سخنان کامل پورمحمدی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

11:48 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۳۶۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنان کامل پورمحمدی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.

سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟
فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای پورمحمدی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

امام انقلاب را با زنان پیروز کرد، امام انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد

مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: بسم الله الرحمن الرحیم امام خمینی رحمت الله صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زده‌اند امام زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به صورت فعال وارد کرد، امام انقلاب را با زنان پیروز کرد، امام انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد، سه نگاه در رابطه با زنان مطرح بوده و است یکی حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت لجام گسیخته و با بی بندو باری که تقریباً ملت ایران به خصوص زنان ما این را نمی‌پسندند و همیشه این را طرد کرده‌اند.

یکی هم حضور حداقلی حضور به ضرورت به اضطرار و به هر بهانه و هر فرصتی بشود زنان را از صحنه زندگی حضور اجتماعی و فعال و تاثیرگذار کنار گذاشت از این فرصت‌ها استفاده می‌شده و شده و یکی هم نگاه امام خمینی که حضور واقعی حضور جدی و تاثیرگذار البته با وقار و حفظ شئونات و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی در جمهوری اسلامی خوشبختانه زنان پیشرفت بسیار زیادی داشتند.

اما به جایگاه واقعی خودشان رسیده‌اند من یک مثال زنده و نو بزنم ببینید مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد همه اقشار نصف جامعه ما زنان هستند آیا سهم شان در مجلس ۱۴، ۱۵ نفر درست است آقای دکتر قالیباف همین طور است می‌شود برای زنان این همه زن فرهیخته شایسته متخصص صاحب نظر فعال مبتکر خودشان برای خودشان تصمیم نگیرند رایزنی نکنند معلوم است جایگاه واقعیشان را ما در نظر نگرفته‌ایم چرا به این فکر کنیم، هنوز به زنان اعتماد نداریم، هنوز آن‌ها را باور نکرده‌ایم می‌خواهید آن‌ها ما را باور کنند آن‌ها ما را قبول داشته باشند سبک زندگی که ما قبول داریم می‌پسندیم و مصلحت می‌دانیم آن‌ها از ما بپذیرند به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند.

متاسفانه الان دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و بی تی اس نتفلیکس تعیین می‌کنند چه فکر می‌کنیم برنامه‌ای در نظر نداریم سبک زندگی را آن‌ها باید تعیین کنند و مخاطرات وحشتناکی برای جوانان ما و زنان ما تحمیل کنند فرهنگ زبان عقلانیت زبان عاطفه زبان لطافت است و زبان رضایت و انتخاب، اما عده‌ای جای زبان اعتماد را و رضایت را اشتباه گرفته‌اند با زبان باتوم اگر زبان فرهنگ خودش را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش است ناسزا است درشت گویی است.

پیامبر ما فرمود لطیف است نمی‌شود با خشونت زیردستی تحمیل با او رفتار کرد ببینید من آنچنان که برادر عزیزم قاسم سلیمانی گفت این‌ها دختران و پسران فرزندان ما هستند، من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و تلخ اشدا کفار باشم اهد کفار و منافقین باشم همان روز و امروز می‌گویم که بر جوانان و زنان و دخترانمان رحما باشیم اذله باشیم اذله را نمی‌توانیم ترجمه کنیم یعنی ذلیل باشیم خاکسار باشیم.

چنانچه برادر عزیزم شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته‌ای دریافت کرد درود بر او.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای پورمحمدی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و امتیاز ماست

پورمحمدی: خوب امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب  است در سؤالات افراد هم مشاهده کردیم خوب این دغدغه جدی است بله حکم شرع است حکم قانون است این سبک عرفی است که همه ما قبول داریم بیش از چهل سالم هم همه داریم تلاش می‌کنیم برای این پوشش رسمی و پوشش اسلامی هم قانع بکنیم هم سبک مناسبی را ترویج بکنیم این‌ها خیلی هزینه کردیم از بیت المال در برنامه‌های مختلف به خصوص در صداوسیما در مدارس و دانشگاه‌ها منابع را اینها، ولی اونچه که مطلوب مون بود طبعاً بهش دست پیدا نکردیم البته سطح توقع و مقایسه مان را هم باید تعریف روشن بکنیم که ما انتظارمان چه قدر است توقع‌مان و مقایسه مان چگونه است این هم یک مسئله بسیار دقیق و حساس است، ولی به هرحال با تعاریف مختلف عده‌ای می‌گویند آنچه که می‌خواستیم دسترسی پیدا نکردیم خوب کی مقصر است کی باید توبیخ بشود و مؤاخذه بشود، بیشتر دست اندرکاران، مجریان، مربیان سخنوران، ما‌ها یا مردم یا جوانان و یا دختران یا بانوان ما ببینید این مسئله بسیار مسئله مهمی است.

بله من معتقدم به صورت جدی به تهاجم فرهنگی نگرانی اساسی باید داشته باشیم، ولی واقعیتش این است که بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم متاسفانه در جامعه وجود دارد نه براساس اعتقادات است بلکه بیشتر به خاطر لجبازی و اعتراض است این را باید عمیقاً توجه بهش بکنیم، زنان ما دختران ما نجیبند، عفیفند، با زنانمان ستیز نکنیم آیا ما در خانه با زن و همسر و دخترمان ستیز کردیم ما پیروز شدیم خودمان می‌دانیم در خانه هایمان، تو مدرسه و اداره و خیابون ستیز کنیم پیروز می‌شویم؟ اصلاً این زبان می‌تواند موفق بشود ما اگر بخواهیم باید از تو خونه و مدرسه و اداره هر کاری سامان بدهیم تا نکشد به جا‌هایی که یک وقت ناچار بشویم پلیس عزیزمان را که حافظ امنیت‌مان هست. بسیجیان از جان بهتر مان را که شرف انقلاب و نظام مان هستند درگیر صحنه‌های تلخ شان بکنیم که بسیار ناگوار است ببینید همه بزرگان ما از امام، رهبری معظم، مراجع‌مان، علمایمان دلسوزانه مان، متدینین دغدغه حجاب را داشتند دغدغه اخلاق و دغدغه  دین را داشتند، اما می‌دانستند و می‌دانیم این مسئله بسیار پیچیده و حساس و ظریف است نمی‌شود همین‌جور بی‌برنامه،  بدون حساب و کتاب فقط با روش‌های تند باهاش برخورد کرد جواب نمی‌دهد این درست نیست چرا این قدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد، ادامه بدهیم ببینید ما همه جا تو خانه، مدرسه باید حرمت زنان مان داشته باشیم موضوع زن، حجاب عفاف، جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و امتیاز ماست.

اشتباه نگیریم به هرحال قراره من به شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است که اگر موفق به اخذ رای شما شدم و اعتماد شما شدم حتماً این لایحه‌ای که حالا مطرح است عفاف و حجاب است مورد بحث است دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و اصلا نحوه اجرایش مسئله دارد حتماً پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان، صاحب‌نظران با دلسوزان با خود خانم‌ها می‌نشینیم مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری و چه ضوابطی تعقیب کنیم  و متعهد می‌شوم به نحو صحیح و درست تعقیب بکنم هماهنگی لازم را اجرا کنم و انجام بدهیم و مطمئنم موفق خواهیم شد با  هزینه‌ای بسیار کمتر.

مجری: مرحله اول پشت سر گذاشتیم، با آغاز در مرحله دوم در موضوع حمکرانی در فضای مجازی است، نحوه حکمرانی رسانه و فضای مجازی و توجه به حقوق شهروندی این موضوع بخش از مناظره است.

برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده است که اقداماتی را انجام دهد تا در طول اجرای برنامه ۵ ساله حداقل شصت درصد اهداف سند راهبری جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی محقق شود از جمله این تکالیف حمایت از تولید محتوای مجازی با هدف مواجه موثر با جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی است.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتس‌آپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: بحث فضای مجازی یک بحثی است که ضرورتش َ، نیاز و اهمیت آن برای همه پذیرفته شده است و دراین هیچ اختلافی نیست و تا جایی که رهبری معظم فرمودند که ااگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم، ببینید چه نکته مهمی است، فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست.
همه فرصت‌ها و بخش عظیم فرصت‌ها در آن است درکنار تهدید‌های بسیار زیاد که باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدید‌های آن را به خوبی ارزیابی کرد، پیگیری کرد و در فرصت‌های آن دست گذاشت.

یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیاز‌های داخلی راه‌اندازی شود 

ما باید اول برویم روی فرصت‌های آن فکر کنیم، چون بدون این فضا اصلا زندگی امکان پذیر نیست و الان بچه‌های ما از ابتدای زندگی با مبایل و بازی‌های کودکانه در آن فضا رشد کرده اند، دنیای ما با دنیای همه ما‌ها متفاوت است، راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار نگران کننده است، همه ما را آزار می‌دهد، ما خودمان را محروم کنیم از فرصت ها، این که بیاییم صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز دهیم که در یک مقطعی تصمیم تا حدودی قابل توجه و درست بود، در خیلی زمینه‌ها این طور است، در یک مقطعی یک کار قابل دفاع است، ولی استمرار آن نگران کننده و مشکل ساز است.

مافیای وی پی ان می‌آید میدان و هم کیسه مردم خالی می‌شود و هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد و مشکلات جدی که الان به وجود آورده است، من در این مقطع می‌خواهم یک مسئله اساسی بپردازم که راهکار این جا چیست، چون سوال تقریبا همه است، ما یک کشور توانمند و باظرفیت علمی، تخصصی هم سخت افزار و هم نرم افزار، هم تولید محتوا هستیم که هر کدام بحث بسیار مهم و گسترده‌ای دارد، ما باید از ابتدا تمرکز می‌دادیم روی ایجاد یک پیام رسان بسیار قوی، این بحث را آن موقعی که توی دولت یازدهم بودم به طور جدی مطرح کردم، چون خودم در بحث اینترنت و دولت الکترونیک و استفاده از فضای مجازی در همه حوزه‌ها فعال بودم و کار‌های بزرگی در این عرصه در مدیریت هایم انجام دادم و دغدغه اصلی من است، تاکید جدی من در آن دولت کردم به بخش خصوصی و ... که همه با هم جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیاز‌های داخلی، پاسخگویی، در منطقه قدرت برتر و در عرصه جهانی یک پیام‌رسان حداقل جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشیم.

ارزیابی خودم این بود که توانایی داریم، اما متاسفانه به خاطر این که دیدند سود توش هست و یک خورده ظاهر قشنگ و شیک و جلوه و بروز و ظهور دارد، هر دکانی، نهادی، موسسه‌ای، دولتی، خصوصی، عمومی راه افتاد که یک پیام‌رسان راه بیاندازد و این شد مسئله و مشکل ما، پس از سالیان سال گرفتار شدیم حتی آن موقع من گفتم اگر الان مشکل داریم، بیاییم با یک پیام‌رسان‌های بین المللی البته من پیشنهاد اولیم غربی نبود، با یکی از پیام‌رسان‌های شرقی صحبت اولیه شد، متاسفانه با بهانه‌های بسیار کوچک شریک حاضر بودند با ما بشوند، سهم شراکت خوب و دانش ما بالا می‌رفت و در آینده صاحب یک پیام‌رسان مقتدر می‌شدیم، اول بحث مشارکت شد، یکی دو بار شرط گذاشتیم و بازی درآورد و آقایان عقب نشینی کردند و فرصت‌ها از دست رفته است و امروز با مشکلات زیادی که در دنیای اینترنت و فیلترینگ و فضای مجازی با آن روبه رو هستیم.

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای پورمحمدی بفرمایید؟

پورمحمدی: ببینید بحث یک خورده‌ای شفاف‌تر و جدی‌تر شد و ظاهراً مناظرات هم باید همینطور باشد خوب زمان زیادی گذشته همه هم مشکلات را می‌گوییم در این جلسه فقط مشکلات را گفتیم و اوضاع نابسامان و ضع ناهنجار و حجم کاربران زیاد پیام رسانه‌های خارجی و دغدغه‌هایمان، حالا پس کی مسئول بوده همه می‌گوییم کی بود کی بود من نبودم، جناب آقای قالیباف شما ۴ سال رئیس مجلس بودید خیلی حرف‌های قشنگی زدید من هم دغدغه‌های شما را خیلی هم قبول دارم و خیلی هم جالب است را نگذاشتید این‌ها را پیگیری کنید، مجلس خیلی قدرت دارد ۴ سال ۱۳۰۰ و خورده‌ای روز یا بیشتر کمتر ببینید فرصت‌ها یک روز برای ملت تعیین کننده است چرا داریم تعارف می‌کنیم ببینید داستان وی پی ان جلوی چشم همه ما دارد اتفاق می‌افتد، گردش مالیش را دارند می‌گویند نزدیک به ۵۰ درصد گردش مالی کل فضای مجازی است، بعد اینجا می‌نشینیم می‌گوییم که بله خیلی بد است، خیلی عیب است، الان دیگر تمام پیام رسان‌ها با فیلترینگ دسترسی وحشتناک فلان آقا دولت عزیز ما شهید رئیسی که دوستان الان داریم اینقدر دفاع می‌کنید و من هم مدافع هستم سه سال وقت داشتید چه کردید.

زیر ساخت ۷۵ درصد شبکه ملی اطلاعات درست شده است 

من جدی دولت یازدهم و دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این عرصه مهم مقصر می‌دانم، مسئله بسیار جدی است و حرف‌های جدی دارد من آن روز اسم نمی‌خواهم ببرم، چون برخی از دوستان را نامزد جدی نمی‌دانم، بحث سر این است که اصلاً آن روز من گفتم جدی آقایان مسئله پیام رسان شبکه ملی ارتباطات مسئله مهمی است برای کشور هم از نظر اقتصادی هم از جهت امنیتی و هم از جهت فرهنگی که البته خود من هم در این جهت خیلی به هر حال از ۱۰، ۲۰ سال پیش درگیر بوده‌ام و اتفاقاً در مرکز اسناد هم ما روی بانک بزرگ اطلاعات کشور هوش مصنوعی را خوب عمل کردیم جز ۳ تا ۴ تا برنامه پیشتاز شناخته شدیم انشاالله به ما هم جایزه بدهند.

به عنوان اولین جایزه هوش مصنوعی کشور این‌ها که تعارفات است داریم می‌کنیم من آن موقع گفتم آقا ما باید پاسخ مردم را بدهیم بیاییم با پیام‌رسان‌هایی که تا حدودی از نظر سیاسی کشورهایشان با هم همگرا هستند اسم هم نمی‌خواهم اینجا ببرم، حالا هم که کار‌های خیلی فوق العاده فوق استراتژیک داریم باهاشون انجام می‌دهیم همون موقع حرف‌های ۱۰ تا ۱۲ سال پیش است گفتم حاضریم شراکت کنیم ما هم با تیم فنی خوبی که داریم برویم جلو و بعد بومی‌سازی کنیم به هر حال این مسئله مسئله اساسی است هی دوستان می‌آیند می‌گویند بله شما چرا خودتان نکردید، کجا بودید ۵۰ برابر سرعت قرار است انجام شود، ما ۷۵ درصد شبکه ملی اطلاعات را زیرساختش را درست کردیم این‌ها ببینید چی شده، هی هم از چند پیام‌رسان تعریف می‌کنیم.

من هم قبول دارم من که نفی نکردم باید راهبرد روشن دولت‌ها داشته باشند این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم معلوم است وقتی ۶ تا پیام رسان می‌خواهیم درست کنیم ۳۰تا کارخانه خودرو می‌خواهیم درست کنیم ۵۰ تا کارخانه لوازم خانگی درست کنیم در هر رشته رقابت‌های کور ناهنجار رقابت‌های مضر برای کشور را اجازه می‌دهیم اصلاً قدرت رقابت قدرت بروز و ظهور توان ملی توان تخصصیمان از ما گرفته شده این‌ها مسائل مهم کشور است این‌ها باید مدیریت شود پس دولت‌ها چه کاره هستند این همه فرصت‌ها را از دست داده‌اند حالا همه می‌شینیم می‌گوییم که من نبودم من نبودم پس کی بود مردم می‌گویند پس کی بود آقای پورمحمدی تو جواب بده کی بوده ما که آخوند‌ها و شیخ‌ها همیشه سنگ زیرین هستیم همیشه پاسخ همه مشکلات کشور را بدهیم و می‌دهیم و هستیم و پایش هم ایستاده‌ایم به همه دستاورد‌ها هم افتخار می‌کنیم این دستاورد‌های ملی است بسیار ارزشمند است، ولی قرار نیست توجیه کنیم، قرار نیست ماستمالی کنیم، این‌ها نگران کننده است، این‌ها دردسرساز است.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

در سیاست فرهنگی روش غیرمستقیم و البته حمایت‌کننده و پشتیبان را دنبال خواهم کرد

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: خوشبختانه در کشور ما که یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی هم داریم، اصلاً انقلاب ما؛ انقلاب فرهنگی بوده بر اساس آن در طی این ۴۵ ساله هم تحولات زیادی داشته؛ در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ باید گرامی بداریم. قله‌های زیادی را فتح کردیم، در یک جا‌هایی بله پایین هستیم، ارتقای خوبی نداشتیم، ولی در مجموع باید قبول کنیم که دستاورد‌های ما قابل توجه است. هیچ کشوری هم بدون سیاست فرهنگی نیست. انواع آن متفاوت است، ولی سیاست فرهنگی؛ یک مسأله اساسی است. ولی یک دو‌گانه‌ای در سیاست فرهنگی در کشورها؛ در روش آن‌ها دارند. برخی سیاست‌ها صریح و مستقیم است، برخی غیرمستقیم. آن جا که سیاست مستقیم و صریح است؛ با امر، نهی، تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود، اما برخی سیاست‌ها؛ غیرمستقیم است و صریح نیست که معمولاً دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر؛ هدایت کننده و حمایت کننده ظاهر می‌شوند. فکر می‌کنم این نوع رفتار دوم، هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری را به وجود می‌آورد. من موافق این نوع اعمال پشتیبانی و سیاست‌گذاری هستم.

یکی از مسائل دیگر در حوزه فرهنگی؛ بحث عدالت فرهنگی است، هم برای فعالان و هم برای مصرف کنندگان، هم در مقام تولید، هم در مقام استفاده، به خصوص در پهنه سرزمینی که این بسیار اهمیت دارد و نقاط زیادی از ظرفیت‌های خوب فرهنگی برخوردار هستند. این عدالت لازمه توفیق و شکوفایی آنهاست. نکته دیگر این که ما همان طور که عرض کردم در جای جای ایران، این ظرفیت‌ها را باید با مدیریت‌های توزیع شده، با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم، ارتقاء دهیم و از توان آن‌ها بیشترین استفاده را هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی داشته باشیم. خوشبختانه برادرمان شهید رئیسی یک پروژه بزرگی را مطرح کردند که هنر برای همه را آغاز کرد؛ این فکر بسیار جالبی بود، ایشان تعقیب کرد، البته توفیق نشد، به خاطر این که این حادثه ناگوار پیش آمد و این سیاست به نظرم باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند.

تامین امنیت فرهنگی بستر رشد و ارتقا را فراهم خواهد کرد

یکی از بحث‌های اساسی که در هنر و همه فعالیت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث تمرکززدایی؛ اصل در همه بخش‌هاست، ولی فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد. بستر‌های موجود در کشور هم یک ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است. بحث تمرکززدایی اتفاقاً یکی از بستر‌های آزمایش و تجربه‌اش می‌تواند همین حوزه باشد و ما بازخورد‌های آن را بگیریم. بسیار اهمیت دارد، اما یک نکته اساسی‌تر؛ بحث ضمانت است، تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که این با تحمل، سعه صدر، پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید تضمین شود. بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی، یا امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت؟ به هر حال من که در این رشته سابقه دارم، معتقدم به خصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدف گیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقاء را فراهم کند.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای پورمحمدی شروع شد.

 

در دولت قرار، به دنبال دفاع از عدالت فرهنگی و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری هستیم

پورمحمدی: چند تا سوال اول برنامه توسط هم هنرمندان و هم مردم مطرح شد که دو – سه تا مهم است، یکی از دوستان هنرمند اشاره کردند که این فضای افسردگی و این فضا که ما بدبختیم و بیچاره ایم کی می‌خواهیم درمان کنیم و از بین ببریم، این مسئله بسیار جدی است و بسیاری از سیاه نمایی ما هم برای هم ادوار، بدبینی‌های ما و اختلافات ما سایه انداخته بر این که قوت و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های مان را ببینیم و یک همت همه جانبه برای فهم موقعیت، دستاورد‌ها و افتخار به آن چه انجام دادیم و البته پذیرش اشتباه یک اصل است، سوال دیگری شد بحث این که هنرمندان و فرهنگیان اهل فرهنگ و هنر بحث حقوق مالکیت شان چه می‌شود، این بحث جدی است، حوزه فرهنگ و هنر یکی از مسایلش همین سرقت ادبی و هنری است که خیلی آسیب می‌زند و در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است و در کشور تبعا از مدت‌ها پیش قانون داریم، من که وزارت دادگستری بودم، اصلا یک معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم، چون این بحث بسیار تعیین کننده در رشد حوزه فرهنگ و هنر و یک اداره کل است مالکیت فکری است، مسئله جدی است و قبول داریم و باید پیگیری شود.

سوال دیگر در حوزه کتاب و کتابخوانی، موضوع کتاب قله فرهنگ است، کشوری که می‌گوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارم در همه بخش‌های آن توانایی دارم، کتاب خیلی نمودار برجسته‌ای است، خوشبختانه به خصوص با اشراف مقام معظم رهبری و هدایت و حمایت ایشان ما در این جهت پیشتاز هستیم و موفقیت‌های زیادی داریم، ولی این حوزه همچنان به کمک نیاز دارد، الان گرانی کاغذ و این‌ها مشکل شده است برای مردم، اقتصاد فرهنگ تعیین کننده است، ضمن کرامت به مفاخر فرهنگی و هنری به زندگی آن‌ها باید خیلی توجه کنیم، رشد اقتصادی یک مسئله بسیار مهمی است که در همه عرصه‌ها تعیین کننده است، اقتصاد خیلی ضعیف باشد به هیچ بخشی نمی‌توانیم بها دهیم.

تقویت بخش خصوصی که در کتاب متجلی است جا دارد روی آن حمایت بیشتری صورت بگیرد، به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی تری داشته باشد، در قله هنر، بحث هنر هفتم و فیلم و سینما و این هاست، یک ظرفیت‌های جدیدی هم در دنیا و هم کشور ما ایجاد شده است، شبکه نمایش خانگی خیلی مهم است، مثل فیلیمو، نماوا، تلویبیون، این‌ها بستر‌های خیلی قوی است برای این که این هنر و اقتصاد قابل توجه جذب کند. رقیب احساس نکنیم، دستگاه حاکمیتی نگران نباشد از این نمایش خانگی‌ها که به کمک فرهنگ می‌آید و بحث مراقبت و مواظبت اصل اساسی است که باید توجه کنیم، قرار ما در دولت چهاردهم نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی باید اصلاح و تقویت کنیم که در آن هیچ بحثی نیست. مسئله مهم ما این که ما اعتماد و باور قدرت فرهنگ و هنر در کشور داشته باشیم، برای ساختن جامعه‌ای شایسته و طراز ایران و اسلام، این باور و اعتماد تعیین کننده است و تبعا در دولت قرار، رسالت ما، دفاع از هویت فرهنگی، دفاع از عدالت فرهنگی و دفاع از امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است که مسئله جدی است.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

آقای پورمحمدی ۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید که از همین حالا شروع می‌شود.

به زنانمان اعتماد و توان و ظرفیت آن‌ها را برای رشد، توسعه و تعالی کشور باور کنیم

پورمحمدی: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و ما جوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان هم همانطور در مورد ما داوری قضاوت کنند برخی از ما می‌گوییم ۴۰ سال قبل چه شده، ۳۰ سال قبل چه شده، ۱۰ سال قبل چه شده است از این حرف‌ها، پس آیندگان هم از همین برخورد‌ها خواهند کرد یک نمونه برخورد دولت نهم مثلاً در دولت نهم که در بخشی از آن من بودم به هر حال هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک، سهام عدالت خیلی کار‌های مهمی شد البته انتقادات، نارسایی‌ها و کمبود‌ها هم بوده و در دولت‌های دیگر هم اگر بخواهیم بشماریم فراوان است باید در هر صورت انصاف داشته باشیم.برمی‌گردم به موضوعات این مناظره ببینید ما نسبت به زنان باید نگاه و رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و تعقیب کنیم و حاکم کنیم، به زنانمان اعتماد کنیم، توان و ظرفیت آن‌ها را برای رشد، توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور ما باید باور کنیم.

مردم شریف ایران، زنان، مردان و جوانان عزیز شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری، سیاست تنگ نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم رفتار کنیم و حکمرانی داشته باشیم همین بحث حجاب، هی کشیدیم، کشیدیم پاره شد، در موضوعات دیگر هم همینطور است بسیاری از مردم متدین و دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم بند به هر شکل قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند این‌ها را توجه کنیم ما باید انتخاب کنیم بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی که متاسفانه در جا‌هایی می‌خواهیم جابجا شود ما باید انتخاب کنیم و شما مردم بین دولت تصدی گر، دولت فضول و مداخله گر در امور فرهنگی و هنری و در عرصه‌های دیگر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده شما باید انتخاب کنید، بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار با همه، با مردم و در این عرصه با اهل هنر و فرهنگ، زنان، مردان و فرهیختگان، اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند، به وجود شما می‌بالد در جریان مصائب و مشکلات شما است ما برای گشودن گره‌های باقی مانده ناگشوده، ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تمام تلاش و نهایت کوشش خودمان را به کار خواهیم گرفت از همه ظرفیت‌ها، هوشمان، آبرویمان، آسایشمان و پیشینه مان و صداقتمان و اخلاصمان به شما و کمک از خدا و روح شهیدان و اطاعت از رهبری و اماممان این مسیر را انشاالله ادامه می‌دهیم، چو غنچه گرچه فرو بستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره گشا می‌باش و اینک همراه شو عزیز، تنها نمان به درد، کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود. درود بر شما، شما بهترین هستید امیدواریم ما هم برای بهترین‌ها بهترین تلاش‌هایمان را انجام بدهیم موفق و پیروز و سلامت باشید خدا یار همه.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *