سخنان کامل قاضی‌زاده هاشمی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

13:49 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۴۱۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل قاضی‌زاده هاشمی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.
خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.
سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

ایران مهد خانواده است، زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است

 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: امروز روز اصناف است خدمت اصناف و بازاریان عزیز که نقش آفرینان جدی در پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب، اثرگذار در اقتصاد کشور هستند تبریک می‌گویم. امروز روز تولد ریحانه عزیز ما هم است دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی که نماد خشونت غرب آدم خوار است نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و دختران ما در غزه دیده می‌شود.

خانواده واحد بنیادین جامعه است و کانون اصلی و تعالی انسان است. ایران هم مهد خانواده محوری است و زن هم ستون خانواده، این را مردان ایرانی بهتر از همه می‌دانند با بندبند وجودشان آن را لمس می‌کنند و متوجه می‌شوند، لازم نیست بنده در جایگاه زن در فرهنگ ایرانی اسلامی خدمت شما عرض کنم، اما چرا الان این فاصله به وجود آمده و این سوال‌هااست؟

من برخی برخورد‌های شعاری با موضوع زن که هر از چند گاهی هنگام انتخابات مطرح می‌شود و یک عده با نگاه سیاسی موضوعات زن را در هنگام انتخابات بیان می‌کنند و بعد یادشان می‌رود و می‌گذارند تا انتخابات بعدی کاری ندارم، این یک نوع سوء استفاده انتخاباتی است. عزیزان من ایران مهد خانواده است، زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است ما هیچ وقت در تاریخمان نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم برخلاف فرهنگ غرب امروز هم که عاقبت آن در فرهنگ غرب دیده می‌شود.

 ما یک نوع برگشت می‌بینیم در جامعه غربی اتفاق افتاده آنها هم مجبور شدند به ارزش‌های خانواده محور برگردند. همین دو سال قبل در مثلاً ایتالیا در ۲۰۲۲ بود فکر می‌کنم خانم ملونی با امواج گسترده حمایت از ارزش‌های خانواده با شعار خدا، میهن، خانواده به پیروزی رسید پرچمدارش هم زنان غربی هستند یعنی همان‌هایی که یک زمانی ابزار بودند برای جریان‌های فمنیستی، امروز ما باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم.

 این را شهید رئیسی عزیز شروع کرد از اجلاسی که در سازمان ملل رفت تمام دنیا را به برگشت به ارزش‌های خانواده دعوت کرد ما هم باید در جهان با تمام جنبش‌هایی که از این نظر هم ارزش هستند با ما باید ائتلاف کنیم دلیل ندارد که ما در هر ائتلافی تمام ارزش‌ها یا جنبش‌های کشور‌ها را قبول داشته باشیم با بعضی از کشور‌ها مانند کشور‌های چپ گرا در حوزه عدالت ما هم ارزش هستیم.

 بعضی از کشور‌هایی که یک مقدار مذهبی‌تر هستند در حوزه خانواده در همان مبنا باید ائتلافاتی را تشکیل دهیم و اقدامات جهانی انجام دهیم و باید هم مراقب باشیم که ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک مسئله نیست زن فرصت است، زن پیشران و روش حل مسائل است، دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست این باز یک مغالطه است.

ظلم تاریخی شده به بانوان ما بعضی متحجرانه، بعضی هم جنسیت زده به بهانه آزادی دغدغه اصلی بانوان عزیز ما تبعیض در فرصت‌هاست حق هم دارند ما باید فرصت‌های مناسب برای رشد استعداد‌های آنها ایجاد کنیم.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

باید به سمت پایدار‌سازی خانواده و تأمین امکانات حرکت کنیم 


قاضی‌زاده هاشمی: به نظر ما، یک کمی از زمان عقب هستیم، حرف‌هایی می‌شنویم که شاید ۲۰ تا ۳۰ سال پیش موضوع بحث جامعه بود، بانوان ما از ما عبور کردند، قدرت اصلی امروز در جامعه ما؛ زنان هستند. مفهوم وومن پاوریتی را اگر دوستان به آن بپردازند؛ «قدرت زنانه»، مدیران اصلی جامعه ما اعم از زن خانه‌دار ما یا غیرخانه‌دار ما؛ بانوان هستند، حرف‌شان با ما این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساخت‌ها، امکانات، فرصت‌های شغلی علیه آنها برداشته شود. به مدد انقلاب اسلامی الان بیش از ۹۳ تا ۹۴ درصد زنان ما باسواد هستند. نیمی از آنها سواد دانشگاهی دارند، اما نرخ بیکاری زنان ما؛ ۵۶ درصد است، چرا؟ چون مشاغل ما مردانه طراحی شده است. باز هم حرف‌هایی که این‌جا می‌شنویم؛ مردسالارانه است.

انگار بانوان ما منتظرند ما برویم مسائل آنها را حل کنیم، حل شده است، می‌گویند شما اجازه رشد به ما بدهید. در تحصیلات دانشگاهی؛ چون مدرسه و رفتن به دانشگاه، دختران ما از پسر‌های ما می‌زنند جلو. در هر آزمون استخدامی شما نگاه کنید وقتی برگزار می‌شود، فرصت برابر است، خانم‌های ما جلو می‌زنند. می‌گویند محدودیت ایجاد نکنید، الان سه و نیم میلیون نفر ما ورزشکار داریم، ۴۰ درصد آنها بانوان ما هستند، چقدر از امکانات ورزشی ما مختص بانوان است.

شهید رئیسی رفتند سواحل را آزاد کردند، چرا ما یک محدوده‌های خاص نباید درست کنیم که بانوی ما ورزش آبی بتواند انجام دهد، جت اسکی انجام دهد، به کمک سرمایه‌گذاران؛ تمام محیط‌های ورزشی ما، محیط‌های تفریحی ما به سه بخش باید تقسیم شود؛ محیط‌های مردانه، زنانه و خانوادگی. اینها آن چیز‌هایی است که ما باید توجه کنیم به آن. اگر اقدام نکنیم، عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم آن وظایفمان را به خوبی انجام دهیم. محدودیت‌هایی هم که برای بانوان انجام شده است، ما به وجود آوردیم، چون نتوانستیم امکان این را که عرف و شرع را بتوانند در آن محیط فعالیت رعایت کنند را به آنها بدهیم. بله جنس زن و مرد متفاوت است، نظام برنامه‌ریزی ما برای مردان و زنان باید متفاوت باشد. تنها کاری که ما کردیم، آمدیم مدارس را جدا کردیم، کردیم دخترانه و پسرانه، در حالی که مجموعه فعالیت، متناسب با نقش‌های مختلفی که زن و مرد دارند، باید متناسب‌سازی شود.

مثلاً فرض کنید مشاغل دیجیتال و امثال آن که در وعده بعدی می‌پردازم. چند سؤال عزیزان بود؛ برای جوانان چه کار می‌خواهید کنید؟ مسأله اصلی برای جوان ما و حفظ حرمت او، ایجاد اشتغال و ایجاد خانواده او؛ این است که دولت از او حمایت کند. ما در دولت مردم، دولت خانواده یک مبنای اعتباری را گذاشتیم برای خانواده‌ها، به اندازه خانواده جوان ایرانی؛ یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که بر اساس خواست او می‌تواند در حوزه اشتغال، تأمین جهیزیه یا بحث ازدواج او استفاده کند، نخواست هم می‌تواند در سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که مد نظرش است یا خرید منزل یا سرمایه‌گذاری منزل این کار را انجام دهد؛ یک بسته متنوعی است برای او در نظر گرفتیم.

در حوزه سقط جنین و امثال آن و مهد کودک، مهد کودک؛ قانون دارد، قانون جوانی جمعیت است. باید، دولت مکلف است و دستگاه‌های مختلفی که بانوی با فرزند را به کار می‌گیرند، برای او مهد کودک ارزان قیمت تهیه کنند، ما اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم، تمام خانم‌های ما علاقه‌مند هستند حداقل دو فرزند داشته باشند. این را تحقیقات نشان می‌دهد. در حوزه سقط جنین هم ما باید به سمت پایدار‌سازی خانواده و تأمین امکانات شویم که خدای ناکرده خانواده‌های ما مجبور به سقط جنین نشوند.

مجری: مرحله اول پشت سر گذاشتیم، با آغاز در مرحله دوم در موضوع حمکرانی در فضای مجازی است، نحوه حکمرانی رسانه و فضای مجازی و توجه به حقوق شهروندی این موضوع بخش از مناظره است.

برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده است که اقداماتی را انجام دهد تا در طول اجرای برنامه ۵ ساله حداقل شصت درصد اهداف سند راهبری جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی محقق شود از جمله این تکالیف حمایت از تولید محتوای مجازی با هدف مواجه موثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی است.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتس‌آپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

 

اینترنت یک کالای اساسی است

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری:خب بله اینترنت دیگه  کالای اساسی است زندگی کاملا باهاش ممزوج است فرزند خانواده ما برای آموزشش به اینترنت نیاز داره مادر خانواده برای ارتباطات اجتماعی حتی برای کسب و کار‌هایی اینترنتی بهش نیاز دارد یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است که هم خانم بانوی خانه می‌تواند به خانه داریش برسد هم کسب و کار خودش را راه بیندازد، اما دولت هوشمند هم بدون اینترنت ممکن نیست اتفاق بیفتد اقتصاد دیجیتال بدون آن ممکن نیست اتفاق بیفتد محدودیت‌های جغرافیایی و ارتباطات بدون اینترنت ممکن نیست نقد مسئولین و نظارت بر مسئولین هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد بحث شفافیت اگر داریم دنبال می‌کنیم در بستر دولت هوشمند باید شکل بگیرد قطعا ما نیاز به یک اینترنت سریع با کیفیت و امن هستیم.

اما مشکلاتی که الان مردم ما دارند تجربه می‌کنند سه تا عامل دارد یکی این که زیرساخت مناسب توسعه پیدا نکرده یک دهه تقریبا توسعه زیرساخت‌ها در کشور متوقف بود از جمله همان شبکه ملی اطلاعات که اشاره شد بهش نکته دوم بحث محدودیت‌های فکر نشده است که به نظر می‌رسد که دقیق و حداقلی نبودن محدودیت هاست سوم هم بحث نیروی انسانی مجرب و متخصص در این حوزه است که تا مجرب می‌شود متخصص می‌شود مهاجرت می‌کند به علت این که بیرون از کشور درآمد‌های شگرفی به بچه‌های متخصص در این حوزه داده می‌شود و نتوانستیم ما نیروی انسانی متخصص در این حوزه حفظ کنیم در دولت سیزدهم ما تلاش‌هایی کردیم البته متاسفانه، چون رتبه‌مان در ۱۸۰ کشور صد و پنجاه و ششمین بودیم در زیرساخت اینترنت ثابت پروژه فیبر نوری با گستردگی و سرعت شروع شده با سرعت به سرانجام برسد به طوری که دسترسی راحت به خانواده‌ها اتفاق بیفتد سرعت اینترنت ثابت از حدود ۹ مگابایت ثانیه به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده و سرعت اینترنت همراه هم از ۲۲ مگابایت بر ثانیه به ۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است البته این رشد‌ها ملموس نیست به علت استفاده از فیلترشکن، چون فیلترشکن‌ها سرعت را به شدت کاهش می‌دهند متاسفانه این سیاست محدودیت ما خیلی موثر نبوده الان تلگرام من بعضی از برآورد‌ها می‌گویند تا ۴۰ میلیون مشترک داخل ایران دارد این به معنای این که آن محدودیتی که ما برایش گذاشتیم پاسخگو نبوده.

ما‌تر و خشک را نباید با همدیگر بسوزانیم یک جا‌هایی افراط کردیم کسی حتما چه در ایران که بالاخره انقلاب اسلامی است و کشور مسلمانی است در جهان هم سایت‌های مستهجن و امثال این‌ها دسترسی بهش راحت نیست برعکس آن جا را باید برخورد قاطع تری کرد برای دورزدن فیلتر و بسیار سخت و گران باید با موضوع برخورد بکنیم، اما خیلی از این موضوعات واقعا به نظر می‌رسد که علمی نبوده یعنی با دقت استفاده نشده و معقول و دقیق انجام نشده مثلا گوگل پلی را ما فیلتر کردیم و خیلی از بازی‌ها را که بچه گیمر‌های ما استفاده می‌کنند فیلتر کردیم یک نوع مردم آزاری اتفاق افتاده متاسفانه به خاطر آن برخوردی که انجام شده بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است عرف جامعه چی می‌پسندد باید در این ماجرا خود خانواده‌ها و مردم درگیر بشوند ما باید نقش بدهیم به کنترل استفاده از اینترنت به خود خانواده‌ها خودشان این کنترل را از طرف ما انجام می‌دهند مدل‌هایی هم است در داخل کشور و خارج کشور و نهایتا این که ما می‌بایست باتوجه به این که دانشمندش را داریم فناوریش را داریم وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان بشویم هم در تولید محتوا با ایجاد سکو‌های جهانگیر و جهان شمول بزرگ مثل تیک تاک هم در حوزه صنعت فضایی و مخابراتی که ابزارش را ما داریم و خوشبختانه در دولت سیزدهم ما کار گسترده‌ای در حضور در فضا و صنعت مخابراتی و ماهواره‌ای داریم انجام می‌دهیم.

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی بفرمایید؟

قاضی‌زاده هاشمی: من بعضاً صحبت‌ها را که می‌شنوم خودم را می‌گذارم جای مردم، مردم با خودشان می‌گویند که اینها انگار فرزندان ما را فرزندان خودشان نمی‌دانند من به عنوان یک پدر، جمع حاضر همه پدر هستند اگر خدای نکرده زخمی دست و پای بچه‌مان شود چه وضعیتی پیدا می‌کنیم، وضعیت روحی و روانی او اگر بخواهد دستخوش یک آسیب بشود چه برخوردی می‌کنیم؟ همان اقداماتی که ما به عنوان حکمرانان برای فرزندان خودمان، سلامت آنها، سلامت فکری، روحی و روانی آنها که نابود می‌کند بعضی از این سایت‌های مستهجن روان فرزندان ما را نباید همین احساس را نسبت به بقیه خانوار‌های ایرانی داشته باشیم؟ اینجا داریم در رابطه با سلامت روانی و اخلاقی جامعه حرف می‌زنیم ما قرار است خادم این مردم باشیم، ما قرار است کوچکی کنیک برای آنها برای اینکه آنها آرام زندگی کنند، دارند به ما تکیه می‌کنند به نظرم بعضی از حرف‌هایی که می‌زنیم واقعاً از سر بی‌مسئولیتی است،

تولید پهنای باند، محتوا، زیرساخت‌های فضای مجازی جهانی توسعه یابد

بله ما باید از یک طرف سرعت بدهیم امکانات را، متوقف بوده حالا دوستان توهین می‌کنند بکنند، اما بی‌انصافی نکنند یک مقدار به اطلاعات و آمار مراجعه کنند ببینند گام‌هایی در این دو سال و ۱۰ ماه دولت آقای رئیسی، نه ۸ سال، نه ۳۰ سال مدیریت مداوم بعضی از دوستان و حاکمیتشان چه اتفاقات بزرگی افتاده من چند سوال از دوستان دارم اصلاً ما کل فیلترینگ را هم برداریم، کل پایه اقتصاد دیجیتالمان را هم ببریم داخل این پلتفرم‌های خارجی اگر یک دفعه هوس کردند حساب‌های ما را ببندند باید چه کار کنیم؟ اگر کلاهبرداری آمد از مردم ما کلاهبرداری کرد چه کار کنیم؟ ما یک فیلترینگ در مبدا داریم مگر در قضیه حاج قاسم اینها اجازه دادند عکس حاج قاسم در اینستاگرام یا جای دیگر منتشر بشود، با قهرمان ملی ما این برخورد را کردند چه کار کنیم؟ الان مکرون دارد می‌گوید ما یک اینترنت آمریکایی داریم باید برویم اینترنت اروپایی را توسعه بدهیم این وضعیتی است که وجود دارد و به آن توجه می‌کند، ما یک کم کاری و عقب ماندگی‌هایی داریم الان چرا کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند به خاطر اینکه ما توانستیم پلتفرم‌های خیلی خوبی را توسعه بدهیم چند تایشان را نام بردند مردم دیگر احساس نیاز نمی‌کنند.

عدم سرمایه‌گذاری و حمایت دولت برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که ما عقب بیفتیم، باید برویم با توسعه کشور‌های هم پیمان خودمان، با بزرگ کردن این بازار، آن بحث ایران ۷۰۰ میلیون نفری، ایران فرهنگی که با ما ذائقه‌شان یکی است این پلتفرم‌های بزرگ را ایجاد کنیم نیاز جامعه را مرتفع کنیم. ما باید وارد موضوع حکمرانی اینترنت در جهان بشویم، چون دیگران که حاکمان این فضا هستند استانداردها، شاخص‌ها و مسائل اقتصادی خودشان را بر ما تحمیل می‌کنند ما باید بتوانیم در تولید پهنای باند، محتوا، زیرساخت‌های فضای مجازی جهانی، در حوزه فضا توسعه بدهیم سرمایه‌گذاری جدی دولت بکند که الان دولت سیزدهم کرده ما فقط چندین ماهواره در لایه‌های مختلف جو برای همین گذاشتیم که بتوانیم حاضر باشیم و بتوانیم بخشی از کار را به دست بگیریم که این محدودیت‌هایی که دیگران به ما تحمیل می‌کنند نتوانند انجام بدهند. این سوالاتی که من پرسیدم دوستان جواب بدهند بگویند اگر ما به این مشکلات خوردیم چگونه قابل حل و فصل است.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان و رقباست/ جاده ابریشم فرهنگی راه‌اندازی کنیم

قاضی زاده هاشمی: دولت ما باید نقش پیشرانی خودش را در تولیدات فرهنگی ایفا کند حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که باید مورد حمایت دولت‌ها قرار بگیرد هنرمندان هم به همین ترتیب آن براساس تنوع و علاقه جامعه مورد حمایت قرار بدهد و این را توسعه بدهد امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان و رقباست یک سریالی مثل حشاشین مثلا مصری‌ها می‌سازند و تاریخ ما را آن جور که دلشان می‌خواهد روایت می‌کنند و امثال این‌ها این خلاء و کم کاری ماست که ما نسبت به آن هجومی که نسبت به فرهنگ ما دارد اتفاق می‌افتد باید پاسخی در خور بدهیم ما در دولت خانواده و دولت مردم حتما از آثار فاخر و بزرگ حمایت می‌کنیم این خیلی حیف است که کار‌های بزرگی مثل مجموعه سلمان فارسی سال‌ها طول بکشد تا به بازار بیایند و دیده شوند ما یک تاریخ پرشکوه داریم از زیباترین داستان‌های انسانی از قبل از اسلام تاکنون مثل خیلی از کشور‌های دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم بخواهیم قهرمانان بسیار تاریخی و کاغذی برای خودمان کارتونی برای خودمان درست کنیم رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند، چون اسطوره ندارند ما قهرمانان تاریخی بزرگی داریم حتی در عصر معاصر ما شهدا که قهرمانان بزرگ تاریخ ما هستند و دانه دانه آن‌ها قابل روایتند این ۲۳۰ هزار شهیدی که در طی انقلاب دادیم واقعا یک یک آن‌ها قابلیت تعریف گسترده در ابعاد مختلف زندگی شان دارد و ما داریم در این حوزه کم کاری می‌کنیم هرچند ما تلاش کردیم در این دوره بنیاد شهید حدود ۸ تا اثر را حمایت کنیم ولی خب خیلی کم است یک دهه بود تعطیل بود با همتی که دولت کرد کمکی که کرد ما این کار را واردش شدیم انجام بدهیم خیلی کم است و باید خودمان را هم به مردم خودمان هم به جهانیان معرفی بکنیم.

من مطمئن هستم اگر یک آثار فاخری را تولید بکنیم نه فقط در داخل کشور در خارج از کشور هم بیننده پیدا می‌کند مثل فیلم محمد رسول الله (ص) که ساخته شده آقای مجیدی ساختند سریال حضرت یوسف سریال مختار این‌ها همه منطقه ما را گرفت از مرز‌های ما هم خارج شد ما یک وسعتی به اندازه جهان اسلام و منطقه به اصطلاح غرب آسیا داریم ایران فرهنگی بزرگ از غرب چین تا مدیترانه تا شمال آفریقا را دربرمی گیرد و ما نباید دیوار بکشیم بین خودمان و آن‌ها الان مثلا در حوزه نوروز ما توانستیم یک فعالیت فرهنگی مشترک با آن‌ها وارد بشویم و این را تبدیل به محصولات فرهنگی مشترک انجام بدهیم باید جاده ابریشم فرهنگی را راه اندازی بکنیم براساس اصول مشترک و سابقه تاریخی مشترکمان در عرصه‌های مختلف این هویت خودمان را که هویت منطقه مورد هجوم فرهنگ غرب قرار گرفته با تکیه بر هنرمندان اصیلمان در ابعاد مختلف هنر‌های نمایشی و تجسمی و انواع و اقسام هنر‌هایی که داریم انجام بدهیم. توانستیم در همین مدت کوتاه گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های امریکا دانشگاه کلمبیا امریکا برسانیم آن وقت این میراث بزرگ ادبیات فارسی که در اختیار ما است و فرهنگ بزرگ ایرانی را نمی‌توانیم برسانیم حتما اگر تلاش کنیم و برنامه ریزی کنیم در این جهت می‌توانیم کار‌های بزرگی را انجام بدهیم من این جا باید لازم است عرض کنم که ما باید فضا را باز کنیم باید اجازه بدهیم، چون فرهنگ به اهالی فرهنگ است هنر به هنرمند است هنرمند بتواند تولیدات خودش را انجام بدهد آزادی عمل داشته باشد ما دولت باید با تزریق منابع جهت بدهد به آن‌ها تلاش کند که آن آثار فاخر و آن چیزی که متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی ما است بیشتر تولید شود. 

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای قاضی‌زاده هاشمی شروع شد.

 

سیاستمدارانی که در حوزه فرهنگ، آگاهی لازم را ندارند باعث انحراف فعالان فرهنگی می شوند 

قاضی زاده هاشمی: ما باید به مردم اعتماد کنیم ما باید به اهالی فرهنگ اعتماد کنیم، آنها این حوزه را خیلی بهتر از ما می‌شناسند این حوزه هم یک حوزه فرهیختگی است تخصصی است، خیلی سیاستمداران از حوزه فرهنگ سر در نمی‌آورند و جایی که سیاستمداران حاکم شوند با تزریق بی‌دلیل منابع مالی باعث انحراف در پایین دست می‌شوند یعنی نه تنها کمک نمی‌کنند یک عنصر ایمانی یک عنصر فرهنگی رشد پیدا کند بلکه به او صدمه هم می‌زنند ما باید بپذیریم که الان دیگر صدا و سیما تنها بازیگر حوزه فرهنگی ما نیست این پلتفرم‌ها آمدند جای زیادی را گرفتند فعال هستند در این عرصه رقبایی کم کم به وجود آمده نه فقط در خارج نه فقط این سیستم ماهواره‌ها بلکه در داخل هم این اتفاق افتاده. باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم و این به جز با اعتماد و سپردن کار به دست خودشان و خود کنترلی ممکن نیست. حالا من بعد توضیح بیشتری در مورد این نظامات خود کنترلی خدمتتان خواهم داد.

در فضای مجازی هم اگر کسی تولیدی داشت یک فیلم کمدی خوبی توانست بسازد یک فضای آموزشی خلاق بتواند بسازد باید حتماً در آن سهمی از فروش پهنای باند اینترنتی که فروخته می‌شود آن هم سهیم باشد تا رونق پیدا بکند این کار، تا تشویق بشوند این افراد برای ادامه کارشان. رشد تولیدات فرهنگی هم محقق نخواهد شد الا با مردمی‌سازی. ما در بنیاد شهید با کمک‌های مردمی با کمک خود خانواده جامعه ایثار و شهادت رویداد‌های مختلفمان را بین ۳ تا ۵ برابر کردیم با کارسپاری به مردم بسیار هم با کیفیت‌تر و ارزان قیمت‌تر در آمد من اینجا لازم است عرض کنم از خرید محصولات فرهنگی دولت باید حمایت کند باید یارانه بدهد باید به کتاب یارانه بدهد باید به سینما یارانه بدهد باید به خانوار ایرانی یارانه بدهد به تفریحش یارانه بدهد ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی طراحی کردیم که عناوین فرهنگی و ورزشی و تفریحی را ما یارانه بدهیم منتها پلکانی یعنی هرچه دهک‌ها کمتر است یارانه و آن پولی که دریافت می‌کنند بیشتر است من، چون گفته بودم جت اسکی یک عده‌ای در این فضای توییتر کرده بودند که این ورزش ورزش گران و ورزش پولدار‌ها است بله ما نمی‌خواهیم جامعه ما را حوزه ورزش و تفریح و سینما و فرهنگ را طبقاتی کنیم دولت وظیفه دارد کاری کند عموم مردم به محصولات فرهنگی و تفریحی و دسترسی پیدا کنند آنهایی که توانایی مالی کمتری دارند حمایت کند.

ما یک برنامه حمایتی داریم برای همه اینها این دوستان ما هم غصه نخورند تنگ نمی‌شود ماشالله سواحل شمالی و جنوبی ما خیلی گسترده است جا برای آنها هم هست انشاالله اجازه بدهند که سایر مردم عامه مردم طبقه متوسط فقرا هم بتوانند از این تفریحات با حمایت دولت انشاالله برخوردار شوند من اینجا لازم است بگویم حالا یک تلاشی هم آقای دکتر زاکانی می‌کنند برای اینکه بالاخره یک مقایسه اتفاق بیفتد بین دو و نیم سال دولت شهید رئیسی و دولت قبلش دولت آقای روحانی ظاهراً اینجا در عزیزان ما کسی در دولت آقای روحانی گردن نمی‌گیرد و حاضر نیست که مسئولیت آن دوره را بپذیرد علی رغم تمام این صحبت‌ها ما فکر می‌کنیم از جلسه بعد مجبوریم بین دستاورد‌های دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد و دولت اصلاحات احتمالاً مقایسه کنیم شاید دوستان گردن بگیرند اینکه ما حرف‌های کلی بزنیم و برنامه و کارنامه ندهیم چیزی رو قبول نکنیم من در جلسه اول عرض کردم مردم می‌دانند همه ما داریم حرف‌های خوب می‌زنیم حرف‌هایی کلی می‌زنیم باید و نباید قبلاً ما یک جا‌هایی بودیم باید بسنجند ما را عملکرد و خروجی ما را ببینند و بعد تصمیم بگیرند. 

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

 

صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه را حتماً تقویت خواهم کرد

قاضی زاده هاشمی: خانواده بزرگ ایران تاریخ هزار ساله و فرهنگ غنی و شگفت دارد ما مردمی هستیم که تو سختی‌ها در کنار هم بودیم با یاری هم، این دوران را گذروندیم ما یک خانواده‌ایم فارس و ترک و لر و کرد و بلوچ و گیلکی و ترکمن و لک و تالشی و تات و شیعه و سنی و زرتشتی و آشوری و کلیمی و ارمنی هم با هم ایران را ساختیم هر جریانی هم که بخواهد بین ما جدایی بیندازد قطعاً خیرخواه ملت نیست هر جریان بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هم خدشه وارد کند از ما نیست این را برای این گفتم که این هیاهو‌های کاذب هر چند پر سروصدا مشکلی را حل نمی‌کنند من فکر می‌کنم علیرغم اینکه نقاط بسیار قوی دولت شهید رئیسی داشت اهالی فرهنگ انتظار داشتند که بیشتر مورد توجه در این دولت قرار بگیرند و سهم بیشتری در حوزه مدیریت این حوزه داشته باشند که ان‌شاءالله در امتداد دولت شهید رئیسی عزیز در دولت مردم و خانواده به این جهت توجه خواهد شد.

صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه را حتماً تقویت می‌کنیم با تقویت پلت فرم‌ها و ساخت سریال‌های فاخر در کنار نظارت و پیگیری منابعی که اختصاص داده شده به صدا و سیما بالاخره بودجه صدا و سیما بیست و چهار هزار میلیارد تومان رسیده با همین توجه که به سمت ساخت تولیدات فاخر برود ان‌شاءالله باید تلاش کنیم که بیشتر فرهنگی ایرانی تعریف بشود، چهارده سال هست از تولید مختارنامه گذشته و ما چیزی در آن سطح نداشتیم من می‌خواهم همین‌جا چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عزیزان عرض کنم یکی اینکه با ایجاد فرهنگ کارت خانواده که نشونتان دادم برای آسایش و آرامش و نشاط خانواده یک کارت اعتباری سالانه برایتان تقدیم شما خانواده عزیز ایرانی بدهم تا از محصولات فرهنگی مانند سینما و تئاتر و کتاب، خدمات سفر و ورزش و شهر بازی و اسباب بازی و موزه و امثال اینها با آن انتخاب خودتان بتوانید مورد استفاده قرار بدهید.

دوم اینکه زیرساخت‌های تفریح و گردشگری خانواده محور هم با مشارکت بخش خصوصی و رویکرد عادلانه سازی بهره برداری زنان به ویژه از این زیرساخت‌ها به خصوص در سواحل گسترش بدهیم و یک مرکز سفر خانواده محور جهانی درست کنیم هرکس بخواهد یک سفر عفیفانه خانوادگی برود حتماً بیاید ایران و از فرصت‌های ایران استفاده کند سوم اینکه که در همان چهارچوبی که توضیح دادم مبنای فیلترینگ را هم براساس عرف جامعه و فرهنگ مان باهاش برخورد خواهم کرد و نخواهم گذاشت که رونق اقتصاد دیجیتال و ارزآوریش برای کشور دچار مشکل بشود چهارم لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را که در چند دولت معطل مانده را حتماً تکمیل می‌کنم و پای اجرایش هم می‌ایستم نظارت بر عرصه فرهنگ و رسانه مانند سایر نظام‌ها، نظام روان‌شناسی، نظام‌مهندسی را باید به خود اهالی این خانواده بسپاریم افتخار نیست که ما دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم پای خبرنگار ما به دادگاه و پاسگاه کشیده شود که هیچ جای بهتری از رسیدگی درون سازمانی و درون صنف نیست نویسنده‌ها نباید کارشان به این جور جا‌ها بکشد.

من هم به نوبه خودم قول می‌دهم در صورتی که مورد اعتماد شما قرار بگیرم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب بشوم نه از منتقد خودم نه خانواده‌ام و نزدیکانم شکایت کنم و نه به اون‌ها برچسب بی‌سواد و بی‌شناسنامه و امثال اینها بزنم مردم عزیز ایران یک عده در کشور هستند که انگار نان شان در حل نشدن مشکلات و ادامه پیدا کردن زخم‌های اجتماعی اقتصادی است از بیست سال پیش همین حرف‌هایی که ما می‌بینیم همین مسائلی که امروز در مورد زن و حجاب و امثال اینها نقل این مباحث و انتخابات‌ها است وقتی هم که یک دولت‌هایی مانند دولت نهم و دهم یا دولت شهید رئیسی نزدیک می‌شوند مساله را حل کنند یک عده از همین عزیزان سروصدا می‌کنند برخی از دوستانی که در همین جلسه هستند در سال نود و دو وقتی موضوع حضور زنان در ورزشگاه مطرح شد داخل مجلس سؤال کردند البته سوالشان جنبه‌های مختلفی داشت و عدم طرح رعایت طرح عفاف و حجاب و امثال اینها و رئیس‌جمهور وقت را که دنبال حل مسئله بود رابا چالش روبه رو کردند بیایید به هم کمک کنیم که مسائل به نحوی با عرف جامعه ما هم خون هست حل بشود نه اینکه بازیچه سیاسیون بشود بعضی‌ها با عناصر فرهنگی جوری برخورد می‌کنند که انتظار رای از او داشته باشند دختران ما از رفتار‌های دوگانه ما مسئولین ناراحتند از ریاکاری ما ناراحتند و گرنه عفیفند، دختر ایرانی عفیف هست حیا دارد، حجاب دارد و این را می‌خواهد انجام بدهد و اگر می‌بینید جایی چالش می‌کند نمادی است برای مقابله با بی‌کفایتی مسئولینی مانند مردم عزیز عرض بکنم همین طور که می‌بینید نه در فضای مجازی نه در عرصه تبلیغات خیلی دست پری ندارم دلیلش این است که منابع مالی چندانی ندارم دعوت ما از همه عزیزان این است که هر خانواده بشود یک ستاد و حمایت کند از دولت خانواده کمک کنید تا این راه را باهم برویم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *