ره‌پیک: شورای نگهبان صلاحیت تمامی داوطلبان را مطابق با شرایط قانونی بررسی می‌کند

23:52 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۴۵۲
ره‌پیک: شورای نگهبان صلاحیت تمامی داوطلبان را مطابق با شرایط قانونی بررسی می‌کند
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان صلاحیت تمامی داوطلبان را مطابق با شرایط قانونی بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پس از بازدید از فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه با وجود اینکه فرصت محدودی برای آماده‌سازی اقدامات وجود داشت، با هماهنگی بسیار خوبی که بین دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان دو دستگاه اصلی در اجرا و نظارت بر انتخابات به وجود آمد، خیلی سریع و با هماهنگی و با تدابیر مفیدی که اندیشیده شد، مقدمات کار آماده شد.

وی عنوان کرد: هم از جهت ساز و کار‌های قانونی و رویه‌ها و هم از جهت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دوستان خیلی تلاش کردند.

ره‌پیک درباره بازدیدی که از ستاد انتخابات کشور داشت هم گفت: در بازدیدی که امروز از ستاد انتخابات کشور داشتیم به لطف خدا فضای خیلی مناسبی فراهم بود و از جهت نیروی انسانی نیرو‌های آماده و آموزش دیده‌ای حضور دارند.

وی افزود: همچنین براساس توضیحاتی که از سوی مسئولان ستاد انتخابات کشور ارائه شد در کل هیچ مشکلی در فرآیند ثبت نام‌ها وجود نداشته است. ما از روش‌های دیگر از جمله مراجعه کنندگان و دستگاه‌های دیگر نیز گزارش‌هایی گرفته بودیم و بر اساس این گزارشات اقدامات با سرعت و نظم قابل توجهی در حال انجام است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که این روند تا پایان فرآیند ثبت‌نام که فردا خواهد بود، به خوبی ادامه پیدا کند.

ره‌پیک همچنین عنوان کرد: بعد از پایان مهلت قانونی ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی انتخابات، پرونده داوطلبان در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در موعد مقرر نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد. در ادامه نیز مراحل تبلیغات انتخاباتی و برگزاری انتخابات را خواهیم داشت. ان‌شاءالله انتخابات پیش رو نتیجه بسیار مفید و موثری برای کشور داشته باشد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان همچنین درباره بررسی صلاحیت‌ها تصریح کرد: ملاک در ثبت‌نام‌ها و همچنین بررسی صلاحیت‌ها قانون است و آنچه در قانون اساسی، قوانین عادی و آیین‌نامه‌های مربوطه آمده در این فرآیند مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است صلاحیت کسانی که در دوره‌هایی احراز صلاحیت نشدند، در این دوره احراز شود؟ گفت: وقتی فاصله میان دوره‌های مختلف انتخاباتی ایجاد می‌شود، ممکن است اطلاعات جدیدی درباره افراد به دست بیاید و هیچ قضاوتی نمی‌شود کرد؛ در هر دوره باید وضعیت داوطلبان بررسی شود و از قبل نمی‌توان گفت که چه اتفاقی خواهد افتاد.

ره‌پیک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی از داوطلبان در خصوص رایزنی با شورای نگهبان برای نام‌نویسی در انتخابات، گفت: کسی با شورای نگهبان به عنوان نهاد شورای نگهبان و تمام اعضای این شورا رایزنی نکرده است و ممکن است مقصود این افراد این باشد که احیاناً یکی از اعضاء را در جایی دیدند یا با او تلفنی صحبت کرده باشند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مناظرات تلویزیونی نامزد‌ها چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: تنظیم و کیفیت مناظرات برعهده صدا و سیما است و فکر می‌کنم که در روز‌های آینده مسئولان صداوسیما در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *