آمریکا و روسیه در شبه‌جزیره کره به دنبال چه هستند؟

12:53 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۳۹۲
آمریکا و روسیه در شبه‌جزیره کره به دنبال چه هستند؟
شبه‌جزیره کره به دلیل تحولات اخیر و همچنین اقدام‌های تحریک‌های آمریکا شاهد افزایش تنش‌ها بوده و برخی کارشناسان درباره این موضوع هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - شبه‌جزیره کره در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد تحولاتی بوده و نگرانی‌ها از تبدیل شدن این شبه‎جزیره به مرکز یک جنگ سرد جدید در حال افزایش است.

کوریا تایمز نوشت یکی از این تحولات این است که پیونگ‌یانگ و مسکو در حال ارتقا پیوند نظامی خود به سطح شبه‌اتحاد همراه با یک معاهده مهم است که شامل ارائه کمک‌های دفاعی در صورت حمله به هر یک از ۲ کشور می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه علاوه بر تقویت جبهه ضد غرب خود، روز پنجشنبه (۳۱ خرئداد) در یک کنفرانس خبری در ویتنام گفت که اگر کره جنوبی تصمیم بگیرد به اوکراین تسلیحات ارسال کند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهد شد و مسکو به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که برای سئول دردناک باشد.

روزنامه لموند هم می‌نویسد که افزایش تنش در شبه‌جزیره کره، پادمان‌های ایجاد شده از سوی هر ۲ کشور در برابر خطر رویارویی را از بین می‌برد.

این تنش‌ها تقریبا هر روز سهم خود را از حوادث به‌همراه دارد. به‌طور مثال، این منطقه شاهد نفوذ حدود ۲۰ نظامی کره شمالی به منطقه غیرنظامی (DMZ) جداکننده ۲ کره در روز یکشنبه، ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) بود که پس از تیراندازی از سوی نظامیان کره جنوبی به سرعت به قلمرو خود بازگشتند.

در همان روز، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، کره جنوبی را تهدید کرد که اگر فورا اقدام‌های خود علیه پیونگ‌یانگ را متوقف نکند، اقدام‌های تلافی‌جویانه تازه‌ای انجام خواهد داد. 

سی‌بی‌اس هم در اواسط خرداد گزارش داده بود که کره جنوبی اقدام‌هایی را برای تعلیق توافقنامه نظامی با کره شمالی و ازسرگیری فعالیت‌های نظامی در خط مقدم انجام داده است.

این پایگاه نوشت که کره شمالی فورا واکنشی نشان نداد، اما ازسرگیری شلیک‌های مرزی از سوی کره جنوبی یا پخش پیام‌های تبلیغاتی با بلندگو در مرز احتمالا کره شمالی را وادار می‌کند تا گام‌های مشابه یا قوی‌تری در امتداد مرز‌های به‌شدت نظامی رقیب خود بردارد.

نقض آمریکا در تشدید تنش‌ها

آمریکا نیز سهم قابل توجهی در افزایش تنش‌ها در این شبه‌جزیره دارد؛ وانشگتن طی ماه‌های گذشته چندین اقدام تحریم‌آمیز انجام داده و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش‌ها، آمریکا در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز خود یک ناو هواپیمابر هسته‌ای خود را امروز شنبه، ۲ تیر برای مانور سه‌جانبه وارد کره جنوبی کرده است. 

ورود گروه ضربتی یواس‌اس تئودور روزولت به بوسان یک روز پس از احضار سفیر روسیه از سوی کره جنوبی در اعتراض به توافق میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی در این هفته، انجام شده است.

آمریکا همچنین در اقدامی دیگر به‌تازگی یک بمب‌افکن دوربرد B-۱B را بر فراز شبه‌جزیره کره برای اولین مانور بمباران هدایت شونده دقیق خود با کره جنوبی طی ۷ سال گذشته، به پرواز درآورد.

پایگاه خبری میلیتری نوشت که این مانور، که به‌عنوان نمایش قدرت علیه کره شمالی تلقی می‌شود، در حالی برگزار شد که تنش‌ها به دلیل پرتاب اخیر بالن‌های حاوی زباله از سوی کره شمالی به سمت کره جنوبی و اقدام‌های دیگر افزایش یافته است.

سئول، توکیو و واشنگتن طی ماه‌های اخیر همکاری‌های نظامی خود را به بهانه آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ افزایش داده و به تازگی (اواخر سال ۱۴۰۲) سیستمی را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات فوری درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی فعال کردند.

آمریکا همچنین اوایل ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۲) زیردریایی اتمی خود را به بندر بوسان کره‌جنوبی اعزام کرد و با سئول و توکیو رزمایش‌های هوایی با مشارکت بمب‌افکن‌های راهبردی برگزار کرد.

کره شمالی مشارکت بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا مثل بمب‌افکن‌های راهبردی بی-۵۲ در رزمایش‌های شبه‌جزیره کره را اقدام‌های تحریک‌آمیز عمدی واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ خوانده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *