طرح اصلاح سقف و کف تعداد اعضای کمیسیون‌ها به صورت عادی بررسی می‌شود

11:29 - 30 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۸۳۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
طرح اصلاح سقف و کف تعداد اعضای کمیسیون‌ها به صورت عادی بررسی می‌شود
نمایندگان مجلس با بررسی طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص تعداد اعضای کمیسیون‌ها به صورت عادی موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای دوفوریتی طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس، با ۹۲ رأی موافق، ۱۱۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه با بررسی دو فوریتی این طرح مخالفت کردند و سپس مقرر شد این طرح به صورت عادی در دستورکار مجلس قرار بگیرد.

علیرضا سلیمی به عنوان نماینده درخواست کننده فوریت طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: هم اکنون ۳۰ خردادماه بوده و بیش از ۲۲ روز از زمان تشکیل مجلس گذشته است، اما به دلایل مختلف تاکنون کمیسیون‌های تخصصی مجلس شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان تقاضا دارند به کمیسیون‌های پرتقاضا بروند و از طرفی توان علمی و تجربه کافی نیز در اختیار دارند که اگر در کمیسیون موردتقاضا حضور نداشته باشند منابع انسانی مجلس به هدر می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون‌ها بوده که حداقل آن را ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر تعیین کرده که یک تبصره هم دارد. در این تبصره گفته شده در مجلس یازدهم هیئت رئیسه شعب و هیئت رئیسه می‌توانند اعضای کمیسیون قضایی را مشخص کنند که هم اکنون در این طرح به مجلس دوازدهم تغییر می‌کند.

سلیمی اضافه کرد: این ماده وحی منزل نبوده و امکان تغییر آن وجود دارد و از طرفی با توجه به اینکه علیرغم گذشت ۲۲ روز هنوز کمیسیون‌ها تشکیل نشده بررسی این طرح فوریت دارد.

حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: انتخاب اعضای کمیسیون‌ها و مسائل مربوطه توسط هیئت رئیسه انجام نشده بلکه این امر توسط هیئت رئیسه شعب انجام می‌شود و رئیس و نایب رئیس مجلس مشخصا نمی‌توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته در همین زمان همین کار را انجام دادیم چرا که اگر این کار را انجام نمی‌دادیم هیچ کمیسیونی امکان تشکیل شدن نداشت لذا اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید کمیسیون‌ها را تشکیل دهیم. نمایندگانی که از اقصی نقاط کشور به مجلس آمده اند هرکدام یک نخبه منطقه‌ای هستند و نباید با زور در کمیسیون‌ها حاضر شوند بلکه باید اجازه دهیم نمایندگان مانور دهند. بنده نماینده محور هستم و تا روزی که یک نماینده هم مشکل داشته باشد پای آن می‌ایستم چرا که برای آن قسم خورده ام.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده با تعدادی از نمایندگان صحبت کردم و هم اکنون اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی حدود ۱۰ نفر می‌شود و اعضای کمیسیون فرهنگی نیز افزایش پیدا می‌کند، همه نمایندگان باید تلاش کنیم تا مشکلات هر یک از نمایندگان در هر منطقه‌ای حل شود.

مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با دوفوریتی طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس، گفت: ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی به صراحت تعداد سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس را بیان کرده است و نیاز نیست اصلاحی در این خصوص صورت گیرد چرا که اگر این اتفاق صورت گیرد باعث خواهد شد بسیاری از کمیسیون‌های مجلس از تعداد بیافتند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه فضای داخلی کمیسیون‌ها در مجلس نیز بسیار کم بوده و این فضا برای تعداد ۲۳ نفر نیز کم است حتی گاهی مهمان که به کمیسیون‌ها می‌آید فضای کافی برای میهمانان نیز وجود ندارد لذا این اصلاحیه به صلاح نیست و از نمایندگان می‌خواهم که با آن مخالفت کنند.

علی خضریان نیز در مخالفت با این تقاضا، گفت: آنچه به نظر می‌آید آن است که هیئت رئیسه نمی‌خواهد کمیسیون‌ها در حال حاضر تشکیل شود، ما در این خصوص به صراحت قانون داریم، متاسفانه کمیسیون‌هایی منجمله کمیسیون قضایی و حقوقی تنها ۲ نماینده ثبت نام کرده اند، عدد ۲۵ را برای سقف کمیسیون‌ها از کجا آورده اید؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این ماده اصلاح شود هر نفری که وارد کمیسیون‌های دیگر شود سایر کمیسیون‌ها از کار می‌افتند در حالی که در حال حاضر برای کمیسیون قضایی ۲ نماینده، برای کمیسیون فرهنگی ۶ نماینده ثبت نام کرده اند و عملا ابزار‌های نظارتی مجلس در برخی کمیسیون‌ها قرق شده و برخی کمیسیون‌ها ناکارآمد خواهند شد لذا از هیئت رئیسه محترم می‌خواهم که در این خصوص با شفافیت عمل کنند و بر اساس ماده ۳۷ آیین‌نامه داخلی امتیازات را به صورت شفاف در اختیار نمایندگان قرار دهند.
وی افزود: مقام معظم رهبری بعد از شهادت
آیت آلله رئیسی فرمودند که کار‌ها باید با روال عادی پیگیری شود و نباید خللی ایجاد شود چرا تا به امروز کمیسیون‌ها تشکیل نشدند، اگر می‌خواهیم یک سری افراد را با لابی و ارتباطات بعدی بیاوریم درست نیست، از آقای سلیمی تعجب می‌کنم که چگونه این موضوع را پیگیری می‌کنند لذا از نمایندگان می‌خواهم که با این موضوع مخالفت کنند.

علی بابائی کارنامی ضمن تشکر از طراحان دوفوریتی طرح اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص سقف و کف اعضای کمیسیون‌های مجلس در موافقت با تقاضای بررسی دو فوریتی این طرح، گفت: برای پیگیری مطالبات مردم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس لازم است از ظرفیت نیرو‌های متخصص و متعهد بنابر ظرفیت‌هایی که در مجلس وجود دارد از همه نیرو‌های متخصص کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه قبلی ۱۵ تا ۲۳ نفر عضو در کمیسیون مدنظر بود که در این طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت کمیسیون‌ها از ۲۳ به ۲۵ نفر بررسی می‌شود. به دلیل اینکه انگیزه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در شرح وظایف و ماموریت‌های برخی کمیسیون‌ها بیشتر نقش آفرینی کنند که از این منظر اقدام مثبتی است. البته به نحو دیگری این مسئله در مجالس گذشته هم وجود داشته است. نمونه آن را در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس یازدهم شاهد بودیم.

بابائی کارنامی تصریح کرد: با توجه به اصرار بخش اعظمی از همکاران نماینده ما در مجلس ضرورت دارد تا این کار تصویب شود تا هم انتظارات نمایندگان برآورده شود و هم از تخصص افراد به نحو بهتری استفاده شود و یک مجلس قوی متناسب با شأن ملت ایران شکل گیرد.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه شفافیت از اولویت‌های مجلس است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم تفاوت امتیاز افراد انتخاب شده در کمیسیون‌ها بر چه اساسی است لذا این‌ها باید اطلاع رسانی شود تا خدای ناکرده شائبه مهندسی شدن ترکیب کمیسیون‌های مجلس مطرح نشود.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت با تقاضای دو فوریتی این طرح، با اشاره به اینکه بنده بار دومی است که نماینده مجلس هستم و آیین‌نامه پیشین به نفع بنده است، عنوان کرد: نحوه نگارش آیین‌نامه داخلی مجلس از دوره دهم مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان ادوار امتیاز ویژه تری برای حضور در کمیسیون‌ها دارند، اما ما باید خودمان را جای نماینده تازه‌ای بگذاریم که عمدتا مدیران با سابقه در بخش خصوصی یا با تحصیلات عالیه در رشته‌های تخصصی هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه پیشین امتیاز ما که نماینده ادوار هستیم بالا می‌رود، اما نماینده جدیدی که از شهر‌های مختلف به مجلس وارد می‌شود و نخبه شهر خود است از این امتیاز بی بهره است بنابراین اگر این طرح دو فوریتی تصویب نشود برای بنده که نماینده ادوار هستم مناسب‌تر است، اما باید اجازه دهیم نمایندگان جدید هم با توجه به تخصص و تجربه خود به کمیسیون‌های تخصصی وارد شوند و در گرفتن تصمیم‌های تخصصی کمک کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جلسه علنی مجلس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *