سخنان کامل قاضیزاده هاشمی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
خبرگزاری میزان - نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکههای یک، سلامت، جام جم و العالم شب گذشته (۲۸ خردادماه ۱۴۰۳) به صورت زنده پخش شد.
مهدی خسروی، مجری مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای برنامه درباره نحوه برگزاری ۵ مناظره انتخاباتی، توضیح داد: همانطور که پیش از این هم از طریق رسانهها اطلاعرسانی شده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و دوره تبلیغات ۵ برنامه مناظره را برگزار خواهیم کرد که این اولین برنامه مناظره است در موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید برنامه دوم که باز آن هم در حوزه اقتصاد خواهد بود با عنوان خدمات رسانی عدالت محور دولت روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه تقدیم حضور شما خواهد شد و برنامه سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان انسجام اجتماعی و حکمرانی فرهنگی روز جمعه یکم تیر بیننده خواهید بود.
وی ادامه داد: برنامه چهارم مناظره با موضوع کلی سیاسی با عنوان ایران در جهان امروز روز دوشنبه چهارم تیرماه تقدیم شما میشود و آخرین برنامه مناظره در موضوع اقتصاد هم به عنوان کارآمدسازی دولت روز سهشنبه پنجم تیر انشاالله تقدیم حضور شما خواهد شد، تمامی محورهای برنامههای مناظره پیش از این به اطلاع ستادهای انتخاباتی نامزدهای محترم هم رسیده، اما روال ما در هر برنامه مناظره یک توضیح کلی میدهم هم برای نامزدهای محترم و هم بینندگان محترم که بدانید به چه شکلی این فرایند و روند برگزار خواهد شد ما در هر برنامه مناظره سه مرحله ۸ دقیقهای خواهیم داشت در دو نوبت ۴ دقیقهای در مجموع هر نامزد در هر مرحله به مدت ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی و صحبت کردن خواهد داشت که مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه خواهد بود.
۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نوبت اول این مناظره در فرصت ۴ دقیقهای به سوالاتی پاسخ دادند که مشروح آن را در ادامه میبینید.
سوال داوود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ما در دولت چهاردهم با یک پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن همزمانی دولت چهاردهم و برنامه ۵ ساله هفتم است این شرایطی که شرایط خاصی است آیا دولت شما در واقع همه آنچه که در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد یا فکر میکنید که باید بخشهایی از آن اصلاح شود؟
تصویر سوال دوم مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی: چگونه متعهد میشوند به اینکه نرخ رشد ۸ درصد که در همه برنامهها از جمله برنامه هفتم آمده محقق خواهد شد هر سال چقدر سرمایهگذاری میشود منابعش از کجا تامین میشود نقش بخش خصوصی در این سرمایهگذاری چیست و اگر به صورت پلکانی به نرخ رشد ۸ درصد میرسند لطفاً بفرمایند که هر سال به چه عددی خواهند رسید.
سوال سوم طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی: برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تحصیل این رشد ۸ درصد سرمایهگذاری خارجی همیشه راه حل خوبی بوده و هرگاه سرمایهگذار خارجی به کمک اقتصاد آمده باعث رشد اقتصاد مملکت شده رنامه شما برای جلب سرمایهگذار خارجی و هدایت آن و البته در چهارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟
سوال چهارم حمیدرضا فولادگر: در حوزههای مختلف صنعتی وقتی ما سند راهبردی توسعه نداریم بنابراین میتوانیم به سرمایهگذارمان بگوییم کجا و چگونه سرمایهگذاری کن اولویتها کجا است با توجه به شرایط اقلیمی با توجه به سند آمایش سرزمینی که سند بالادستی این استراتژی توسعه صنعتی باشد چه برنامهای دارید که بالاخره این بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه و تدوین و ابلاغ شود؟
سوال پنجم سید حمید پورمحمدی: شما به عنوان رئیس جمهور برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء جایگاه کشور در بین کشورهای منطقه و جهان در موضوع فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟
سوال ششم علی مروی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تولید کنندگانی که بخشی از نهادههایشان وارداتی است یک بخشی از تولید کنندگان اینطوری هستند اینها برای اینکه نهادههایشان را تامین کنند باید بروند ثبت سفارش کنند پیمان سپاری ارزی نرخی را که دارد صورت میگیرد که نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است با نرخ بازار آزاد خیلی فاصله دارد تقاضا برای ارز وارداتی خیلی زیاد است.
اینها هفتم باید ۶ تا ۷ ماه در نوبت بمانند این آسیب زیادی میزند به تولید از آن طرف صادر کننده هم واقعاً برایش نمیصرفد انگار ما داریم به صادر کننده هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات وزن میکنیم با پیمان سپاری ارزی و این با شدت انگیزههای تولید کنندگان را دچار اختلال کرده برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چه خواهد بود؟
سوال محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران: برنامه مشخصی در رابطه با ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که مجموعه فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثباتی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد میشود بتوانند یک برنامهریزی مشخصی در حوزه فعالیتهای خودشان داشته باشند که امروز واقعاً ما مواجه با مشکل هستیم صبح بلند میشویم میبینیم که تورم اعدادش تغییر کرده نرخ ارز جابجا شده و خیلی از متغیرهای دیگر که در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار است من این درخواست را از رئیس جمهور محترم دارم که لزوماً در رابطه با ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور حتماً برنامه مدون و مشخص خودشان را ارائه بدهند؟
مجری: بسیار خوب سوالات نوبت اول در مرحله اول که در محور برنامه هفتم و رشد اقتصادی بود دیدیم و شنیدیم پیش از اینکه پاسخ جناب قاضیزاده هاشمی را بشنویم به شنوندگان رادیو هم سلام عرض میکنیم جناب قاضیزاده جناب عالی به مدت ۴ دقیقه فرصت دارید به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات پاسخ بفرمایید و فقط درخواستمان از همه نامزدها این است که حتماً در چهارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بفرمایند.
پاسخ قاضیزاده هاشمی به سوالات مطرح شده
سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود از رئیس جمهور شهید، آیتالله رئیسی یاد کرد و گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور وظیفه خودم دانستم که این پرچمی که شهید آیتالله رئیسی عزیز به دست گرفته بود و یک مسیر جدید و یک مدل جدید در حکمرانی کشور به ما عرضه کرده بود را به نوبه خودم با قوت و قدرت دست بگیرم و جلو ببرم.
وی ادامه داد: جناب خسروی حالا، چون چراغ اول به نام من روشن شده من هم از شما و هم از محضر مردم عزیز ایران میخواهم اجازه بگیرم که در شروع بحثمان، چون خیلی این روزها هم به من مراجعه شده از این منظر یک عرضی نسبت به برادران عزیزم داشته باشم یک تذکری به خودم نگاه کنید بنده که جوانترین عزیزان هستم شاید ۲۰ سال سابقه کار اجرایی داشتم در کشور همه عزیزانی که تحت عنوان رجل سیاسی مذهبی شناخته شدهاند سابقه طولانی خدمت دارند سابقه طولانی در اعلام مواضع دارند متعلق به یک دولتی بودهاند همکار با یک دولتی بودهاند.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما طوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و برگردیم و وقت کنیم تمام آن چیزی که در گذشته افتاده به جای اینکه نقش خودمان را در آن ببینیم آن جایگاه و کاری هم که ما کردهایم در او ببینیم نکته دوم هم بحث وعدهها هست واقعا مردم از وعده خسته شدهاند باید و نباید گفتن کار سادهای است بگوییم این بشود آن نشود باید بگوییم این کاری که ما میخواهیم انجام بدهیم چگونه میخواهیم انجامش بدهیم توسط چه تیمی میخواهیم انجام بدهیم با چه روشی میخواهیم انجام بدهیم.
قاضیزاده هاشمی با اشاره به اجرای قانون برنامه هفتم ، گفت: الان میخواهیم قانون برنامه هفتم را اجرا کنیم در سوالات این عزیزان هم بود چگونه میخواهیم این را انجام بدهیم بعد در سابقه کاری ما نکتهای وجود دارد که نشان بدهد ما میتوانیم این کار را انجام بدهیم یا نه این وعده دادنها باعث میشود، چون حضرات سطح ریاست جمهوری دارند دیگر مردم باور میکنند وقتی در عمل و تحقق نمیرسد نیمی از مردم عده زیادی از مردم ناامید میشوند آن وقت با صندوق قهر میکنند.
برای رشد اقتصادی ۸ درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایهگذاری هستیم
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شاید اگر مردم بین وعده ما و حرف ما و عمل ما یکی ببینند آن وقت تمایل پیدا کنند به میدان بیایند و رای بدهند، گفت: در غیر این صورت میگویند الان اینها یک حرفی میزنند مثل آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده و به جایی نرسیده من بخواهم خیلی خلاصه عرض کنم برای رشد اقتصادی ۸ درصد که عزیزان اشاره کردند ما بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایهگذاری هستیم با فرض اینکه ناترازی انرژی را هم بتوانیم کنترل کنیم.
اجرای هدفمندی یارانهها به درستی انجام نشده است
قاضیزاده هاشمی گفت: شاید جدیترین کاری که ما باید در داخل انجام بدهیم، اجرای تام قانون هدفمندی یارانههاست، که این به درستی انجام نشده است و باید توزیع درست ثروت انجام شود.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در مورد سرمایهگذاری داخلی، دولت که الان اکثر منابعاش صرف هزینههای دولت میشود، از این طرف هم به بخش خصوصی اعتماد نکردهایم، دست و پای بخش خصوصی را میبندیم، اینجا باید حتماً کاری کنیم که بخش خصوصی بهعنوان شریک راهبردی ما وارد موضوع شود و به کمک کند. لازمه آن این است که مسئله سیاسی را از حوزه اقتصاد جمع کنیم، شوکهای ارزی را کنترل کنیم.
در نوبت دوم این مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقهای نظر خود را درباره دیدگاه دیگر نامزدها بیان کردند.
پاسخ قاضیزاده هاشمی درباره دیدگاه دیگر نامزدها
قاضیزاده هاشمی باتوجه به صحبتهای دیگر نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در نوبت اول مناظره انتخاباتی، نظر خود را درباره دیدگاه آنها بیان کرد و گفت: همان طور که حدس میزدم حرفهای کلی باز شنیدیم، حرفهایی که قبلاً تکرار شده، مردم به آن اعتماد کردند، فرصت دادند و در عمل یک دهه برای ما اقتصاد منفی ایجاد کرده. رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده. تصمیمات اشتباه ما؛ هزینهاش را مردم و خانوارهای ما میپردازند.
وی درباره علت نامگذاری دولت خود به نام «دولت خانواده» گفت: علت این نامگذاری این است که دیدم هر تصمیمی ما میگیریم در ابعاد داخلی، خارجی، اقتصادی، سیاست مالیاتی، روابط سیاسی، امواج مردم را هم پشت آن تصمیممان قرار میدهیم به عنوان یک نسخه شفابخش، اما این تصمیمات ما باعث میشود که سفره ایرانی مردم ایران در یک دهه کوچکتر شود. ما الان بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم. مردم ما نمیتوانند فرزندان خود را عروس و داماد کنند، آن چه که دلشان میخواهد. حجم طلاق اضافه شده، مشکلات از این دست ایجاد کرده است.
اقتصادمان پیشبینی ناپذیر است، باید پیشبینی پذیرش کنیم
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت مردم و دولت خانواده به این مسئله جزئی دارم میپردازم که هر تصمیمی که میگیریم، به صورت عینی اثرش در سفره مردم چه خواهد شد و راهکار ارائه میکنم. البته، چون فرصت مناظره کوتاه است، در همان گفتگوی ویژه خبری، هم در برنامه کارشناس اقتصادی، شما با جزئیات این راهکارها را عرض کردم. خواهشم هم این است که دوستان به جای این که باز بیایند موضوعاتی را مطرح کنند که نسخههای قبلاً ارائه شده است و نتیجه آن هم ما یک دهه پس دادیم و نتیجه؛ بد بوده، این را دوباره از طرحش بپرهیزند. این فایدهای ندارد، مردم دیگر باور نمیکنند. این که با چنین نسخهای ما میتوانیم مسئله را حل و فصل کنیم؛ ما اول از داخل باید شروع کنیم.
قاضیزاده هاشمی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشورمان در حال حاضر پیشبینی ناپذیر است، باید پیشبینی پذیرش کنیم، گفت: میخواهیم برویم بخش خصوصی را وارد مشارکت کنیم، آن را باید شریک راهبردی خودمان کنیم، جایی باید دولت وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده، هر روز نباید تصمیم بگیریم از جیب صادرکننده بزنیم، یک روز گوجه را ممنوع کنیم، یک روز پیاز را، یک روز آزاد بگذاریم، او بگوید شما، چون نمیتوانید مسیر خرید و فروش را درست اصلاح کنید، مرتباً دارید توقف میدهید روی اقدامات اقتصادی من.
راهبرد قاضیزاده هاشمی برای جذب سرمایهگذار خارجی
وی تاکید کرد: دست از آزار و مردمآزاری مردم در بخش اقتصادی برداریم، مثل کاری که با شل و سفت کردن قوانین موضوع مالیات، مسائلی که در گمرک داریم، کارهای خیلی خوبی در دولت شهید آیتالله رئیسی شروع شد برای اصلاح این موضوعات. در صدور مجوز، ثبت اسناد و امثال اینها. میخواهیم سرمایهگذاری خارجی شروع کنیم، ما الان تمام انرژی که داریم خام میفروشیم مثل نفت، فرآوردهها را روی دست این کشورهای همسایه ما میبرند. ما رفتیم به تاجر کشور همسایه خودمان بگوییم تو بیا یک پالایشگاه کوچک بزن، من نفت خام را روزی که صادر کنم بدهم به شما، شما این را تبدیل به فرآورده کن، فرآورده هم مال خودت، اشتغال برای من ایجاد کن، ارزش افزوده اقتصادی برای من ایجاد کن، برای جلب سرمایهگذاری ما باید بسته مشترک درست کنیم، شهرک صنعتی مشترک درست کنیم. آن وقت از این تولیدات هم به صورت ویژه حمایت کنیم، بگوییم از شما عوارض گمرکی نمیگیریم، اشتغالش مال ما، ارزش افزودهای که در حوزه مالیات ایجاد میکند، برای ما ایجاد کند.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: الان در راهبرد صنعتیمان، سیاستهای ارزی و تجاری ما معکوس است. باید سیاست تجاری ما به نفع رفاه خانوار، به نفع تولید و سیاستهای ارزی ما حتماً به نفع تولید و سیاست تجاری ما حتماً به نفع رفاه خانوار باشد. ما الان روغنمان را، نفتمان را داریم میفروشیم، با سه برابر قیمت داریم روغن خارجی وارد میکنیم، این همه شرکت دانش بنیان فوقالعاده ما در کشور داریم که اینها میتوانند با کیفیت بسیار بالاتر از این ایجاد کنند و نهایتاً ما باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای با کیفیت و ارزان پیدا کنند.
مجری در ادامه برنامه گفت: به این ترتیب مرحله اول از این مناظره را به پایان بردیم با موضوع برنامه هفتم و رشد اقتصادی و حالا مرحله دوم را با موضوع مردمیسازی اقتصاد آغاز میکنیم و طبق مرحله اول در ابتدا طرح پرسش کارشناسانی که سوالاتشان را در قالب تصویر مطرح خواهند کرد و سپس فرصتهای چهار دقیقهای نامزدهای محترم.
سوالات مرحله دوم مناظره با موضوع مردمیسازی اقتصادی
محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: با عنایت به این که در شعار سال قبل و مهار تورم از طریق رشد تولید تاکید شده و شعار امسال هم جهش تولید منوط به مشارکت آحاد مردم است، برای موضوع مهم جهش تولید، برای سرمایه گذاری و برای مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامههای مشخصی دارید؟
محمد خوش چهره، نماینده سابق مجلس: از آن جایی که تجربه خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیبها و چالشهایی این را در اجرا نشان میدهد، رویکرد خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیبها و چالشهای جدی را در اجرا نشان میدهد، رویکرد یک رئیس جمهور فکر میکنید برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد و تولید چی میتواند باشد؟
حمیدرضا فولادگر، عضو شورای مالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۲۴: ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سالهای ۸۴ و ۸۵ به قصد یک تغییر ریل در اقتصاد کشور بود و انتقال از یک اقتصاد دولتی به اقتصادی که دولت در آن نقش اصلی خودش را ایفا بکند، یعنی نظارت، سیاست گذاری، تنظیم گری و حضور آن جایی که مردم نمیتوانند حضور پیدا کنند و بقیه مسایل اقتصادی را به مردم بدهد و تصدی گری اقتصادی نداشته باشد، به نظر شما چه اتفاقاتی افتاد که این سیاستها و جامعه خوب اجرا نشد؟ ایجاد زمینه رقابت، رفع انحصار و نوعی آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم در اقتصاد چرا به آنها پرداخته نشد و آیا ما نباید مسیر خصوصی سازی مان را با اصلاح روشها ادامه بدهیم؟
سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه کشور: از سوی مقام معظم رهبری مکرر تاکید شده؛ جایی که بخش خصوصی میتواند فعالیت کند، شرکتهای دولتی ورود نکنند، نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای مشهور به خصولتیها هم ورود نکنند، تدبیر شما برای این که دست بخش خصوصی را باز کنیم و از طرف دیگه شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را در بازار رقابت اقتصادی محدود کنید چیست؟
محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: یک چیزی بنگاههای به اصطلاح شاید به اصطلاح خوبی هم نباشد، ولی مشهور شده بنگاههای خصولتی راه افتاد که اینها نه دولتی هستند، نه خصوصی، هم دولتی هستند هم خصوصی. به قول معروف شترمرغی هستند که میگویند بار ببر، میگویند ما مرغیم، بگوییم تخم بگذار، میگویند ما شتریم. برای این که بنگاههای خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببرید و هم به صورت جدی به مردم واگذار شود چه برنامهای دارید؟
داود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: در سیاستهای خصوصی سازی که در گذشته در ایران پیاده شده، نقش شبهه دولتیها خیلی پررنگ است یعنی اکثر واگذاریها به جای این که به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد، به شبهه دولتیها واگذار شده است. در حالی که اینها هم منابعشان به نوعی غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد، از نظر شما در صورتی که بخواهد برنامه اقتصادی در کشور پیاده بکنید، نقش شبهه دولتیها را در واگذاریها چگونه میبینید؟ کلا سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟
مجری در ادامه گفت: سوالات کارشناسان محترم را شنیدید، مانند مرحله اول به ترتیب نامزدهای محترم به مدت چهار دقیقه هر یک فرصت پاسخ گویی خواهند داشت.
پاسخ قاضیزاده هاشمی به سوالات با موضوع مردمیسازی اقتصادی
قاضیزاده هاشمی گفت: ما کارشناس نیستیم، ظاهرا بعضی از دوستان هم بنا ندارند بحث کارشناسی بکنند در جلسه. به احترام این کارشناسان محترم حضرتعالی چند تا کلمه بگویم اولا، چون یکی از عزیزان گفتند که دولتها جدیدا بنده به عنوان کسی که جزو کابینه شهید آیتالله رئیسی بودم به برنامههای ایشان که تبلورش برنامه تحول دولت مصوب شده و لایحه برنامه هفتم که اعطا شده به مجلس بنده خودم را ملزم میدانم و همه آن تعهدات را به لطف خدا حتما اجرا خواهیم کرد، مردم هم وقتی اعتمادشان از دست میدهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و بیایند داشتهها و اتفاقات مثبتی که اتفاق افتاده را نادیده بگیرند و سیاه نمایی بکنند.
مدیریت سهام عدالت هم باید به مردم واگذار میشد
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در بحث خصوصیسازی اشکالات و اشتباهاتی داشتیم که باید برگردیم ببینیم کی اتفاقات افتاده خودش محل بحث است اختصاصیسازی کردیم مردم بعد از عمری ثروت برخوردار باشند، بحث سهام عدالت کار خوبی بود، اشکالش این بود که دولت مدیریت سهام عدالت را حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت هم به مردم واگذار میشد، نه این که حیات خلوت سیاسیون بشود.
وی افزود: کارخانهها را دادیم به بخش خصوصی بعضا قانون رعایت نکردیم حقوق کارگر را و اینها رعایت نشد مجبور شد دولت و قوه قضاییه دخالت بکند و این را حل و فصل بکند. درخصوصیسازی ما باید کاملا رقابتی باشد، شفاف باشد، پشت یک اتاق شیشهای باشد این مفهومش این است که ابزاری که الان وجود دارد بورس است یعنی ما باید بنگاههای غیرکارآمد را که بعضا دولتها به جای بدهی خودشان ببخشید به بعضی از این نهادها انداخته اند این را ببریم اول بهره ور کنیم ببریم در بازار بورس حسابها شفاف باشد بعد بریم آن جا و واگذار بکنیم آن وقت مجبور نیستیم خیلی سریع برگردیم.
قاضیزاده هاشمی افزود: این معنیش این نیست که ما سهم دولت را در سرمایه گذاریها کم کنیم دولت یک پایه اصلی سرمایهگذاری است دولت تصدیگری نباید انجام بدهد. این که میگوییم باید کاهش پیدا کند سهم دولت در اقتصاد مفهومش این است که به جز امور حاکمیتی که امنیت آموزش بهداشت که این جا دولت تمام عیار باید وسط ماجرا و میدان باشد و تضمین بکند اینها را این کالاهای اساسی را برای عموم مردم جای دیگری آن جایی باید باشد که یا مردم نمیخواهند یا نمیتوانند در اقتصاد نقش داشته باشند.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مثلا ما بزرگراهها را اگر تعرفههایش را واقعی کنیم همین سرمایهگذاران داخلی ما با ایجاد کنسرسیومها، اجتماعهای اقتصادی میآیند و با کمک اهرمی شدن منابع تسهیلات این را انجام میدهند. این کار بخش خصوصی است دلیلش سیاستگذاری غلط ما است، اما در همان حوزه جاده روستایی را نمیتوانیم انتظار داشته باشیم، چون اصلا مساله، مساله اقتصادی نیست. این جا را باید دولت برود و سرمایه گذاری کند.
بخش خصوصی بخش مردمی اقتصاد شریک راهبردی دولت است
وی با بیان اینکه دولت نباید با بخش خصوصی رقابت بکند، بخش خصوصی بخش مردمی اقتصاد شریک راهبردی دولت است، گفت: دولت باید تلاش کند لذت ببرد از این که بخش خصوصی توسعه پیدا کند، چون ماخذ مالیاتش افزایش پیدا میکند کمک میکند که درآمدهای مالیاتی دولت افزایش پیدا کند و هرچه قدر بخش خصوصی فعالتر باشد درآمدهای بخش عمومی اشتغال و هزینههایی که ناشی از بیکاری در دولت بار میشود کاهش پیدا میکند یعنی هم درآمدهای دولت افزایش پیدا میکند هم هزینههایی که هر سال در بودجه ما پیش بینی میکنیم کاهش پیدا میکند بقیه اش را در بخش بعدی میگویم.
مجری برنامه گفت: در این فرصت به روال مرحله قبل هر کدام از نامزدها به مدت ۴ دقیقه فرصت نقد صحبتهای دیگر نامزدهای محترم را خواهند داشت.
پاسخ قاضیزاده هاشمی درباره صحبتهای دیگر نامزدها
قاضی زاده هاشمی گفت: ما هم به تجربه جهانی و کسب استفاده از تجربه جهانی قائلیم، اما هم تجارب مثبت و هم تجارب شکست خورده بانک جهانی را دوستان اشاره کردند یک نمونه از اینکه کشوری نسخههای بانک جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصادش را درست کند در کشورهای در حال توسعه مثل ما یک نمونه ذکر کنند بالاخره کشورهای آمریکای لاتین هستند برخی از کشورهای آفریقایی هستند جلوی چشم ما هستند وضعیتشان بدتر شده بعضی از اموری که اشاره میکنند نسخههای بانک جهانی اصلاً مفهومی به نام انسان و انسانیت را قبول ندارد.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: این پرداخت کارکردی که برادرمان ذکر فرمودند مفهومش این است که ما حقوق ثابت به کارگران و کارمندان ندهیم به اندازه نقششان در تولید بهشون پول بدهیم به اندازه بهرهوریشان و تولید اقتصادیشان در اداره بهشون پول بدهیم ما شرایط اجتماعی اینگونه نظام سیاستی کشور را در نظام پرداخت تغییر بدهیم یک مطالبی میفرمایند برخی از دوستان برعکس رویایی این مطالب است با حقایق جامعه ما متفاوت است اینکه من عرض میکنم اعتماد به نفس، خیلی راحت دوستان ما میگویند این اهداف قانون برنامه هفتم را نمیتوانیم عمل کنیم؛ من هم سوال برادرمان جناب زاکانی را سوال میکنم اگر نمیشود و نمیتوانید و این را خیلی سخت میبینید اصلاً چرا آمدهاید کاندیدای ریاست جمهوری بشوید؟ چون قانون است رئیس جمهور از خودش که نمیتواند کاری کند.
جایی که دولت رقیب بخش خصوصی شد مخالف سیاست راهبردی است
وی ادامه داد: علیرغم اینکه دولت آیتالله رئیسی ۷۰ تا حکم در قانون برنامه به احکام لایحه اضافه شد ولی، چون سیر قانونی خودش را طی کرده بود یعنی مجلس شورای اسلامی که ۲۹۰ نفر از نمایندگان هستند بعد رفته مجمع تشخیص مصلحت که الحمدلله از همه طوایف و جریانات در داخلش هستند آنجا بحث شده چکشکاری شده شده قانون هرکی مجری است باید برود آن را انجام بدهد اینکه بگوید که من با این بخشش مشکل دارم از همین الان دبه کند، بعد بعداً کسی که دارد از الان دبه میکند وقتی که برسد به مواجهه مردم بگوید که مردم من که قبول نداشتم زورم نرسید مجلس به حرف من نکرد، مجمع تشخیص به حرف من نکرد من این بخش رو قول نمیدهم.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: این روشها به نظر من روش باز همان گول زدن مردم است، یعنی اینکه ما داریم یک وعدههایی میدهیم، یک حرفهایی میزنیم که میدانیم نمیتوانیم انجامش بدهیم بعد که کار هم افتاد دست ما آن وقت دلایل شکستمان را ذکر میکنیم من عرض کردم دولت نباید رقابت کند با مردم هرجا دولت رقابت میکند یعنی وجودش غلط است یعنی جایی که دولت رقیب بخش خصوصی شدهایم مخالف آن سیاست راهبردی است و باید کاملاً از آن حوزه خارج شود، مسئله بهرهوری و مسئله بنگاههای دولتی هم حل نمیشود تا انتصابات سیاسی ازش جمع شود، شده بنگاههای دولتی ما مرکز تجمع برخی از سیاسیون و شرکتهای ورشکسته را ما نباید به مردم واگذار کنیم باید اصلاحش کنیم.
قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه ما در بنیاد شهید موفق شدیم یک نمونه زیبا و قشنگ در مورد واگذاری دارایی خانواده ایثارگران انجام بدهیم، افزود: در همین دو سال صندوق اندوخته شاهد که برای ۲۰۷ هزار نفر از خانوادههای شهدا بود اینها بزرگ شدند قیم نمیخواهند مردم که صغیر نیستند خودشان داراییهایشان را میتوانند اداره کنند ما تدابیری که دفتر مقام معظم رهبری به ما ابلاغ کرده بود از ۲۰ سال قبل در دولت آیت الله رئیسی با پشتوانه شخص ایشان ما همین کار را انجام میدادیم هم بنگاهداری در سازمان اقتصادی کوثر را در حال اتمام هستیم و خارج شدن هستیم.
وی ادامه داد: مردم بهتر از همه خودشان میتوانند اقتصاد را اداره بکنند همان مردمی که جنگ را اداره کردند جوان ۱۶ تا ۱۷ ساله در جبهه جنگ اقتصادی خیلی بهتر از ما میتوانند اداره کنند ما باید دست و بالشان را باز بگذاریم.
مرحله سوم مناظره که محور آن بحث مهار تورم بود، با طرح پرسش از سوی کارشناسان محترم در قالب پخش تصویر آغاز شد.
غلامرضا مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن است آن هم در یک نرخ بالا؛ نرخ ۴۰ درصد و بالاتر که حدود ۶ سال است اتفاق افتاده است، شما با این تورم مزمن که ماندگار شده، چگونه میخواهید برخورد کنید؟
طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): با این فرض پایهای و اساسی که کسری بودجه دولت و تسهیلات تکلیفی که دولت برای تامین نیازهای خود به بانکها تحمیل میکند ریشه اصلی رشد نقدینگی شدید و تورمهای بالا است که شاهد آن بودیم، سوال این است که در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند و رئیس جمهور بشوید، چه برنامهای برای کنترل و مهار کسری بودجه و در نتیجه مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم هم پیش بینی شده دارید؟
محمدجواد ایروانی (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): برای تنظیم جهت گیری نقدینگی و اعتبارات بانکی به سوی تولید چه برنامهای دارید؟
پیمان قربانی (معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی): نظام اقتصادی ما بانک محور است و بانکها حدود ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را برعهده دارند، از طرف دیگر طی سالهای گذشته ضعف سلامت بانکی در برخی از بانکهای کشور عملا باعث شده که تامین مالی شبکه بانکی با اختلال مواجه بشود و از طرف دیگر این ناترازی که در این بانکها وجود دارد به دلیل سیاستهای گذشته یا تکالیفی که به ایشان محول شده یا ضعف مدیریتی شان باعث شده که رشد نقدینگی عمدتا برود به سمت افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی و اضافه برداشت بانکها به نحوی که دو سوم اضافه برداشت مربوط به چند بانک خاص است، برنامه جنابعالی با توجه به این که برنامه هفتم هم تاکید کرده که سالیانه ناترازی بانکها در حد مشخصی کم بشود و رشد نقدینگی کاهشی باشد، برنامه جنابعالی برای اصلاح نظام بانکی و در واقع احیای بانکهای ناتراز و احیانا حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟
مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): یکی از پارامترهای اقتصادی و شاخصهای اقتصادی که اقتصاد دانها همه ما را نسبت به آن حساس کردند وضعیت نقدینگی کشور است و به گونهای هشدار دادند که افزایش نقدینگی موجب تورم میشود، البته میدانیم که اگر نقدینگی هم نباشد بسیاری از شرکتهای تولیدی که به سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارند گرفتار میشوند و حجم تولیدشان کاهش پیدا میکند، در اقتصاد کلا همیشه پارامترها با هم بده و بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید و از پارامتر دوم غافل شد، سوال من این است که نامزد محترم چگونه نقدینگی را مهار میکند در حالی که نقدینگی روغن کار چرخ دندههای تولید است آن روغن را به اندازه کافی در اختیار تولید قرار میدهد تا چرخ دندهها به هم ساییده نشوند؟
محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس): علیرغم همه تلاشهایی که در طی سالهای گذشته انجام شده باز هم ما با شرایط ناترازی در حوزه بودجه کشور مواجه هستیم، راهکارهایی که میتواند با فرض استمرار تحریمها و عدم ایجاد منابع درآمدی پایدار از محل فروش نفت در حوزه کسری بودجه کمک بکند و بر اساس دادههای واقعی باشد دادههایی که امکان تحقق آن امکانپذیر هست، چه چیزی است و دولت آینده چه راهکارهای مشخصی برای ناترازی بودجه بعنوان اصلیترین موضوع و مهمترین مولفه اثرگذار در شاخصهای اقتصادی کشور مدنظر قرار داده است؟
پاسخ قاضیزاده هاشمی به پرسش کارشناسان درباره بحث مهار تورم
قاضیزاده هاشمی گفت: اگر اجازه بفرمایید اولا یکی دو نکتهای، چون در صحبت دوستان بود و یک بخش آن هم به من مربوط بود، مثل قضیه بورس را یک توضیحی بدهم، متاسفانه بعضی از طرفداران یکی از عزیزان کاندیدا خیلی روی آن مانور میدهد. کسی که با بورس آشنا باشد میداند بورس ناشی از یک مفهومی است به نام انتظارات، اعتماد مردم، اصلا مردم در بورس آینده را میخرند، باید ببینیم در دوره دولت قبل، دولت قبل از آیتالله رئیسی چه کسانی یک شبه بورس را به خاک سیاه نشاندند، در یک شب تصمیم گرفتند این تصمیمات را پیش خودشان حفظ کردند، دیر اعلام کردند، یک عده وارد بازار شدند.
بر اثر یک سیاست غلط بورس ریزش میکند آن سیاستها باید اصلاح شود
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من آن زمان نایب رئیس اول مجلس بودم جناب پزشکیان، نامه نوشتم به قوه قضاییه، آن افراد الان برایشان تشکیل پرونده شده، بله، اگر کار دست ما باشد حتما میتوانیم، خیلی سریعتر از اینها هم قضایای بورس را حل کنیم، چون بر اثر یک سیاست غلط بورس ریزش میکند آن سیاستها اصلاح بشود اصلاح خواهد شد، متاسفانه آنقدر کار پیچیده شده، این که ما صحبت از مردم میکنیم، اول از همه باید بتوانیم اعتماد عموم مردم را حفظ کنیم، مردم نباید احساس بکنند یک عده پس پستوهای ما هستند، از تصمیمات ما مطلع میشوند، ما و دوستان ما، طرفداران ما، بعضی از این کارشناسانی که حتی باصطلاح میآیند مشورت میدهند اینها خودشان جز آن فعالان بورس بودند، شما بروید ببینید، حالا اگر خواستید بعد از جلسه هم اسمشان را به شما میدهم، که بعضیهایشان ممکن است با شما هم در ارتباط باشند که اینها چگونه سهام خودشان را فروختند به موقع و پول شان را از بورس خارج کردند بقیه مردم را دست تنها گذاشتند.
وی افزود: نکته دوم سر بحث این که جادههای ترکیه را ببینید جادههای ایران، ما مشهدیها یک مشکلی داریم هر بزرگواری میآید مشهد از فرودگاه میرود حرم و میآید و فکر میکند همین مسیر همان مسیر کل مشهد همان است، اطراف آن را نمیبیند در مکه و مدینه اطراف حرمین را میبینند، احتمالا دوستان نهضت بزرگ جاده سازی در دوره احمدینژاد یادشان رفته، یا اقدامات خوبی که در این سه سال آیت الله رئیسی اتفاق افتاده، در رابطه با مسکن دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است نه ۳۰۰ هزار تا، یعنی اگر میخواهیم اطلاع بدهیم من خواهش میکنم اطلاع دقیق بدهیم، وسط ساخت پروژهها هستیم و انشاالله به لطف خدا حتما تمام میکنیم و تحویل مردم هم میدهیم، در رابطه با وفاق نظام کارشناسی مگر میشود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟
اقتدار سیاسی از جنس اقتدار سیاسی شهید آیتالله رئیسی لازم است
قاضی زاده هاشمی: یک مفهومی هست ما با پزشکیان و زاکانی با آن مشترک هستیم در دو حوزه سلامت در دنیا دو تا مکتب است یک عده این به سازمان بهداشت جهانی هم میگوید برو آقا دولتی کن، یک نظریه بود قبلا بانک جهانی داشت در آن زمان میگفت آقا بده به اقتصاد بازار، درمان را هم مانند سایر حوزههای بازار ببین، بالاخره ما کدام را انتخاب کنیم؟ این طور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یک جور باشد.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: تورم هم عرض بکنم تمام مکاتب اقتصادی، تمام کارشناسان داخلی معتقدند میشود تک رقمی کرد، این چیزی که در قانون برنامه هفتم آمده است و در سیاستهای کلی امده، راهکار عملی و اجرایی دارد یعنی علم اقتصاد از معدود جاهایی که راه حل روشن دارد برای حل و فصل آن، مسئله تورم است، این اجماع کارشناسی روی آن وجود دارد منتها یک اقتدار سیاسی میخواهد اقتدار سیاسی از جنس اقتدار سیاسی شهید آیتالله رئیسی است نه از جنس عنوان سیاسی برای سازش با سایرین، ما هر حرفی میزنیم میگویند آقا اول برویم با بیرونیها سازش کنیم اگر سازش مان به سرانجام رسید مسائل داخلی مان حل میشود، یک خطی بعضی از دوستان گرفتند همه امورات ما را مثل همان آب خوردن میخواهند به بیرون وصل کنند اینها راه حل داخلی دارد، قاطع است در دولت شهید آیتالله رئیسی شروع شده و انشاالله حتما به سرانجام میرسد.
بعد از تمام شدن فرصت نوبت اول در مرحله سوم، در نوبت دوم هر یک از نامزدها به مدت چهار دقیقه فرصت داشتند که دیدگاههایشان را درباره نظرات دیگر نامزدها مطرح کنند.
نظر قاضیزاده هاشمی درباره پاسخ دیگر نامزدها به موضوع مهار تورم
قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه برای مهار تورم باید سه تا مسئله را ما حل کنیم، گفت: یکی مسائل پولی مالی کشور است بهبود بهرهوری است و مسایل سیاسی، جمع اینها کمک میکند البته تورم برنامههای مختلفی، در حوزه مسایل پولی مالی هم کارکرد کنترل نقدینگی توسط بانک مرکزی است هم انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد عملکردش از امسال شروع شده حالا جلوتر رفتیم من بحث بیشتری میکنم. در حوزه بهره وری در دولت شهید آیتالله رئیسی برنامه ریزی جدی شد ما حتی در دنیا به عنوان کشور نمونه شناسایی شدیم و جایزه گرفتیم در این حوزه به خاطر اتفاق بهره وری که به مدد بچه مسلمانان جوان این اتفاق افتاد که گزارشش در سایتهای مختلف است دوستان میتوانند مراجعه کنند و مسایل سیاسی ارتقا این که میبینید یک ثبات در بازار ارز داریم و توانسته بانک مرکزی ما کنترل کنه ناشی از اقتدار سیاسی است.
امروز ما منابع ارزیمان نه تنها اندازه مصارف ارزی است بلکه خیلی بیشتر هم است
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: با اینکه تنش سیاسی با همسایگان داشتیم با دشمن تا دندان مسلحمان درگیر شدیم، اما توانستهایم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم اقتدار درونزای سیاسی نه برونزا که بعد با مصاحبه یک کسی و یا پاره کردن یک برگه کلاً به هم بریزد و قیمت ارز ما یک دفعه چند برابر شود.
در حوزه اصلاح نظام بانکی اول از همه باید جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم
قاضی زاده هاشمی افزود: در حوزه کنترل نقدینگی دوستان گفتند در حوزه اصلاح نظام بانکی اول از همه ما باید جلوی دخالت اشخاص غیر مسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم، همین بانک دی که در اختیار ما بود در بنیاد شهید پر از پروندههای تسهیلات سفارشی توسط سیاسیون بود که الان در دستگاه قضایی باز است ما رفتهایم اقدام کردیم علیه شان بعد از ۱۰ سال ۱۵ سال بعد با فشار دادگاه بتوانیم برویم این تسهیلات را ازشون دریافت کنیم باید مراقبت شود و جلوی اینها گرفته شود بانک توسعه و بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم نگاه کنید ما الان همین دو بانک قرض الحسنه که داریم مهر ایران و رسالت خوب عمل کردهاند موفق عمل کردهاند.
معنی ندارد بانکها با افزایش اعتبار و تسهیلات تورم را منتقل کنند به مردم
وی گفت: ما باید برای نیازهای عامه مردم مثل اشتغال و ازدواج تسهیلات قرض الحسنه بدهیم برای توسعه و عمران و آبادانی کشور هم بانک توسعه درست کنیم در برنامه هفتم آمده بانکها و سهامدارانشان را هم باید پاسخگو کنیم معنی ندارد با افزایش اعتبار و تسهیلات تورم را منتقل کنند به مردم عملیات بانکی را هم باید اصلاح کنیم در ارتباط با ساختار بودجه نگاه کنید بودجه رفتار مدیران کشور را تنظیم میکند باز ما این کار را در بنیاد شهید با ایجاد یک نظام یکپارچه برنامه عملیاتی ایجاد کردیم بودجه را وصل کردیم به برنامه عملیاتی و مبتنی بر برنامه منابع را دادیم اگر مدیری نتوانست برنامه را اجرا کند بهش منابع را ندادیم حق مدیریتش را هم کسب کردیم خودش را هم عزل کردیم این نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد به این شکل، شکل میگیرد و عملیاتی میشود.
باید با همدیگر دست به دست همدیگر بدهیم و یک بودجه تراز بدون ایجاد تورم درست کنیم
قاضیزاده هاشمی ادامه داد: من فقط اینجا در رابطه با یک نکته بگویم که این ایراد به همه ما وارد است وقت تنظیم بودجه است، وقت تنظیم بودجه همه بخشها میخواهند رویاهایشان محقق شود نیازهایی وجود دارد در دولت که میآید به زور بالاخره روی کاغذ تراز میشود، منابع مصارف وقتی میرود مجلس حالا من، چون مدت زیادی هم نماینده مجلس بودم آنجا باز رویاهای همکاران ما هم بهش اضافه میشود یعنی یک مقداری تراز بودجه و عدد سازی است در واقع ناتراز است درآمدهای دولت ۷۰ درصد ۸۰ درصد حاصل میشود مجبور است برخی از خدماتی که به مردم وعده کرده و هزینه قطعی است را نادیده بگیرد ما در دولت مردم انشاالله هم قسم با مجلس جدید که همه برادران خوب ما هستند و ما بهشون ایمان داریم باید با همدیگر دست به دست همدیگر بدهیم و یک بودجه تراز بدون ایجاد تورم درست کنیم.
قدرتهای جهانی نمیتوانند ایران را در تعاملات جهانی نادیده بگیرند
قاضی زاده هاشمی در سخنان پایانی خود خطاب به مردم، گفت: ملت بزرگ ایران، من ابتداعاً که پا به عرصه انتخابات میگذاشتم فکر میکردم در مناظرات لازم است با توجه به اینکه شهید آیتالله رئیسی در طول حیات و دولتمردی خودش مظلوم واقع شده است به بعضی از ظلمهای ایشان پاسخ بدهم، اما امروز متوجه شدم که ظلم بالاتری هم وجود دارد و آن دستاوردهای انقلاب اسلامی است. دستاوردهای جمهوری اسلامی است که بعضاً زیر سؤال میرود، انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و نیاز است کارشناس هم وارد کنیم، مانند تئوری از بعضی از عزیزان که میفرمودند مدیر باید وارد کنیم.
وی ادامه داد: بله ما از تجارب کشورهای جهان باید استفاده کنیم، اما برجستهترین کارشناسان جهانی را داریم، عزیزی میفرماید ما باید وارد میدانهای بزرگ شویم، ما میداندار بزرگ عالم هستیم، قدرتهای جهانی هیچ تعامل جهانی را بدون حضور و وجود ایران نمیتوانند به سرانجام برسانند. این بخاطر این است که ما به مردم پشت کردهایم، امام مردم را باور داشت، مقام معظم رهبری مردم را باور دارند و با مردم کارهای بزرگی کردهاند. شهید آیتالله رئیسی ما هم مردم باور داشت، عزیزان میفرمایند بعضاً مدیران خاص، گروه خاصی از مدیران، شما دور میز کابینه شهید آیتالله رئیسی را ببینید از همه؟ فکری افرادی هستند، برادر عزیز ما جناب پزشکیان که خدمت ایشان هستیم، به گیر یک دایره تنگ نگاه سیاسی افتاد، حتی ایشان را هم تحمل نکرد مجلس هم راستای فکری ایشان و طرح استیضاح ایشان را به مجلس برد، آن نگاه بسته است یا نگاه شهید آیتالله رئیسی، آن ظرفیت خودش را از ظرفیت مدیران برجسته کشور محروم میکند یا شهید آیتالله رئیسی.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: عزیزان من این حرفها را میدانستم، همانطور که شاهد و عیان است، الان هم میبینیم. موقعی که ما دولت را تحویل گرفتیم گفته شد روزی ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفر کشته میشدند بخاطر اینکه ما ادعا میکردیم کار با دنیا را بلد هستیم، ۴ عدد واکسن نمیتوانستیم بیاوریم و مردم را واکسینه کنیم و تعداد مرگ را کاهش بدهیم، شهید آیتالله رئیسی این کار را کرد و تعداد مرگها اینقدر کاهش پیدا کرد که حتی در امریکا و اروپا هم نشد. آقایان معطل مانده بودند برای فایزر و آسترانزیکا و امثال اینها، شاید این غرب زدههای عزیز، شاید غربیها دردشان را دوا کنند، میفرمودند ما کشور را با خزانه خالی تحویل گرفتیم، وقتی ما روی کار آمدیم خودشان گفتند حتی برای دو ماه آینده اینها نمیتوانند حقوق بدهند و با خزانه بدهکار، خزانه را تحویل دولت شهید آیتالله رئیسی دادند، اما دیدید که به خوبی اداره شد. ارز ترجیحی زمانی که دولت روی کار آمد، ۸ میلیارد دلار فقط ارز ترجیحی وجود داشت آن هم در شش ماه اول مصرف شده بود، یعنی ما حتی همان ارز ۴ و ۲۰۰ تومانی هم نداشتیم که برای مردم گندم بخریم و نان سر سفره مردم را بیاوریم، ولی دولت شهید آیتالله رئیسی ایستاد، با همکاری مجلس و عنایت مقام معظم رهبری این کار را هم انجام داد.
رشد تورم در اردیبهشت ۱۴۰۳ کنترل شد
قاضیزاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه در بحث فروش نفت، تحریمها بیشتر شد، ولی پیشرفت ما دو تا سه برابر شد، چگونه توانست دولت شهید آیتالله رئیسی این کار را انجام دهد، افزود: روابط با همسایگان، ما روابطمان با همه کشورهای همسایه دچار اشکال بود، با خیلی از آنها قطع بود، دانه دانه آنها را ایجاد کرد. ما وارد باشگاههای بزرگ بینالمللی شدیم و توانستیم با قدرت این را پیش ببریم. تراز جمهوری اسلامی، تراز رئیس جمهور رشد پیدا کرد.
وی ادامه داد: جایگاه ما در سازمانهای بینالمللی به همین ترتیب. در مورد تورم که دوستان این قدر به آن میپردازند، شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶ درصد بوده، نقطه به نقطه ۴۴ درصد، در اردیبهشت ۱۴۰۳ رشد تورم کنترل شد، رو به کاهش است، سالانه ۳۷ درصد، نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسید. این رشد اقتصادی به خصوص، یک دهه رشد اقتصادی منفی داشتیم ما، رشد اقتصادی را ما میانگین شش درصد تثبیت کرد، این را بانک جهانی اعلام کرد که رشد اقتصادی در ایران، پایدار شده است در دوره شهید آیتالله رئیسی. این کارکرد دولت اعتماد کننده به جوانهاست. بالاخره ما دولت ژنرالها را هم دیدیم. جوانهای پاک باخته، انقلابی، بچه مسلمانها به میدان آمدند، تمام وجودشان را در طبق اخلاص گذاشتند برای شما مردم خدمت کنند. اینها همان جوانهایی هستند که زمانی که جنگ بود به جبهه رفتند، جانشان را به شما مردم دادند. هر وقت سیل و زلزله است، کنار شما هستند، شما را تنها نمیگذارند. در عرصه مدیریت و اقتصاد هم شما را تنها نخواهند گذاشت.
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: مقام معظم رهبری به کابینه شهید آیتالله رئیسی احسنت گفت به خاطر جوانگرایی، جوانان مخلصی که پاک و سالم هستند. بله ما مدیر قوی و سالم میخواهیم، مدیر دارای برنامه میخواهیم، مدیری میخواهیم که جهان را بشناسد و بتواند اینها را به نتیجه برساند. ما در دولت مردم به شما قول میدهیم، تعهد میکنیم با همین جوانهای انقلابی که کارهای بزرگ کردند و خواهند کرد، با پشتیبانی که شما مردم خواهید کرد و اعتمادی شما خواهید کرد و کمکی که شما خواهید کرد. با قوت و قدرت این آرزو، آرمانها و برنامههای شهید آیتالله رئیسی را به دست بگیریم و به قله برسانیم ایران عزیز و مقتدر را و ایرانی بزرگ، سرافراز و جهانی بسازیم.
انتهای پیام/