درباره قابلیت‌های دفاع هوایی ارتش یمن چه می‌دانیم؟

7:30 - 13 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۱۸۰
درباره قابلیت‌های دفاع هوایی ارتش یمن چه می‌دانیم؟
ارتش یمن به‌تازگی چندین پهپاد پیشرفته ارتش آمریکا را سرنگون کرده و این امر قابلیت‌های دفاع هوایی آنها را بیش از پیش آشکار کرده است.

خبرگزاری میزان – یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، می‌گوید که ارتش این کشور در روز‌های اخیر یک پهپاد تهاجمی دیگر آمریکا را سرنگون کرده است.

اسپوتنیک در گزارشی با مطرح کردن این سوال که «چگونه ارتش یمن به عنوان یکی از فقیرترین کشور‌های جهان توانسته یک سیستم هوایی به اندازه کافی پیچیده را برای به چالش کشیدن یک ابرقدرت ایجاد کند؟» به تشریح این موضوع پرداخته است.

ارتش یمن یک پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر آمریکا را به ارزش ۳۱ میلیون دلار ساقط کرده و در پاسخ به این اقدام، آمریکا و رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه یمن انجام دادند که به جان باختن ۱۶ و مجروح شدن ۳۵ نفر دیگر منجر شده است.

علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، هشدار داد: ارتش یمن با پاسخ دردناک به اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس پاسخ خواهد داد و ائتلاف آمریکایی-انگلیسی نمی‌تواند از پاسخ‌های ما جلوگیری کند.

نصرالدین عامر، یکی دیگر از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله، گفت: حتی اگر تمام جهان به صنعا حمله کنند، ما هرگز غزه را رها نخواهیم کرد.

فیلم منتشر شده نشان می‌دهد که یک ریپر در بیابانی در استان مأرب افتاده است، قسمت انتهایی آن شکسته، اما پهپاد سالم است و گروهی از نیرو‌های ارتش یمن بالای لاشه این پهپاد ایستاده‌اند.

این پهپاد هیچ علامت قابل مشاهده‌ای نداشت و این امر نشان می‌دهد که احتمالا از سوی سیا مورد استفاده قرار گرفته است که از دهه ۲۰۰۰ با ریپر‌های بدون علامت بر فراز یمن پرواز می‌کند.

سرنگونی ۹ پهپاد ریپر از سوی ارتش یمن

از سال ۲۰۱۷ ارتش یمن ۹ پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر را سرنگون کرده که نخستین پهپاد در اکتبر سال ۲۱۰۷ (۹ مهر ۱۳۹۶) و نهمین پهپاد در روز ۲۹ می (۹ خرداد) در استان مأرب سرنگون شده است.

به عبارت دیگر، بین سال‌های ۲۰۱۷ تاکنون، ارتش یمن در مجموع ۲۷۹ میلیون دلار از ریپر‌ها را از بین برده که جدا از سوانح و خرابی‌های مکانیکی، به بزرگ‌ترین تهدید برای برنامه هواپیما‌های بدون سرنشین تهاجمی آمریکا تبدیل شده است.

ریپر‌ها تنها پهپاد‌های ساخت آمریکا و ناتو نیستند که در برابر ارتش یمن آسیب‌پذیر هستند و امروز، ریپر‌ها کمتر از یک دهم هواپیما‌های غربی را تشکیل می‌دهند، چه سرنشین‎دار و چه بدون سرنشین، که در جنگ با ارتش یمن آسیب دیده و یا سرنگون شده‌اند.

چگونه ارتش یمن به قدرت دفاع هوایی خود دست یافت؟

یمن از سالیان پیش شروع به توسعه دفاع هوایی کرد و اکنون متخصصان ارتش یمن راه‌هایی برای تبدیل موشک‌های ضدهوایی خود و استفاده از سوخت‌های جدید به جای پیشران‌های سنتی پیدا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ارتش یمن قابلیت‌های دفاع هوایی خود را افزایش داده و نیرو‌های ارتش یمن با استفاده از تجهیزات قدیمی‌تر که به وسیله متخصصان داخلی اصلاح و مدرن‌سازی شده‌اند، تجربه زیادی در مقابله با تسلیحات ناتو، از جمله پهپاد ریپر، جمع‌آوری کرده‌اند.

ارتش یمن همچنین مهارت و توان مهندسی خود را نیز ثابت کرده و دستکم گرفتن مهارت آن‌ها در اصلاح و بررسی تجهیزات، از جمله تسلیحات ضبط شده، اشتباه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *