اکثریت مطلق آرا به چه معنا است؟

9:21 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۰۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اکثریت مطلق آرا به چه معنا است؟
کسب اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری به معنای کسب بیش از پنجاه‌درصد کل آرای مأخوذه، اعم از آرای صحیح و باطله است.

خبرگزاری میزان - چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

طبق اعلام شورای نگهبان، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف، شش نامزد نهایی و واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، هستند.

بر اساس اصل ۱۱۷ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، کسی به عنوان رئیس‌جمهور تعیین خواهد شد که اکثریت مطلق آرای مأخوذه از شرکت کنندگان در انتخابات را به دست آورد.

اکثریت مطلق آرا یعنی چه؟

اکثریت مطلق آرا یعنی بیش از پنجاه‌درصد کل آرای مأخوذه، ملاک و مبنا در مجموع آرای مأخوذه، کل آرای اخذ شده در روز انتخابات اعم از آرای صحیح و باطله است و صرفا آرای صحیح مدنظر نیست.

بنابراین هر نامزدی که بتواند نصف به علاوه یک رای از کل آرای مأخوذه را کسب کند به‌عنوان رئیس جمهور منتخب مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران تعیین می‌شود.

اگر هیچ کدام از نامزد‌ها در دور اول نتوانند اکثریت مطلق آرای مأخوذه را به دست بیاورند طبق قانون اصل ۱۱۷ قانون اساسی و ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، دو نفر که‏ در دور نخست‏ بیش‏ از دیگران‏ رأی‏ داشته‌‏اند برای انتخاب‏ مجدد معرفی می‌شوند و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

بخش پایانی اصل ۱۱۷ قانون اساسی در این رابطه مقرر داشته: اگر بعضی از نامزد‌های دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *