واکنش‌ روزنامه‌ها به تایید صلاحیت شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری

11:22 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۲۹۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
واکنش‌ روزنامه‌ها به تایید صلاحیت شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری
روز گذشته صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف از طرف شورای نگهبان برای انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری در حالی تایید شد که واکنش‌هایی در رسانه‌های مختلف داشته است.

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

طبق جدول زمانبندی برگزاری انتخابات ثبت‌نام از داوطلبان از دهم خرداد آغاز و تا چهاردهم ماه جاری انجام شد.

پس از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت‌ها دقایقی قبل سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف از طرف شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است.

در این مجال واکنش رسانه‌های مختلف را به شش کاندیدای این دوره از ریاست جمهوری که روز گذشته از طرف شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد می‌خوانیم.

 

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

آغاز رقابت برای خدمت

درحالی که نهاد‌های نظارتی و اجرایی، احزاب و فعالان سیاسی در انتظار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد مقرر خود یعنی سال آینده بودند، شهادت آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در۳۰اردیبهشت سال جاری به‌ناچار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را یک سال جلو انداخت و طبق تقویم اعلام شده از سوی وزارت کشور قرار است رأی‌گیری عمومی برای انتخاب رئیس‌دولت جدید، هشتم تیرماه برگزار شود.

جام جم در ادامه به بررسی سوابق و مشخصات کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

 

تنور انتخابات داغ شد این ۶ نامزد با هم رقابت می‌کنند
شورای نگهبان صلاحیت آقایان پزشکیان، پورمحمدی، جلیلی، زاکانی، قاضی‌زاده‌هاشمی و قالیباف را برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید کرد. تنور انتخابات داغ شده است، انتخابات روز جمعه ۸ تیرماه برگزار می‌شود و حضور حماسی ملت عزیز و سرافراز ما در میدان انتخاب، گامی بلند در جهت حراست از استقلال، عزت، امنیت و پیشرفت کشور است.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

میدان رقابتی شد

جوان آنلاین نوشت: نـتـایج تــأیـید صـلاحـیـت‌هـا نشان می‌دهد که همه گرایش‌های سیاسی شناخته شده در کشورمان در انتخابات پیش‌رو نماینده دارند. جبهه اصلاحات ایران به عنوان نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات رسما اعلام کرده بود که مسعود پزشکیان یکی از گزینه‌های رسمی این جبهه است. حالا پزشکیان تأیید شده است. سیدامیرحسین‌قاضی‌زاده‌هاشمی از اعضای دولت سیزدهم و سعیدجلیلی، محمدباقر‌قالیباف و علیرضا زاکانی هم از جریان اصولگرا تأیید شدند. حجت‌الاسلام مصطفی‌پورمحمدی هم از جریان اصولگرای سنتی تأیید شده است. شورای نگهبان بستر رقابت انتخاباتی را فراهم کرد. حالا باید جریانات سیاسی و کاندیدا‌های تأیید صلاحیت شده تلاش کنند تا در این میدان رقابتی رأی مردم را جذب کنند.
شورای نگهبان صلاحیت شش نفر از ۸۰ نفر ثبت‌نام کننده در این دوره از انتخابات را تأیید کرد. بر این اساس مسعود پزشکیان، مصطفی‌پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف تأیید شدند. چهره‌های شناخته‌شده‌ای هم بودند که احراز صلاحیت نشدند. اسحاق‌جهانگیری، علی‌لاریجانی، محمود‌احمدی‌نژاد و عبدالناصرهمتی از جمله این افراد هستند. محمد مهدی اسماعیلی، مهرداد‌بذرپاش و صولت مرتضوی هم از اعضای دولت بودند که احراز صلاحیت نشدند. بر این اساس تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها از دیروز شروع شده و تا ششم تیرماه ادامه خواهد داشت.

 

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

نتیجه قابل پیش بینی یا شوک انتخاباتی؟

فرهیختگان در سرمقاله خود نوشت: ارزیابی اولیه از فهرست نامزد‌ها چند نکته مهم را تداعی می‌کند؛ نخست آنکه با عدم حضور لاریجانی از قطبیت انتخابات و دوگانه‌ای که او قصد داشت با جلیلی در موضوعات مختلف بسازد، کاسته می‌شود و صف‌کشی در موضوع سیاست خارجی همچنان از موضوعات انتخاباتی خواهد بود، اما نه به پررنگی زمان حضور لاریجانی در صحنه.

دوم اینکه هندسه فهرست تاییدشده گمانه‌ها مبنی‌بر دور دومی شدن انتخابات را تقویت می‌کند، احتمالا انتشار اولین نظرسنجی بعد از تایید صلاحیت‌ها این گمانه را تایید و پررنگ خواهد کرد. اگر این گزاره به یک ایده تثبیت‌شده در کمپین‌های تبلیغاتی این ۶ نفر تبدیل شود، استراتژی‌های انتخاباتی آن‌ها تغییر خواهد کرد. در انتخاباتی با مشارکت بیش از ۵۰ تا ۵۵ درصد احتمالا برای پیروزی نیاز به ۲۰ میلیون رای و برای به دور دوم رفتن به حدود هفت تا ۹ میلیون رای نیاز خواهد بود. در چنین شرایطی برای رفتن به دور دوم تثبیت بدنه رای وفادار و جلوگیری از ریزش بدنه رای مشترک بیشتر از جذب آرای سرگردان موضوعیت خواهد داشت.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

مرهم دردهای ملت

آرمان نوشت: انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به‌صورت رسمی آغاز شد، زیرا در این مرحله جناح‌ها و شهروندانی که می‌خواهند در این رویداد حضور داشته باشند می‌توانند با دیگر رقبا به مبارزه انتخاباتی بپردازند باتوجه به این موضوع که از امروز تبلیغات ریاست جمهوری هم آغاز شده است. شورای نگهبان روز گذشته بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را به پایان رساند و ستاد انتخابات کشور هم اسامی نامزد نهایی این انتخابات را اعلام کرد.

بر این اساس «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» تایید صلاحیت شدند. باتوجه به اینکه در ادوار گذشته اصلاح‌طلبان نتوانستند کاندید مستقلی داشته باشند از این رو می‌توانیم شاهد یک دو قطبی بین نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا‌ها داشته باشیم در این مورد می‌توانیم بگوییم دوقطبی کلاسیک اصلاح‌طلب اصولگرا را خواهیم دید.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

‌مطالبه سدشکنی از تحریم

دنیای اقتصاد نوشت: شورای نگهبان فهرست ۶ نفر نهایی برای انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. احتمالا در روز‌های آینده این ۶نفر برنامه‌های خود را برای حل چالش‌های کشور ارائه خواهند کرد. اما برای مردم مهم‌ترین اولویت رئیس دولت آینده چه خواهد بود؟ «دنیای‌اقتصاد» در یک نظرسنجی این اولویت‌های اصلی را مورد بررسی قرار داده است. از دید مخاطبان، رفع تحریم‌ها از اقتصاد ایران مهم‌ترین دغدغه پاسخ‌دهندگان بوده است. این مطالبه با واقعیت‌های اقتصادی نیز همخوان است. مطابق بررسی‌ها، تشدید تحریم‌ها در یک دهه اخیر رشد اقتصادی را از مسیر صعودی خود منحرف کرده و باعث جاماندگی ایران در رقابت منطقه‌ای با رقبا شده است. تشدید تحریم‌ها باعث شده است که ارتباط موثر اقتصاد ایران با سایر کشور‌ها کمرنگ‌تر از قبل شود و این کاهش همکاری فرامرزی، حتی با کشور‌های همسو با ایران نیز مشاهده می‌شود؛ بنابراین برگ برنده رئیس‌جمهور آینده این است که بتواند اجماع داخلی و خارجی را برای سدشکنی تحریم‌ها ایجاد کند.

 

 واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

عبور شش نفر از فیلتر شورای نگهبان

مردم سالاری نوشت: با اعلام اسامی نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شد.
آنگونه که سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرد: ۶ نفر از ۸۰ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شدند. براین اساس مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیر حسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف تایید صلاحیت شدند.
در میان اسامی تایید صلاحیت شده، دو نفر یعنی مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی افزادی هستند که نسبت به انتخابات سه سال گذشته تغییر کرده اند و ۴ نفر همان‌هایی هستند که دوره قبل نیز تایید صلاحیت شده بودند

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

 

نوبت انتخاب

 شهروند نوشت: وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اسامی داوطلبان احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. وزارت کشور، بر اساس فرایند قانونی انتخابات ریاست جمهوری، پس از دریافت اسامی نمایندگان احراز صلاحیت شده، اسامی آن‌ها را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، اطلاعیه وزارت کشور در خصوص اسامی داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت شده به این شرح زیر است:
۱- مسعود پزشکیان ۲- مصطفی پورمحمدی ۳- سعید جلیلی ۴- علیرضا زاکانی ۵- امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۶- محمد باقر قالیباف.
شهروند در ادامه بر اساس حروف الفبا، مروری بر سوابق هر یک از نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته و به طور خلاصه به بررسی فعالیت‌های آن‌ها در چند دهه اخیر پرداخته است.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری


سه ضلعی قالیباف، جلیلی و پزشکیان

همدلی نوشت: در شرایطی که دیروز اسامی نهایی نهایی تایید صلاحیت‌شدگان اعلام شد، صف‌بندی گروه‌های سیاسی مقابل یکدیگر به یک آرایش نسبتا شفاف‌تری رسیده است. اصولگرایان با گزینه‌های تقریبا غیر دولتی بیشترین نمایندگان را دارند. اصلاح‌طلبان، اما حالا با یک گزینه و میانه‌رو‌ها با گزینه‌های مشترک در صحنه حضور دارند. اصلاح‌طلبان در نقطه مشترک طیف میانه‌رو با توجه به رای‌گیری درون‌گروهی باید پشت پزشکیان، تنها گزینه خود بایستند. این که کدام گزینه شانس بیشتری برای حضور در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی را دارد؟ هنوز مشخص نیست و یا لااقل درحال حاضر نمی‌توان با صراحت در این‌باره سخن گفت. اما شاخص‌ترین افراد جریان‌های سیاسی که می‌توانند درپی تایید صلاحیت در انتخابات موثر باشند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگرچه پرداختن به مواضع دگر داوطلبان شاخص که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند نیز خالی از فایده نیست.

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری


آغاز ماراتن انتخابات ریاست‌جمهوری

قدس نگاهی به رویکرد‌ها و کارنامه نامزد‌های نهایی ریاست‌جمهوری پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و مشخص‌شدن رقیبان عرصه خدمت انداخته و نوشته است: پس از ۶ روز، نتیجه رد یا تأیید صلاحیت‌ها رسید. شورای نگهبان که در مهلت پنج‌روزه خود بررسی ۸۰ نامزد را به پایان نبرده بود، طبق قانون مهلت خود را تمدید و دیروز در ششمین روز بررسی‌ها نتیجه را به وزارت کشور ارسال کرد.

از میان ۸۰ نامزد واجدالشرایط که احساس تکلیف برای خدمتگزاری پس از شهیدجمهور داشتند، صلاحیت ۶ نفر از سوی شورای نگهبان احراز شد.

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

 

بحران را قبول دارید؟

جهان صنعت در مطلب خود از شش کاندیدای ریاست جمهوری پرسش‌هایی را مطرح کرده است.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

 

دومین خرداد اصلاح طلبان
اعتماد نوشت: «یکی در برابر ۵ نفر»؛ ترجیع‌بند مناسبی است که درخصوص نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌توان از آن بهره برد. انتخاباتی که در آن مسعود پزشکیان به عنوان تنها نامزد اصلاح‌طلب می‌بایست در برابر ۵ چهره اصولگرا شامل افرادی چون: محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی صف‌آرایی کند. برخی کاربران در فضای مجازی به استقبال تایید صلاحیت پزشکیان رفته و برگزاری مناظره‌های انتخاباتی را با عباراتی، چون ۵+۱ نظیرسازی کردند.


واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

۵+۱

شرق نوشت: نکته جالب درباره اعلام کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ناظر به عدم تأیید صلاحیت وزرای دولت سیزدهم است. در حالی که برخی وزرای دولت رئیسی از صولت مرتضوی تا مهرداد بذرپاش و محمدمهدی اسماعیلی در کنار داوود منظور (رئیس سازمان برنامه و بودجه) و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (رئیس بنیاد شهید)، اسب خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی زین کرده بودند و حتی بخشی از اعضای هیئت دولت و مدیران ارشد دولت سیزدهم، نامه‌ای به شورای نگهبان برای اثبات توان مدیریت و رجل سیاسی بودن «محمدمهدی اسماعیلی» نوشتند، در نهایت به جز قاضی‌زاده‌هاشمی هیچ‌کدام از فیلتر شورای نگهبان رد نشدند. از سوی دیگر با اعلام نامزد‌های نهایی انتخابات، سخنگوی ستاد انتخابات کشور دیروز (یکشنبه) خبر داد که تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است. محسن اسلامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بر اساس قانون انتخابات با اعلام اسامی داوطلبان انتخابات، تبلیغات آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح پنجشنبه هفتم تیر ادامه دارد.

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

 

 

دو قطبی قالیباف - جلیلی

هفته‌نامه‌ ۹ دی رقابت جدی در انتخابات ریاست جمهوری را بین دوگفتمان سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف می‌داند.

این هفته نامه نوشته است: پزشکیان رقیب قالیباف نیست بل رفیق اوست. پزشکیان، حامی ریاست قالیباف در مجلس و قالیباف، به صورت غیرقانونی پیگیر تأیید اعتبارنامه تاج‌گردون اصلاح‌طلب بود. پزشکیان فقط برای اجماع است.

 

واکنش‌ها به تایید صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری

و اینک پزشکیان

روزنامه هم‌میهن نوشته است: اغلب کاندیدا‌هایی تایید صلاحیت شده بانیان وضع موجود هستند. نتایج عملکرد آنان در این سه سال پیش چشم مردم است. وعده‌های محقق‌نشده‌ آنان فراوان و در وضعیت مردم تاثیرگذار است، فقدان چشم‌انداز نسبت به آینده آشکار و روشن است. هیچ‌کدام آنان در بخش‌هایی که بوده‌اند، کوچکترین موفقیتی که قابل ذکر باشد، نداشته‌اند. بنابراین، تاکید اصلی بر آمسعود پزشکیان، نماینده تبریز در ادوار مجلس و وزیر بهداشت دولت خاتمی، است... فرصتی است که به هر دلیلی نصیب ایشان شده تا نقشی شایسته در سرنوشت کشور و برای برون‌رفت از این وضع ناهنجار ایفا کند؛ ولی تمام مسئولیت متوجه او نیست. مردم نیز کمابیش و به سهم خود مسئول هستند.

انتهای پیام/



محمدرضا ملایم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
فقط احمدی نژاد راستگو و عادل
افشاگر فساد
|
United States of America
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
0
فقط دکتر محمود احمدی‌نژاد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *