لزوم توجه به رشد سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ

12:20 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۳۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لزوم توجه به رشد سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ
کارشناس صنعت و اقتصاد به ورود و همکاری سیستم بانکی و تسهیل فرایند‌های مالی صنعت زغال‌سنگ جهت تشویق به سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - امیدرضا طالشیان کارشناس صنعت و اقتصاد با اشاره به چالش‌های صنعت زغال سنگ طی یادداشتی تصریح کرد: شاید شنیده باشید که از قول معدنی‌های پیشکسوت نقل می‌کنند که اصل معدن‌کاری زغال سنگ است. 

البته هدف من از بیان ادعای پیشکسوتان محترم قطعا نادیده گرفتن ارزش فعالیت‌های معدنی در دیگر زمینه‌ها نیست بلکه چنانچه مشهود است غرض تاکید بر سختی‌ها و مشقت‌های استخراج زغال‌سنگ و اساسا فعالیت در معادن زیرزمینی بوده که همگان بدان آگاهند و اذعان دارند. دیریست که بشر با رنج استخراج زغال‌سنگ از دل زمین خو گرفته و در دوره‌های مختلف تاریخی گرمای محیط زندگی، ابزار صنعتی، وسایل حمل و نقل و کوره‌های ذوب را با این ماده مهم و تاثیرگذار تامین نموده است. 

‎امروز علی‌رغم مخالفت‌های بسیار با توسعه صنعت زغال‌سنگ و تاکید روی کاهش آثار زیانبار زیست محیطی این صنعت، اما کماکان تولید میزان قابل توجهی از برق، فولاد، سیمان و برخی دیگر از محصولات فلزی و غیر فلزی دنیای امروز نیازمند و برپایه زغال‌سنگ است. 

گویا بشر به این سادگی نمی‌تواند این ماده گرانبهای معدنی را کنار بگذارد. کشور‌های دارای ذخایر زغال‌سنگ با رشد صنعت و تکنولوژی صد سال اخیر خود را از ارزش افزوده تجارت و فرآوری این ماده معدنی بهره‌مند ساختند، ولی در ایران، به دلیل سخت گیری‌های زیست محیطی، عدم پیگیری جهت انتقال دانش فنی روز دنیا در معدنکاری و ریسک نسبتاً بالای سرمایه‌گذاری و البته کم توجهی نهاد سیاستگذار، صنعت زغال سنگ مغفول و مظلوم واقع شده است. 

‎صنعت زغال سنگ میتواند برای فعالان آن پر سود باشد به شرط:

‎ ۱) توجه و حمایت جدی دولت و نهاد سیاست‌گذار مربوطه در ایجاد زیر ساخت، تسهیل روند‌های اداری و مجوزها، مدیریت و تسهیل روند واردات و صادرات زغال‌سنگ و محصولات پایین دستی آن و تسهیل انتقال دانش فنی و تجهیزات پیشرفته و به روز 

‎۲) ورود سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت با تاکید بر استفاده از دانش و تجهیزات روز دنیا و ایمنی، توان تاب‌آوری بیشتر در بازگشت سرمایه و حرکت به سمت تکمیل زنجیره صنعت 

‎۳) ورود و همکاری سیستم بانکی و تسهیل فرایند‌های مالی این صنعت جهت تشویق به سرمایه‌گذاری 

‎۴) ورود جدی دانشگاه با هدف اصلاح نظام و محتوای درسی رشته‌های مرتبط با این صنعت و جذب و تربیت دانشجویان و اساتید به توجه بیشتر و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی نسل جدید فعالان معدن‌کاری در این زمینه

‎این روز‌ها کشور‌های پیشرفته نیز با وجود تاکید بر حرکت به سوی فولاد سبز، اما هنوز از این ماده سیاه و سخت، دل نمی‌کنند و کماکان در زمینه استخراج و فناوری زغال سنگ فعالند. 

‎حدود بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره قطعی و قابل برداشت در ایران سرمایه‌گذاری در این صنعت را بیش از پیش لازم می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *