گزارش|

دهمین طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان در خراسان جنوبی در حال اجراست/ آزادی ۴ زندانی در طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان

9:01 - 17 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۶۰۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دهمین طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان در خراسان جنوبی در حال اجراست/ آزادی ۴ زندانی در طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در توضیح عملکرد دهمین دوره از طرح جهادی خدمات قضایی الکترونیک رایگان استان گفت: در این طرح که از ابتدای سال جاری آغاز شده است ۴ زندانی آزاد و با آزادی ۱۷ زندانی از طریق پابند الکترونیک موافقت شد.

خبرگزاری میزان- مونا مصیبی -دشواری دسترسی عمومی به خدمات حقوقی یکی از مسائلی است که سبب تزلزل در روابط حقوقی اشخاص شده و موجب می‌شود تا دستگاه قضایی در اجرای ماموریت های خود از جمله پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی با مشکل مواجه شود از این رو در سند تحول قضایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر توسعه حداکثری سامانه‌ها و الکترونیکی سازی فرآیندها، گام‌های مؤثری در تسهیل خدمات قضایی برداشته شده است.

  با توجه به اینکه تسریع و تسهیل دسترسی مردم به عدالت و شفافیت، هدف اصلی ارائه خدمات الکترونیک قضایی است، سامانه‌های فعال در درگاه قوه قضاییه نیز به منظور تدوین و پیاده‌سازی پروژه‌های نوین فناوری ایجاد شده‌اند تا در راستای اجرای سند تحول قضایی دسترسی مردم به عدالت و شفافیت تسهیل شود.

در همین رابطه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، (۲۷ آذرماه ۱۴۰۲) گفت: امروز مقوله بهره‌گیری از فناوری و توسعه و بسط آن، نه یک انتخاب و اختیار بلکه یک الزام است؛ ما امروز ناگزیر هستیم که از تجهیزات فناورانه بهره بگیریم و این امر را گسترش دهیم؛ در این حوزه نباید عقب بمانیم؛ بدون تردید چنانچه در این عرصه عقب بمانیم، بعداً باید هزینه‌های زیادی را متحمل شویم و شاید به هدف و مقصود مطلوب نائل نشویم؛ بر همین اساس خطاب به همه مسئولان و بخش‌های قوه قضاییه بویژه معاونت‌های «راهبردی»، «حقوقی»، «مالی، پشتیبانی و عمرانی»، «مرکز آمار و فناوری اطلاعات» و «پژوهشگاه قوه قضاییه» تأکید می‌کنم که نسبت به توسعه و بسط مقوله فناوری در بخش‌های مختلف دستگاه قضا اهتمام بیشتری به خرج دهند و اقدامات ناظر بر این امر را با انسجام هرچه بیشتر انجام دهند.

 دادگستری استان خراسان جنوبی در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و دسترسی کلیه افراد به خدمات قضایی و حقوقی چندین طرح  را در مناطق مرزی و محروم برگزار کرده است که دهمین طرح آن اکنون در حال اجرا است.

محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به عملی سازی موضوعات مطرح شده در سند تحول قوه قضاییه در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات الکترونیک قضایی گفت: گروه جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان دادگستری استان خراسان جنوبی در دهمین طرح خدمات قضایی جهادی با حضور در مناطق محروم و مرزی این استان جهت رفع مشکلات قضایی مردم به ارائه خدمات قضایی رایگان پرداختند.

..

وی ادامه داد: در این طرح های جهادی، مناطقی انتخاب می‌شوند که معمولاً بسیاری از مردم آن علاوه بر اینکه در مناطق مرزی و محروم کشور زندگی می‌کنند، دارای اطلاعات حقوقی لازم نیستند و برای رسیدن به حقوق قانونی خودشان باید مسافت بسیار زیادی را طی کنند تا به دادگاه شهرستان یا بخش و یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دسترسی پیدا کنند.

محمدجعفر عبدالهی گفت: گروه جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان دادگستری خراسان جنوبی با تعامل با دفاتر خدمات قضایی هر شهرستان یا بخش، زندان‌های استان، فرمانداران، بخشداران، امامان جمعه، دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی روستا‌ها با حضور در حسینه‌ها و بعضاً حضور در خانه افراد مسن و ناتوان روز به روز ارائه خدمات خود در مناطق محروم را گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: کلیه تجهیزات الکترونیکی جهت ارائه مطلوب خدمات به مردم از جمله ثبت نام ثنا، مصالحه پرونده‌های شورای حل اختلاف، ارسال لایحه گذشت، ثبت دعاوی ترافعی و...، در محل طرح آماده می‌شود.

 عبدالهی به خدمات ارائه شده در طرح‌های جهادی قضایی اشاره کرد و گفت: ملاقات تصویری خانواده زندانیان با مددجو، ملاقات تصویری برخط با رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و یا با قاضی پرونده در شهرستان‌ها و رسیدگی به پرونده‌های آنان، پاسخگـویی به درخواست‌های طرفین دعاوی از مهـم‌ترین اقداماتی است که در این طرح‌ها به سرانجام می‌رسد و موجب رضایتمندی اهالی منطقه می‌شود.

دهمین طرح خدمات الکترونیک رایگان قضایی در ۲۲ نقطه مرزی استان خراسان جنوبی در حال اجرا است

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: در دهمین طرح جهادی که در مناطق مرزی خراسان جنوبی برگزار شد همکارانمان به ۲۲ نقطه مرزی و دورافتاده از جمله نقاط عشایری عشق آباد، نقاط مرزی زیرکوه، سربیشه، نهبندان، درمیان و روستا‌های دورافتاده، قاین، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان خدمت رسانی کردند.

..

۴ زندانی در طرح جهادی خدمات الکترونیک قضایی رایگان در خراسان جنوبی آزاد شدند

عبدالهی گفت: در دهمین دوره از طرح جهادی خدمات قضایی الکترونیک رایگان که از ابتدای سال ۱۴۰۳ شروع شده و تا پایان خرداد ادامه دارد ۴  زندانی آزاد و با آزادی ۱۷ زندانی  از طریق پابند الکترونیک موافقت شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در این طرح  ۱۷۱ مورد ملاقات تصویری با خانواده مددجو، ۵۹ ملاقات تصویری با رئیس کل دادگستری و مقامات قضایی استان، بیش از ۱۴۹ مورد ثبت نام ثنا، ۱۲ فقره مصالحه پرونده‌های کیفری و حقوقی، ۱۹ فقره ارسال لایحه گذشت، ۲ فقره پیگیری حقوق عامه، ۴۵ فقره توزیع بسته حمایتی، ۹۵ فقره توزیع بسته‌های ورزشی و لوازم‌التحریر بین خانواده‌ها مدجویان زندانی و انجام مشاوره‌های حقوقی فراوان توسط تیم بسیج حقوقدانان را به همراه داشت.

وی بیان کرد: با توجه به بعد مسافت و هزینه‌های سنگین برای مردم مناطق محروم حضور گروه جهادی در این مناطق باعث افزایش اعتماد عمومی شده و آرامش و امنیت بیشتر مرز نشینان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: بعضی از خانواده‌های مددجویان برای تبریک تولد آنها با معاونت فناوری اطلاعات دادگستری استان تماس می‌گیرند و خواستار ملاقات تصویری جهت تبریک ولادتشان هستند که همکارانمان برای تحقق این امر با آن‌ها همکاری می‌کنند، همچنین در این طرح فرزندان مددجویانی که بعضا نزدیک به یک ونیم سال پدر یا مادر خود را ندیده بودند توانستند با والدینشان تصویری ملاقات می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *