گفت‌وگو|

بررسی چالش‌های موجود در مسیر شتاب‌دهی به نوسازی بافت‌های فرسوده

8:02 - 16 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۴۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی چالش‌های موجود در مسیر شتاب‌دهی به نوسازی بافت‌های فرسوده
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: باتوجه به ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بنای ناپایدار در ابتدای دولت سیزدهم چاره‌ای جز شتاب‌دهی در نوسازی بافت‌های فرسوده نداشتیم.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به شتاب نوسازی بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بنای ناپایدار مواجه بودیم که رقم قابل ملاحظه‌ای است و چاره‌ای جز شتاب‌دهی در نوسازی بافت‌های فرسوده نداشتیم.

وی افزود: چالش‌هایی در مسیر شتاب‌دهی به نوسازی بافت‌های فرسوده وجود داشت که اولین مورد مربوط به توان مالی پایین افراد ساکن در بافت‌های فرسوده بود و مشکلات اقتصادی باعث شده بود این مشکل همچنان باقی بماند.

آیینی تاکید کرد: چالش بعدی سازنده‌هایی هستند كه باتوجه به مشکلات ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده به واسطه تنگی معابر ،سختی حمل‌ونقل مصالح و ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، از ساخت و ساز در این مناطق خودداری می‌کنند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز در بافت فرسوده با ریسک‌ بالاتری همراه است، گفت: باتوجه به اینکه ساخت و ساز در بافت فرسوده بازده اقتصادی کمتری نسبت به مناطق برخوردار و شمال شهر دارد از این رو سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای حضور در بافت فرسوده دارند.

وی افزود: راهبرد اساسی ما برای غلبه بر این چالش، تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی مختلف برای سازنده‌ها و مالکین است تا برای ساخت و ساز در این مناطق جذب شوند.
 
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر این که مصلحت نیست در نوسازی بافت‌های فرسوده به واسطه حجم بالا، دولت به‌طور مستقیم ورود کند، گفت: لازم است سرمایه‌گذاران با روش‌های مختلف برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تشویق شوند.

آیینی با بیان اینکه در سند تحول دولت نیز راهکار شتاب‌بخشی برای نوسازی بافت‌های فرسوده دیده شده است، عنوان کرد: اعطای امتیازات ویژه به توسعه‌گر‌ها با نگاه نوسازی، بهسازی و اصلاح محله محور در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵ نوع تسهیلات در بافت‌های فروسوده دیده شده است، گفت: برای اولین بار در دولت شهید رئیسی، بسته تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین و ابلاغ شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: ساخت و ساز جدید

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *