مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی در هفته‌ای که گذشت|

موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه در رابطه با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان / تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی / سفر رئیس دیوان‌عالی و دادستان کل کشور به روسیه

16:00 - 01 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۰۶۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه در رابطه با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان / تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی / سفر رئیس دیوان‌عالی و دادستان کل کشور به روسیه
موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه در رابطه با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان، تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دستور رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت، سفر رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور به روسیه، گزارش اقدامات قوه قضاییه، تکذیب قتل بهاره للهی در زندان و اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری از جمله مهمترین اخبار حوزه قضایی در یک هفته گذشته هستند.

خبرگزاری میزان - موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه در رابطه با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان، تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دستور رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت، حضور رئیس قوه قضاییه در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، سفر رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور به روسیه، گزارش اقدامات قوه قضاییه طی یک سال گذشته توسط معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در مورد فرش‌های مفقوی کاخ سعدآباد، تکذیب قتل بهاره للهی در زندان،  برداشت اشتباه رسانه‌ها در صدور حکم جدید برای متهمان پرونده توزیع مشروبات الکلی در استان البرز، نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر ورزش در خصوص الزامات خرید VAR، اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری و تکذیب ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان مهمترین اخبار حوزه قضایی در یک هفته گذشته هستند.

موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه در رابطه با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

مهمترین اخبار قضایی هفته

به‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و ششصد و پنجاه و چهار (۲۶۵۴) نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پرونده‌های عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل۸، ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی

مهمترین اخبار قضایی هفته

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و مسئولان عالی دستگاه قضا پنجشنبه (۳۱ خرداد) در آستانه هفته قوه قضاییه با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

دستور رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت

مهمترین اخبار قضایی هفته

حجت‌الاسلام ‎والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تاکید کرد.

همچنین ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی آتش سوزی بیمارستان قائم رشت در بامداد ۲۹ خرداد و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان، به بازرس کل استان گیلان نسبت به بررسی موضوع مأموریت داد.

حضور رئیس قوه قضاییه در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه

مهمترین اخبار قضایی هفته

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در چهاردهمین جشنواره مالک اشتر سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، با بیان اینکه طی ۴۵ سال اخیر، نیرو‌های مسلح به خصوص سپاه در تراز نظام جمهوری اسلامی عمل و رشد کرده‌اند اظهار کرد: از رسالت‌های اصلی سپاه حفظ نظام و دستاورد‌های ارزشمند آن است؛ بنابراین سپاه نهادی بسیار مهم و اثرگذار می‌باشد؛ با اشراف به همین اصل مهم است که می‌توان به اهمیت سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پی برد؛ این سازمان از جایگاه رفیعی برخوردار است چرا که مسئولیت حفاظت و صیانت از فرد فرد نیرو‌های سپاه و اماکن و اطلاعات و دیگر شئون آن را عهده‌دار است.

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های حفاظتی و اطلاعاتی ما باید پیوسته نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان و شیوه‌های ورود و رخنه آن‌ها آگاهی و اشراف داشته باشند و متوجه باشند که چگونه و از چه راه‌هایی از تضعیفِ جایگاه و انفعال نیرو‌ها پیشگیری به عمل آورند.

سفر رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور به روسیه

مهمترین اخبار قضایی هفته

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد، دادستان کل کشور  به منظور شرکت در اجلاس روسای دیوان عالی کشور‌های عضو گروه بریکس در رأس هیئت عالی رتبه قضایی عازم روسیه شدند.

این اجلاس از تاریخ ۲۸ خردادماه تا یکم تیرماه ۱۴۰۳ در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور با حضور در اجلاس رؤسای دیوان عالی کشور‌های عضو بریکس، پیرامون موضوعات مهمی همچون یکسان‌سازی عرف قضایی، دفاع قضایی از حقوق اجتماعی اتباع، دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران و دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در دادرسی کیفری، توضیحاتی ارائه کرد.

 نشست دادستان کل کشور با انجمن اسلامی دانشجویان مسکو و دیدار و گفت‌وگوی رئیس دیوان‌عالی کشورمان با دادستان فدراسیون روسیه از برنامه‌های دادستان کل کشور در سفر به روسیه بود.

همچنین دادستان کل کشور در حاشیه این دیدار از نمایشگاه تخصصی دستگاه قضایی روسیه در محل ساختمان وزارت دادگستری روسیه در مسکو بازدید کرد.

گزارش اقدامات قوه قضاییه طی یک سال گذشته

مهمترین اخبار قضایی هفته

معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی دستگاه قضا سه‌شنبه (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) در آستانه هفته قوه قضاییه با ارائه گزارشی کامل از اقدامات عدلیه در یک‌سال گذشته به سوالات قضایی خبرنگاران پاسخ دادند.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در مورد فرش‌های مفقوی کاخ سعدآباد

مهمترین اخبار قضایی هفته

جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با مفقودی ۴۸ تخته فرش کاخ سعدآباد با بیان اینکه تاکنون ۶ تخته فرش با مشخصات معلوم و با شماره شناسنامه اموال ردیابی و شناسایی شده است، گفت: فیلم، عکس و مشخصات تعدادی از فرش‌ها در اختیار مقام قضایی قرار دارد و در مورد سایر فرش‌ها تحقیقات ادامه دارد که پس از تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی کامل انجام می‌شود.

طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه باتوجه به ردیابی انجام گرفته در خصوص این ۶ تخته فرش که در مجموعه دولتی پیدا شده تاکنون دلیلی مبنی برسرقت یافت نشده و اهمال مدیریتی شناسایی شده که البته نسبت به سایر فرش‌ها هم روند تحقیقات قضایی ادامه دارد.

تکذیب قتل بهاره للهی در زندان

مهمترین اخبار قضایی هفته

یک رسانه ضد انقلاب به نام «توانا» در در ادامه پروژه کشته‌سازی مدعی شد «خانمی به نام بهاره للهی در زندان به قتل رسیده و جسد او مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در بهشت سیکنه کرج دفن شده است.»

«توانا» همچنین مدعی شد که از خانواده این فرد برای نشان دادن محل دفن فرزندشان پول دریافت شده است.
پس از انتشار این خبر ادعایی، خبرگزاری میزان، موضوع را از چند مرجع قضایی ازجمله سازمان زندان‌ها، سازمان پزشکی قانونی و دادگستری استان البرز پیگیری کرد.

در ابتدا از مسئولین سازمان زندان‌ها پیگیری شد که آیا فردی با چنین مشخصاتی سابقه بازداشت داشته است یا خیر که اعلام شد هیچ متهمی با این نام بازداشت و به زندان وارد نشده است.

سپس از آنجا که عنوان شده بود این فرد در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شده است موضوع از دادگستری البرز پیگیری شد.

با انجام پیگیری‌ها از سازمان پزشکی قانونی و دادگستری استان البرز مشخص شد، فردی با مشخصات بهاره للهی در فروردین سال جاری در کرج در خانه خود فوت کرده است. 

 برداشت اشتباه رسانه‌ها در صدور حکم جدید برای متهمان پرونده توزیع مشروبات الکلی در استان البرز

مهمترین اخبار قضایی هفته

در جریان نشست خبری رئیس کل دادگستری استان البرز در تاریخ ۳۱ خرداد، و در پی اشاره رئیس کل دادگستری البرز به پرونده مورد اشاره و مرور آنچه در این پرونده سپری شده است، اینگونه در برخی رسانه‌ها استنباط شد که حکم جدید در پرونده صادر شده و اولین باری است که خبر صدور حکم اعدام برای برخی از متهمان پرونده رسانه‌ای می‌شود.

این برداشت اشتباه در حالی صورت گرفته است که صدور حکم اعدام برای متهمان پرونده توزیع مشروبات مسموم در استان البرز مهر ماه گذشته اطلاع‌رسانی شد و خبر جدیدی نیست.

نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر ورزش در خصوص الزامات خرید VAR

مهمترین اخبار قضایی هفته

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در بحث داوری فوتبال کشور، شرایط و الزامات خرید فناوری VAR را اعلام کرد.

اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری

مهمترین اخبار قضایی هفته

حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ماهینی در محاکم قضایی اجرا و وی به زندان معرفی شد.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از رسیدگی به پرونده مطروحه وحید اشتری ماهینی، رای قطعی و لازم‌الاجرای خود را صادر و وی را به حبس محکوم کرد.

تکذیب ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان

مهمترین اخبار قضایی هفته

در پی انتشار ادعای منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با ابتلای صادق زیباکلام به بیماری، خبرگزاری میزان با انتشار گزارشی این ادعا را تکذیب کرد.

در این گزارش امده است که زیباکلام از مدت‌ها پیش دچار بیماری شده بود و طبق قانون مرجع تشخیص عدم تحمل کیفر پزشکی قانونی است که در این مورد اظهار نظر کرده است.

زیباکلام همانطور که تاکنون از مرخصی استفاده کرده می‌تواند برای پیگیری روند درمان از تسهیلات قانونی استفاده کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *