رئیس کل دادگستری استان مازندران: برای انتخاب آرا مورد نقد باید کارگروه علمی تعیین شود

9:46 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۲۹۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان مازندران: برای انتخاب آرا مورد نقد باید کارگروه علمی تعیین شود
رئیس کل دادگستری استان مازندران از نقش پررنگ برگزاری منظم جلسات نقد و تحلیل آرا قضایی در دادگستری استان مازندران خبر داد و گفت: باید کارگروه علمی برای انتخاب آرا مورد نقد تعیین شود و انتخاب آرا به نحو احسن انجام گیرد.

خبرگزاری میزان - عباس پوریانی در شانزدهمین جلسه نقد و تحلیل آرا قضایی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه برگزاری منظم جلسات نقد و تحلیل آرا قضایی در برنامه‌های آتی دادگستری استان مازندران نقش پررنگی خواهد داشت که باید کارگروه علمی برای انتخاب آرا مورد نقد تعیین شود و انتخاب آرا به نحو احسن انجام گیرد. در این خصوص قوه قضاییه شیوه‌نامه‌ای جهت برگزاری نشست‌های نقد رأی تدوین کرده است که باید اهداف و محدوده مباحث این جلسات در چارچوب این شیوه‌نامه پیش رود.

وی با بیان اینکه استان مازندران مهد علم حقوق است ادامه داد: استان ما با توجه به دارابودن اساتید خوب و به‌نام علم حقوق، ظرفیت بالایی در این زمینه دارد و باید از این موهبت استفاده و با برگزاری جلسات چالشی و انتقادی در موضوعات مختلف با حضور اساتید و نخبگان حقوقی، مازندران را به‌عنوان پایلوت و الگوی سایر استان‌ها قرار دهیم. همچنین فضایی ایجاد شود که افراد منتقد بتوانند با شجاعت، نظرات و انتقادات خود را در این جلسات علمی مطرح کنند.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در شانزدهمین جلسه نقد رای در دادگستری مازندران اظهار کرد: جلسات نقد و تحلیل آرای قضایی در برنامه‌های آتی دادگستری استان مازندران نقش پررنگی خواهد داشت. همچنین با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی استان، این جلسات با محوریت موضوعات مهم و مبتلابه استان برگزار می‌شود.

پوریانی همچنین در ادامه به شاخصه‌های یک رای متقن اشاره کرده و بیان کردند: در صدور یک رأی قاضی باید به سه رکن اصلی یعنی مقدمه، اسباب موجهه و منطوق یا نتیجه رأی توجه داشته و تمام این ارکان اساسی را در رأی خود لحاظ کرده تا احقاق حق مردم در قالب یک رأی متقن صورت گیرد.

سید ناصر احمدی دبیر جلسه در شانزدهمین جلسه نقد رای در دادگستری مازندران اظهار کرد: جلسات نقد و تحلیل آرای قضایی با تاکید رئیس کل و در راستای نیل به اهداف عالیه سند تحول و تعالی قوه قضاییه مبنی بر افزایش اتقان‌آرا و توسعه روش‌های گفتمان‌سازی در دادگستری کل برگزار می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان مازندران افزود: جلسات نقد رای، با حضور حداکثری قضات و نخبگان علم حقوق به‌صورت مباحثه علمی با محوریت موضوعات مهم و مبتلابه استان برگزار می‌شود، در پایان نیز محتوای هر نشست با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه به چاپ خواهد رسید.

احمدی خاطرنشان کرد: بدون شک برگزاری این نشست‌های علمی می‌تواند تاثیر بسزایی بر غنای علمی آرا و واکاوی مشکلات استان و دستگاه قضا داشته باشد.

شانزدهمین جلسه نقد و تحلیل رای با موضوع «بررسی و تحلیل حقوقی دعاوی با ماهیت وقف» براساس رای صادره از سوی احمد پارسیان و سیدناصر احمدی قضات شعبه چهاردهم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران در محل سالن جلسات دادگستری استان مازندران با حضور گسترده قضات محاکم بدوی و تجدیدنظر، اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان وکلا و کارشناسان، رئیس و نمایندگان جهادکشاورزی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، امور اراضی، ثبت اسناد و املاک استان و دبیران تشکل‌های مردم نهاد در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آرا قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *