سخنان کامل جلیلی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

13:30 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۴۰۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل جلیلی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.

سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های سعید جلیلی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای جلیلی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

چیزی که زنان نگران آن هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن سانسور می‌شود؟ چرا این‌ها دیده نمی‌شود؟

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: خیلی از موفقیت‌های کشور ما چه پس از انقلاب اسلامی، چه در تاریخ خودش داشته مرهون زنان است، نقش آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته، من کتاب مورگان شوستر را که می‌خواندم خاطراتش را بیان می‌کرد ۱۱ ماه در ایران بوده خودش بیان می‌کند وقتی من عزم و نفوذ زنان مسلمان را به چشم می‌بینم آیا جا ندارد که بر عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم؟

این کتاب که مربوط به صد سال پیش است او دارد بیان می‌کند، این یک عظمتی است در همین یکی دو سال اخیر شما دیدید که دشمنان خیلی متمرکز شدند روی موضوع زن در ایران چرا؟ آیا این یک نقطه ضعف در کشور ما، در فرهنگ ما و در انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ من عمیقاً معتقدم دلیل اینکه امروز آن قدر روی این موضوع متمرکز شدند به علت این است که آن‌ها می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است، مردم ایران است که با آن می‌توانند توانمندی‌ها، قدرت و موفقیت خودشان را به رخ بکشانند و از آن طرف تمدن غربی را که امروز در همین موضوع زن به بن‌بست رسیده به چالش‌های جدی رسیده که خودشان در کتاب‌ها و مقالات مفصل به آن اعتراف دارند آن‌ها را به چالش بکشاند.

شما دیدید همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند حتی می‌روند با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند از آقای مکرون تا آقای بایدن چرا؟ چون یک قوتی را می‌بینند، می‌بینند اگر کشور ما موفق شده چه در عرصه مقاومت، چه در عرصه پیشرفت به خاطر این بوده که نیمی از جمعیت خودش که زنان بوده را کنار نگذاشته بلکه با قدرت و با یک الگوی جدید وارد صحنه کرده و او دارد یک مدلی را به جهانیان نشان می‌دهد که همه آن‌ها متحیر مانده‌اند یک زن مسلمان، یک زن کارآفرین، یک زن دانشمند، یک مادر نمونه و در عرصه‌های مختلف این کار را دارد با قدرت خودش را نشان می‌دهد.

آن چیزی که من می‌خواهم عرض کنم بحث من این است که آن چیزی که خیلی زنان از آن نگران هستند این است که چرا این نقش زن، این موقعیت زن، این نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟ چرا این‌ها دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگی داریم مادران شهدای عزیز ما جای خود، همسران شهدای عزیز ما جای خود که هر کدام این‌ها موفقیت‌های بزرگ را رقم زدند، زنان دانشمند و ارزشمندی که امروز در عرصه‌های علمی کار می‌کنند.

من یکی دو ماه پیش به یک شرکت هوایی مپنا رفتم دیدم آن جا حدود ۲۵۰ کارشناس ارشد، ۸۰ پی اچ دی بودند که کار‌های بسیار بزرگ انجام دادند، حدوداً نیمی از آنان زنان بودند. امروز زن ما در عرصه‌های مختلف دارد با حجاب، با عفت، با حیا، یک نمونه دقیق موثر را به جهان نشان می‌دهد. من این را عرض کردم من یک بار به عنوان معاون اروپا به نروژ رفته بودم یک خانم دیپلمات نروژی که در ایران دوره‌ای را درس خوانده بود به اسم فقه و مبانی حقوق می‌گفت چرا شما از این قوت‌های خودتان دفاع نمی‌کنید و این‌ها را عرضه نمی‌کنید و این‌ها بسیار می‌تواند قوی باشد.

شهید حاج قاسم سلیمانی اینجا بیان می‌کند که من عرض می‌کنم، اتفاقا به انتخابات ما می‌خورد، می‌گوید من از آن‌ها می‌خواهم که همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست از جامعه توجه کنند نه با بی مبالاتی و به خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساساتی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشانند.

این در وصیت‌نامه حاج قاسم عزیز ما است که جان خودش را برای دفاع از این سرزمین و زنان این سرزمین فدا کرد در مقابله با داعش، در مقابله با تحجر، اما با این قدرت می‌فهمد نقطه قوت ما چیست.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای جلیلی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

جایگاه زن در پیشرفت و جهش کشور پرشکوه است

جلیلی: بحث مهمی که به نظرم در اینجا باید روی آن تأکید کرد؛ این است که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود. زن؛ همه زنان ایران است. درباره اهمیت زن، جایگاهش در پیشرفت و جهش کشور، در قسمت اول صحبت کردم، این جا بحثم این است که وظیفه دولت چیست؟ رئیس جمهور چه نقشی باید ایفا کند. این را می‌خواهم توضیح دهم. اگر ما صحبت می‌کنیم که زن؛ همه زنان ایران هستند، این را باید تعریف داشته باشیم. ما زنان خانه‌دار کنیم نقش آنها را، چرا دیده نمی‌شوند؟ من از آن طرف بیان کنم؛ اگر این نتیجه‌ای که امروز حاصل تلاش زنان خانه‌دار ماست، یعنی با تربیت صحیح فرزند، محیط امن برای خانواده، یک آرامش در محیط خانواده باعث شده‌اند که فرزندانی تربیت کنند و جوانان و نوجوانانی را به جامعه تقدیم کنند که از یک سو موجب پیشرفت، بالندگی و موفقیت‌های کشور هستند و از سوی دیگر، مانع آسیب‌های اجتماعی شدند، مثل خدای ناکرده اعتیاد، خودکشی، افسردگی و خیلی چیزها. اینها مرهون چیست؟ مرهون یک ایفای نقش پرشکوه که زنان در خانه انجام دادند. عرضم این است اگر این نتیجه را دولت می‌خواست با کارمندان خود انجام دهد، چقدر باید کارمند استخدام می‌کرد تا بتواند یک چنین نتایج بزرگ در این سطح گسترده‌ای را به دست بیاورند. یک فرصتی بزرگ بوده که انجام شده است. حالا اینجا آیا این جای دیدن شدن، تقدیر و بلکه پشتیبانی دارد یا ندارد؟ این یکی از بحث‌های بسیار مهم است. خیلی از هزینه‌هایی که ما به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی یا از آن طرف در جهت پرورش جوانان و فرزندان‌مان می‌خواهیم انجام دهیم، خیلی از هزینه‌هایی که تخصیص داده می‌شود، می‌رود در دستگاه‌های دیوان‌سالاری اداری؛ خروجی یا خیلی کم است یا بعضاً متأسفانه صفر است، این را شما اتفاقاً باید اینجا تخصیص دهی، این را باید قدر بدانی، تقدیر کنی؛ آن چیزی که می‌گویند اول زنجیره بدهیم یا آخر؟ نه این‌جا؛ آن کسی که مستقیماً عملکردش نتیجه‌اش مشخص شده، یعنی این همه مادرانی که توانستند این نتیجه خوب را به کشور به ارمغان بیاورند. ما برای این یک طرح مفصل داریم. نکته دیگر مثلاً شما زنانی که سرپرست خانوار هستند، ما چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم، این حالا علاوه بر آن وظیفه مادری دارد یک کار بزرگتر انجام می‌دهد، جای یک کس دیگر را دارد پر می‌کند، این بسیار ارزشمند است. اینجا نباید دیده شود؟ یا زنان بدسرپرست که باز مشکلات دیگری دارند یا زنان روستایی و عشایری شما که می‌بینید در سخت‌ترین شرایط می‌آیند پا به پای مردان چه کار‌های ارزشمندی را انجام می‌دهند؛ در آن محیط هم به تولید، کشاورزی و هم همان محیط مادرانه و همسرانه را دارند.

حجاب برای حضور اجتماعی زن است

عرضم و خواهشم از دوستان این است تا صحبت می‌شود به چند موضوعی که مطرح می‌شود که حالا این چه شد و غیره؛ این را نیاییم سانسور کنیم، این یک عظمت و ارزشی است و وظیفه دولت این است. برنامه داشته باشد. اگر ما می‌گوییم جامعه پیشرفت کند و بنیان جامعه؛ سلولش، خانواده است، شما؛ باید دولت برای خانواده برنامه داشته باشد. حالا چگونه خانواده‌ای که این طور کار می‌کند، محیطش حفظ شود؟ ایجابی عرض کردم، تا حالا ما یک طرح‌هایی داریم مثل طرح سفر، سبد غذایی و بحث‌هایی که طرح بانک است، اتفاقاً برای همین تقویت خانواده است، از آن طرف این را توجه داشته باشیم؛ همه خانواده‌های ایرانی، من این را دیدم، حتی خانواده‌هایی که زیاد ادعای مذهبی ندارند، برای آنها آزادی داشتن حریم عاشقانه در خانواده خیلی مهم است. چیز‌هایی که این را مانع شود، مثلاً حجاب؛ موضوعش چیست؟ حجاب برای حضور اجتماعی زن است. لباس حضور اجتماعی زن است، یعنی برای زن وقتی این حضور تعریف می‌شود، این لباس می‌آید که این حریم حفظ شود، حریم خانواده تقویت شود و بتواند به بهترین شکل آن نقش خود را ایفا کند.

مجری: مرحله اول پشت سر گذاشتیم، با آغاز در مرحله دوم در موضوع حمکرانی در فضای مجازی است، نحوه حکمرانی رسانه و فضای مجازی و توجه به حقوق شهروندی این موضوع بخش از مناظره است.

برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده است که اقداماتی را انجام دهد تا در طول اجرای برنامه ۵ ساله حداقل شصت درصد اهداف سند راهبری جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی محقق شود از جمله این تکالیف حمایت از تولید محتوای مجازی با هدف مواجه موثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی است.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتس‌آپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: ابتدا درود می‌فرستم به همه عزیزان، دانشمندان، متخصصان و بعد به تبعش کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند فعال برخورد کردند سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند خوب بر آن سوار بشوند و حکمرانی کنند همه این عزیزانی که در بحث‌های نرم افزار‌های داخلی کار‌های بسیار ارزشمندی را انجام دادند پیام رسان‌هایی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، سلام، اسنپ، تپسی، کافه بازار، باد صبا این‌ها یک کار بزرگ انجام دادند آن کار چی بود این بود که در موضوع فضای برخورد فعالانه داشتند نه منفعلانه این را یک توضیحی بدهم.

ببینید امروز در سطح جهان نقش سکو‌های فضای مجازی یک نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد این را تقریبا همه می‌گویند می‌گویند مرز‌های جدید چیست آن چیز‌هایی است که سکو کاربرد موثر داشته باشد برای همین خیلی از دولت‌ها خیلی از قدرت‌ها دنبال بین المللی کردن سکو‌های خودشانند یا از طرف دیگر برای فعالیت سکو‌های دیگه بخواهند قوانین سخت گیرانه تصویب کنند. دیدند مردم آن چیزی را که امریکایی‌ها در مورد تیک تاک انجام دادند همین اخیرا اروپایی‌ها اتحادیه اروپا آمده دو تا قانون دوقلو را تصویب کرده که آمد حتی برای امریکا و کشور‌های دیگر هم محدودیت‌هایی را قایل شد یعنی می‌خواهم بگویم این وضعیت موجود فضای مجازی در عرصه جهانی است که یک تاثیری فراتر از مسایل داخل در مباحث بین الملل دارد که حالا نمی‌خواهم به آن بپردازم گفتم الان در بحث هوش مصنوعی نگرانی که آن‌ها دارند مطرح می‌کنند چیست این است که در این فضا اگر کسانی بتوانند حاکم شوند از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند از یک طرف داده‌های غلط را اشاعه بدهند این خب همه مناسبات را می‌تواند در حکمرانی در آن فرهنگ عمومی این‌ها بهم بزند که بحث‌هایی است که خود غربی‌ها امروز دارند زیاد روی آن مطرح می‌کنند

سکو‌های ارتباطی می‌تواند سکوی جهش مردم ایران باشد

و بر همین اساس یکی از ابزار‌های سلطه شان است شما امروز حالا اشاره می‌کنند این هم ببینیم که رسما شما می‌بینید وقتی امکان دستشان می‌آید ده‌ها سایت علمی پژوهشی را به روی جوانان ما می‌بندند عکس حاج قاسم را حذف می‌کنند هر چی را که نمی‌خواهند یک دفعه کنار می‌گذارند این پس نشان می‌دهد این که من درود می‌فرستم به آن کسانی که در این عرصه وارد شدند کار کردند بی نیاز کردند فعال برخورد کردند نگذاشتند کشور ما یک مصرف کننده‌ای باشد که تابعی از حکمرانی آن‌ها باشد بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و بعد هم نشان دادند که وقتی که فعال شما برخورد کنی اتفاقا مردم استقبال می‌کنند امروز شما می‌بینید نشان جای ویز را گرفت چرا، چون در داخل کشور بسیار خدمات خوبی داده شد آن استفاده کرد خیلی از به اصطلاح سکو‌های دیگه این که از این لحاظ من این را می‌خواهم بگویم که سکو‌های ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. اگر ما صحبت می‌کنیم از یک جهان فرصت یک ایران جهت اتفاقا سکوی جهش یکیش همین سکو‌های ارتباطی است که اتفاقا ما امروز یک ظرفیت بسیار خوب داریم یک جهان فرصت اتفاقا در همین زمینه داریم جوانان خوب و متخصصان خوب افراد صاحب نظر که در این عرصه می‌توانند خیلی کار ایجاد کنند خیلی می‌توانند موفق باشند.

من یک مثال بزنم ببینید آن وقت این آثاری دارد که من در بخش دوم صحبتم عرض خواهم کرد یکیش را الان عرض کنم ما مثلا می‌گوییم اشتغال اگر شما بیایید با استفاده از همین ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ده درصد آن هزینه اینترنت را به آن بپردازید ببینید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد بسیاری از همین زنانی که صحبت می‌کنیم که دنبال اشتغال هستند می‌گوییم برایشان اشتغال فراهم کنند در این بستر چقدر برایشان شغل ایجاد می‌شود چقدر درآمد کسب خواهند کرد میلیون‌ها نفر شغل ایجاد می‌کنند با تولید محتوایشان به شرطی که آن جا دولت باید وظیفه خودش را انجام بدهد که سهم آن‌ها را از آن درآمد اینترنت پرداخت کند.

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای جلیلی بفرمایید؟

 

دولت باید از فرصت فضای مجازی استفاده حداکثری کند 

جلیلی: وظیفه دولت چیست؟ امروز فضای مجازی مثل فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده ابعاد مختلف دارد وظیفه دولت این است که هم فرصت‌ها را یک استفاده حداکثری کند و هم اینکه تهدید‌ها را به صفر برساند و حداقل کند. من چند نکته عرض کنم این خیلی مهم است اگر ما از حقوق مردم صحبت می‌کنیم حق مردم است که داده‌های مردم حفظ شود در فضای مجازی مثل فضای واقعی جلوی کلاهبرداری گرفته شود جلوی هرزه نگاری و چیز‌هایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

این یک بحث اساسی است که هر محدودیتی اگر پیش می‌آید یا از آن طرف اگر هر حقی را صحبت می‌کنیم یک حق چگونه پایدار می‌ماند؟ یک آزادی چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی که همراه با مسئولیت پذیری باشد بله ما فکر می‌کنیم به جای محدودیت باید این مسئولیت پذیری هوشمندانه و کاملاً روشن و قانونی و غیر سلیقه‌ای شکل بگیرد چه برای سکو‌های خارجی، چه برای سکو‌های داخلی و چه برای بقیه هر کس می‌خواهد در اینجا استفاده کند، هر عرصه‌ای همین است یعنی اگر شما حقی را قرار می‌دهید، آزادی را قرار می‌دهید چه چیز آن آزادی را مستمر می‌کند؟ آن مسئولیت پذیری است.

نکته دوم که می‌خواهم عرض کنم این است که این گزارش که دوستان می‌دهند خواهشم این است یک مقدار گزارش‌های ما واقعی باشد خوب است که عدد بگوییم، مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد ماه می‌گوید ارزش آمار این تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و تعدادش ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ این را در ۱۴۰۲ می‌گوید نسبت به ۱۴۰۰، خودش یک نکته بسیار ارزشمند است این که آمار من نیست یا مثلاً شبکه ملی اطلاعات را برادرم آقای قالیباف فرمودند در تمام این سال‌ها چند درصد تحویل گرفته بودند ۲۰ درصد، ۳۰ درصد الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است یا این که الان دولتی که ۴۰ درصد خانواده‌های شهری را برایشان فیبر نوری قرار داده که صد‌ها برابر سرعت اینترنت را زیاد می‌کند ۹۶ درصد روستا‌های بالای ۲۰ درصد ما الان اینترنت دارند اینها زحمات ارزشمند دولت آقای شهید رئیسی بوده که انجام شده و کار شکل گرفته است.

من شاهد بودم همین مجلس محترم آمدند در همین برنامه هفتم چقدر جدیت قرار دادند برای این که فیبر نوری به سرعت ادامه پیدا کند موانع قانونی‌اش را برطرف کردند که ما در هیئت عالی نظارت این را دیدیم که چقدر طرح‌های خوب آوردند که اگر برخی موارد وجود دارد آنها برطرف شود، اما از آن طرف هم ببینید من می‌خواهم بگویم فرصت‌های فضای مجازی را ما باید استفاده کنیم، یکی از آن در همین اقتصاد است یعنی ۸ درصد از تولید ناخالص ملی ما از این است، بله الان این را باید رساند به ۲۰ درصد باید بیشتر کرد، چون الان ما فرصت‌های خیلی خوبی داریم اگر ما می‌گوییم یک جهان فرصت یکی اش همین جا است که ۸ درصد از تولید ناخالص ملی برسد به ۲۰ درصد یا این که عرض کردم هر ایرانی چگونه می‌تواند این جا یک نقش پرشکوه داشته باشد؟ این است که فقط مصرف کننده نباشد بتواند تولید کننده باشد حتی آنهایی که کالا و خدمات ندارند تولید محتوای علمی می‌کنند، سرگرمی و آموزشی می‌کنند عرض کردم طبق قانون آن موقع می‌توانیم بگوییم ۱۰ درصد از درآمدش را که اینترنت می‌گیرد بدهد به کسانی که تولید کننده هستند، از همه مهم‌تر آن عدالتی است که با فضای مجازی به دست می‌آید آن عدالت آموزشی، عدالت انسانی، عدالت خدماتی، دسترسی بهتر این عرصه‌ها عرصه‌های بسیار مهمی است ما این نگاه مثبت را داشته باشیم که این عرصه این قدر کار‌های خوب شده و این قدر باید با قدرت، اما جهش انشاالله پیدا کند.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

مدیریت فرهنگی، مدیریت عابر بانکی نیست/ مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند

جلیلی: مجدد سلام عرض می‌کنم، از افتخارات کشورمان این است که تاریخش مملو از تولیدات فرهنگی است دیوان‌های شعر، معماری‌های ماندگار و حتی صنایعی مثل قالی ایرانی که یک تولید فرهنگی است امروز هم خوشبختانه به مدد انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته ما زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم دشمن خیلی سعی می‌کند که با همه توان جلوی این را بگیرد من این را معتقدم همان قدر که اگر امریکا سعی می‌کند در قضایایی مثل پیشرفت هسته‌ای ما پیشرفت برخی از صنایع ما جلوگیری کند حتما در همین زمینه‌های هنری هم این تلاش را دارد شما کار‌هایی که امریکایی‌ها انجام دادند در این سال‌ها دیگه مفصل است از ساخت فیلم‌هایی مثل آرگو، ۳۰۰، قبلترش بدون دختر هرگز این کار‌هایی که انجام می‌شد نه فقط علیه انقلاب علیه ایران بود یعنی همه این ملت را با حرکت‌های دشمنانه هدف قرار می‌دادند.

اما من می‌خواهم بگویم آن با همه تلاشی که می‌کند، چون نتوانسته جلوگیری کند از این زیرساخت‌های خوبی که امروز ما داریم امروز می‌خواهد که نرم افزار را منحرف کند یعنی آن امیدبخشی آن فرصت‌ها آن موفقیت‌های خوبی که کشور دارد را جلویش را بگیرد یکی دو مثال بزنم این که می‌گویم شعار نیست من برایم خیلی جالب بود در همین چند سال وقتی که مطالعه می‌کردم بعضا جلساتی داشتم ما کارگردانی داریم فیلم‌های بسیار خوب می‌سازد خود من در ذهنم این بود که این کارگردان خوب اسم هم ببرم آقای احمدرضا معتمدی بعد می‌بینید که ایشان کتاب می‌نویسد به اسم فلسفه فیلم که سه تا فیلسوف برای آن مقدمه می‌نویسند بعد کتاب را که می‌خوانی چهارصد پانصد صفحه می‌بینیم که چه کتاب عمیق و خوبی است یا مثلا کارگردانی که همین اخیرا سریال آتش و باد پخش شد من یکبار با ایشان جلسه داشتم در طی ساختش کار می‌کردند و آمده بودند یک توضیحاتی را می‌دادند برای ادامه کارشان اصلا ایشان می‌گفتند شش سال نشستم مطالعه تاریخی کردم در اسناد که این را به دست بیاورم این‌ها را برای چه عرض کردم می‌خواهم بگویم امروز زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی، اما باید یک نقشه کلان داشته باشیم.

یعنی اگر در سال صد تا فیلم می‌سازیم ولی حتی فیلم‌های خوب این فیلم‌ها باید مشخص باشد در چه نقشی است برای کودکان چقدر این سهم قرارداده شده برای روستا چقدر سهم قرارداده شده حتی برای طنز چقدر سهم قرارداده شده برای تاریخ و مفاخر این‌ها کار یک مدیر فرهنگی پخته است ببینید یکی از بحث‌های اساسی برای تولیدات فرهنگی حالا شما، چون از زاویه رئیس جمهور و دولت می‌خواهیم صحبت کنیم این است که دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی‌ها را داشته باشد من یک توضیحی که این جا می‌خواهم عرض کنم این است که آن مدیر فرهنگی ما باید حتما کسی باشد که اولا در بین اهل خبره و اهل هنر و اهل مولد کار فرهنگی شناخته شده باشد جا داشته باشد او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانانی که در این عرصه اند را راهبردی کند این لازمه اش چیه این که مدیر فرهنگی شما اگر خودش یک تولیدکننده حرفه‌ای فرهنگ نیست حداقل یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد یعنی بداند شعر چیست بداند کتاب چیست بداند رمان چیست بداند فیلم چیست بداند رسانه چیست ما اگر این کار را نکنیم طبیعتا نمی‌توانیم آن فرهنگمان آن جایگاه خودش را پیدا کند و آن راهبری لازم را که باید داشته باشد که حالا درباره این که دولت چکار باید بکند در بخش دوم صحبت خواهم کرد.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای جلیلی شروع شد.

 

برای تولیدات فرهنگی، باید نقشه کلان داشت/ دشمن به‌دنبال ایجاد موانع در زمینه‌های فرهنگی هنری کشور است

جلیلی: ما صحبت از تولیدات فرهنگی کردیم و اینکه مدیر فرهنگی باید حداقل اگر خودش تولید کننده فرهنگی نیست یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگی باشد من معتقدم رئیس جمهور به دلیل جایگاهی که دارد آن هم مشمول این حکم است یعنی حداقل باید یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد فرهنگ را باید خوب بشناسد چرا، چون آن رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم است وزارتخانه‌های فرهنگی زیر مجموعه آن هستند باید بتواند آن نقش راهبری را در فرهنگ کشور در اداره این بودجه‌هایی که قرار است در این قضیه تخصیص داده شود به خوبی ایفا کند ببینید یک بحثی که وجود دارد مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول بدهد گزارش این ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که خوب این بودجه‌هایی که هزاران میلیارد تومان تخصیص داده می‌شود آن آثار فرهنگی اش چیست کجا این آثار دیده شده این یکی از آن بحث‌هایی است که آن بودجه فرهنگی نباید بیاید میز و صندلی و دستگاه‌ها و ستاد‌های چاق و چله بشود نه باید بیاید در آثار فرهنگی خودش را نشان بدهد مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند اینجاست که اتفاقاً آن قاعده‌مند کردن آن استانداردسازی البته نه بر اساس سلیقه بر اساس یک منطق فرهنگی و قانون بسیار اهمیت دارد برای تولید کار‌هایی که در عرصه فرهنگ صورت می‌گیرد.

یکی از آن بحث‌هایی که اینجا خیلی مهم است من می‌خواهم بهش اشاره کنم این است که اگر مدیر فرهنگی به تبع آن عرض کردم فرهنگ را خوب نشناسد آن موقع با اندک چیزی ممکن است دچار خطا‌ها و یا انحراف‌هایی بشود که هم هزینه‌ها را از بین ببرد و هم اینکه نتواند عام کمک لازم را بکند من یادم است که زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم یک نامه‌ای برای من آمد راجع به یک فیلمی که این فیلم به نظر ما به صلاح نیست که پخش شود این مشکل دارد من آن فیلمنامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم بدهید ببینیم چیست دیدم هیچ مشکلی ندارد اتفاقاً آن فیلم ساخته شد و خیلی هم با استقبال مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه‌ای نزد بلکه خیلی هم کمک کرد من بحثم این است که اینجا خیلی مهم است که آن موضوع شناخته شود به اندک چیزی فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد یا اینکه باید بداند در این مجموعه چیست ببینید حالا همین بحث سینما شد ما الان ۳۵ صنف داریم حداقل که در صنعت سینما مشغول به کار هستند این جالب است که وقتی که شما نگاه می‌کنید می‌بینید که از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل عنوان صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند.

این یعنی چی یعنی یک لطمه جدی به این صنعت یعنی ۳۵ صنفی که در آن دارند اینجا کار می‌کنند اینها تابع یک قانون و یک ردیف مشخص قانونی ندارند من عرضم این است که در این بحث‌ها خیلی مهم است که آن مدیر فرهنگی تا آن پایان کار را بداند که چیز از آن طرف فرصت‌هایی که ما داریم ما الان فرصت‌های بسیار خوبی داریم اشاره کردم مثلاً در بازی‌های رایانه‌ای در این بازی‌های رایانه‌ای ما الان ۳۴ میلیون بازدید کننده داریم که هزاران میلیارد تومان می‌گویند چرخه مالیش است رقم‌های بالایی را بیان می‌کنند این گردش مالیش است این برای ما یک فرصت است یا انیمیشنی که ما الان داریم می‌سازیم وقتی که شما تولیدات دارید مثل بچه زرنگ، عرضم به حضور شما پسر دلفینی، فیلشاه که اینها می‌تواند بازار جهانی پیدا کند برخی دیگر را دوستان اشاره کردند یعنی اینها یک فرصت‌های خوب شماست مثلاً همین برخی از موقعیت‌های جغرافیایی که شما دارید برای لوکیشن‌های سینمایی مثل کوه‌های مریخی که یک کار بسیار مهم است من عرضم این است که اگر این موضوعات را ما جدی بشناسیم و بفهمیم آن وقت خیلی آثار خوب خواهد داشت. 

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

 

کار فرهنگی باید از خود دولت و از اصلاح فرهنگ سیاسی شروع شود

جلیلی: خوب من حرف زیاد دارم ولی وقت کم است برای همین بخشی از آن را ان‌شاءالله فردا در جمع مردم عزیز اصفهان و مردم عزیز خوزستان عرض خواهم کرد یادی می‌خواهم بکنم از حضرت امام، حضرت امام دقیقاً صد روز قبل از ارتحال شام یک جمله‌ای فرمودند در اون پیام منشور روحانیت که چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند بعد می‌فرمایند که از هم اکنون باید برای این موضوع فکر بشود که خوب ما شاید تاخیر داریم در این قضیه همین بحث‌هایی که امروز راجع به برخی فناوری‌ها و اینها می‌کنیم چیز‌هایی است که حضرت امام در خشت خام می‌دید که چنین روند‌هایی شکل می‌گیرد و بعد ما آماده باشیم و بالاخره ما باید سهممان را روشن کنیم از این فناوری‌ها و این که بتوانیم آن استفاده حداکثری را بکنیم که فقط من نگاهم این است که اینها همه شان برای ما فرصت است نه تهدید.

اما من یک بحثی را من می‌خواهم اتفاقاً از همین موضوع بیان کنم که درباره فرصت فرهنگی است ببینید من سؤال می‌کنم چند تا از ما اسم فیلمی را که راجع به یک خانم قهرمان ملی اندونزی است شنیده ایم ؟ شبیه زنان کرد ایران که همان زمانی که آنها در برابر استعمار انگلیس اسلحه به دست گرفته بودند در اونجا هم اون مبارزه می‌کرد و یک مبارز بود. چند نفر از شما اسم فیلم سردار کرمانجان را شنیدید راجع به یک خانم قهرمان ملی قرقیزستان است شبیه همین داستان آتش و بادی که خود ما همین سال گذشته ساخته بودیم من این را برای چه عرض می‌کنم می‌خواهم بگویم ما امروز یک جهان فرصت هست که مشتاق شنیدن ماست چه در حوزه تمدنی نوروز چه در حوزه تمدنی مقاومت چه در حوزه تمدنی اسلام اینها اون چیز‌های بسیار مهمی است که ما خیلی زمینه برای ما فراهم است برای تبادلات فرهنگی یعنی شما اگر کتاب‌های (؟) در الجزایر را مردم میخوانند حتماً سووشون ما را هم دوست خواهند داشت.

الان در مصر چگونه ما را میشناسند همین یک هفته قبل از شهادت آقای رئیسی فهمی هویدی ایران بود از من سؤال می‌کرد که شما چرا خودتان را به مردم ما نمی‌شناسید اینکه جوانی سوئدی می‌آید ملاصدرا را با زبان ساده در یوتیوب می‌گذارد بعد چه قدر هم بیننده دارد من بحثم این است تو اینجا نقش دولت چیست من بحثم این است که اگر رئیس‌جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خودشان در کنار اون بازاریابی برای فناوری‌های سطح بالا مثل مثلاً مسائل صنعتی فرهنگی یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند همین آتش و باد را همین خمره را همین آلبوم موسیقی نی نوا را این آن موقع تولید فرهنگی یعنی جهان را می‌تواند فتح کند می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کند می‌تواند یک جهان تهدید را تبدیل به فرصت کند شما دیدید یک سریال مختار که ساخته شد زمینه‌های وحدت و فرهنگی‌ای ایران و عراق را فراهم کردند یعنی وقتی که داعش در عراق ظهور کرد جوانان ایرانی و عراقی ذیل فرماندهی حاج قاسم ابو مهدی مثل کیان مختار علیه داعش جنگیدند اینها آن فرصت‌ها را ایجاد می‌کند من عرضم این است که ما در تاریخ مان این را بسیار زیاد داریم این اون اثر کار فرهنگی است یک جهان فرصت فرهنگی که نه در یکی دو سال بلکه برای سال‌ها باقی می‌ماند همان به اصطلاح عمق راهبردی کار تمیز فرهنگی است، اما من بحثم این است که کار فرهنگی از خود دولت شروع می‌شود از اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود.

ما اگر صحبت از دین می‌کنیم احکام دینی می‌کنیم البته باید دین را هم دینی بر پا کنیم از خطاکار قهرمان نسازیم، اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم من بحثم این است که فرهنگ سیاسی مسئولین را باید بهش توجه کرد بعضی وقت‌ها خدای نکرده یک دروغ و خلاف واقع گویی مسئولان ممکن است میلیارد‌ها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد یک نمایش سخنرانی به جای کار واقعی این مشکل را ایجاد کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *