم تعادل وجود دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ۸۵ درصد برای منابع غیر انسانی و تنها ۱۵ درصد برای منابع انسانی هزینه‌ می‌شود و برای آن ۱۵ درصد نیز هجمه زیاد است، افزود: توجه به نیروی انسانی در حوزه سلامت باید در دستورکار دولت آینده قرار بگیرد.

رئیس زاده بیان کرد: در رشته جراحی کودکان در سه دوره اخیر از حدود ۱۵ ظرفیت، تعداد پذیرفته شدگان صفر بوده، در رشته مراقبت‌های ویژه از ۲۷ ظرفیت ۶ نفر پذیرفته شدند، در رشته طب اورژانس میزان پذیرش زیر ۵ درصد بوده است و به طور کلی هزار رزیدنت کم داریم.

وی توضیح داد: روز گذشته آقای مخبر پروژه های سلامت به ارزش ۳۰ میلیارد تومان را افتتاح کرد، افتتاح این پروژه‌ها بسیار ضرورت داشت و اقدام بسیار خوبی بود اما با هزار میلیارد تومان می‌توان بسیار از مشکلات نیروی انسانی‌ را حل کرد.

محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه بیانیه‌ای درباره خواسته‌ها و مطالبات از دولت آتی صادر کردیم، گفت: سلامت را آنچنان که باید و شاید تعریف نکرده‌ایم. سلامت نباید به وزارت بهداشت محدود شود، سلامتی که از رئیس جمهور انتظار داریم سلامتی همه‌جانبه است. اگر سلامت را در تمام عناوین کشور قرار دهیم، آنگاه می‌توان گفت که اتفاق خوبی صورت گرفته است. تمام ارگان‌ها و مجموعه‌های دولتی باید سلامت را پیوست امور خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش یافته است، بیان کرد: دولت باید به وظیفه خود یعنی نظارت بازگردد و از تصدی‌گری خودداری کند، سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای اجرای امور حوزه پزشکی اعلام می‌کند.

باید طرح ارجاع و پزشک خانواده به نحو احسن اجرا شود

رئیس کرمی، رئیس ستاد سلامت مسعود پزشکیان در ادامه این نشست گفت: در حوزه سلامت مسائل و مشکلات پیچیده نیست، مهمترین بحثی که باید به آن بپردازیم این است که چه کسی در صورت انتخاب می‌تواند همراه سلامت باشد. همه مشکلات از جمله دستمزد و ... به کمبود منابع باز می‌گردد. کمبود منابع ما را دچار مشکل می‌کند. ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و منابع پایدار ایجاد کنیم و طرح ارجاع و پزشک خانواده به نحو احسن اجرا شود و جز این راه‌ها، راهی برای کاهش هزینه نیست، تقویت بخش خصوصی نیز دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ پرداخت از جیب ۳۰ درصد بود و الان حدود ۷۰ درصد است آنچه که برای ایجاد درآمد پایدار مهم است این است که سهم سلامت افزایش پیدا کند. بحث بیمه‌ها باید تقویت شود و موضوعات مالی پزشک و بیمار باید حل شود بحث امید به آینده در حوزه نیروی انسانی بسیار اهمیت دارد.

مهاجرت‌ها از سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است

در ادامه میرخانی، رئیس ستاد سلامت مصطفی پورمحمدی گفت: بخش درمان در نظام سلامت کهنه است، تجهیزات قدیمی و ساختمان‌ها فرسوده شده است،امیدواریم در نظام سلامت به سمت شایسته سالاری برویم نظام سلامت میراث کسی نیست، باید شایستگان در این بخش قرار بگیرند و تا زمانی که نظام سیاسی آرامش نداشته باشد نظام سلامت به آرامش نمی‌رسد.

وی ضمن اشاره به اینکه اقداماتی نظیر بالا رفتن از سفارت عربستان، آتش افروزی است و دودش به چشم بیماران می‌رود گفت: کشوری که در تحریم است نیاز به ارتباط دارد، نباید با خیره سری افراد کوچک مردم هزینه بدهند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بسیاری موضوعات در حوزه نیروی انسانی را کتمان کنیم، ادامه داد: مهاجرت‌ها از سال ۹۷ افزایش پیدا کرده و باید به شکل واقعی مردم را آگاه کنیم.

نظام ارجاع بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های سلامت است

پس از میرخانی، میرمحمدی رئیس ستاد سلامت سعید جلیلی گفت: در دولت سایه بسیاری از مباحث در حوزه سلامت مطرح شده و راهکارهای خوبی به دست آمده که اجرا می‌شود. مشکل حوزه سلامت فقط مشکل مالی نیست در طرح تحول سلامت پول‌پاشی وحشتناکی ایجاد و سیستم دولتی دچار مشکل شد، باید ببینیم این مربوط به کدام دولت است. بهترین راه برای کاهش هزینه‌های سلامت بحث نظام ارجاع است.

نابرابری یکی از مهمترین چالش‌های نظام سلامت است

در ادامه اکبری‌ساری رئیس ستاد سلامت عليرضا ‌زاکانی بیان کرد: سلامت محور توسعه همه‌جانبه کشور است و بدون برخورداری آحاد مردم از سلامت، جامعه نمی‌تواند از سایر مواهب الهی برخوردار شوند. هر دولتی که انتخاب شود قاعدتا سلامت از اولویت های آن دولت خواهد بود، در دولت آقای زاکانی نیز سلامت جزو سه اولویت اصلی در کنار معیشت و امنیت خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکلاتی داریم که نظام سلامت را با بحران جدی مواجه کرده است توضیح داد: یکی از مهمترین چالش‌ها وجود نابرابری است. سلامت‌محور نبودن و عدم پیشگیری از دیگر چالش‌های مهم این موضوع است عدم توجه به نیروی انسانی، ضعف و ناهماهنگی در عرصه تولیت نیز از مهمترین چالش های این حوزه است.

میزان پرداختی مردم ۳۵ درصد است‌

پس از این اظهارات، صداقت، رئیس ستاد سلامت قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت: چالش‌های ما در حوزه سلامت مشخص است، بیش از ۷۵ درصد از این چالش‌ها در حوزه وزارت بهداشت نيست. مهم است که کسی انتخاب شود که به حوزه سلامت متعهد باشد، اینکه بگوییم که آب خوردن مردم هم به برجام بستگی دارد و سیاه‌نمایی کنیم و بگوییم که پرداخت از جیب مردم ۷۰ درصد است درحالی که براساس آمارها ۳۵ درصد است‌ درست نیست.

باید از نیروی انسانی حمایت مالی شود

پس از صداقت، امامی رضوی، رئیس ستاد سلامت قالیباف ضمن اشاره به اینکه از ۴ سال پیش ۱۴ پروژه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی داده شده است، گفت: از ۵ برنامه آقای قالیباف ۲ برنامه مربوط به سلامت است.

وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های کلی در حوزه سلامت حمایت از کادر بهداشت و درمان و اولویت دادن به حمایت مالی و معنوی از نیروی انسانی، توزیع عادلانه منابع مالی زیرساختی در همه کشور، عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای، استفاده از نخبگان و انتساب مدیران قوی، تقویت تاب‌آوری نظام سلامت مثل اجرای برنامه پزشک خانواده، توسعه و تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی، توسعه خود مراقبتی و توجه به سلامت روان و توسعه مراقبت از سلامت روان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *