تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با کشورهای مختلف

8:00 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۸۸۴
تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با کشورهای مختلف
سفر سال گذشته رئیس قوه قضاییه به عراق و سفر مقام‌های عراقی به ایران در ماه‌های گذشته از ابعاد مختلفی دارای اهمیت بوده و دستاوردهایی به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به همراه هیئت بلندپایه مقام‌های قضایی در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق، به این کشور سفر کرد.

رئیس قوه قضاییه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال رسمی معاون اول شورای عالی قضایی عراق و سایر مقام‌های عالی قضایی این کشور قرار گرفت.

سفر مقام‌های عراق به تهران

در اردیبهشت ماه گذشته نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی ایران، با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق که در صدر یک هیئت عالی قضایی به ایران سفر کرده بود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در این دیدار ضمن خیرمقدم به بالاترین مقام قضایی این کشور اسلامی و هیئت همراه، ساختار تشکیلاتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و وظایف تعریف شده برای دیوان عالی کشور در قانون اساسی را تشریح کرد و به معرفی برخی از قضات باسابقه و عالی رتبه که در این دیدار حضور داشتند، پرداخت.

تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با عراق

صدور کیفرخواست آمران و عاملان ترور سردار شهید سلیمانی

رئیس قوه قضاییه همچنین در دیدار رئیس شورای عالی قضایی عراق، گفت: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و ان‌شاءالله کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان را ریختند در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.

رئیس عدلیه با اشاره به توسعه روابط فی‌مابین ایران و عراق و تردد‌های پرشمار مردم این دو کشور به سرزمین‌های یکدیگر گفت: ممکن است تعدادی از ترددکنندگان میان مرز‌های ایران و عراق به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات کشور میزبان، دچار مشکلاتی شوند؛ لذا امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در قبال آن دسته از افراد و شهروندان ایرانی یا عراقی که از روی عدم آگاهی به قوانین و مقررات کشور میزبان، مرتکب تخلفی می‌شوند، مساعدت‌های لازم انجام گیرد و جنبه‌های انسانی موضوع نیز لحاظ شود.

توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق

در جریان دیدار رئیس قوه قضاییه و رئیس شورای عالی قضایی عراق یک یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای دو طرف رسید؛ همچنین دادستان‌های کل دو کشور ایران و عراق نیز درباره موضوعات فی‌مابین یادداشت تفاهم همکاری منعقد کردند.

تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با عراق

تعاملات به سوی تقویت دیپلماسی قضایی

در این رابطه زهره الهیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان می‌گوید: تعاملاتی که از سوی رئیس قوه قضاییه در حال شکل‌گیری با سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های مسلمان و همجوار است، می‌تواند در مسیر تقویت دیپلماسی قضایی بسیار اثرگذار باشد.

تعاملات بین‌المللی قوه قضاییه؛ امضای تفاهم‌ همکاری قضایی و حقوقی با عراق

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این تعاملات می‌تواند پشتوانه‌ای برای دیپلماسی سیاسی باشد، اظهار کرد: این امر می‌تواند در سایر عرصه‌های تعاملات و ارتباط‌ها با کشور‌ها مفید و تاثیرگذار باشد؛ این موضوع به‌ویژه در زمینه امنیت و امنیت منطقه اثرگذار است.

الهیان، بیان کرد: تعاملات و ارتباط‌های رئیس قوه قضاییه در بالاترین سطح می‌تواند دستگاه‌های قضایی کشور‌های مختلف را هم به گروه‌های تروریستی و تحرکات تروریستی در منطقه حساس کند و امنیت را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

وی درباره اقدام‌های صورت گرفته از سوی قوه قضاییه در پرونده ترور سردار سلیمانی، اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، ۴ جلسه با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف در ارتباط با پرونده ترور سردار سلیمانی برگزار کردیم؛ دستگاه‌های مختلف گزارش‌های خود را در زمینه این پرونده ارائه کردند که قوه قضاییه در این حوزه در راس کار قرار دارد.

نماینده ادوار مجلس، تاکید کرد: انتظار می‌رود با کمک کشور‌های همراه مانند عراق و سوریه و لبنان و یا سایر کشور‌هایی که در این حوزه همراهی دارند، بتوان مستندسازی‌ها و شکایت علیه مقام‌های آمریکایی را به‌طور جدی دنبال کرد.

الهیان در پایان گفت: در نهایت انتظار ما این است که مجازات عاملان شهادت سردار سلیمانی به‌طور جدی‌تر پیگیری شود تا قلب‌های جریحه‌دار ملت از این جنایت التیام پیدا کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *