سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری: دولت به پاس قدردانی از خون شهدای حادثه اخیر با انگیزه چندبرابری برای خدمت به مردم تلاش میکند
خبرگزای میزان - سید محمود حسینی پور سرپرست معاون امور مجلس ریاست جمهوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با «موضوع وعدههای محقق شده دولت سیزدهم» به تبیین و تشریح دستاوردهای دولت شهید جمهور آیتالله رئیسی پرداخت و در این گفتوگوی زنده تلویزیونی از تدابیر و برنامههای جدید برای تقویت تعامل دولت و مجلس، آخرین توصیه آیتالله رئیسی به خودش، اهتمام دولت برای تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت، لزوم تنقیح قوانین و ساماندهی مقررات متناسب با شرایط جنگ اقتصادی و تحریم و سبک مدیریتی و ویژگیهای آیتالله شهید رئیسی سخن گفت.
معاون رئیسجمهور با تاکید بر اینکه امروز همه مسئولین بیوقفه در تلاش هستند با اتخاذ راهکارهای تخصصی و فنی در حل مسائل کشور به تأسی از شهید بزرگوار حضرت آیتالله رئیسی، شرایط را به نفع مردم تغییر دهند، اظهارداشت: دولت با انگیزه چندبرابری به پاس قدردانی از خون شهدای حادثه اخیر برای خدمت به مردم و رفع موانع و مشکلات تلاش میکند و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که با تلاش شبانه روزی و بی وقفه دولتمردان، امورات کشور و مردم بخوبی پیش خواهد رفت.
معاون رئیسجمهور در پاسخ به سوالی درباره مهمترین وظایف معاونت امور مجلس در دوره جدید گفت: قوه مقننه یکی از مهمترین ارکان مهم نظام اسلامی و برگرفته از اقتدار ملی و اراده ملت بزرگ ایران است. تعامل مجلس و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از الزامات راهبردی حاکمیت ملی محسوب میشود و برای نظام اسلامی، تعامل سازنده بین قوه مجریه و قوه مقننه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همه ادوار مجلس همه کسانی که در این حوزه مسئولیت داشتند، تلاش کردند که بیشترین تعامل و ارتباط بین دو قوه برقرار باشد.
معاون پارلمانی ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم همواره توصیههای اکید رئیسجمهور محبوب و شهیدمان حضرت آیتالله رئیسی بر این بود که پیشرفت امور کشور نیازمند همگرایی و تقویت تعامل بین قوای سهگانه و تمامی نهادها و ارکان نظام است. معتقدیم ظرفیتها و توانمندیهای منحصربه فردی در مجلس و دولت وجود دارد که اگر این ظرفیتها احیا و فعال شود نتیجه و خروجی آن به پیشرفت و آبادانی روزافزون کشور و رفع مشکلات مردم خواهد انجامید. در همین راستا طی سه سال گذشته برادر عزیزم جناب آقای حسینی تلاش زیادی برای تقویت تعامل دو قوه انجام دادند و بنده هم قطعا همین رویه را با انگیزه و برنامههای ابتکاری جدید ادامه خواهم داد.
حسینی پور خاطرنشان کرد: دولت مردمی سیزدهم اقدامات زیربنایی گستردهای در عرصه داخلی و در عرصه بینالمللی انجام داده است و اکنون زمان برداشت ثمره تلاشهایی است که در طول این سه سال در حوزههای زیربنایی انجام شد. انشاءالله تعالی با حضور مقتدرانه مجلس، دوازدهم روند پیشرفت کشور شتاب خواهد گرفت.
معاون رئیسجمهور درباره طرحها و برنامههای خود برای تصویب لوایح و طرحها در مجلس اظهارداشت: دولت ۱۳۸ لایحه تقدیم مجلس کرده است و ۱۲۸ لایحه هم از دولت قبل مانده بود که در طول این مدت بخشی از اینها رسیدگی و تصویب شد و بخشی هم هنوز به پایان نرسیده است که با جدیت پیگیری خواهد شد که در مجلس جدید همه اینها به سرانجام برسد. طرحهایی را هم مجلس ارائه کرده اند که دولت در این زمینه با فعال کردن کمیسیونهای تخصصی در دولت و همکاری با کمیسیونهای تخصصی مجلس بدنبال نهایی کردن آن است.
حسینی پور با بیان اینکه در میدان عمل با مشکلاتی در حوزه تقنین مواجه هستیم؛ اظهارداشت: امروز کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بسیاری از قوانینی که در کشور به تصویب رسیده، قوانین مربوط به شرایط عادی است، ولی در شرایط تحریم ممکن است بخشی از قوانین در مسیر اجرا با مانع مواجه باشند؛ بنابراین بنا داریم موانعی که در راه اجرای برخی قوانین و توسعه کشور وجود دارد را شناسایی و برطرف کنیم و بالاخره یکی از مهمترین راهکارهایی که باید تحریمها را بیاثر کنیم، این است که متناسب با شرایط و قواعد و قوانین داخلی خودمان، مباحث توسعه کشور را دنبال کنیم.
معاون رئیسجمهور در پاسخ به سوالی درباره اولویت دولت در بررسی و پیگیری طرحها و لوایح، گفت: در حال حاضر با توجه به مجموعه اقداماتی که دولت در حوزه اقتصادی انجام میدهد، یکی از اولویتهای این دولت، جدایی بخش بازرگانی از وزارت صمت است که جزو مواردی بود که در گذشته هم مطرح شد، ولی هماهنگیهای لازم انجام نشد و این لایحه در مجلس یازدهم به نتیجه نرسید.
حسینی پور درباره اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: یکی از ماموریتهای مهم دولت، رسیدگی به امورات مربوط به سفره مردم است. در این دولت اقدامات زیربنایی بسیار زیادی انجام شد، ولی یک بخشی که مربوط به توزیع منافع آن در سفره مردم است باید در ساختارهای جدید مد نظر قرار بگیرد و به فضل الهی آنرا با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.
سرپرست معاونت پارلمانی تصریح کرد: از جمله اولویتهای دولت سیزدهم، تسهیل سرمایهگذاری در حوزه اقتصادی به ویژه در بخش خصوصی بوده است و در این راستا یکی از مهمترین مباحث، تسهیل سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور است. با اقدامات و سیاستهایی که حضرت آیتالله رئیسی و شهید بزرگوار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حوزه روابط خارجی انجام دادند، بسیاری از سرمایهگذاران خارجی، علاقهمند هستند که سرمایهشان را به داخل کشور برگردانند لذا باید یکسری قواعد و مقرراتی در این زمینه داشته باشیم و اینها جزو اولویتهای اصلی است.
حسینی پور خاطرنشان کرد: در جلسهای که همین اواخر و قبل از شهادت آیتالله رئیسی با ایشان داشتم، فرمودند که بنا دارند فراخوانی را برای جذب سرمایهگذاران ایرانی خارج از کشور بدهند و به بنده دستور فرمودند که در این رابطه تعاملی را با نمایندگان مجلس داشته باشیم تا احیانا موانعی که در این حوزه وجود دارد را در تعامل و همکاری با قوه مقننه و قوه قضائیه برطرف کنیم لذا قطعا این موضوع با توجه به اینکه تاکید حضرت آیتالله رئیسی هم بود، جزو اولویتهای ما است، جناب آقای مخبر هم تاکید ویژهای دراین زمینه داشتند تا فضا را به گونهای فراهم کنیم که سرمایهگذارهای خارجی و سرمایهگذارهای ایرانیان خارج از کشور جذب شوند.
معاون پارلمانی ریاست جمهور درباره اتخاذ تمهیداتی برای ساماندهی قوانینی که دست و پای سرمایهگذاران در حوزه داخلی و خارجی را میبندد، تاکید کرد: اتفاقا یکی از اولویتهای معاونت پارلمانی همین مسئله است و مصمم هستیم در همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنها را شناسایی و برطرف کنیم خوشبختانه در دولت استانداران و مدیران میدانی دولت با همه مسائل و مشکلاتی که بعضاً در تداخلات قوانین در پیش روی تصمیم سازیهای مسئولین قرار دارد آشنا هستند و آنها را احصاء کردند، بنده به عنوان کسی که استاندار هم بودم در پرتو خط و مشی حضرت آیتالله رئیسی در برقراری تعامل بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و داخل اقدامات موثری انجام شد، در همین مازندران بعد از چند سال که رشد اقتصادی صفر بود، در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مازندران به ۴ و یک دهم درصد رسید.
حسینی پور افزود: فراخوانی را به سرمایهگذاران مازندرانی که در خارج از کشور هستند، ارائه دادیم و واقعا باورمان نمیشد که اینقدر مورد استقبال واقع شود، به واسطه سرمایهای که آوردند رشد اقتصادی در استان به حرکت درآمد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقهمند هستند که در کشور خودشان سرمایهگذاری کنند. آیتالله رئیسی دستور دادند که در این رابطه مطالعات عمیقی انجام شود. در آینده نزدیک این سیاست قطعاً عملی خواهد شد، یعنی این فراخوان با همکاری سه قوه، اتفاق خواهد افتاد.
معاون پارلمانی رئیسجمهور در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود درباره نحوه مدیریت میدانی رئیسجمهور شهید در مورد حقوق حقه مردم به ویژه در مورد آزاد سازی سواحل، اظهارداشت: شهید حضرت آیتالله رئیسی یک الگوی جدیدی را در حکمرانی کشور و ریل گذاری جدیدی را در تعامل با مردم ایجاد کردند. یکی از مهمترین نگرانی هت بحثهایی که برای ایشان موضوعیت داشت این بود که در سواحل مازندران حقوق مردم نادیده گرفته شده است. عدالت طلبی و عدالت محوری رئیسجمهور محبوب این بود که علیرغم اینکه در این رابطه میدانستند که هزینه هم دارد با قوت پیگیری کردند. اینکه دولتهای قبل نتوانستند و زورشان هم نرسید این مسئله را انجام بدهند به دلیل این بود که واقعاً سواحل توسط دستگاههای دولتی و برخی از نهادها به بهانههای مختلف در طول این سالها بعضاً مسدود و راه مردم بسته شده بود و یکی از شاخصههای رئیسجمهور این بود که اگر در موضوعی به تصمیم میرسیدند پای اقدام آن میایستادند.
ایشان فرمودند که میخواهم این کار در حق مردم انجام شود و مردم در ساحل احساس آرامش کنند و بعد از دستور ایشان این کار انجام شد که من همین جا از همه دستگاهها دولتی، نظامی، انتظامی و همه کسانی که کمک کردند و از همه مهمتر ستاد کل نیروهای مسلح جناب سردار باقری پای کار آمدند و کمک کردند که این کار انجام شود، صمیمانه تشکر میکنم.
حسینی پور گفت: یکی از مهمترین دستورات آقای رئیسجمهور بعد از آزادسازی سواحل این بود که سواحل باید ساماندهی شود امروز برخی از کشورها از جمله کشورهای همسایه علاقهمند هستند که در سواحل بویژه سواحل مازندران سرمایهگذاری کنند متاسفانه در بستن قرارداد با این سرمایهگذارها موانع و مشکلاتی وجود دارد که بایستی پیگیری و مشکلات موجود را برطرف کنیم.
معاون رئیسجمهور در پاسخ به این سوالی مبنی بر ارزیابی خود از مهمترین ویژگیهای رئیسجمهور شهید با توجه به تجربه حدود دو سه دههای که به صورت با واسطه یا به صورت مستقیم با ایشان کار میکردید، گفت: حضرت آیتالله رئیسی به لحاظ فردی واقعاً فردی متعبد بود. ایشان فردی پرهیزگار، دارای سلامت نفس، پاکدست و نسبت به بیت المال بسیار مقید بود. ایشان برای خدمت به مردم ساعت نمیشناختند بعضاً تا دوازده شب، یا یک بامداد پیگیر امور بودند. چه در مقطعی که در قوه قضاییه بودند چه در مقطعی که سازمان بازرسی کل کشور بودند چه مقطعی که در آستان قدس بودند و بعد هم در نهاد ریاست جمهوری حتی لباس ریاست جمهوری هم نتوانست ایشان را از مردم دور بکند. یکی از شاخصهای مهم مدیریتی حضرت آیتالله رئیسی قدرت اجماع سازی ایشان بود. ایشان در اجماع سازی نظرات مدیران نقش واقعاً مؤثری داشتند و دلیلش هم این بود که سعه صدر بالایی داشتند. حضرت آیتالله رئیسی در مواردی بهخاطر منافع مردم در مقابل برخی ناملایماتی که وجود داشت کظمغیظ میکردند و اصلاً عکسالعملی از خودشان نشان نمیدادند و برخلاف برخی از سیاسیون برای منافع نظام اسلامی از حق خودشان میگذشتند خیلی جاها ایشان از حق خودشان گذشتند.
حسینی پور تحول خواهی را از مهمترین برجستگی مدیریتی آیتالله شهید رئیسی دانست و گفت: ایشان توجه ویژهای به نسل جوان داشتند. در دولت ایشان کادر سازی زیادی از نیروهای انقلابی و تحصیل کرده انجام شد و توجه ویژهای به نخبگان کشور داشتند و افزایش قابل شرکتهای دانش بنیان تحول بزرگی را رقم زد.
معاون رئیسجمهور اضافه کرد: حضرت آیتالله رئیسی نه حزب داشتند و نه به جریان سیاسی خاصی وابسته بودند. نقطه اتصال شان مردم بود و با بدنه و متن جامعه ارتباط داشتند، لذا حضرت آیتالله رئیسی بعد از سردار دلها حاج قاسم سلیمانی، به عنوان یکی از چهرههای مرد میدانی در کشورمان شناخته شد و در جهان اسلام نیز حضرت آیتالله رئیسی در حوزه اجرایی مرد میدان و مورد احترام بود.
حسینی پور خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که این روزها خیلی غریب و تاسف انگیز است طرح برخی مباحثی است که مثلاً از حضرت آیتالله رئیسی تجلیل میکنند، ولی به تیم اجرایی ایشان انتقادهای دور از انصاف وارد میکنند. درصورتیکه این جفا به خیل عظیمی از این مدیرانی است که در سطح کشور شبانه روزی پا به پای حضرت آیتالله رئیسی کار کردند و کارنامه موفقی به نمایش گذاشتند.
همین آقای مخبر که الان سرپرست ریاست جمهوری هستند بیست و چهار ساعته در کنار آیتالله رئیسی ایستادند و کارکردند معاونین ایشان، وزراء، استانداران و فرمانداران و همه مدیران، همراه و همگام با رئیسجمهور مشغول خدمت بودند. حضرت آیتالله رئیسی، مکتبی را در حوزه اجرایی، ریل گذاری کرده اند که غیر قابل برگشت است. این در حالی است که در کشورمان متاسفانه در برخی از مقاطع برخی از دولتها توجه شان به رویکردها و روشهای غربی بود. هیچ ابایی هم از بیان آن نداشتند صراحتا میگفتند ما برای اینکه با دنیا و منظورشان آمریکا و چند کشور اروپایی بود، تعامل داشته باشیم باید از اصول و ارزشهای خود کوتاه بیاییم، ولی حضرت آیتالله رئیسی با برگرداندن ریل کشور از مدیریت غربی به مدیریت جهادی، دینی و انقلابی و مدیریتی که از مکتب آقا امیر المومنین (ع) و حکومت عدل علوی اقتباس شد، اتفاقات مهمی را رقم زدند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور با اشاره به روحیه ولایتپذیری آیتالله رئیسی خاطرنشان کرد: آیتالله رئیسی، واقعاً نسبت به مقام معظم رهبری متعبد بود و از روی اعتقادشان این کار را میکردند و خداوند هم به واسطه این احترام ویژهای که حضرت آیتالله رئیسی به مقام معظم رهبری داشتند و این احترامی که برای مردم قائل بودند که به هیچ عنوان صوری نبود، عشق و محبت ایشان را در قلوب آحاد مردم قرار دادند. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری سالهای سال همین سبک مدیریتی را به دولتها گوشزد میکردند و اتفاقاً این روش مدیریت جهادی و انقلابی، مهر تائیدش را از مردم هم گرفت. سیل عظیم تجمعات مردمی در داخل و خارج از کشور، این امیدواری و اطمینان را ایجادکرده که این سبک مدیریتی به یقین ادامه خواهد یافت و انشاءالله این مدیریت جهادی با همکاری همه دولتمردان و کسانی که تلاش میکنند و با حمایت مردم عزیز استمرار پیدا خواهد کرد.
معاون رئیسجمهور درباره نقش تعامل با مجمع نمایندگان استانی در رفع مشکلات مردم و تقویت تعامل دولت و مجلس اظهارداشت: یکی از نهادهای مردمی که در استانها بسیار مهم و تاثیرگذار است و در تصمیمسازیهای استانی نقش منحصر به فردی دارد مجمع نمایندگان استانها است. نمایندگان ضمن اینکه هر کدام در حوزه انتخابیه خودشان پیگیری مطالبات مردم هستند در مجمع نمایندگان استانی نیز مطالبات استانی را از طریق مجمع در سطح ملی پیگیری میکنند. حضرت آیتالله رئیسی، سی و یک جلسه با مجمع نمایندگان استانی فقط در نهاد ریاستجمهوری داشتند ضمن اینکه جلسات متعدد زیادی را با نمایندگان بصورت انفرادی داشتند و در سفرهای استانی نیز با نمایندگان جلسه میگذاشتند و این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.
حسینیپور تاکید کرد: حضرت آیتالله رئیسی به تعامل با مجلس اعتقاد داشتند و در این راستا سیاست مردمیسازی حل مسائل کشور را در دستور کارشان قرار دادند. یکی از مولفههای مردمیسازی همین جلسه با مجمع نمایندگان بود و ایشان تاکید داشتند که ما از نظرات کارشناسی نمایندگان استفاده کنیم، چون نمایندگان در روستاها و شهرها دائم با مردم مانوس هستند و مسائلی که مطرح میکنند، مسائل واقعی مردم است از همین روی برنامه داریم تا در ادامه حرکت خود، زنجیره تعاملی بین نمایندگان استانها با معاونت پارلمانی و همچنین از این طریق با بخشهای مختلف دولت ایجاد کنیم. بنده خودم در طول همین چند روز حداقل با صد نماینده ملاقات داشتم و قاطبه نمایندگان، نگاهشان نگاه حل مسئله است.
انتهای پیام/