سومین اجلاس نخبگان منابر شیعه در کربلا برگزار شد
خبرگزاری میزان - نخستین روز از سومین اجلاس دو روزه نخبگان منابر شیعه در جوار حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کربلای معلی با حضور جمعی از روحانیون، شعرا و ادبا، اساتید دانشگاه، هنرمندان و ستایشگران اهل بیت علیهمالسلام برگزار شد.
در ابتدای مراسم داود منافیپور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام با بیان اینکه برای انتقال پیام مظلومیت و بزرگداشت حضرت علی اصغر(ع) از ۲۱ سال پیش (سال ۱۳۸۲) اقدام به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با حضور اطفال شیرخوار و مادرانشان در مهدیه تهران کردیم، گفت: امسال در اولین جمعه ماه محرم به برگزاری ۸ هزار جلسه در ایران و جهان میرسیم و در طرح جامعی که داریم انشاءالله به ۲۱ هزار جلسه خواهیم رسید و حتی دیگر مذاهب به سمت برگزاری این جلسات آمدهاند.
منافیپور، عنوان کرد: تصویرگری یک طفل کوچک شیرخوار که با مادر به این روضه خوانی میآید، بهترین تصویری بود که برای جهانیان مصور کردیم و آن موجب شد توجه ملل به این موضوع جلب شد.
وی با بیان اینکه دومین نیروی مظلومیت که امروز ارائه خواهم داد، حاصل حدود ۷ سال تحقیقات است، پیراهن سیدالشهدا علیه السلام است، یادآور شد: سومین نیروی مظلومیت، جغرافیای مقدس سرزمین کربلا است که انشاءالله فردا در دومین روز اجلاس مباحثش را طرح میکنم. موضوع بدیع است و نیازست شما نخبگان در هنرهای مختلف به این سه موضوع بپردازید.چرا که پرداختن به آن نیروی جدیدی برای شیعه خواهد شد.
منافیپور در بخش دوم سخنانش به ارائه تحقیقات درباره اسناد موجود درباره پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام و لزوم نمادسازی از آن پرداخت و گفت: ویژگیهای این تحقیق یک بازنگری و نونگری در منابع قابل استناد است. در اجلاس اول در مشهد و در اجلاس دوم در قم حتی یکنفر نسبت به روایات خدشهای نتوانسته بیاورد.
دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام به روایت شیعی اشاره و در ادامه به منابع اهل سنت مواردی را عنوان کرد.
وی با بیان اینکه، مکتبی که نماد نداشته باشد منفعل است، افزود: سه روز قبل از شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، ایشان پیراهنی را به حضرت زینب کبری (س) به ودیعه دادند و فرمودند آنروز که حسین (ع) از تو پیراهن را طلب کرد، بدان که ساعتی بیشتر زنده نخواهد ماند.
وی با اشاره به سند صحیح روایتی گفت؛ هنگام محشر اولین تا اخرین ادم جمع میشوند و ندا میآید سرها را پایین بیاندازید و چشمها را ببندید. حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) بر ناقهای سوار است وارد صحرای محشر میشود. هفتاد هزار ملک در سمت راست و هفتاد هزار در سمت چپ وارد میشوند. حضرت از ناقه پایین میآیند و پیراهن سیدالشهدا علیه السلام را بدست میگیرند و ندا میدهند یا رب این پیراهن حسین من است. خودت میدانی با او چه کردند. از طرف خدا ندا میآید یا فاطمه (س) امروز روز رضای تو است.
وی در ادامه به پرسشهایی درباره نام پیراهن، جنس پیراهن، چیستی این پیراهن و سیر این پیراهن در بین ۱۲۴ هزار پیامبر پاسخ داد و گفت: پیراهن از ازل خلق شده است. حضرت امام صادق علیه السلام به فردی میفرماید میدانی این کدام پیراهن است؟ پاسخ داد خیر یابن رسول الله. حضرت پاسخ فرمودند، این همان لباس ابراهیم خلیل الله (ع) است هنگامی که ابراهیم به آتش انداختند و جبراییل این پیراهن را از بهشت نازل کرد تا از آتش نجات پیدا کند.
وی از سیر پیراهن از حضرت ابراهیم تا حضرت یعقوب و بعد حضرت یوسف (ع) گفت و افزود: در کتاب خصال شیخ صدوق روایتی از امیرالمومنین (ع) علیه اسلام نیز نقل شده که براساس آن خداوند توبه حضرت آدم (ع) را بواسطه این پیراهن قبول کردند.نام این پیراهن در ابتدای خلقت "قمیص الرضا" بود.
منافی پور به روز عاشورا اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا ع در عاشورا این لباس را به تن کردند و درانتها ملعونها با کینه از حضرت علی ع ماجرای سلب و از تن بیرون آوردن را انجام دادند و این بی احترامی از سوی این ملعونها انجام گرفت.
وی سپس درباره ارض کربلا و اهمیت آن به روایتی از قول امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند پیغمبری نبوده که کربلا را زیارت نکرده باشد.
منافی پور به نقل از روایت حضرت رضا (ع) پرداخت که بنابرآن روز ۲۵ ذی القعده حضرت مریم با طی الارض به کربلا آمدند و حضرت عیسی مسیح در کربلا بدنیا آمد و مسیح در آب فرات غسل داده شد و کربلایی انبیا بودند و حضرت مسیح درباره کربلا به حواریون توجه دادند.
وی به ضرورت نمادسازی از این پیراهن که صنع خداست و خدشه در آن نیست اشاره کرد و گفت: تاسی میکنیم به حضرت صدیقه طاهره سلام الله با نماد این پیراهن که صنع خداست نه ساخته دست بشر.استکبار جهانی در همه ادوار دارد برای ادراک سازی از توهماتشان از نمادسازی بهره میگیرد.
وی به ماجرای نعل تازه زدن اسبها در عاشورا اشاره کرد و گفت: شیطان در آن روز از نعل اسبها نماد سازی کرد برای خوش شانسی و هر جا این نعل بوده جز بدبختی نبوده است.
منافیپور با تاکید بر اینکه نمادسازی برای منحرف کردن از توحید بوده است که شیطان از ابتدای خلقت انجام داد گفت: مثلا با یک نماد صلیب دروغین در دنیا افکار خود را رواج میدهند. در چین کمونیست با یک نماد اژدها میخواهند بگویند مقدرات دست اوست و آرزو کن از او بخواه.
وی در ادامه به روایت اشاره کرد که امیرالمومنین (ع) درباره نماد شدن پیراهن عثمان به کذب بودن آن تاکید داشتند؛ زمانی که پیراهن عثمان را علم کردند ۷۰ هزار نفر بر آن گریه میکردند. امیرالمومنین فرمود این گریه مثل گریه برادران یوسف (ع) دروغ بود.
منافیپور، ادامه داد: این پیراهن معظم بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) بدست ائمه اطهار بود و در زمان جور ظالمان به تن میکردند و در روایات است که ظهور حضرت حجت با پیراهن صورت میگیرد.
وی همچنین به روایت دیگری اشاره کرد که براساس آن شب اول محرم پیراهن اباعبدالله (ع) بر عرش خدا آویزان میشود درحالی که خضاب به خون است.
در این مراسم همچین احمد بابایی شاعر، نریمان پناهی و سید احمد واعظی به شعر خوانی و مداحی در رثای کربلا و روز عاشورا پرداختند.
کمیتههایی در حاشیه این اجلاس برگزار و آثار گرانقدر در بخشهای مختلف با موضوع سیدالشهدا و پیراهن معظمشان مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/