باقری خطاب به فیدان: تقویت پیوند‌های ایران و ترکیه در جهت پایداری ثبات منطقه‌ای است

15:40 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۵۴
باقری خطاب به فیدان: تقویت پیوند‌های ایران و ترکیه در جهت پایداری ثبات منطقه‌ای است
سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با وزیران خارجه اندونزی و ترکیه با بیان اینکه حمایت از مردم فلسطین وظیفه انسانی کشور‌های اسلامی است، بر ایفای نقش کشورهای مسلمان در حمایت از مردم فلسطین در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - علی‌ باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی‌هشت) درباره وضعیت غزه به استانبول سفر کرده است، در حاشیه این نشست با رتنو مارسودی و هاکان فیدان، وزیران خارجه اندونزی و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

همه وظیفه داریم به مردم فلسطین کمک کنیم

سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اندونزی، خطاب به مارسودی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید کشورمان تمرکز بر توسعه و گسترش روابط با کشور‌های اسلامی از جمله اندونزی به‌عنوان یکی از کشور‌های مهم آسیا بود؛ سفر دکتر رئیسی به جاکارتا که با استقبال بسیار گرم دولت و مردم اندونزی و برنامه‌ها و توافق‌های خیلی خوبی همراه شد، در ذهن رئیس‌جمهور شهید و دولت و مردم ایران ماندگار شد. 

باقری بر لزوم برگزاری به موقع و از پیش برنامه‌ریزی شده کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین کمیته‌های مشترک سیاسی و حقوق بشری در راستای پیگیری اجرای توافق‌های سفر رئیس‌جمهور شهید ایران به جاکارتا تاکید کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این دیدار، حمایت از مردم فلسطین را وظیفه انسانی و اسلامی کشور‌های اسلامی دانست و تاکید کرد: همه وظیفه داریم به مردم فلسطین کمک کنیم تا در مقابل صهیونیست‌ها بایستند و در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی نقش فعال و موثر خود را در حمایت از مردم فلسطین ایفا کنیم.

رتنو مارسودی نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر رئیسی و برادر خود دکتر امیرعبداللهیان، مراتب تسلیت مجدد خود، دولت و مردم اندونزی را به مردم و دولت کشورمان ابراز داشت.


وزیر خارجه اندونزی نیز ضمن تایید ارزیابی سرپرست وزارت خارجه در مورد سفر بسیار موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور شهید به جاکارتا، بر اهتمام مقام‌های عالی و دولت کشورش برای تحقق و اجرایی شدن توافق‌های صورت گرفته در این سفر مهم تاکید کرد.

مارسودی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تقویت همکاری‌ها بین تهران و جاکارتا در عرصه‌های بین‌المللی به‌ویژه در دفاع و حمایت از حقوق مردم فلسطین یادآوری کرد که تلاش‌های خود را برای حمایت و دفاع از حقوق مسلم و مشروع مردم فلسطین تقویت خواهیم کرد.

کشور‌های اسلامی باید رایزنی‌های نزدیک تری برای حمایت‌های سیاسی و حقوقی از مردم فلسطین داشته باشند

باقری همچنین با هاکان فیدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

باقری خطاب به فیدان: تقویت پیوند‌های ایران و ترکیه در جهت پایداری ثبات منطقه‌ای است

سرپرست وزارت امور خارجه با قدردانی از ابتکار ارزشمند ترکیه در برگزاری نشست استانبول، حضور هیئت ایرانی را نشانگر اهتمام ویژه به مسئله فلسطین و همچنین نقش و موضع ترکیه اعلام کرد.

باقری با اشاره به اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید به توسعه و تعمیق روابط دو کشور، بر اراده جدی ایران برای توسعه بیش از پیش روابط رو به پیشرفت دو کشور و  پیگیری اجرایی شدن توافق‌های صورت گرفته بین سران ایران و ترکیه به‌ویژه در ابعاد اقتصادی و تجاری  تاکید کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی یادآوری کرد: تقویت پیوند‌های بیشتر در روابط ایران و ترکیه، نه تنها به نفع دو کشور، بلکه در جهت پایداری ثبات منطقه‌ای است، به‌ویژه که ما با دشمن مشترکی مثل رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.

باقری همچنین با اشاره به اهمیت و حساسیت روند تحولات فلسطین و تشدید جنایت‌های صهیونیست‌ها تصریح کرد: ما کشور‌های اسلامی باید رایزنی‌های نزدیک تری برای حمایت‌های سیاسی و حقوقی از مردم فلسطین داشته باشیم.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از شرکت سرپرست وزارت امور خارجه ایران در نشست استانبول در این دوره حساس و فوق‌العاده بعد از شهادت سرنشینان پرواز اردیبهشت، تاکید کرد: درباره این ابتکار و برگزاری نشست استانبول با دوست عزیزم دکتر امیرعبداللهیان گفت‌وگو و مشورت کرده بودیم.

فیدان از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین و حضور فعال در عرصه‌های سیاسی و منطقه‌ای تمجید و از توسعه و تقویت سازوکار‌های همکاری‌های منطقه‌ای استقبال کرد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به ابعاد متنوع و متعدد روابط مهم آنکارا و تهران، بر تداوم و تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های اقتصادی و انرژی و همچنین مبارزه با تروریسم در چارچوب توافق‌های خوب صورت گرفته در سفر‌های روسای جمهور دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *