باقری: توقف موافقتنامه ایران و روسیه واقعیت ندارد

11:38 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۶۸۴
باقری: توقف موافقتنامه ایران و روسیه واقعیت ندارد
سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به بی‌اساس بودن اخبار منتشرشده درباره توقف موافقتنامه ایران و روسیه، گفت که هیچ وقفه‌ای در مسیر نهایی‌سازی سند جامع ایران و روسیه ایجاد نشده است و روند عادی خود را طی می‌کند.

خبرگزاری میزان - علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه نشست هیئت دولت، توضیحاتی درباره سفر اخیر خود به روسیه جهت شرکت در نشست بریکس ارائه کرد.

 آیت‌الله رئیسی تاکید ویژه‌ای داشت تا عضویت ایران در مجموعه بریکس در موعد مقرر انجام شود

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به حضور و عضویت جمهوری اسلامی ایران در دو نهاد بسیار مهم و اثرگذار بریکس و شانگهای، گفت: یکی از این دو نهاد، بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی خارج از چارچوب سازوکار‌های غربی با کارویژه اصلی امور سیاسی و امنیتی و دیگری بزرگ‌ترین سازوکار بین‌المللی در امور اقتصادی - تجاری بین‌المللی شکل گرفته خارج از چارچوب غربی هستند؛ عضویت در این دو نهاد با ظرفیت‌های بسیار مهم میراث گرانقدر و مهم آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه شهید هستند؛ شخص آیت‌الله رئیسی تاکید ویژه‌ای داشت تا عضویت ایران در مجموعه بریکس در موعد مقرر انجام شود که با پیگیری‌های صورت گرفته این امر محقق شد.

موضوع میدان آرش میان ایران و کویت در حال پیگیری است

باقری در ادامه درباره بحث میدان گازی آرش میان ایران و کویت، تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است؛ بحث آرش موضوع رسانه‌ای نیست و میان دو کشور در حال پیگیری است.

رای دادگاه کانادایی اهمیت ویژه‌ای در پیگیری‌های آتی این پرونده دارد

وی همچنین درباره حکم دادگاه کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: این مسئله‌ای بود که از سوی یک نهاد قضایی کانادایی صادر شد و اهمیت ویژه‌ای در روند پیگیری این پرونده چه در کانادا و چه در مراجع دیگر دارد.

گزینه موردنظر باقری برای ریاست‌جمهوری

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که دوست دارد چه کسی رئیس‌جمهور شود، گفت: کسی که مومن و باورمند به مبانی انقلاب اسلامی باشد و هدف اصلی او خدمت به ایران عزیز باشد.

پیگیری پرونده بی‌آزار ادامه دارد

باقری توضیحاتی را نیز درباره پرونده بازداشت بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی در فرانسه ارائه کرد؛ به گفته وی، پیگیری این پرونده ادامه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: من چند روز پیش با سفیر ایران در فرانسه در این باره رایزنی تلفنی داشتم.

توقف موافقتنامه ایران و روسیه واقعیت ندارد

سرپرست وزارت امور خارجه درباره خبر‌های اخیرا منتشر شده درباره وضعیت توافقنامه ایران و روسیه، اظهار کرد: هیچ وقفه‌ای در مسیر نهایی‌سازی سند جامع ایران و روسیه ایجاد نشده و روند عادی خود را طی می‌کند؛ با وجود اینکه دولت در دوره گذار است، وقفه‌ای در این روند ایجاد نشده است.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره توقف این توافقنامه در رسانه‌ها گفت: خبری در این باره در رسانه‌ها آمده بود که واقعیت نداشت و حتی سرگئی لاوروف در پایان نشست بریکس در کنفرانس خبری به صراحت اعلام کرد که این مسئله در دستور کار است و وقفه‌ای در آن رخ نداده است؛ بحث مطرح شده در این باره اصلا واقعیت نداشته و ندارد.

باقری تصریح کرد: اتفاقا در ملاقات روز گذشته من با وزیر خارجه روسیه، هر دو بر این موضوع تاکید کردیم که زودتر این سند را نهایی کنیم؛ این سند مدتی است که میان دو طرف ایرانی و روسی در حال بررسی کارشناسی قرار دارد؛ ما موضوع‌های مدنظر خود را به روس‌ها و آن‌ها نظر‌های خود را به ما ارائه کردند؛ قاعدتا باید یک نشست کارشناسی دیگر برگزار شود تا سند نهایی شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *