مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی در هفته‌ای که گذشت|

سفر رئیس قوه قضاییه به قطر/توصیه‌های رئیس عدلیه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات/تکذیب بازداشت علی پروین در ارتباط با پرونده کوروش کمپانی

16:00 - 25 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۱۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سفر رئیس قوه قضاییه به قطر/توصیه‌های رئیس عدلیه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات/تکذیب بازداشت علی پروین در ارتباط با پرونده کوروش کمپانی
سفر رئیس قوه قضاییه به قطر، توصیه‌ها و تأکیدات رئیس قوه قضاییه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات، برگزاری جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور، تشریح آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال، تکذیب بازداشت علی پروین در ارتباط با پرونده کوروش کمپانی، ورود صبا آذرپیک و یاشار سلطانی به زندان جهت اجرای حکم، و احضار رائفی‌پور به دادستانی تهران از جمله مهم‌ترین اخبار قضایی یک هفته گذشته است.

خبرگزاری میزان - سفر رئیس قوه قضاییه به قطر، توصیه‌ها و تأکیدات رئیس قوه قضاییه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات، برگزاری اولین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور، نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، تشریح آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال، تکذیب بازداشت علی پروین در ارتباط با پرونده کوروش کمپانی، ورود صبا آذرپیک و یاشار سلطانی به زندان جهت اجرای حکم، پاسخ به برخی ادعا‌ها در رابطه با اجرای حکم قطعی دو محکوم، برگزاری چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین، محکومیت ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلاری دولت و مقامات آمریکا در پرونده حمله تروریستی اهواز، افتتاح شعبه شورای حل اختلاف ویژه ایرانیان خارج از کشور، احضار رائفی‌پور به دادستانی تهران، اعلام جرم دادستانی تهران علیه حاشیه‌نیوز و بامدادنو و تشکیل پرونده دادستانی تهران برای روزنامه هم‌میهن، مهم‌ترین اخبار قضایی یک هفته گذشته است.

سفر رئیس قوه قضاییه به قطر

اخبار مهم هفته

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه روز سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی به کشور قطر سفر کرد.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه دوحه، مورد استقبال رسمی رئیس شورای عالی قضایی قطر و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.

رئیس دستگاه قضا در جریان سفر یک روزه به قطر، علاوه بر دیدار با امیر قطر، دادستان کل و رئیس شورای عالی قضایی قطر، در جمع ایرانیان مقیم این کشور نیز حاضر شد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات آن‌ها پرداخت.

همچنین در این سفر تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک قضایی بین مسئولان قضایی دو کشور امضا شد.

توصیه‌ها و تأکیدات رئیس قوه قضاییه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات

اخبار مهم هفته

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه (۲۱ خردادماه) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، با اشاره به اعلام اسامی کاندیدا‌های نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تمامی اشخاصی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم احساس وظیفه کرده و با انگیزه‌های مختلف ثبت‌نام کردند، چه آن‌هایی که صلاحیت‌شان احراز شد و چه آن‌هایی که این امر برای‌شان محقق نشد، باید در تراز شخصیتی عمل کنند که داوطلب تصدی کرسی مهم ریاست جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا، اصل اساسی، قائل شدن احترامِ ویژه برای قانون است؛ قطعاً در این قضیه و به طور کلی، قضایای مشابه، نباید عملی مرتکب شد که سبب سوء‌استفاده و بهره‌برداری دشمن شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، توصیه‌های مهمی را خطاب به نامزد‌های احراز صلاحیت‌شده مطرح کرد.

برگزاری اولین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستانی کل کشور

اخبار مهم هفته

اولین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشور با حضور اعضا و به ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور برگزار شد. دادستان کل کشور در این جلسه چهارده تأکید خود را خطاب به مسئولان اجرایی و برگزاری انتخابات و نامزد‌هایی که صلاحیت آن‌ها احراز می‌شود و نمی‌شود را بیان داشت.

در ادامه این جلسه علی‌اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: پیش‌بینی‌های لازم درباره جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از مقام و موقعیت افراد برای له یا علیه نامزد‌ها و همچنین سوءاستفاده احتمالی نامزد‌ها از اموال عمومی و بیت‌المال، بحث توجیه و ارشاد نامزد‌ها و ستاد‌های آن‌ها برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با هدف اجرای عدالت انتخاباتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای نامزد‌ها شده است.

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

اخبار مهم هفته

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه (۲۲ خردادماه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: تلاش قوه قضاییه در سال‌های اخیر برای این بوده است تا بتواند روابط حقوقی و قضایی خود را با کشور‌های همسایه و کشور‌های دوست توسعه دهد، به‌طور طبیعی زمانی که مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشور‌ها توسعه پیدا می‌کند به همین نسبت مسائل قضایی و حقوقی نیاز به توسعه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست به سوالات خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی، آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی،  آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو)، تشکیل پرونده در مورد حادثه بالگرد و شهادت رئیس جمهور در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «داریوش مهرجویی» و همسرش، زمان شروع فعالیت دادگاه‌های صلح، آخرین وضعیت پرونده مربوط به دستگیری افراد مرتبط با شبکه قاچاق دارو، آخرین وضعیت پرونده فرش‌های سعدآباد، آخرین وضعیت رایزنی‌ها جهت استرداد مجرمان، آخرین وضعیت پرونده موبایل موسوی و برنامه دستگاه قضایی برای برخورد با بی‌اخلاقی‌های احتمالی برخی از کاندیدا‌ها و تخلفات انتخاباتی پاسخ داد.

تشریح آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال

اخبار مهم هفته

رئیس کل دادگستری استان کرمان آخرین وضعیت پرونده فساد در باشگاه فوتبال مس رفسنجان را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر ۷ متهم در این پرونده تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند و رسیدگی به این پرونده با قاطعیت در دستور کار دادگستری استان کرمان و نهاد‌های امنیتی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در گفتگو با میزان، با بیان اینکه تعداد بازداشتی‌های پرونده فساد در فوتبال به ۳ نفر رسید، اظهار کرد: صبح امروز و در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در یکی از باشگاه‌های فوتبال، یکی از مسئولان سابق سازمان لیگ به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار و به اتهام اخذ رشوه با قرار تامین مناسب روانه زندان شد.

تکذیب بازداشت علی پروین در ارتباط با پرونده کوروش کمپانی

اخبار مهم هفته

در پی انتشار یک پیام دروغ به نقل از دادستان تهران در برخی کانال‌های خبری، خبرگزاری میزان در گزارشی این شایعه را تکذیب کرد.

این ادعای دروغ به نقل از دادستان تهران در حالی در فضای خبری منتشر شد که طبق اعلام یک مقام قضایی، اساسا هیچ پرونده‌ای در رابطه با موضوع مورد اشاره علیه پروین تشکیل نشده و این فرد در پرونده کوروش کمپانی سمتی ندارد.

ورود صبا آذرپیک به زندان جهت اجرای حکم

اخبار مهم هفته

در پی قطعی شدن حکم قضایی صفورا آذرپیک این فرد روز یکشنبه ۲۰ خردادماه جهت اجرای احکام صادره وارد زندان شد.

براساس حکم صادره صفورا آذرپیک بابت ۵ فقره نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تغزیری و پرداخت جریمه نقدی و اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از ایشان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت ۵ فقره جرم افترا نسبت به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. همچنین نامبرده بابت جرم تهدید به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

براساس حکم صادره، متهم به مجازات تکمیلی ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی به مدت دو سال و انتشار حکم محکومیت قطعی در رسانه رسمی محکوم شده است.

پس از ورود آذرپیک به زندان، ادعای خلاف واقعی درباره آسیب چشمی وی مطرح شد که پیگیری‌ها در رابطه با ادعا‌های منتشر شده حاکی از این بود که این فرد در هنگام ورود به زندان هیچ آسیبی از ناحیه چشم نداشته است.

ورود یاشار سلطانی به زندان جهت اجرای حکم 

اخبار مهم هفته

یاشار سلطانی در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی داشت، پس از تجدید نظرخواهی و رای نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (یازده فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

یاشار سلطانی لحظاتی در تاریخ ۲۰ خردادماه پس از احضار به دادستانی تهران جهت اجرای حکم قطعی قضایی وارد زندان شد.

پاسخ به برخی ادعا‌ها در رابطه با اجرای حکم قطعی دو محکوم

اخبار مهم هفته

پس از اجرای حکم قطعی دو فعال فضای مجازی (صبا آذرپیک و یاشار سلطانی) برخی افراد و جریان‌های خبری و سیاسی ضمن ادعای برخورد سلیقه‌ای و جناحی قوه قضاییه با مسائل پیش آمده، دستگاه قضایی را به اعمال و برخورد سلیقه‌ای با افراد متهم کردند.

مرکز رسانه قوه قضاییه در پاسخ به ادعای شکل گرفته اعلام کرد: ادعای مطرح شده در مورد محکومان مورد نظر در حالی صورت می‌گیرد که این افراد شاکی‌های خصوصی متعدد داشته و اجرای حکم آن‌ها پس از انجام تشریفات قانونی و به درخواست شاکیان خصوصی بوده است.

ادعا‌های شکل گرفته پیرامون اجرای احکام قطعی این دو محکوم با توجه به مشی و استقلال قوه قضاییه فاقد هرگونه اعتبار بوده کما اینکه در برهه حساس کنونی و پیرامون برخی ادعا‌های صورت گرفته در فضای خبری کشور برخورد‌هایی با برخی رسانه‌ها نیز صورت گرفته که منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

برگزاری چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین

اخبار مهم هفته

چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، روز سه‌شنبه (۲۲ خرداد ماه) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین «دهقانی» و مستشاران دادگاه برگزار شد.

در این جلسه، وکیل شُکات با برشمردن درخواست اصلی خانواده شهدا و ضرورت طرح شکایت گفت: خانواده شهدا سه خواسته دارند؛ مطالبه خسارت، مطالبه دیه و مطالبه ضرور و زیان ناشی از جنایاتی که علیه آن‌ها رخ داده است.

محکومیت ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلاری دولت و مقامات آمریکا در پرونده حمله تروریستی اهواز

سفر رئیس قوه قضاییه به قطر/توصیه‌ها و تأکیدات رئیس قوه قضاییه در مورد رعایت قانون و اخلاق در ایام انتخابات/برگزاری اولین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران پس از رسیدگی علنی به پرونده شکایت مطرح شده در خصوص واقعه تروریستی ۳۱ شهریور سال ۹۷ اهواز، دولت و مقامات امریکا را به پرداخت ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار خسارت به خواهان‌های این پرونده محکوم کرد.

افتتاح شعبه شورای حل اختلاف ویژه ایرانیان خارج از کشور

اخبار مهم هفته

شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور به منظور رسیدگی به اختلافات ایرانیانی که خارج از کشور حضور دارند، شروع به کار کرد.

احضار رائفی‌پور به دادستانی تهران

اخبار مهم هفته

علی اکبر رائفی‌پور با گزارش ضابطین در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی با عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، صبح روز ۲۰ خردادماه به دادستانی تهران احضار شد.

اعلام جرم دادستانی تهران علیه حاشیه‌نیوز و بامدادنو

اخبار مهم هفته

با شروع فضای انتخاباتی در کشور انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی و سایت‌های خبری بیشتر شده است.

در همین رابطه طبق رصد‌های صورت گرفته و به واسطه انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات از سوی حاشیه نیوز و بامدادنو، دادستانی تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرد. مدیران مسئول این دو رسانه برای ارائه توضیحات و رسیدگی به پرونده به دادستانی تهران احضار شدند.

تشکیل پرونده دادستانی تهران برای روزنامه هم‌میهن

اخبار مهم هفته

صبح روز ۲۱ خرداد، یادداشتی در صفحه اجتماعی روزنامه هم‌میهن منتشر شده بود که در پی انتشار این مطلب دادستانی تهران برای مدیرمسئول این روزنامه پرونده قضایی تشکیل داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *