رئیس کل دادگستری قزوین: هوشمندسازی خدمات از دستاورد‌های سند تحول قضایی است

15:45 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۲۱۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری قزوین: هوشمندسازی خدمات از دستاورد‌های سند تحول قضایی است
رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به برخی از برجستگی‌ها و دستاورد‌های سند تحول قضایی گفت: در این سند به استفاده از سامانه‌های هوشمند و خدمات نوین برای کاهش اطاله دادرسی، افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی، خدمت رسانی بهتر به مردم و تسریع امور تاکید شده است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصطفوی‌نیا در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهر قزوین ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی مرد بزرگی بود که هم حق بود و هم حق می‌گفت و در سال‌های پر برکت عمر خود، برای اجرای عدالت در جامعه خدمات ماندگار و موثری را پایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: مجموعه همکاران ما در قوه قضاییه در کنار سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای استقرار امنیت در استان به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین ادامه داد: یکی از مهمترین تحولات قوه قضاییه  اجرای سند تحول قضایی بود که در دوران ریاست شهید رئیسی در قوه قضاییه به اجرا درآمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی نیا اضافه‌کرد: در سند تحول قضایی خدمات خوبی طراحی و به مردم ارائه گردید و اقدامات موثری نیز برای رسیدگی به پرونده‌های ورودی صورت گرفت.

وی افزود: سند تحول سه ساله جدید در سال جاری توسط رئیس قوه قضاییه امضا و برای اجرا به تمامی واحد‌های قضایی ابلاغ شد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به برخی از برجستگی‌ها و دستاورد‌های سند تحول قضایی گفت: در این سند به استفاده از سامانه‌های هوشمند و خدمات نوین برای کاهش اطاله دادرسی، افزایش کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی، خدمت‌رسانی بهتر به مردم و تسریع امور تاکید شده است.

وی با اشاره به سامانه‌های قوه قضاییه گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در مجموعه قضایی آرامش و امنیت روانی مراجعین را خدشه‌دار می‌کرد استفاده محکومین از ظرفیت اعسار بود که  با استفاده از این سامانه جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی نیا اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه ضمن ثبت و استعلام اموال محکومین، این افرادنمی‌توانند از زیر دیون و مجازات خود فرار کنند و در صورت سو استفاده از مزایای اعسار در مراودات مالی و بانکی خود دچار مشکل می‌شوند  همچنین سامانه‌ای تحت عنوان سامانه شفافیت آرای قضایی برای انتشار آرا طراحی شده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه بیان کرد: این سامانه در حال حاضر به صورت درون قوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مرحله بعدی نیز در دسترس نخبگان و پژوهشگران  قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی نیا اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی‌ها با سواستفاده در برگزاری مزایده دخالت می‌کردند، به همین منظور برای جلوگیری از تضییع حقوق عامه و کاهش دخالت‌های انسانی، سامانه‌ای هوشمند برای برگزاری مزایده در سامانه ستاد طراحی شده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین به سامانه ارجاع هوشمند برای عادلانه سازی ارجاع  کارشناسی‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در روند رسیدگی به پرونده‌ها سامانه‌ای برای جمع آوری  و شناسایی اطلاعات ضامنین و شاهدین حرفه‌ای طراحی شده تا در دسترس محاکم قضایی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع محکومین متواری و فراری یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی بود که در سند تحول به آن اشاره  و با استفاده از سیستم‌های هوشمند سامانه طراحی شده تا سوابق محکومین را جمع آوری کرده و در دسترس مراجع قضایی و انتظامی قرار دهد.

در جریان برگزاری میز خدمت، رئیس کل دادگستری استان قزوین به همراه معاونین، دادستان مرکز استان قزوین به همراه معاونین و روسای سازمان‌های تابعه به مشکلات حقوقی و قضایی نمازگزاران رسیدگی کردند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *