گزارش گروسی به اعضای شورای حکام؛ آمریکا واکنش نشان داد

9:39 - 25 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۹۳۶
گزارش گروسی به اعضای شورای حکام؛ آمریکا واکنش نشان داد
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده در دو سایت نطنز و فردو خبر داده است.

خبرگزاری میزان – خبرگزاری رویترز با طرح ادعای مشاهده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته‎ای ایران برای اعضای شورای حکام، مدعی شد که این گزارش از تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده در ۲ سایت نطنز و فردو خبر می‌دهد.

به ادعای رویترز، گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کشور‌های عضو ارسال شد، گام‌های برداشته شده از سوی ایران را تشریح می‌کند.

در گزارش آژانس، ادعا شده که ایران به‌سرعت ۲ آبشار یا خوشه دیگر از سانتریفیوژ‌های غنی‌سازی اورانیوم اضافی را در سایت فردو خود نصب کرده و راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های بیشتر را در دیگر سایت‌های غنی سازی آغاز کرده است.

این گزارش همچنین مدعی است: ایران در ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که هشت آبشار هر کدام حاوی ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۶ را در واحد ۱ FFEP (کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو) طی ۳ تا ۴ هفته آینده نصب خواهد کرد؛ در عین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب ۲ آبشار از سانتریفیوژ‌های نوع IR-۶ را در سایت فردو راستی‌آزمایی کرده و چهار آبشار دیگر در دست اجرا است.

انتشار گزارش ادعایی رویترز با واکنش وزارت امور خارجه آمریکا مواجه شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ادعا کرد: این گزارش نشان می‌دهد که ایران قصد دارد به توسعه برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی ادامه دهد که هدف صلح‌آمیز معتبری نداشته باشد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شده که ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس همکاری کند تا به‌طور کامل تعهد‌های الزام‌آور پادمانی خود را اجرا کند؛ تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، شورای حکام آژانس به پاسخ دادن به ایران ادامه خواهد داد.

میلر در بخشی دیگر ادعا کرد: ما در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود باقی می‌مانیم و آماده هستیم تا در صورت ادامه عدم همکاری ایران با آژانس، به افزایش فشار بر ایران ادامه دهیم.

این تحولات در حالی روی می‌‌دهد که قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی درباره موضوع هسته‌ای ایران هفته گذشته در شورای حکام تصویب شد؛ قطعنامه‌ای که بدون در نظر داشتن و توجه به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار آنچه اقدام‌های فوری و ضروری برای حل‌وفصل مسائل پادمانی خواند، شد و از ایران خواست تا بیانیه موسوم به ۴ مارس را بی‌تاخیر اجرا کرده و مجوز بازرس‌های آژانس را احیا کند.

پیش از آغاز رای‌گیری برای تصویب قطعنامه یادشده، کشور‌های عضو گروه همفکر با ایران تصویب این قطعنامه را یک اشتباه محاسباتی توصیف کرده و درباره نتیجه‌های معکوس آن هشدار داده بودند.

وزارت امور خارجه نیز با انتشار بیانیه‌ای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره ایران محکوم کرده و آن را اقدامی سیاسی و غیرسازنده توصیف کرد.

ضمن اینکه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به اقدام سیاسی و غیرسازنده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه علیه ایران، ضمن تاکید بر اینکه مقابل فشار‌های سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آییم، از کشور‌های غربی خواست راه تعامل و همکاری را در پیش بگیرند.

وی درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در مقابل صدور قطعنامه در شورای حکام توسط کشور‌های غربی، گفت: قبلا گفته بودیم که صدور قطعنامه اقدامی غیرسازنده است.

ایران نیز پیشتر هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام با واکنش جدی، متناسب و فوری ایران مواجه خواهد شد؛ در همین رابطه، منابع ایرانی اعلام کرده بودند که با توجه به تجربه دفعات پیش اگر شورای حکام مجددا اقدام به صدور قطعنامه علیه ایران کند، تهران نیز عکس‌العمل نشان خواهد داد؛ در واقع، صدور قطعنامه جدید ضدایرانی در شورای حکام پیامدها و هزینه‌های سنگینی را برای صادرکنندگان قطعنامه خواهد داشت.

این موضع‌گیری با در نظر داشتن این واقعیت انجام شد که ایران در سال‌های پس از امضای برجام به صراحت اعلام و عملا نشان داده است که ضمن پایبندی به تعهد‌های خود، هرگز منافع مردم و کشور را نادیده نمی‌گیرد؛ این رویکرد ایران سبب شده تا قطعنامه‌های ضدایرانی پیشین شورای حکام به نتایج مورد نظر طراحان قطعنامه‌ها نرسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *